R9 290X kylarfunderingar

Permalänk
Medlem

R9 290X kylarfunderingar

Tjena!

Köpte mig precis ett billigt 290X från Komplett, med den ökända referenskylaren.

Kortet i fråga är ett Sapphire.

Min frpga är till de som köpt referenskorten, hur bra fungerar dem egentligen?
Min tanke var att när jag väl uppgraderat resten av systemet (HP-dator, I3 2300 samt 4GB ram), tt lägga ganska bra summa pengar på kylningen av alla komponenter samt ett bra chassi för att verkligen få till ljudnivån.

Frågan jag egetligen försöker ställa är hur jag ska prioritera. Datorn kommer att byggas i steg om "ihopsittande" komponenter, I:E, grafik och nätagg, mobo-ram-cpu, chassi och kylning till cpu/alr gpu.

Har funderat och kikat i några dagar, NZXT Kraken G10 tillsammans med en Corsair H55 eller Antec 620 låter väldigt bra till 290X, men enligt tester så kräver VRM ganska god kylning? Någon som har vågat sig pp liknande ful-lösning och fått det fungera bra?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Jag har läst om de eftersom ska byta chassi och kylning snart, jag tycker att min 290X R9 låter väldigt mkt vid belastning (ja jag vet jag kan vara kräsen)

Men mina slutsatser var att vattenslutna system är inte så bra som de låter, de kan variera rätt mkt på ljudnivå, folk klagar på att pumparna kan låta konstigt bland annat. Alla de eventuella problem tycker jag att det är inte värt risken för den lilla skillnad i prestanda gentemot ett arctic cooler accelero Xtreme (finns ingen till 290x just nu men det kommer säkert att finnas när det är dags för dig att uppgradera kylning)
De låter nada och kyler sjukt bra! Hade en i min 5870 och den höll kortet i full belastning50C på 38% fläkt och den gick inte o höra även på 100. Om du kombinerar en sån med ett bra torn http://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s som hjälper dig att pusha ut luften från Chassin.

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av King_Carlos:

Jag har läst om de eftersom ska byta chassi och kylning snart, jag tycker att min 290X R9 låter väldigt mkt vid belastning (ja jag vet jag kan vara kräsen)

Men mina slutsatser var att vattenslutna system är inte så bra som de låter, de kan variera rätt mkt på ljudnivå, folk klagar på att pumparna kan låta konstigt bland annat. Alla de eventuella problem tycker jag att det är inte värt risken för den lilla skillnad i prestanda gentemot ett arctic cooler accelero Xtreme (finns ingen till 290x just nu men det kommer säkert att finnas när det är dags för dig att uppgradera kylning)
De låter nada och kyler sjukt bra! Hade en i min 5870 och den höll kortet i full belastning50C på 38% fläkt och den gick inte o höra även på 100. Om du kombinerar en sån med ett bra torn http://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s som hjälper dig att pusha ut luften från Chassin.

Tittat på luftkylda lösningar, då jag är ett fan av m-atx så har jag alltid dragits något ifrån dem, eftersol antingen radialfläktar eller vattenkylning varit optimalt.har inte bestämt hur det blir, men blir det mindre så behåller jag npg kylaren och lever med det tills garantin går ut, alt så blir det luftkylning.

Tack för snabbt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Har kört en Antec 620 på ett 7970 matrix ett tag, det fungerade klockrent. Lägre temps än med Accellero 7970 och gick väldigt tyst och fint(obs, beror helt på vad man kör för fläkt på rad. Det som medföljer brukar oftast vara skräp)

Jag använde original VRM kylningen som sitter på kortet, bara att sätta dit en fläkt då VRM blir duktigt varm. Du bör köra kylflänsar och fläkt på VRM med andra ord.

Minnena behöver du inte kyla, dom blir knappt varma ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tjena!

Köpte mig precis ett billigt 290X från Komplett, med den ökända referenskylaren.

Kortet i fråga är ett Sapphire.

Min frpga är till de som köpt referenskorten, hur bra fungerar dem egentligen?
Min tanke var att när jag väl uppgraderat resten av systemet (HP-dator, I3 2300 samt 4GB ram), tt lägga ganska bra summa pengar på kylningen av alla komponenter samt ett bra chassi för att verkligen få till ljudnivån.

Frågan jag egetligen försöker ställa är hur jag ska prioritera. Datorn kommer att byggas i steg om "ihopsittande" komponenter, I:E, grafik och nätagg, mobo-ram-cpu, chassi och kylning till cpu/alr gpu.

Har funderat och kikat i några dagar, NZXT Kraken G10 tillsammans med en Corsair H55 eller Antec 620 låter väldigt bra till 290X, men enligt tester så kräver VRM ganska god kylning? Någon som har vågat sig pp liknande ful-lösning och fått det fungera bra?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Kör själv med ett R9 290 från Sapphire med standardkylaren. Retar mig inte nämnvärt på den själv, man har ju ofta högvolym eller hörlurar när man spelar, så den stör mig inte alls.

Arctic har dock släppt en kylare som jag tycker ser intressant ut.

http://www.arctic.ac/eu_en/products/cooling/vga/accelero-hybr...

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag var inne på samma tankebanor som du TS innan jag köpte mitt 290X, alltså att köpa ett billigare med referenskylare och sedan köpa en eftermarknadskylare. Men när man kollade på priser osv så insåg jag rätt snabbt att det antagligen blir lika dyrt som att köpa ett kort med en vettig kylare redan från början.

Jag rekommenderar att du kollar på Sapphires kort med TriX kylaren, jag är otroligt nöjd med mitt och det VR uppskattat av Sweclockers i deras test också.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Kör själv med ett R9 290 från Sapphire med standardkylaren. Retar mig inte nämnvärt på den själv, man har ju ofta högvolym eller hörlurar när man spelar, så den stör mig inte alls.

Arctic har dock släppt en kylare som jag tycker ser intressant ut.

http://www.arctic.ac/eu_en/products/cooling/vga/accelero-hybr...

Kan nu av erfarenhet säga att den är knäpptyst. Dock tror jag inte min I3a klarar av spel tillräckligt så att det ens behöver svettas något....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Kör själv med ett R9 290 från Sapphire med standardkylaren. Retar mig inte nämnvärt på den själv, man har ju ofta högvolym eller hörlurar när man spelar, så den stör mig inte alls.

Arctic har dock släppt en kylare som jag tycker ser intressant ut.

http://www.arctic.ac/eu_en/products/cooling/vga/accelero-hybr...

Hmm, är väldigt skeptisk till lösningen av VRM kylningen. Luktar bränd VRM lång väg. VRM's är de komponenter som blir absolut varmast på kortet.