AMD lanserar Mantle i betaversion

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Och vad innebär GCN då?
Kan jag köpa t. Ex. Ett radeon 7850 och få hyffsat bra prestanda med mantle?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, HD 7850 stödjer Mantle, dock "begränsat" just nu. Men en drivrutin med fullt stöd kommer senare. Prestandaförbättringen beror mest på vilken processor du använder.

CPU-prestandan var ungefär vad jag hoppades på. Crossfire ska tydligen också få stora förbättringar, vilket dock inte är så konstigt (CF/Sli tjänar ju oerhört på att överklocka processorn)

Några tester upplagda på Battlelog. 3970x med 2st 290x presterar 58% snabbare med Mantle.
http://battlelog.battlefield.com/bf4/news/view/bf4-mantle-liv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

First up, we have Battlefield 4, the primary game that AMD has mentioned in relation to Mantle since the tech’s unveiling.

CPU-limited scenario: 40.9% (1080p) and 40.1% (1600p) performance improvement under Ultra settings and 4xAA on the AMD A10-7700K with an AMD Radeon R9 290X.
GPU-limited scenario: 2.7% (1080p) and 1.4% (1600p) performance improvement under Ultra settings and FXAA on the Core i7-4960X with an AMD Radeon R7 260X
Average uplift for 1080p: 13.28% (Average of 290X and 260X data on the i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 and i5-4670K)
Average uplift for 1600p: 11.35% (Average of 290X and 260X data on the i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 and i5-4670K)

13% är inte så mycket. Men däremot så är det här inte dåligt alls:

Oxide Games’ StarSwarm is AMD’s other proof-of-concept. Oxide consists of industry veterans from Firaxis and Microsoft Studios, so they seem like good candidates for executing Mantle at its full potential.

CPU-limited scenario: 319% (1080p) and 281% (1600p) performance improvement in the “RTS” test on Extreme settings with the AMD A10-7700K and an AMD Radeon R9 290X.
GPU-limited scenario: 5.1% (1080p) and 16.7% (1600p) performance improvement in the “RTS” test on Extreme settings with the Core i7-4960X and an AMD Radeon R7 260X
Average uplift for 1080p: 115.65% (Average of 290X and 260X data on the i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 and i5-4670K)
Average uplift for 1600p: 75.19% (Average of 290X and 260X data on the i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 and i5-4670K)

115.65%...
http://techgage.com/news/amd-shares-fresh-mantle-numbers-prom...

Som jag trodde.. pretty much crap om man har en OK processor

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dallebull:

Bleh, så bara stöd för CGN(2) tills vidare då?

Då kan jag iofs testa om ett ensamt R9-290 + Mantle ger bättre upplevelse än 7950Cfx.

Från HD7700 och uppåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evulme:

Nu har jag inte riktigt orkat läsa igenom ordentligt så jag frågar här.. Kommer detta funka på 7000-serien?

Ja. Så småningom.

Permalänk
Medlem

på denna sida visas en liten annan bild upp.
http://battlelog.battlefield.com/bf4/news/view/bf4-mantle-liv...

enligt inlägget får riggen med i7 3970x och dubbla 290x mest prestandaökning. hela 58% påstas det ge, från 78 till 116 fps.

edit: det man kan säga är att i de system där processorn är den begränsande faktorn kommer man se mest prestandaökning. så ju kraftigare grafikkort man har i relation till processorn destå större ökning får man.
tydligen är 3970x en starkt begränsande faktor för dubbla 290x. så alla som sitter på dubbla 770 eller högre eller dubbla 280x borde kunna förvänta sig en ganska bra skjuts i fps.

Permalänk
Hjälpsam

Funderar på när drivrutinen släpps, vad tror ni om fredag Fre 23:59 amerikansk västkusttid?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Så var och när är det tänkt att man ska kunna ladda ner mantle då? Ju släppt i beta-version, men finner ingen download...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Så var och när är det tänkt att man ska kunna ladda ner mantle då? Ju släppt i beta-version, men finner ingen download...

BF4 har redan uppdaterats med Mantle stöd så gå bara in i din Origin klient och klicka på uppdatera så får du den uppdateringen. Dock sitter vi nu och väntar på att AMD ska få tummarna ur och släppa tillhörande drivrutiner. (Trummar otåligt)

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Så var och när är det tänkt att man ska kunna ladda ner mantle då? Ju släppt i beta-version, men finner ingen download...

Är väl integrerat i drivrutinerna till grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Så var och när är det tänkt att man ska kunna ladda ner mantle då? Ju släppt i beta-version, men finner ingen download...

Uppdaterar du BF4 så är det redo. Mantle släpps i 14.1 betan som skulle släppas idag, meeen som nu är försenad.... AMD, du vet.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Uppdaterar du BF4 så är det redo. Mantle släpps i 14.1 betan som skulle släppas idag, meeen som nu är försenad.... AMD, du vet.

fast hellre försenad än att den krashar

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Mja, nu läser du in för mycket. Det som sägs är att AMD öppnar upp för eventuella andra parter i samband med SDK, det krävs fortfarande att Nvidia faktiskt vill vara med också. Oavsett vilket pratar vi antagligen om minst ett år innan det händer något på den fronten.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha okej, får göra om svaret lite, det skulle vara kul om Nvidia även tog del av Mantle.

Permalänk
Medlem

när man har mantle drivern och spelet uppdaterat kan man då i bf4 välja om man vill köra med mantle eller directx?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gloremir:

fast hellre försenad än att den krashar

Hellre att de lär sig av varenda jäkla release dom har och sätter ett lite senare datum från början istället för att reta oss konsumenter.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

när man har mantle drivern och spelet uppdaterat kan man då i bf4 välja om man vill köra med mantle eller directx?

Japp det går att välja API. Man måste bara starta om spelet. Finns info om på Battlelog eller vad det hette!

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem

Snacka om deprimerande! Först blev man helt hype på att det äntligen hade släpps och man skulle testa! Tänkte fan, de gjorde det! De hann innan månadsskiftet. Sen kom uppdateringen att drivrutinen är försenad..

"Papperslansering av Mantle" men de hann... typ.... It's there you just can't play.. -.-

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av evulme:

Nu har jag inte riktigt orkat läsa igenom ordentligt så jag frågar här.. Kommer detta funka på 7000-serien?

Det står klart och tydligt i artikeln vad som gäller.

Citat:

Även Mantle-stödet för mer påkostade grafikkort är till en början begränsat. AMD levererar full prestanda med hårdvara byggd runt kretsarna Hawaii, Bonaire och den integrerade grafikdelen i Kaveri, det vill säga Radeon R9 290, R9 290X, R7 260X, HD 7790 samt senaste generationens APU.

För övriga GCN-baserade grafikkort fungerar visserligen Mantle, dock med vad AMD i dagsläget beskriver som "prestandaproblem". Det innefattar flera populära modeller, inte minst det tidigare flaggskeppet Radeon HD 7970 samt storsäljaren Radeon HD 7870. Problemen ska enligt AMD åtgärdas i en framtida drivrutin, än så länge utan någon konkret tidsplan.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Som jag trodde.. pretty much crap om man har en OK processor

Men jösses vad mycket sånt här det skulle vara och andra knasiga saker i tråden...

I testet du visar har dom ett patetiskt grafikkort jämfört med processorn. Men lyckad ändå få någon som helst prestandavinst.

Det finns ett annat test som länkades en eller två sidor bak i tråden som visar när en 3930k kopplas med lite kraftigare gpu:er.

Helt värdelöst för kraftigare cpu:er? Är du tossig i kolan eller? Även om du köper en intel hexacore för 4.000-10.000kr så kommer du för eller senare begränsa grafikkorten och mantle har potentialen att fixa det så att man nu faktiskt kan jämställa priserna.

Och dessutom ifall du kanske inte tänkte köra 2-3st 290x så innebär ju detta att du kanske inte behöver plocka en i7:a istället för en i5:a och på så vis sparar in en tusenlapp.

Mantle ger nybyggarna i princip mer prestanda för lägre pris, och det var ju inte fy skam med sr man fick för prestandahöjningar. Det hela går ut på att Grafikkortet alltid ska vara den kraftigaste komponenten, och är det inte det? Släng på ett till.

Good day sir!

Svamligt, nu går jag och äter.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Relik 📜

Lite uppdatering för er som väntar på prestandasiffror från SweC (eller andra)..

* EA:s backend är mer eller mindre nere, så just nu kan vi inte testa något alls.
* Drivrutinen är som bekant MIA, även för media. Det talas om "tidigt i kväll" svensk tid, men det är mycket osäkert.

Med andra ord, lämna F5-tangenten i fred ett tag. Jag har helt ärligt ingen aning om när vi kan få igenom vettiga tester, och med en helg inte allt för långt borta finns det absolut risk att det kommer dra ut på tiden. Vi jagar AMD för mer info, men det är i skrivande stund.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

förmodligen så har de hittat en större bugg som de vill fixa innan de släpper mantel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

jag som setat å spammat F5 nu så de börjar ryka ur t-bordet! men får la vänta tills ikväll! kör min 4770k stock.. och ett 290x.. får väl Yber klocka kortet så kanske man märker skillnad i fps

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Fast för en APU bör det bli en vinst, mindre belstning på CPU:n, gör att GPU-delen får bättre tillgång till minne.

GPU-delen är väldigt svag i en APU jämfört med nära nog vilken diskret GPU som helst, så vinsten verkar mest komma i fallen där man har en APU + stark dGPU samt fallet där man kör sin APU + en matchad GPU i crossfire.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Kan tipsa om att läsa battlelogen som Emil länkade innan. Johan Andersson på DICE visar upp lite resultat som tyder på att även dyrare system tjänar (tom bättre) på mantle. Om det stämmer får vi väl se, men intressant!
http://battlelog.battlefield.com/bf4/news/view/bf4-mantle-liv...

Permalänk
Medlem

Meeeehhh, Mantle fördelar målades upp med STORA FETA bokstäver i röd färg. Denna info känns som om dom spätt ut färgen med mängder av vatten.

Så frågan återstår, NÄR släpps Mantle??? Detta är ju bara en Beta, och betaversioner kan ju som sagt pågå rätt länge.
Personligen tror jag inte AMD ville släppa Mantle nu men eftersom PR avdelningen bankade på stora trumma för ganska länge sen så måste dom släppa något, även om det är långt från klart.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Lite uppdatering för er som väntar på prestandasiffror från SweC (eller andra)..

* EA:s backend är mer eller mindre nere, så just nu kan vi inte testa något alls.
* Drivrutinen är som bekant MIA, även för media. Det talas om "tidigt i kväll" svensk tid, men det är mycket osäkert.

Med andra ord, lämna F5-tangenten i fred ett tag. Jag har helt ärligt ingen aning om när vi kan få igenom vettiga tester, och med en helg inte allt för långt borta finns det absolut risk att det kommer dra ut på tiden. Vi jagar AMD för mer info, men det är i skrivande stund.

Vart i ledet det felat vetefasen men det här med AMD och kommunikation/planering är fortfarande ett work in progress verkar det som

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Som jag trodde.. pretty much crap om man har en OK processor

wrong!

taget från http://battlelog.battlefield.com/bf4/news/view/bf4-mantle-liv...

Test case 3: High-end single-player with multiple GPUs
CPU: Intel Core i7-3970x Extreme, 12 logical cores @ 3.5 GHz
GPU: 2x AMD Radeon R9 290x 4 GB
Settings: 1080p ULTRA 4x MSAA
OS: Windows 8 64-bit
Level: South China Sea “Broken Flight Deck”
This single-player scene is heavy on both the CPU and GPU with lots of action going on. Test was done on the highest end Intel CPU on Windows 8, which is the fastest option before Mantle thanks to DirectX 11.1. Still this CPU is not fast enough to keep the 2 290x GPUs fed at 1080p on Ultra settings so we get a significant CPU performance bottleneck which results in major performance improvement when enabling Mantle. Result: 13.24 ms/f -> = 8.38 ms/f = 58% faster

Test case 2: Standard 64-player multiplayer
CPU: AMD FX-8350, 8 cores @ 4 GHz
GPU: AMD Radeon 7970 3 GB (AMD will add support for the AMD Radeon™ HD 7970 in a later stage of Mantle’s release schedule, learn more)
Settings: 1080p ULTRA 1x MSAA
OS: Windows 8 64-bit
Level: Siege of Shanghai
Level was tested with 64 “pseudo players” that we have for our own internal testing that simulates heavy game workload that we have in multiplayer in order to get more deterministic results compared to full real multiplayer. 64 players on the large Battlefield levels is really demanding of the CPU so this test case is primarily CPU-bound.
Result: 18.87 ms/f -> 15.08 ms/f = 25.1% faster

Permalänk

Min i7 4770K ligger på 100% load över alla cores vissa stunder och det förklarar nog dessa märkliga frame drops man kan få ibland. Här tror jag mantle kanske hade kommit till nytta om jag nu haft stöd för det. Tror inte jag hade fått mer frames med mantle men däremot sluppit framedrops kanske.

Efter att ha läst denna artikel så börjar det klarna lite för mig: http://www.guru3d.com/news_story/dice_releases_battlefield_4_...

Tror inte detta med mantle är någon biggie egentligen för oss med en stark intel cpu. Tycker snarare att arbetsfördelningen sett till hårdvara är riktigt dåligt optimerad.

Nu är jag ingen expert på området och skjuter lite från höften här men det känns som att BF4 lägger enormt mycket arbete på CPU i vissa situationer som orsakar framedrops samtidigt som arbetsbelastningen på GPU'n går ner!?.

Skumt som fan. Vilken jävla röra detta är alltså!

Mantle kommer nog ge bäst resultat till dom som sitter på AMD cpu'er som inte presterar lika bra som Intel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

GPU-delen är väldigt svag i en APU jämfört med nära nog vilken diskret GPU som helst, så vinsten verkar mest komma i fallen där man har en APU + stark dGPU samt fallet där man kör sin APU + en matchad GPU i crossfire.

Men är inte en av orsakerna till svagheten, att den slåss med CPU:n om att komma åt minnet?
Vet inte om det finns någon form av fast bandbredd för CPU respektive GPU, men är uppdelningen dynamisk, vilket detta med gemensamt minne antyder, bör GPU:n strypas mindre om dess bandbred till minnet ökar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av rullekorn82:

wrong!

taget från http://battlelog.battlefield.com/bf4/news/view/bf4-mantle-liv...

Test case 3: High-end single-player with multiple GPUs
CPU: Intel Core i7-3970x Extreme, 12 logical cores @ 3.5 GHz
GPU: 2x AMD Radeon R9 290x 4 GB
Settings: 1080p ULTRA 4x MSAA
OS: Windows 8 64-bit
Level: South China Sea “Broken Flight Deck”
This single-player scene is heavy on both the CPU and GPU with lots of action going on. Test was done on the highest end Intel CPU on Windows 8, which is the fastest option before Mantle thanks to DirectX 11.1. Still this CPU is not fast enough to keep the 2 290x GPUs fed at 1080p on Ultra settings so we get a significant CPU performance bottleneck which results in major performance improvement when enabling Mantle. Result: 13.24 ms/f -> = 8.38 ms/f = 58% faster

Test case 2: Standard 64-player multiplayer
CPU: AMD FX-8350, 8 cores @ 4 GHz
GPU: AMD Radeon 7970 3 GB (AMD will add support for the AMD Radeon™ HD 7970 in a later stage of Mantle’s release schedule, learn more)
Settings: 1080p ULTRA 1x MSAA
OS: Windows 8 64-bit
Level: Siege of Shanghai
Level was tested with 64 “pseudo players” that we have for our own internal testing that simulates heavy game workload that we have in multiplayer in order to get more deterministic results compared to full real multiplayer. 64 players on the large Battlefield levels is really demanding of the CPU so this test case is primarily CPU-bound.
Result: 18.87 ms/f -> 15.08 ms/f = 25.1% faster

Vaddå wroong!??

Enthusiast level gaming - An Intel Core i7-3960X CPU with two Radeon R9 290X (CrossFire) graphics. Now here again I find the choice in components versus game resolution weird, as it seems DICE created a CPU limited situation (two cards in Crossfire) at a relatively low 1920 x 1080 resolution, the game is set at "Ultra" preset with 4x MSAA. Here it made all the difference with an 58 percent increase in framerates.

Personally I feel that you do not invest 900 EUR worth of GPUs and 1000 EUR on a CPU and then will game at 1080P. The test would have been far more reliable if it was done at 2560x1440 with one card or Ultra HD with two cards. Let us know what you think in the forums.

Som texten säger så är deras val av setup mycket mycket märklig.

Permalänk
Medlem

jag som setat å spammat F5 nu så de börjar ryka ur t-bordet! men får la vänta tills ikväll! kör min 4770k stock.. och ett 290x.. får väl Yber klocka kortet så kanske man märker skillnad i fps

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf