Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nytt OS på Samsung ATIV Book, blåsa SSDn?

Permalänk
Medlem

Nytt OS på Samsung ATIV Book, blåsa SSDn?

Jag har planer på att köra in Ubuntu på en Samsung ATIV Book.
Jag hade från början tänkt behålla Windows installationen vid sidan om Ubuntu, men när jag såg hur mycket den åt upp av SSDn så vill jag nu mycket hellre göra mig av med den. Windows och Samsung extra saker som recovery äter cirka halva 128GB SSDn.
Om jag kan få 50GB extra utrymme genom att göra mig av med den så gör jag gärna det.
Finns det anledningar till varför jag inte skulle vilja göra detta?
T.ex. så funkar inte turbo-fläkt-läget i Ubuntu(men det skiter jag i) och så verkar det som att det inte går att ändra styrka på bakgrundsbelysningen i Ubuntu(synd men inte livsviktigt).
Edit: jag körde ubuntu via USB-minne för att testa.

Och finns det någon typ av backup ni skulle rekommendera bara utifall att jag vill spara det som finns på den?

Permalänk
Medlem

kolla i forumet på notebookreview.com. Det har varit en del uefi-relaterade bricking problem med bl.a samsungs ultrabooks när man velat lägga in linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

kolla i forumet på notebookreview.com. Det har varit en del uefi-relaterade bricking problem med bl.a samsungs ultrabooks när man velat lägga in linux.

Jag vet inte ens om jag kan komma åt UEFI.
Det enda jag lyckats komma åt är BIOS.

Jag gjorde en sökning på siten men hittade nada. Tycker deras sök är ganska blä
Skulle du kunna länka?

Permalänk
Medlem

Skaffa en större SSD...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Skaffa en större SSD...

100GB räcker gott.
Men 60GB fritt på en 128GB disk? Nej tack :[

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag gjorde en sökning på siten men hittade nada. Tycker deras sök är ganska blä
Skulle du kunna länka?

Ungefär som sök här på SC, inte värt mycket. Jag söker alltid med google, går mycket snabbare:
http://forum.notebookreview.com/samsung/

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Ungefär som sök här på SC, inte värt mycket. Jag söker alltid med google, går mycket snabbare:
http://forum.notebookreview.com/samsung/

Det verkar vara relaterat till att boota till CD/USB via UEFI. Jag vet inte ens om jag kan komma åt UEFI(bara BIOS än så länge).
Dessutom så har jag redan bootat till USB med Ubuntu, bara inte installerat än. Så jag tror inte detta kommer påverka mig, eller har jag missförstått det?