Dustinkatalog från 1998

Permalänk
Medlem

Tack för detta! Äkta retroläsning när den är som bäst! Vilka sjuka priser dom tog på den tiden alltså. Minns att vi fick betala närmare 30000kr för en komplett dator på den tiden, och nu kan man få en riktigt bra speldator för under 10000kr. Man kan inget annat än att älska utveckling

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Sidan 8: SanDisk minneskort 8mb: 795 :- ..

Det var tider det....

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk

vet inte om skrivit. sidan 7 vinn en 355 spider måste vart lotto till den som vann.

edit: någon hitta före.

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Lägg på 20% av priset så får ni det inflations korrigerat.

Skrivet av D1360:

+ 25% i moms

För att det ska vara enkelt att räkna ut med 2% inflation under 16 års tid och 25% moms borde man väl kunna nyttja följande uträkning där X skall ersättas med summan i katalogen:
X*(1,02^16)*1,25

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Voodoo 2 var inga riktiga grafikkort utan "acceleratorer" som tog över vid 3D-rendering i Glide. Du behövde fortfarande ett vanligt grafikkort, så i praktiken var det en merkostnad enbart för spel.

Jag skulle kalla det riktigt grafikkort, vid 3D användes inte 2D-kortet alls.
Annars kan man ju kalla 2D-kortet "accelerator" med som tog över i windows / program.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

År 2030:

"Hittade det här annonsbladet från 2014. Kolla, man sålde fortfarande mekaniska hårddiskar! Och en 1TB SSD kostade 5000! Lite skillnad mot dagens 800... Haha "Intel Core i7 4960X" 22nm? Herre jävlar!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag skulle kalla det riktigt grafikkort, vid 3D användes inte 2D-kortet alls.
Annars kan man ju kalla 2D-kortet "accelerator" med som tog över i windows / program.

Du kan inte ens boota med enbart ett Voodoo 2. Att det inte var ett riktigt grafikkort var ju en av anledningarna till att 3DFx gick under ...

Permalänk
Medlem

Min pappa brukade ta med Dustins blad hem från jobbet och jag brukade sitt och drömma om allt jag ville ha. Kan känna papperstexturen i fingertopparna än och känner ingen alldeles för många produkter.

Jag byggde en dator december 1997 (om jag minns rätt) för 18.000 kr som kändes omodern redan efter några månader. Idag kostar ju en vettig dator bara en bråkdel och håller sig modern i flera år, åtminstone om man inte spelar.

Datorbutikerna på den tiden hette inte Komplett, Inet och Webhallen utan Terrtom, Webatrox och Pyttemjuk. De billigaste butikerna hade bara några få anställda och begränsade lager som jag minns det. Deras hemsidor hade en enkel prislista, ibland bara en txt-fil. Man fick mejla och ringa om leveranstider och paketpris, sedan var det bara att skicka beställningen som e-post och hämta ut mot postförskott.

Permalänk
Medlem

Herregud vilken grotesk pris på Smart & Friendly CD-ROM:en. Man tackar för nostalgitrippen!

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Campaigner:

Seriöst? Jag har inte kollat det men isåfall går det från 'riktigt dyrt' till 'åh jäävelen!' dyrt >_<

Står längst ner till höger på varje sida. Minns att man alltid tyckte allt i katalogen var så billigt tills man kom på att man missat att räkna med momsen, går ju göra samma fel på deras websida om man väljer företagssidan.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag gillar den där 15,1 Tum LCD skärmen som var så "tunn"

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Du vet.. Tiderna då ingen skulle få användning av mer än 100 mb ram enligt viss "experter". Under ungefär samma tid så skulle internet bara bli en fluga enligt våran infrastrukturminster.

Kolla på alla instickskort.. Tiden då att bygga datorer var ett helvete. Idag är nästan alla dessa kort antingen integrerade på moderkortet eller i själva hårdvaran (HDD tex) eller så anses tekniken vara överflödig.

Minns att min morbror hade ett Voodoo 2 från Creative. Det var grejor det. Man var ganska impad. Vad var man då? 8-10 år kanske?

Allt var dyrare på den tiden... 23.000 för en kontorslaptop.

man är nu i efterhand tacksam för webshoppar och ökat intresse inom pc-marknaden vilket drog ner priser, om även ny och snabbare teknik. att köpa en dator på den tiden var sjukt mycket dyrare än vad jag född -97 trodde, kommer dock ihåg att farsan köpte en speldator kring 2003-4 kommer ihåg, fortfarande vid tiden med tråkiga chassin, och förmodligen var den svin dyr också. och ja tacka gud, och för nedladdninsbara drivrutiner ifall du tappat bort en skiva

Visa signatur

ASUS Z87-A, Socket-1150| Intel i5 4670k| 2x msi gtx 660 Twin frozr iii | corsair 750w| corsair carbide 330r| 2x 4gb kingston 2133mhz RAM| H100i cpu kylare

Permalänk
Skrivet av loefet:

EDIT: Sidan 42, Riva TNT och ett Voodoo 2, det var tider det.

Men dom var ändå rätt billiga jämfört men andra saker, eller va dom så kassa ändå haha

Kommer inte riktigt ihåg själv men Voodoo 2 var inte det runt typ Turok i "spel år" ?

Permalänk
Medlem

Vilka tider! Brukade älska att sitta och bläddra i Dustin-tidningarna som brorsan fick hem!

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maxiboden:

man är nu i efterhand tacksam för webshoppar och ökat intresse inom pc-marknaden vilket drog ner priser, om även ny och snabbare teknik. att köpa en dator på den tiden var sjukt mycket dyrare än vad jag född -97 trodde, kommer dock ihåg att farsan köpte en speldator kring 2003-4 kommer ihåg, fortfarande vid tiden med tråkiga chassin, och förmodligen var den svin dyr också. och ja tacka gud, och för nedladdninsbara drivrutiner ifall du tappat bort en skiva

Chassina som tävlade om att slänga in så mycket plast som möjligt.. Och som inte var användarvänliga för fem öre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Scuttle:

När jag städade hemma hos mina morföräldrar så hittade jag den här gamla "reliken". Tänkte att det kunde vara käckt för våra yngre läsare att se vad vi stackare som var med på den tiden var tvungna att punga ut med för vår hårdvara...

Länk till album: http://imgur.com/a/cvd8x

Fantastiskt!

Visa signatur

Frågor om ett enskilt ärende? Skicka PM med order- eller returnummer!

Med Vänliga Hälsningar
Dustin

Permalänk
Medlem

Som någon kanske redan sagt, men katalogen känns förvånansvärt aktuell även idag. Den saknar ju i princip inga produkter som du kan hitta på dustin.se idag. Allt är större och snabbare, men ingenting är nytt. Gå i stället tillbaka till 1982 (ytterligare 16 år) - då har det hänt mycket.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Den där Mitsumi brännaren med 4x brännare var den första brännaren jag hade, och fy fan vad värdelös den var.
Felbränningsprocenten var ganska hög...
Även min första Digital kamera finns med där! Kodak DC200! Tycker synd om morsan som betalade hela kalaset, kommer ihåg att PII 350mhz med skärm, skrivare, brännare och digitalkamera slutade på ca 28.000kr 1998.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Esseboy:

Om grafikkorten klarade 1920x1440 i 60Hz år 1998 så funderar jag hur fan vissa inte klarar 4k idag...

Du ska nog inte ha några som helst problem att köra spel som ser ut så där i 60 Hz på UHD upplösning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweanders:

Har för mig att vi var 2-3 elever på en skola med 1000 elever totalt som hade mobiltelefon där på slutat av 90-talet. Några spänn i minuten och 2:- för ett sms. Men det sms:ades knappt alls, för det var så ovanligt med mobiltelefoner.

På den gamla goda tiden när man kunde se på numret vilken operatör som användes:
0705 = Telia
0707 = Comviq
0708 = Europolitan

Och häromdagen beklagade jag mig över att jag bara kommer upp i 28 Mbps med 4G i nya lägenheten. I förra gick det över 70...

Mjaaa, mitt första mobilnummer från sommaren -98 var 070 330 99 12, Telia Så inte använde dom bara 0705

6.9kr/min dagtid och 2.5kr/min kvällstid har jag för mig det var va? Inget man direkt ringde och slösnackade med flickvännen med...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Du kan inte ens boota med enbart ett Voodoo 2. Att det inte var ett riktigt grafikkort var ju en av anledningarna till att 3DFx gick under ...

Mja, Voodoo och Voodoo 2 var inte fristående grafikkort, men Banshee och följande kort var väl alla fristående kort?
Skulle snarare vilja säga att proprietärt/stängt system (iallafall i början) gjorde att OpenGL och DirectX kickade ut 3DFx från marknaden när det förfinades och fler aktörer började stödja det. Hade 3DFx anammat OpenGL eller DX tidigare hade det nog funnits kvar idag också...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Som någon kanske redan sagt, men katalogen känns förvånansvärt aktuell även idag. Den saknar ju i princip inga produkter som du kan hitta på dustin.se idag. Allt är större och snabbare, men ingenting är nytt. Gå i stället tillbaka till 1982 (ytterligare 16 år) - då har det hänt mycket.

Detta är väldigt sant. Det är egentligen sjukt lite som hänt de senaste 10 åren om man jämför med vad som hanns med under 90-talet. Persondatorns uppbyggnad definierades och standardiserades. Den hann bli en självklarhet i varje hem. Internet gick från att inte ens finnas tillgängligt för privatpersoner till att finnas hemma hos medelsvensson. CPU-kraft och RAM-minne dubblades på cirka 1½ år. Spelen hann gå från 16-färgersgrafik till Quake 3 och Unreal Tournament. Jämför man med det så är det rent skrattretande hur det är idag, då identiska datorkomponenter till och med kan vara dyrare än var de var 2-3 år tidigare.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

den där katalogen är lika gammal som jag!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C MB: Asus ROG Maximus X Hero (Wi-Fi AC) GPU: Asus strix 970 oc HDD: 1 TB + 300 GB SSD: 120 GB corsair Force Series LS + Samsung 850 EVO 500 GB + Samsung 970 EVO 500 GB
CPU: Intel core i7-8700k Kylare: NZXT Kraken X62 280mm RAM: G.Skill Trident Z RGB 4x8GB @3200MHz PSU: Seasonic Prime Titanium 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Mjaaa, mitt första mobilnummer från sommaren -98 var 070 330 99 12, Telia Så inte använde dom bara 0705

6.9kr/min dagtid och 2.5kr/min kvällstid har jag för mig det var va? Inget man direkt ringde och slösnackade med flickvännen med...

Mitt första mobilnummer började med 010..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Detta är väldigt sant. Det är egentligen sjukt lite som hänt de senaste 10 åren om man jämför med vad som hanns med under 90-talet. Persondatorns uppbyggnad definierades och standardiserades. Den hann bli en självklarhet i varje hem. Internet gick från att inte ens finnas tillgängligt för privatpersoner till att finnas hemma hos medelsvensson. CPU-kraft och RAM-minne dubblades på cirka 1½ år. Spelen hann gå från 16-färgersgrafik till Quake 3 och Unreal Tournament. Jämför man med det så är det rent skrattretande hur det är idag, då identiska datorkomponenter till och med kan vara dyrare än var de var 2-3 år tidigare.

Du gick mellan 2000-2010 från 56k uppkoppling på datorerna hemma (för majoriteten) och mobiltelefoner med monokrom skärm med inte ens polyfona ringsignaler till 100Mbps fiber och 4" touch-screen-telefoner med snabbare internet än många skolor satt på för 10 år sen. Du har gått genom CD-walkmans/minidiscs till MP3-spelare och nu inbyggd i ovan nämnda mobiltelefoner.

Teknikutvecklingen 1990-2000 gick ut på att få in datorer och speciellt internet i hemmen, 2000-2010 i sin tur har expanderat det och tryckt ut internet, oftast flera gånger snabbare än du hade hemma år 1999 vart du än är idag.

Om 10 år kommer du titta tillbaka till 2000-2010 och tänka "Fy fan vad mycket som hände där, men 2010-2020 hände fan ingenting!", och 10 år senare detsamma om 2010-2020 resp. 2020-2030

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Mitt första mobilnummer började med 010..

Inte visste väl jag att detta var en tävling i vem som var äldst?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Så sönderbläddrade dessa var, misstänker motsvarande andras fibban, fast utan kletet...

haha ja ungefär *host*

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSoftMachine:

Antar att man var rätt ball om man ägde en bärbar '98. Helt hysteriska priser! Spelade bara på "Landstings datorn" min mor köpte/hyrde via jobbet så hade ingen koll på komponenter osv alls på den tiden, var lite för ung också.

Gillar 21-tums skärmen för 9k :D!

Skrivet av robie76:

Haha ja vilka priser på laptops...40.000 för en stor sten.

Jo, skaffade min första bärbara dator runt 97 med följande spec:

Laptop: Digital HiNote VP 715, P166 MMX (32 KB L1), 256 KB L2, 48 MB SDRAM, NeoMagic MagicGraph 128 bit (XD) PCI 2MB VRAM (1024x768@65536K), Windows NT4 SP1 Workstation.

Kostade runt 35 KSEK. Hade även Philips 21" skärm ifrån Dustinkatalogen ovan (har för mig den gick på run 12 KSEK).

Allt ex moms.

Skrivet av BrutalSwede:

Mmmm... En digitalkamera med 1,5 Megapixel för "bara" 10 lax (För att inte tala om digitalvideokameran med 0,8MP för låga 23,950;- )

Jo, det var andra priser på den tiden! Min första digitalkamera på ca 3 Megapixel (Canon Powershot S20) ifrån 99/2000 kostade runt 10 KSEK + 5 KSEK för minneskort (egentligen en liten mekanisk hårddisk IBM MicroDrive på 1GB).

lhttp://www.dpreview.com/ Canon Powershot S20

Skrivet av Xyborg:

1700 spänn för en Windows 98 licens! Säga vad man vill om Windows 8.1 men en prissänkning med ca 50% plus inflation är fan inte dåligt

Jo, eller Windows NT Workstation som låg på ca 3000 ex moms (hade själv studentpris och fick för ca 1000 SEK).

Skrivet av sweanders:

Tack för delningen!

Minns att jag skaffade en Toshiba laptop och en Ericsson 888-mobil för att kunna vara uppkopplad under värnplikten. Den hade både ljudkort och CD-läsare och var således en äkta Multimediadator.

Någon gång 93-94 minns jag att jag skaffade en CD-ROM läsare och då fick man med en Encyklopedia på en CD-skiva. Superhajpat att kunna klicka på en fågel i uppslagsverket och höra hur de låter. Rörlig grafik fanns knappt på kartan.

Kikar jag på priserna nu fattar jag inte hur jag klarade det ekonomiskt. Men det är bra att filerna som användes då inte är stora som idag. Dock var det kungligt att kunna sitta på luckan med min laptop med 166MHz Pentium och 4 MB RAM uppkopplad till internet via GSM med infraröd koppling mellan dator och lur.

Det var väldigt hett då.

Har för mig att vi var 2-3 elever på en skola med 1000 elever totalt som hade mobiltelefon där på slutat av 90-talet. Några spänn i minuten och 2:- för ett sms. Men det sms:ades knappt alls, för det var så ovanligt med mobiltelefoner.

På den gamla goda tiden när man kunde se på numret vilken operatör som användes:
0705 = Telia
0707 = Comviq
0708 = Europolitan

Och häromdagen beklagade jag mig över att jag bara kommer upp i 28 Mbps med 4G i nya lägenheten. I förra gick det över 70...

Det enda jag saknar från den tiden är spelet Syndicate som jag körde på en 486 DX2 50 MHz med 4 MB minne. Ingen av polarnas burkar som klarade att köra det spelet där man klickade runt ett gäng gubbar i svarta rockar och sköt med mini-gun.

Nostalgi!

Min första mobil som man kunde ha i fickan, en Philips AP6112, kostade fin 30 KSEK (ex moms) när jag köpte den 89/90. Bilhandsfreekit ca 5 KSEK (ex moms) extra på det. Hade den också när jag gjorde militärtjänstgöring. På den tiden var det så extremt ovanligt med mobiler så det fanns inga regler kring dem i fält eller vid övningar. Så kunde använda den precis som jag ville.

Philips AP6112

Första riktigt mobila lösningen för mig var 1996 med en Nokia GSM-telefon, Nokia 2110, med tillhörande PC Card-adapter som skaffades året därpå för att koppla till telefonen för en sanslöst hög hastighet på 6-7 kbit/s. Kopplade den till både notebook och sedermera även en handhållen fickdator ifrån HP (föregångare till dagens smartphones) med Windows CE. Fanns en simpel version av Internet Explorer så man kunde surfa helt trådlöst på webben.

Kommer ihåg att jag åkte skidor med min flickvän i alperna år 2000, och efter ett tag när jag tröttnat på att hänga med utför i hennes tempo så satte jag mig på ett cafe/bar på en alptopp (Klein Matterhorn) för att ta det lite lungt medans hon fortsatte att köra på. Köpte en öl och tog fram fickdatorn och surfade trådlöst på Internet med Nokia 2100 med sladd till PC Card-adapter i HP:en. Vilken frihet på den tiden!

Vill dock inte tänka på vad roamingkostnaden utomlands var för data på den tiden (det var före ens GPRS fanns)...

Nokia 2110

http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_2110

Nokia PCMCIA Data Card

Skrivet av bogg:

Mjaaa, mitt första mobilnummer från sommaren -98 var 070 330 99 12, Telia Så inte använde dom bara 0705

6.9kr/min dagtid och 2.5kr/min kvällstid har jag för mig det var va? Inget man direkt ringde och slösnackade med flickvännen med...

Jo, Telia fick sedermera slut på sina 0705-nummer och började då med 0703.

Skrivet av Visslaren:

Kommer även ihåg att jag hade Riva TNT och Voodoo2 grafikkorten. Även Riva TNT2 när det dök upp.
Då hade man riktigt fina grejer.

Skrivet av bogg:

Mja, Voodoo och Voodoo 2 var inte fristående grafikkort, men Banshee och följande kort var väl alla fristående kort?
Skulle snarare vilja säga att proprietärt/stängt system (iallafall i början) gjorde att OpenGL och DirectX kickade ut 3DFx från marknaden när det förfinades och fler aktörer började stödja det. Hade 3DFx anammat OpenGL eller DX tidigare hade det nog funnits kvar idag också...

Jo, TNT2 var mitt första grafikkkort med riktigt 3D-stöd. Hade det i en desktop med dubbla Pentium II/Celeron 300A (överklockade till 450 MHz, men riktigt grymt med SMP och två kärnorsdator på den tiden).

Skrivet av ZecretW:

Mitt första mobilnummer började med 010..

Japp, mitt första mobilnummer var också 010-något (min Philips AP 6112 ovan). På den tiden, med NMT-900, så gick det ju inte heller att byta nummer så enkelt då det var låst till själva telefonen (fanns inga SIM-kort till NMT). Kommer dock ihåg hur grymt det var att resa runt i Europa i början av 90-talet och så kunde man ringa på vissa enstaka ställen i Europa. Inte full roaming, men fungerade när man var i vissa länder så som Danmark, Holland och Schweiz - då var man riktigt nöjd när man kunde slå på telefonen och använda den!

Ahh.. håller med er andra; grym våg av pryl- och teknik-nostalgi ibland oss SweC:are nu!

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Gav närmare 20 000 kr för första PC:n 1997. En Pentium (I) på 120 Mhz och 4 GB HDD. Tror att det var 16 MB RAM. Med skärm och skrivare brakade priset iväg. Soundblaster 16-ljudkort och TNT Riva32 grafikkort tror jag att det var.

Uppringt internet med först 33,6 kbit, sedan 56 kbit.
Dyrt att ringa upp dagtid, billigare kvällar och helger - eftersom det följde Televerkets taxa!

Permalänk
Medlem

Jättekul läsning! Tack!