AMD lanserar Mantle i betaversion

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Men är inte en av orsakerna till svagheten, att den slåss med CPU:n om att komma åt minnet?
Vet inte om det finns någon form av fast bandbredd för CPU respektive GPU, men är uppdelningen dynamisk, vilket detta med gemensamt minne antyder, bör GPU:n strypas mindre om dess bandbred till minnet ökar.

Är ju samma mängd data som ska skickas över bussen oavsett Mantle eller DX. Vinsten med Mantle är att kostnaden för att att göra gfx-anrop är mycket mindre, men det är en kostnad som "bara" äter CPU-cykler, inte RAM-buss kraft.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

GPU-delen är väldigt svag i en APU jämfört med nära nog vilken diskret GPU som helst, så vinsten verkar mest komma i fallen där man har en APU + stark dGPU samt fallet där man kör sin APU + en matchad GPU i crossfire.

En setup med en A10 7850k plus en R7 240 tror jag är en perfekt setup där du får ut bra prestanda boost med Mantle.

Vinsten jag hoppas på med min dator i sign är att i BF4 inte få så många fps drops. Att jag sen tjänar några extra fps är bara ett plus

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Är ju samma mängd data som ska skickas över bussen oavsett Mantle eller DX. Vinsten med Mantle är att kostnaden för att att göra gfx-anrop är mycket mindre, men det är en kostnad som "bara" äter CPU-cykler, inte RAM-buss kraft.

Men poängen är inte att GPU:n behöver lika mycket data skickat via bussen, utan att CPU:n behöver mindre, alltså mer utrymmer för GPU:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Även om inte vinsterna i bf4 som är gjort för att funka på d-3d är astronomiska med en överklockad i7a så måste det väl gå att göra spelen mer avancerade i framtiden med så mycket outnyttjad cpukraft över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Vaddå wroong!??

Enthusiast level gaming - An Intel Core i7-3960X CPU with two Radeon R9 290X (CrossFire) graphics. Now here again I find the choice in components versus game resolution weird, as it seems DICE created a CPU limited situation (two cards in Crossfire) at a relatively low 1920 x 1080 resolution, the game is set at "Ultra" preset with 4x MSAA. Here it made all the difference with an 58 percent increase in framerates.

Personally I feel that you do not invest 900 EUR worth of GPUs and 1000 EUR on a CPU and then will game at 1080P. The test would have been far more reliable if it was done at 2560x1440 with one card or Ultra HD with two cards. Let us know what you think in the forums.

Som texten säger så är deras val av setup mycket mycket märklig.

Entusiast som spelar i 120Hz kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På AMDs facebook sida står detta
AMD Gaming:
We are putting the finishing touches on the AMD Catalyst™ 14.1 Beta driver, which enables support for Mantle and many other fabulous features. We appreciate your patience and will update you as soon as it’s ready for download!

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Vaddå wroong!??

Enthusiast level gaming - An Intel Core i7-3960X CPU with two Radeon R9 290X (CrossFire) graphics. Now here again I find the choice in components versus game resolution weird, as it seems DICE created a CPU limited situation (two cards in Crossfire) at a relatively low 1920 x 1080 resolution, the game is set at "Ultra" preset with 4x MSAA. Here it made all the difference with an 58 percent increase in framerates.

Personally I feel that you do not invest 900 EUR worth of GPUs and 1000 EUR on a CPU and then will game at 1080P. The test would have been far more reliable if it was done at 2560x1440 with one card or Ultra HD with two cards. Let us know what you think in the forums.

Som texten säger så är deras val av setup mycket mycket märklig.

Krävande titlar är inte speciellt lätta att trycka upp i 120fps på 1080p heller ska du veta så visst är det relevant men kanske inte för just dig, ta det lugnt, det kommer flera tester:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

GPU-delen är väldigt svag i en APU jämfört med nära nog vilken diskret GPU som helst, så vinsten verkar mest komma i fallen där man har en APU + stark dGPU samt fallet där man kör sin APU + en matchad GPU i crossfire.

Praktiskt taget alla mobila APU:er i familjerna Trinity och Richland begränsas i spel till följd av CPU-delen. Allra värst är det med deras SKU:s på 17–19 W TDP, men det är även väldigt uppenbart med 25–35-wattarna. Jag är ganska övertygad om att Kaveri för bärbara kommer få en hel del extra prestanda att hämta i spel med stöd för Mantle kontra DirectX.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jdahl:

På AMDs facebook sida står detta
AMD Gaming:
We are putting the finishing touches on the AMD Catalyst™ 14.1 Beta driver, which enables support for Mantle and many other fabulous features. We appreciate your patience and will update you as soon as it’s ready for download!

Vadå "patience"? jag är fasen inte tålmodig!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Även om inte vinsterna i bf4 som är gjort för att funka på d-3d är astronomiska med en överklockad i7a så måste det väl gå att göra spelen mer avancerade i framtiden med så mycket outnyttjad cpukraft över?

Precis! Man kan göra spelen mer avancerade på andra sätt än just grafiskt.
Exempelvis fysik, AI och liknande.
Tänker mig att ett spel som Arma skulle passa perfekt.

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Avstängd

Ser bra ut och blir en bra gratis boost so tnx AMD

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ett till multiplattform API för grafik låter lovande. Undrar hur det står sig mot OpenGL, men det blir svårt för dom att komma in på marknaden DirectX har total dominans i princip fortfarande.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Har dom bara två nördar på Amd som kodar drivrutiner ? För fort går det inte att få ut grejerna iaf.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Så Mantle är inget för oss på SweC som har bra datorer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Kanske så är Mantle till för att undelätta för alla klena AMD CPU'er.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Precis vad Johan Andersson visar, multipla GPU:er: +55% från 78.4 till 121.5 fps med en Intel Core i7-3970x @ 3.5 GHz och 2x AMD Radeon R9 290x 4 GB i Ultra settings 1080p 4x MSAA och South China Sea level.

I och för sig kanske en högre överklockning av CPUn tar ner en del av den procentuella förbättringen.

https://battlelog.battlefield.com/bf4/news/view/bf4-mantle-li...

Skönt i sådant fall att inte behöva ha CPUn överklockad och maxbelastad så det blir svalare med en lägre elkostnad!

Och jo, jag tror nog att elräkningen är ens största bekymmer om man köpt den riggen!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Så Mantle är inget för oss på SweC som har bra datorer.

Det är nog mest tänkt till framtida spel, med Mantle kan man göra mer med grafikkortet innan CPU:n slår i taket.
edit
Sånt här kan man tex inte göra i DirectX i dag.
http://www.youtube.com/watch?v=6PKxP30WxYM

Skrivet av Orici:

Kanske så är Mantle till för att underlätta för alla klena AMD CPU'er.

I nuläget har vi mest att vinna ja, men BF4 kan ju som bekant även få Intels CPU:r att gå på knäna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det ärr nog mest tänkt till framtida spel, med Mantle kan man göra mer med grafikkortet innan CPU:n slår i taket.

I nuläget har vi mest att vinna ja, men BF4 kan ju som bekant även få Intels CPUr att gå på knäna.

Vilket ärr?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Nu är jag ingen expert på området och skjuter lite från höften här men det känns som att BF4 lägger enormt mycket arbete på CPU i vissa situationer som orsakar framedrops samtidigt som arbetsbelastningen på GPU'n går ner!?.

GPUns arbetsbelastning går ner för att processorn inte mäktar med att ge den jobb.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Vilket ärr?


Skall fixas! och inte tog rättstavningen det heller, vilket ju inte är så konstigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

Som jag trodde.. pretty much crap om man har en OK processor

Japp. För mer gratis prestanda är skit.. Vad har hänt med Sweclockers? -.-

Folk verkar ju tro att det ska vara "Uber mega FPS for all yoh" med typ 300% mer prestanda annars är det skit.

Skrivet av Orici:

Så Mantle är inget för oss på SweC som har bra datorer.

Varför förvånar det mig inte att du av alla personer har missat en del faktum?

Mantle är visst något för oss "på sweclockers med bra datorer". I början kanske inte överdriven prestandaboost men 13% är inget att fnysa åt. Detta dessutom i beta med ett mindre optimerat Mantle. Bara det faktum att Mantle presterar bättre än DirectX är något för "oss" på sweclockers. Tror att prestandaboosten kommer bli större när Mantle finns i native och inte bara är något ihopkok som skickats in i ett halvbuggat spel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Kul att det inte ska fungera utan "prestanaproblem" med mitt nya R9 280X...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

"Eventuellt stöd för till exempel Nvidias eller Intels hårdvara är aktuellt först i samband med lanseringen av ett utvecklarpaket (SDK), vilket är planerat till senare under året."

Så om man har en Intel CPU får man ingen prestandaskjuts? Känner mig förvirrad.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wifi:

Kul att det inte ska fungera utan "prestanaproblem" med mitt nya R9 280X...

"Kommer" och "ska" är två skiljt olika saker. Det SKA fungera.. Men KOMMER inte att göra det smärtfritt i denna beta.

Skrivet av MacPain:

"Eventuellt stöd för till exempel Nvidias eller Intels hårdvara är aktuellt först i samband med lanseringen av ett utvecklarpaket (SDK), vilket är planerat till senare under året."

Så om man har en Intel CPU får man ingen prestandaskjuts? Känner mig förvirrad.

Intels GPU:er.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av MacPain:

"Eventuellt stöd för till exempel Nvidias eller Intels hårdvara är aktuellt först i samband med lanseringen av ett utvecklarpaket (SDK), vilket är planerat till senare under året."

Så om man har en Intel CPU får man ingen prestandaskjuts? Känner mig förvirrad.

Det vi syftar på är Intels integrerade grafikdelar, dvs. det som kräver drivrutiner.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Kul att det inte ska fungera utan "prestanaproblem" med mitt nya R9 280X...

Det är därför dom kallar detta "beta"...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Välkomnar ALLT som ger mig gratis prestanda, Sitter på 2st R9 290s som dom flesta säger är helt onödigt vilket det kanske är men men ^^ "There is no such thing as too much power"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Så Mantle är inget för oss på SweC som har bra datorer.

Åh nej! Mer prestanda!! Ush så hemskt. Det är ju det sista vi på Swec vill se!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Crap nu går jag o lägger mig ^^ Väntat i snart 24 timmar på mantle :< Ja jag har problem och behöver hjälp xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Widde_100:

Välkomnar ALLT som ger mig gratis prestanda, Sitter på 2st R9 290s som dom flesta säger är helt onödigt vilket det kanske är men men ^^ "There is no such thing as too much power"

I ditt fall kan faktiskt Mantle göra skillnad i framtiden.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds