Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ljudet knastrar och saker går i "slow motion" efter Sapphire R9 290 tri-x

Permalänk
Medlem

Ljudet knastrar och saker går i "slow motion" efter Sapphire R9 290 tri-x

Hejsan, fick hem mitt R9 290 tri-x igår, och det har bara strulat. Förhoppningsvis så är det drivrutinerna som krånglar, och inte kortet i sig.

Uppgraderade från ett 6970, allt funkade prima. Men efter att jag uppgraderade mig till mitt 290 så har ljudet börjat att "knastra" så fort datorn måste jobba lite. Ibland för något så litet som skype eller spotify. Och då ska vi inte prata om filmer, HD filmer går inte. Ljudet knastar något fruktansvärt samtidigt som allt går i slow motion. Skärmen blir svart och datorn startas om. SD kvalité funkar, då kommer det i perioder att ljudet småknastrar och filmen går långsamt i några sec. Sen så funkar det normalt igen.

Vad är problemet? Har hittat mängder med forum med blackscreen, men inget om att ljudet börjar cpa? bilden börjar gå i "slowmo"?

Testade göra en ren ominstallation, problemet kvarstod.

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem

Vad har du för system? Os? Version på drivisar?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Vad har du för system? Os? Version på drivisar?

OS; Windows 7 (6.1, build 7600)
Moderkort; Asus M5A78L LE
CPU; Amd FX-4170
GPU; Sapphire R9 290 Tri-x

Alla har senaste version på sina drivisar då jag nyligen ominstallerat datorn.

Edit, Testade att avinstallera nuvarande GPU drivisar (13.12) för att installera beta drivrutinerna som av någon anledning var 13.11. Blev mycket värre, kunde inte köra något grafik tungt utan att datorn blev svart och startade om. (3Dmark, simcity etc han knappt starta).

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta kan ha nåt saken att göra men kortet sitter i "rätt" pci-e port?
Alla stömkablar sitter i ordentligt?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vet inte om detta kan ha nåt saken att göra men kortet sitter i "rätt" pci-e port?
Alla stömkablar sitter i ordentligt?

Finns bara en pci-e port jag kan koppla in kortet i.

Har testat att byta strömkablar till några andra. Fortfarande samma problem.

Känner mig inte så jätte pigg på att skicka tillbaka kortet för ett nytt, då det tog nästan 3 veckor för mig att få denna.

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem

Håller på och installerar de nya 14.1 drivrutinerna. Förhoppningsvis så löser det mina problem.

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem

Efter jag uppdaterade drivrutinerna så slutade ljudet att cpa. Och det går ej längre i "slow motion". Däremot så kvarstår problemet med att datorn blir svart, och sen startar om sig.
Detta får jag upp när jag startar igen;

Windows has recovered form an unexpeted shutdown

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7600.2.0.0.256.1
Locale ID: 1053

Additional information about the problem:
BCCode: 124
BCP1: 0000000000000000
BCP2: FFFFFA80083CE8F8
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 256_1

Files that help describe the problem:
C:\Windows\Minidump\020214-28501-01.dmp
C:\Users\Keeday\AppData\Local\Temp\WER-39983-0.sysdata.xml

Read our privacy statement online:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x0409

If the online privacy statement is not available, please read our privacy statement offline:
C:\Windows\system32\en-US\erofflps.txt

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem

Ännu en intressant sak. Installerade 13.12 drivrutinerna, knastrande ljudet kom tillbaka. Men nu startar inte datorn om sig längre.
Bevis på att det är ett mjukvaru fel? eller kan det fortfarande bero på att kortet är defekt?

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem

um. Bump? Jag behöver verkligen hjälp ;_;

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Avstängd

Jag har ett 290 Tri-X och har inget knastrande ljud med 13.12. Formatera om din hårddisk och installera drivers för att säkerhetsställa att det inte ligger något och skräpar.

Eller prova kortet i någon annan dator.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinny07:

Jag har ett 290 Tri-X och har inget knastrande ljud med 13.12. Formatera om din hårddisk och installera drivers för att säkerhetsställa att det inte ligger något och skräpar.

Eller prova kortet i någon annan dator.

Redan formaterat om hårddisken. Ingen skillnad. Och har tyvärr inte möjligheten att testa kortet i en annan dator : /

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeday:

Redan formaterat om hårddisken. Ingen skillnad. Och har tyvärr inte möjligheten att testa kortet i en annan dator : /

Bara att skicka tillbaka på RMA isåfall.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, liknande saker händer på min MacBook Pro Late 2011 när jag kollar på klipp från nätet. Ljudet blir liksom väldigt knastrigt och "går sönder" typ, samtidigt som bilden går i slowmotion/hackar sig fram. Händer någon gång om dagen. Några idéer?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Bara att skicka tillbaka på RMA isåfall.

Antar att jag får göra det. Kommer ta år och dar att få ett nytt kort : /

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem

Har skickat tillbaka kortet på RMA nu. Men jag är fortfarande nyfiken på vad det är som orsakade problemet. Kan det hända att jag har för svagt nätaggregat? Vilket jag inte tror, då jag sitter på 600w.

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem

Din CPU/GPU combo ska inte dra 600w, men om du haft nätagget länge så är det ju en decay på det också så kanske?
När det sprakar i ljudet kör du ljudet genom HDMI då eller från mobo?
Jag har samma GPU och en fx-8120 och kör ljudet genom en DAC och har inte haft problem med någon driver hittils.
Får däremot en slowdown när jag tabbar ur spel i ca 2 sek där det blir enorm inputlag som jag inte hade i 13.11beta/13.12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slajm:

Din CPU/GPU combo ska inte dra 600w, men om du haft nätagget länge så är det ju en decay på det också så kanske?
När det sprakar i ljudet kör du ljudet genom HDMI då eller från mobo?
Jag har samma GPU och en fx-8120 och kör ljudet genom en DAC och har inte haft problem med någon driver hittils.
Får däremot en slowdown när jag tabbar ur spel i ca 2 sek där det blir enorm inputlag som jag inte hade i 13.11beta/13.12

Kör ljudet via mobo

Har somsagt skickat tillbaka kortet på RMA. Men satte i mitt gamla kort. (6970) och det funkar utan problem.

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk

Hej fick du någon ordning på kortet när det nya kom? jag har samma problem. Startar man ett spel knastrar det friskt. dock ingen omstart osv.