Permalänk
Medlem

Speldator [~13k]

Hej,
Jag har efter några års mac'and tröttnat på att inte kunna spela (med vettig upplösning/prestanda) så nu tänkte jag försöka bygga min första dator från scratch. Senast jag höll på med något sådant här var 2005 då jag köpte en färdig dator från komplett där jag bytte lite i innehållet innan beställning.
Jag har fastnat för mATX och Corsairs obsidan 350D då det verkar vara lagom i storlek och komponentmängd för min del. Jag kommer förmodligen inte leka med o.c. något men jag är inte emot tanken någon gång i framtiden.

Det jag är ute efter är spel och media, iom att jag fortfarande har mac'en till arbeten. När det kommer till spel är jag en allätare med undantaget från spel som Battle field och i liknande genre. Här nedan kommer en uppradning av komponenter.

  • Corsair obsidian 350D

  • Corsair obsidian 350D Sidepanel

  • MSI Z87M Gaming, Socket-1150

  • Corsair Vengeance Pro DDR3 1600MHz 16GB

  • MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB PhysX

  • Intel Core i5-4670K

  • Corsair AX 760 PSU

  • Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5"

  • 1 Corsair AF120 Quiet Edt. 120mm

  • 2 Corsair SP120 Quiet Edt. 120mm

  • Corsair H100i Hydro Series CPU

Summan blir 12710 kr i nuläget.

Lite frågor/kommentarer ang detta:
Som jag skrev tidigare, jag har knappt någon erfarenhet av helt egenbyggda datorer så är detta något o satsa på eller går det o förbättra inom mitt prissintervall (~13k)? Jag vet av mig att jag har valt några komponenter (ram bla) lite pga att den är röd (som är övergående tema hittills).

Kylning och ljud: är det vettigt med vattenkylning i den här typen av burk? Vattenkylningen är med just nu främst för att jag inte har testat innan och det vore kul. Sen i samma veva så är det frågan om fläktljud, är dom fläktarna som jag lagt till bra om man vill ha vettig genomströmning utan att det låter som en flygplansmotor?

Sist så har jag en mer generell fråga ang skärm, just nu sitter jag på en 40" FullHD-TV. Funkar den som skärm eller är det en datorskärm som är det man ska satsa på?

Jag har säkert missat en mängd frågor nu men jag börjar med det här.

/Mattias

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk

Datorn verkar vara bra. Men det finns några saker som jag jag nog skulle byta. Moderkortet skulle jag byta ut mot en Asus Maximus VI Gene. Jag använder den och den funkar perfekt! Plus att den är snygg. Jag vet inte riktigt vad du ska göra med datorn men 16GB är nog lite i överkanten. 8GB är nog bättre. Och sedan skulle jag ändra grafikkortet mot ett r9 290. Då helst inte en referens version men en Asus dcu2 eller msi gaming kylare. Sedan kan man ändra psu:n till en corsair cx750. Då så blir det dock dyrare. Men datorn blir snabbare i spel och grafiskt tunga applikationer.

Jag är inte helt säker på hur det är med skärmen. Det borde inte vara något problem.

Visa signatur

Specs: i5 4670k @ 4.0Ghz, Sapphire Radeon R9 290 ref, Asus Maximus VI Gene, 8Gb Kingston HyperX Beast 1600Mhz, 60gb OCZ Agility 3 SSD, Maxtor 250Gb 5400RPM HDD, Samsung 750Gb 7200RPM HDD, Seagate 7200rpm 1Tb, Samsung RiteMaster DVD ODD, Cooler Master Haf XB

Permalänk
Skrivet av hektor950:

Datorn verkar vara bra. Men det finns några saker som jag jag nog skulle byta. Moderkortet skulle jag byta ut mot en Asus Maximus VI Gene. Jag använder den och den funkar perfekt! Plus att den är snygg. Jag vet inte riktigt vad du ska göra med datorn men 16GB är nog lite i överkanten. 8GB är nog bättre. Och sedan skulle jag ändra grafikkortet mot ett r9 290. Då helst inte en referens version men en Asus dcu2 eller msi gaming kylare. Sedan kan man ändra psu:n till en corsair cx750. Då så blir det dock dyrare. Men datorn blir snabbare i spel och grafiskt tunga applikationer.

Jag är inte helt säker på hur det är med skärmen. Det borde inte vara något problem.

Varför byta från AX till CX? Speciellt om CX är dyrare?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!
Jo 16gb ram kanske är i överkant. Räckerer det gott och väl med 8 för spel? Sen så ang r9 290 så menar du typ: http://www.komplett.se/msi-radeon-r9-290-4gb-gddr5/804026?

Om jag fixar om till Gene, tar 8 gb och msi r9 290 (enligt ovan) så kommer jag ligga på 13101 kr vilket är acceptabelt. Ang cx750 och ax760 så gillar jag att det är modulärt men även konceptet att den ska vara ganska tysta när datorn inte arbetar för fullt. Men cx750 kanske inte låter så mycket det heller?

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Jupiter IV: om jag kollade rätt på komplett så var cx750 ca halva priset av ax760. Så tror att Hector menade datorn i helhet?

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk

ja,, datorn i helhet. Jag använder ett corsair cx750m just nu och det enda jag kan höra i min dator är processorns kylare.

Visa signatur

Specs: i5 4670k @ 4.0Ghz, Sapphire Radeon R9 290 ref, Asus Maximus VI Gene, 8Gb Kingston HyperX Beast 1600Mhz, 60gb OCZ Agility 3 SSD, Maxtor 250Gb 5400RPM HDD, Samsung 750Gb 7200RPM HDD, Seagate 7200rpm 1Tb, Samsung RiteMaster DVD ODD, Cooler Master Haf XB

Permalänk

Och grafikkortet du angav var referens design. Då så kan den bli upp till 95 grader och den är väldigt högljud. http://www.komplett.se/asus-radeon-r9-290-4gb-gddr5/806600 är bättre. Den är aningen överklockad redan och den blir inte 95 grader varm om man inte har den på "quiet mode".

8gb ram räcker för alla nya spel tror jag. Jag har inte hört om något spel som tagit mer än 6gb. Om man inte har flera program på samtidigt, då så kan det såklart behövas mer ram. Men då räcker nog inte heller en i5 4670k. Jag har iallafall en i5 4670k och jag spelar bf4 med spotify, steam, origin och firefox med 30+ flikar på samtidigt.

Visa signatur

Specs: i5 4670k @ 4.0Ghz, Sapphire Radeon R9 290 ref, Asus Maximus VI Gene, 8Gb Kingston HyperX Beast 1600Mhz, 60gb OCZ Agility 3 SSD, Maxtor 250Gb 5400RPM HDD, Samsung 750Gb 7200RPM HDD, Seagate 7200rpm 1Tb, Samsung RiteMaster DVD ODD, Cooler Master Haf XB

Permalänk
Medlem

Ok! Ang Asus'en så står det att den ska komma in sent i mars, så frågan är om man vill vänta så länge... Såg att MSI hade en "gaming"-variant: http://www.komplett.se/msi-radeon-r9-290-gaming-4gb-gddr5/805.... Vet du om den är i samma stuk som Asus? Jag har försökt söka på msi'n för att se temp och ljud etc men har inte hittat något bra, till skillnad från asus som det fanns en del att läsa om.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk

Oj då! Jag trodde redan att den fanns. Jag kollade upp msi r9 290 temp och ljud och jag fann att den är ca 20 grader kallare och 5db tystare än referens versionen. Vilket är vädigt bra! Det är ungefär lika kallt och tyst som en gtx 650 ti. Den är på samma nivå som Asus:en. Den är dock lite dyrare... men det är det bästa r9 290 som går att köpa. Den är bättre än Gigabytes och Saphires kort.

Visa signatur

Specs: i5 4670k @ 4.0Ghz, Sapphire Radeon R9 290 ref, Asus Maximus VI Gene, 8Gb Kingston HyperX Beast 1600Mhz, 60gb OCZ Agility 3 SSD, Maxtor 250Gb 5400RPM HDD, Samsung 750Gb 7200RPM HDD, Seagate 7200rpm 1Tb, Samsung RiteMaster DVD ODD, Cooler Master Haf XB

Permalänk
Medlem

Då har jag fått mycket av den hjälpen jag behövde Nu ska jag bara hitta billigaste ställen och sen lägga ordrar och vänta. Tack för hjälpen!

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk

Varsågod!

Visa signatur

Specs: i5 4670k @ 4.0Ghz, Sapphire Radeon R9 290 ref, Asus Maximus VI Gene, 8Gb Kingston HyperX Beast 1600Mhz, 60gb OCZ Agility 3 SSD, Maxtor 250Gb 5400RPM HDD, Samsung 750Gb 7200RPM HDD, Seagate 7200rpm 1Tb, Samsung RiteMaster DVD ODD, Cooler Master Haf XB