Märkliga problem med att boota ifrån USB

Permalänk
Medlem

Märkliga problem med att boota ifrån USB

Jag skulle just installera win7 via USB på min hackintosh.

Jag skapade ett bootbart USB efter alla konstens regler men nu vägrar bios att boota ifrån USB.

Detta fenomen startade för några månader sedan nära jag skulle installera ett annat os på samma vis. Jag har provat alla boot ordningar, alla USB portar.

Jag har prövat att uppdatera bios men jag är inte helt hundra på att det uppdaterades.

När jag startar datorn så ignorerar datorn USB minnena fullständigt. Att boota med skiva funkar dock, vilket nu har resulterat i att det i nuläget är ett nyinstallerat XP på burken.

Vad kan vara fel? Jag har prövat att plocka bort batteriet ifrån moderkorteti någon timme också.

Edit: jag har en skiva med win7 också men när jag bootar ifrån den får jag felkod 5.

Permalänk

Utan att veta exakt moderkort så skulle jag spontant gissa på att felet ligger i hur du gjort USB-minnet bootbart.
Hur har du gått tillväga steg för steg när du gjort ditt bootbara USB-minne?

Generellt brukar enklaste sättet vara att göra det med "Windows 7 USB DVD Download tool", men det kräver att man skapar minnet på x64 om det är en x64-image. Dvs om du ska göra ett USB-minne för Windows 7 x64 så gör man det på en dator med Windows vista/7/8/8.1 x64, annars lyckas den ej göra minnet bootbart på rätt sätt.

Vissa moderkort kan ibland boota på minnet ändå men det lutar ju åt att du har ett moderkort som är lite kinkigt vilket innebär att man bör göra det "by the book".

Men steg 1: Mer (och detaljerad) information om vad du har för delar i datorn(främst moderkort) och hur du har gått tillväga för att skapa USB-minnet.

EDIT: Kom på en sak när jag läste om att du fick Code 5-fel när du försökte boota från skivan. Förmodligen har du ett äldre moderkort och troligen så är helt enkelt BIOS inkompatibelt med bootsektorn på windows 7-skivan. Följ instruktionerna på följande länk för att göra en Windows-skiva som har en bootsektor som fungerar på de moderkorten(Man tar i i korthet bootsektorn från antingen tex en vista-skiva eller VLite och ersätter Windows 7-skivans bootsektor med denna): http://www.unawave.de/windows-7-tipps/code5-error.html?lang=E...

Har haft det felet på flertalet äldre maskiner och det brukar funka bra om inte en BIOS-upgrade löser felet.