Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

dela wifi med min brossa (ca 4 km iväg)

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Är det inte bättre att fixa den befintliga anslutningen än att uppfinna någon ny potentiell felkälla.

Har ni ens fri garanterad sikt hela vägen?

ADSL är inte synonymt med strul, det fungerar utmärkt om allt står rätt till. Är det utanför hemmet så är det dessutom leverantörens sak att bekosta detta.

går inte att få bättre än vad han har och allt är okej med utrustning osv. är precis så han får ut 5 mbit då vi bor 4.4 km från stationen

Visa signatur

ajax

Permalänk
Medlem

Håller med Otsu, vi kör mängder antenner från det företaget (om det är det där israeliska som jag tror det är dvs) & deras grejjer är the shit asså. Det står en hel del skit ivägen på vissa ställen, träd, containrar osv men det ger full god styrka & ok ping (dock inte spelat eller tankat på det, uppmät)

Kuriosa är att vi har nått som kallas micro-länk med (tror jag det heter iaf, cisco grejjer) med 1 parabol i varje ände ca 40 cm i diameter som sänder 4-5 km nånstans med runt 15 ms i ping monterade runt 25-30meter upp. Antagligen inga billiga grejjer, & jag tror vi har tillstånd för dessa. Att nämna här är att det är att ena änden ligger i tättbebyggt område, går igenom en mindre skog & 3 medelstora industrier med skorstenar och dylikt. Vill minnas att jag hört nån siffra för runt 30k för båda, så det faller nog bort i vilket fall hursom.

men som sagt, kolla på riktantenner med bra speccs, om jag minns rätt är dom inte alltför dyra. Att tänka på är att ju högre desto bättre!

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Skrivet av danedi:

I fri sikt utomhus och endast punkt till punkt så kan man med 802.11g uppnå ca 92 meter, ungefär det dubbla med 802.11n och 802.11ac. Så du behöver repeater vad 180:e meter om du inte vill tappa enormt med signalstyrka. 802.11a är som tumregel ca hälften av 802.11b/g (så totalt 46m).

Wifi är inte så bra lämpat för längre avstånd då WiFi har relatict hög svängningsgrad (2,4-5ghz). Det finns relativt bra radiolansutrustning med direktionella paraboler ni kan sätta upp mellan varandra och det blir säkert billigare än wifi+hela den högen med repeatrar.

anta att du syftar 92 meter på rundstrålande Dipol antenner.. varför man nu skulle ha såna ?

märkligt jag når 400-500meter med en usb-dongel fastklistrad i aluminium locket på en Wokpanna.
och den är inte speciellt bra dimensionerad till 2.4Ghz.

skulle ja göra en Yagi antenn med +20 element för 2.4Ghz så kan ja nå väldigt långt. fastsatt i flaggstång hos båda. och sen ha 1Watt + cert för Radioamatör så kan man nog nå 4km.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Ramsam:

Håller med Otsu, vi kör mängder antenner från det företaget (om det är det där israeliska som jag tror det är dvs) & deras grejjer är the shit asså. Det står en hel del skit ivägen på vissa ställen, träd, containrar osv men det ger full god styrka & ok ping (dock inte spelat eller tankat på det, uppmät)

Kuriosa är att vi har nått som kallas micro-länk med (tror jag det heter iaf, cisco grejjer) med 1 parabol i varje ände ca 40 cm i diameter som sänder 4-5 km nånstans med runt 15 ms i ping monterade runt 25-30meter upp. Antagligen inga billiga grejjer, & jag tror vi har tillstånd för dessa. Att nämna här är att det är att ena änden ligger i tättbebyggt område, går igenom en mindre skog & 3 medelstora industrier med skorstenar och dylikt. Vill minnas att jag hört nån siffra för runt 30k för båda, så det faller nog bort i vilket fall hursom.

men som sagt, kolla på riktantenner med bra speccs, om jag minns rätt är dom inte alltför dyra. Att tänka på är att ju högre desto bättre!

parabol blir jobbigt uppe i en mast (vindfånget på 40cm parabol 20 meter upp är rätt mycket) vinkeln är rätt bred som den sänder ut med. 30-40graders vinkel är väl vanligt ?
yagi eller helical antenner.. där har du riktantenner som går neråt 5-15 grader
micro-länk.. då snackar vi Tiotusentals kr till flera hundratusen..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

dra en 4km lång nätverks kabel

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

billgast och bäst blir att dra in fiber i hans hus. men tack för alla förslag och alla diskussioner

Visa signatur

ajax

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

skulle ja göra en Yagi antenn med +20 element för 2.4Ghz så kan ja nå väldigt långt. fastsatt i flaggstång hos båda. och sen ha 1Watt + cert för Radioamatör så kan man nog nå 4km.

Om man ska sända som radioamatör får man väl inte använda sig utav kryptering, eller? Men det kan nog gå att få en länk utan krav på tillstånd om det är fri sikt (har sett liknande förut), men om det blir bättre än ADSL-linan är en annan femma.

Köp två såna här: http://www.dx.com/p/2-4ghz-100w-18dbi-directional-high-gain-1... och testa vetja. Har velat sätta upp långdistans-wifilänk länge men aldrig haft anledning, så tycker du kan göra det och visa resultatet! (Bor du i närheten av Gbg hjälper jag gärna till )

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

Håller med Otsu, vi kör mängder antenner från det företaget (om det är det där israeliska som jag tror det är dvs) & deras grejjer är the shit asså. Det står en hel del skit ivägen på vissa ställen, träd, containrar osv men det ger full god styrka & ok ping (dock inte spelat eller tankat på det, uppmät)

Kuriosa är att vi har nått som kallas micro-länk med (tror jag det heter iaf, cisco grejjer) med 1 parabol i varje ände ca 40 cm i diameter som sänder 4-5 km nånstans med runt 15 ms i ping monterade runt 25-30meter upp. Antagligen inga billiga grejjer, & jag tror vi har tillstånd för dessa. Att nämna här är att det är att ena änden ligger i tättbebyggt område, går igenom en mindre skog & 3 medelstora industrier med skorstenar och dylikt. Vill minnas att jag hört nån siffra för runt 30k för båda, så det faller nog bort i vilket fall hursom.

men som sagt, kolla på riktantenner med bra speccs, om jag minns rätt är dom inte alltför dyra. Att tänka på är att ju högre desto bättre!

Skrivet av jonatan80:

parabol blir jobbigt uppe i en mast (vindfånget på 40cm parabol 20 meter upp är rätt mycket) vinkeln är rätt bred som den sänder ut med. 30-40graders vinkel är väl vanligt ?
yagi eller helical antenner.. där har du riktantenner som går neråt 5-15 grader
micro-länk.. då snackar vi Tiotusentals kr till flera hundratusen..

1. Det är skillnad på mast & mast, nu tänkte jag på en relativt rejäl mast, alternativt ett grovt träd, medans du jämför med toppen på en flagstång tydligen - agreed, i en flagstång blir det en rätt bra gung med en skiva på 40 cm diameter i toppen blåsiga dagar.

2. Jag var kanske otydlig i förra inlägget, det är alltså;

"zon A" som har trådlöst över nån kvadratkilometer, via ovan nämnda antenner på lämpligt avstånd -> Micro-länk 4.5km, med skit i vägen -> "zon B" som har trådlöst över ett par kvadratkilometer, via ovan nämnda antenner. Pingen mellan dessa nät är helt överkomlig.

Bortsett från detta fattar jag inte vad du anser att du bidrog med till diskussionen, bortsett från att mer eller mindre påpeka exakt det jag skrev. Dock är det sent & jag antar att det kunde ha tolkats som att mitt förslag var att sätta upp antenner var ~40 meter längs hela sträckan på 4.4 km, men då du verkar du så pass kunnig så hoppas jag att du inser att detta självklart är idioti & att jag håller med om det. Förutsatt att sådana antenner som passar målet inte existerar givetvis, men den marknaden har jag varken tid eller lust att kolla upp mer noggrant (av tråden att döma verkar inte så vara fallet heller).

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Köp två såna här: http://www.dx.com/p/2-4ghz-100w-18dbi-directional-high-gain-1... och testa vetja. Har velat sätta upp långdistans-wifilänk länge men aldrig haft anledning, så tycker du kan göra det och visa resultatet! (Bor du i närheten av Gbg hjälper jag gärna till )

Håller med, skitball pryl! Skulle vara kul att se hur långt den når, fast att den når 4.4km är väl högst tveksamt, men ändå intressant som sagt att se längden på den!

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Skrivet av Xburk:

Om man ska sända som radioamatör får man väl inte använda sig utav kryptering, eller? Men det kan nog gå att få en länk utan krav på tillstånd om det är fri sikt (har sett liknande förut), men om det blir bättre än ADSL-linan är en annan femma.

Köp två såna här: http://www.dx.com/p/2-4ghz-100w-18dbi-directional-high-gain-1... och testa vetja. Har velat sätta upp långdistans-wifilänk länge men aldrig haft anledning, så tycker du kan göra det och visa resultatet! (Bor du i närheten av Gbg hjälper jag gärna till )

det ja säger man når VÄLDIGT ! långt med Yagi antenner

har hört nåt sånt också. ganska ologiskt då det handlar om Wifi.
haft mina funderingar maila PTS fråga vad som gäller, men får väl nåt standard svar bla bla bla.

sen tror ja inte PTS trålar efter syndare som kör krypterat på wifi utan mest jagar på 27mhz, (dom som kör 100W)

kör man vanlig router så är det väl 100milliwatt.?
annars kan väl TS köra Månstuds ms blir ju på futtiga 16000ms

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

det ja säger man når VÄLDIGT ! långt med Yagi antenner

har hört nåt sånt också. ganska ologiskt då det handlar om Wifi.
haft mina funderingar maila PTS fråga vad som gäller, men får väl nåt standard svar bla bla bla.

sen tror ja inte PTS trålar efter syndare som kör krypterat på wifi utan mest jagar på 27mhz, (dom som kör 100W)

kör man vanlig router så är det väl 100milliwatt.?
annars kan väl TS köra Månstuds ms blir ju på futtiga 16000ms

(Reserverar mig för eventuella fel/missuppfattningar)
Tror att krypteringsförbudet är för att amatörradio ska vara öppet, ska du sända ska vem som helst kunna lyssna (alla ska kunna kommunicera). Sen är väl inte reglerna riktigt anpassade till den digitala radiovärlden (där kryptering inte nödvändigtvis behöver betyda sekretess utan även säkerhet).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail