Garantiärende av trasig SSD på MBA nekas pga bucklor på undersidan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004

Garantiärende av trasig SSD på MBA nekas pga bucklor på undersidan

Har en Mid-2012 MacBook Air som SSD la av på.
Visade endast "33K" i recovery och kollade runt och var ju hur vanligt som helst.

Hur som helst, så lämna jag in datorn på en auktoriserad verkstad som kom efter en vecka och sa:
- "Tyvärr kan vi inte ta detta som ett garantiärende då du har några bucklor på undersidan av datorn."

Datorn är ju 1,5 år så lite slitage blir det ju, och bucklorna är inte onormalt stora. Har inte datorn i min närvaro just nu men ska ta bild vid tillfälle! Hade ju köpt till AppleCare, men det ångrar jag idag.

Ska man inte ens kunna få en buckla i botten för att garantin ska sluta gälla?

Ringde även Apple själva och frågade vad de kunde göra, de föreslog att jag skulle åka till en annan verkstad.
Okej, jag får åka 10 mil extra för att de kanske säger samma sak?

Jag menar de har ju erkänt felet själva med just denna modell: https://www.apple.com/support/macbookair-flashdrive/

Vad har jag för rättigheter i detta och vad kan jag göra?

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av qaws:

Har en Mid-2012 MacBook Air som SSD la av på.
Visade endast "33K" i recovery och kollade runt och var ju hur vanligt som helst.

Hur som helst, så lämna jag in datorn på en auktoriserad verkstad som kom efter en vecka och sa:
- "Tyvärr kan vi inte ta detta som ett garantiärende då du har några bucklor på undersidan av datorn."

Datorn är ju 1,5 år så lite slitage blir det ju, och bucklorna är inte onormalt stora. Har inte datorn i min närvaro just nu men ska ta bild vid tillfälle! Hade ju köpt till AppleCare, men det ångrar jag idag.

Ska man inte ens kunna få en buckla i botten för att garantin ska sluta gälla?

Ringde även Apple själva och frågade vad de kunde göra, de föreslog att jag skulle åka till en annan verkstad.
Okej, jag får åka 10 mil extra för att de kanske säger samma sak?

Jag menar de har ju erkänt felet själva med just denna modell: https://www.apple.com/support/macbookair-flashdrive/

Vad har jag för rättigheter i detta och vad kan jag göra?

Du tar det som en RMA då du kan bevisa att det är tillverkarens fel.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2007

Har macbook air 11 mid 2012 så blev nyfiken men kunde inte hitta MacBook Air Flash Storage Firmware Update 1.1 i appstore updates.
Googlade lite och läste här http://www.zdnet.com/how-to-test-if-your-macbook-air-ssd-is-r...

Enligt den artikeln är inte min macbook air påverkad.
Har du den firmware 1.1 i updates ?

ps: beställt en 240gb ssd från usa till den väntar med spänning.

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av DavidtheDoom:

Du tar det som en RMA då du kan bevisa att det är tillverkarens fel.

RMA? Den var ju inlämnad på auktoriserad verkstad, precis som Apple sköter sina garantiärenden.

Skrivet av deppen:

Har macbook air 11 mid 2012 så blev nyfiken men kunde inte hitta MacBook Air Flash Storage Firmware Update 1.1 i appstore updates.
Googlade lite och läste här http://www.zdnet.com/how-to-test-if-your-macbook-air-ssd-is-r...

Enligt den artikeln är inte min macbook air påverkad.
Har du den firmware 1.1 i updates ?

ps: beställt en 240gb ssd från usa till den väntar med spänning.

Inte möjligt att kolla då SSDn är trasig.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av qaws:

RMA? Den var ju inlämnad på auktoriserad verkstad, precis som Apple sköter sina garantiärenden.

Inte möjligt att kolla då SSDn är trasig.

Ta det inte som garantiärende, ta det som RMA.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Apple gör ofta så här. Tjata på dom och hänvisa till Konsumentköplagen i varannan mening så ger dom nog med sig. Det är inte korrekt att neka reklamation p.g.a yttre skador men de kan göra vad de vill när det gäller garantin.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007

Det är ju inte Apple i sig utan verkstaden. Prova en annan verkstad. Bästa vore om du åkte till en riktig Apple Butik där brukar dom vara extremt service inriktade men förstår att det är en bit att åka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av DavidtheDoom:

Ta det inte som garantiärende, ta det som RMA.

Vad avses egentligen med det? RMA är väl bara en amerikansk term för första steget i ett returärende där säljaren alt. tillverkaren tar ställning till om ärendet är giltigt?

Avses reklamation (där har du ju som köpare lagstadgade rättigheter, så det är ju rimligt på det sättet)? I så fall är det ju dock värt att påpeka att detta är något som riktas till säljaren.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av evil penguin:

Vad avses egentligen med det? RMA är väl bara en amerikansk term för första steget i ett returärende där säljaren alt. tillverkaren tar ställning till om ärendet är giltigt?

Avses reklamation (där har du ju som köpare lagstadgade rättigheter, så det är ju rimligt på det sättet)? I så fall är det ju dock värt att påpeka att detta är något som riktas till säljaren.

Hade jag faktiskt inte koll på, verkar mer eller mindre likställt till Reklamation istället för Garanti. En förkortning i modern tid.

Min avsikt var att säga till TS, använd Reklamationsrätten, det är ditt ansvar att bevisa att felet fanns vid tillverkningen, och det har du ju klart och tydligt fått från Apple Själva.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av killawife:

Apple gör ofta så här. Tjata på dom och hänvisa till Konsumentköplagen i varannan mening så ger dom nog med sig. Det är inte korrekt att neka reklamation p.g.a yttre skador men de kan göra vad de vill när det gäller garantin.

Har kollat lite på det här med konsumentköpslagen.
Första 6 månaderna är det säljaren som måste bevisa felet och efter det är det köparen, men det är lätt då Apple själva har erkänt detta fel officiellt på alla MBA mid-2012.
Kan jag kräva att de bevisar för mig att dessa löjliga bucklor har orsakat felet?
Ett annat argument är att jämföra med en bil som har några bucklor och repor men växellådan går sönder men det finns garanti kvar. Det finns inte en bilfirma som skulle gnälla!

Vad finns det mer för nyttigt jag kan argumentera med?

Skrivet av Ganksta:

Det är ju inte Apple i sig utan verkstaden. Prova en annan verkstad. Bästa vore om du åkte till en riktig Apple Butik där brukar dom vara extremt service inriktade men förstår att det är en bit att åka.

Joo men att åka 40 mil för detta känns lite väl. Ska först försöka vinna över första verkstaden, i andra fall prova nästa verkstad ca 10 mil och som sista val åka 40 mil alternativt köpa en ny ssd själv. Men nu vill jag inte att de jävlarna ska vinna!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av DavidtheDoom:

Hade jag faktiskt inte koll på, verkar mer eller mindre likställt till Reklamation istället för Garanti. En förkortning i modern tid.

Njae, i begreppets hemland har de ju inte alls samma lagstadgade skydd som vi så där handlar nog RMA i första hand om just garantiärenden.
Förkortningen utläses iaf "Return Merchandise Authorization" och avser just att köparen ansöker om att få lämna tillbaka varan. Att använda förkortningen i andra sammanhang (och till viss del att öht använda den på svenska) upplever jag snarare som förvirrande än modernt.

Skrivet av DavidtheDoom:

Min avsikt var att säga till TS, använd Reklamationsrätten, det är ditt ansvar att bevisa att felet fanns vid tillverkningen, och det har du ju klart och tydligt fått från Apple Själva.

Bra, då är vi iaf inne på samma spår vad gäller den mer relevanta frågan.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

Det är ju ingen HDD som detta gäller fattar inte varför verkstaden nekar. Ifall det var en HDD så kanske man förstår då de är ganska känsliga mot stötar men detta gäller en SSD.

Ifall SSD inte är fysiskt skadad så borde de inte kunna neka dig garanti.

Fractal Desgin Arc Midi, MSI GTX 1060 6GB, i7 2600k, 480GB SSD, 2tb HDD, Corsair H100i, Corsair RM750

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av evil penguin:

Bra, då är vi iaf inne på samma spår vad gäller den mer relevanta frågan.

Då så. Låter extremt löjligt och precis som en b-verkstad/butik att neka pga några få bucklor. Då får man väl ta fram den juridiska-artillerikanonen.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Jag kan förstå verkstaden till en viss del oavsett om apple återkallar dessa kretsar.

Är det en buckla stor nog för att göra skada på disken så är ju skadan vållad av användaren inte pga en felaktig krets...

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2009

Men verkstaden borde ju i sin tur få betalt av Apple och förlorar därför inget på reparationen?
Personligen hade jag ju skött ärendet snyggt och tjänat lite rykte.
Och som tidigare talare sa så ska ju en ssd inte direkt vara känslig mot stötar, lite det som är poängen med en...

Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Allexz:

Jag kan förstå verkstaden till en viss del oavsett om apple återkallar dessa kretsar.

Är det en buckla stor nog för att göra skada på disken så är ju skadan vållad av användaren inte pga en felaktig krets...

Ja, om det är så att det bucklan har något som helst med den trasiga lagringsenheten att göra så är det ju en annan sak.

Frågan är väl dock om de ens kollat om det verkar rimligt eller om de bara sett en skada på chassit och nekar reparationen oavsett.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av qaws:

Har kollat lite på det här med konsumentköpslagen.
Första 6 månaderna är det säljaren som måste bevisa felet och efter det är det köparen, men det är lätt då Apple själva har erkänt detta fel officiellt på alla MBA mid-2012.
Kan jag kräva att de bevisar för mig att dessa löjliga bucklor har orsakat felet?
Ett annat argument är att jämföra med en bil som har några bucklor och repor men växellådan går sönder men det finns garanti kvar. Det finns inte en bilfirma som skulle gnälla!

Vad finns det mer för nyttigt jag kan argumentera med?

Joo men att åka 40 mil för detta känns lite väl. Ska först försöka vinna över första verkstaden, i andra fall prova nästa verkstad ca 10 mil och som sista val åka 40 mil alternativt köpa en ny ssd själv. Men nu vill jag inte att de jävlarna ska vinna!

det du har gjort är att hävda garanti. lite andra procedurer då.

Det du ska göra är att skicka in den för reklamation och hävda på tillverkningsfel (som apple själva gått ut med) skriv bara tydligt att du REKLAMERAR den och inte garanti. olika saker.

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av PelleRell:

Men verkstaden borde ju i sin tur få betalt av Apple och förlorar därför inget på reparationen?
Personligen hade jag ju skött ärendet snyggt och tjänat lite rykte.
Och som tidigare talare sa så ska ju en ssd inte direkt vara känslig mot stötar, lite det som är poängen med en...

Om verkstaden nu verkligen anser att detta fel orsakats av vad som nu skadat chassit så tycker jag att det det låter rimligt oavsett vem som skulle betala i slutänden.

De måste väl rimligen redovisa ärendena för att få ersättning och oavsett hur bra kontrollen av detta fungerar i praktiken så skulle jag väl förvänta mig att om de lagar grejer utöver vad de har i uppdrag av Apple att laga så lär det nog vara avtalat så att de inte har rätt till att få någon ersättning (och kanske även riskerar andra påföljder om de ämdå försöker få ersättning i sådana fall).

Så att laga vad som helst, "Apple betalar ju", är rimligen inte riskfritt för verkstaden.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mantorp
Registrerad
Sep 2010

Gå in på apple's hem sida och lägg upp ett ärende där så kommer du få hem någon som hämtar upp datorn och dom fixar till felet på garanti

Moderkort: GA-Z170N-Gaming , Minne: HyperX FURY Black Series 2X8GB HDD1: 840 EVO 250Gb, HDD2: 860 Evo 500Gb CPU: I7-6700K, Kylning: Noctua NH-D15 GPU: MSI GTX 1070 Gaming X Låda: Define Mini, Mus: RGB Glaive, Tangentbord:
Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT , Monitor: Acer XB271HU / XG270HU
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Nokia 8
Media-dator: GA-H87N-WIFI, i3-4130, 8GB minne ,K400 tgb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
tyresö
Registrerad
Aug 2006

Reklamation gör du generellt inte mot tillverkaren, utan återförsäljaren.

Du nämner inte vart du köpt den ifrån, så jag antar att du, precis som du skriver, gått själv till verkstaden för att du har Apple Care.
Som jag förstått Apple Care så är det "bara" en utökad garanti.

Produkten i sin helhet täcks av denna garanti. Men då ska även produkten i sin helhet även vara fri från åverkan. Anser teknikern att skadorna är just det, skador, så förbrukas din garanti. Skadorna behöver således inte ha något med felet att göra.
Skulle du ha lämnat in den med en sprucken skärm och SSD felet hade deras rapport ändå varit "garanti nekad pga åverkan".

Jag skulle ha skruvat loss bottenplattan och masserat ut bulorna. Aluminium är ganska mjukt. Det kommer att lämna lite sträck-märket efter sig men förhoppningsvist inte så allvarligt att man misstänker en åverkan.
Gå sedan dit du köpt varan och åberopa reklamationsrätten. Käftar ÅF så har du ditt "bevis" på alla mac-forum där alla andra skrivit om samma problem.

För hoppningsvis har du köpt den i en fysiskt butik som kommer att ge dig ett fysiskt inlämning/avhämtningsedel. I nästan alla fall beskrivs skicket av varan på detta skede. Där finns ett kryphål, så länge bulorna inte ser ut som bulor.
Är det en åverkan som eventuellt kan påverka garantistatus ska till och med en "enkel" butiksmedarbetare kunna se det.
Även om det inte är mer än en generell beskrivning av produktens skick så öppnar det upp.

På mitt jobb är vi (vill jag tycka iallafall) ganska noga på att beskriva just skicket.

Ber om ursäkt för särskrivningar och stavfel, snabbsvar och telefon går inte hand i hand.

Lycka till med Macen, å som sagt, återförsäljaren är den du ska vända dig till för att reklamera.

Fridens

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Det är inte så att man antingen åberopar garantin eller reklamerar. En reklamation innebär helt enkelt att man informerar säljaren om att det finns ett fel man vill ha åtgärdat. Om det sedan går på garanti eller hanteras enligt KKöpL ändrar inte det faktum att det är en reklamation.

Lämnar man in en trasig vara och kräver åtgärdande så gäller KKöpL oavsett om kunden hänvisat till den eller ej. Ett företag kan alltså inte neka åtgärdande med hänvisning till att ärendet inte omfattas av garantin om de inte även prövat det mot KKöpL.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
tyresö
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av PeCe:

Det är inte så att man antingen åberopar garantin eller reklamerar. En reklamation innebär helt enkelt att man informerar säljaren om att det finns ett fel man vill ha åtgärdat. Om det sedan går på garanti eller hanteras enligt KKöpL ändrar inte det faktum att det är en reklamation.

Lämnar man in en trasig vara och kräver åtgärdande så gäller KKöpL oavsett om kunden hänvisat till den eller ej. Ett företag kan alltså inte neka åtgärdande med hänvisning till att ärendet inte omfattas av garantin om de inte även prövat det mot KKöpL.

Om du reklamera en produkt inom KKLs 3 år och efter den ev. garanti som tillverkaren/återförsäljaren lämnat, kommer absolut inte avhjälpande/omleverans bara att ske.
Du har som konsument skyldigheten att bevisa att felet är ursprungligt.
Skulle detta inte vara bevis nog kan man tex låta en auktoriserad tekniker göra sin bedömning av felet. Bedöms felet som ursprungligt ska återförsäljaren ta ställning till detta, antagligen genomförs en reparation, då det i dom flesta fallen är billigare än att ta fram en ny produkt, om kostnaden för detta skulle vara oskälig för säljaren har säljaren rätten att välja att kreditera produkten med ett så kallat nyttjande avdrag. Praxisen är dock att man betalar ut fullt pris för att på så vis slippa göra mer pappersarbeten vad gäller kundkompensation/ersättning. Bedöms dock felet som slitage/åverkan eller något annat som INTE är ursprungligt förfaller den ev undersökningsavgiften på konsumenten.

I TS första inlägg verkar det som att man har köpt datorn på ett ställe, med Apple Care (utökad garanti) och när produkten felat vänt sig till en auktoriserad verkstad (utan koppling till säljaren) och åberopat denna förlängda garanti. Denna verkstad har ingen skyldighet att ha KKL i åtanke, för att den inte gäller mot dom. Och dom bedömer att felet inte täcks av denna utökade garanti PGA åverkan.

Som sagt, åtgärda åverkan så gott du kan, och vänd dig till återförsäljaren!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av blojmonster:

Om du reklamera en produkt inom KKLs 3 år och efter den ev. garanti som tillverkaren/återförsäljaren lämnat, kommer absolut inte avhjälpande/omleverans bara att ske.
Du har som konsument skyldigheten att bevisa att felet är ursprungligt.

Jag påstod inte att man absolut får det åtgärdat, jag påpekade bara att KKöpL gäller och att ärendet skall prövas mot denna. I KKöpL finns restriktioner angående tid, bevisbörda m.m, alltså inte obegränsade rättigheter för kunden. Lagen gäller för såväl konsumenten som näringsidkaren...men den kan inte bortses från bara för att endera part nämner ordet garanti, vilket var min poäng.

Skrivet av blojmonster:

Skulle detta inte vara bevis nog kan man tex låta en auktoriserad tekniker göra sin bedömning av felet. Bedöms felet som ursprungligt ska återförsäljaren ta ställning till detta, antagligen genomförs en reparation, då det i dom flesta fallen är billigare än att ta fram en ny produkt, om kostnaden för detta skulle vara oskälig för säljaren har säljaren rätten att välja att kreditera produkten med ett så kallat nyttjande avdrag.

Enligt konsumentköplagen så är hävning inget alternativ för säljaren om köparen väljer reparation eller omleverans. Om säljaren kan visa att det av kunden valda alternativet är oskäligt dyrt i förhållande till det andra så får säljaren välja just det andra.

Det finns dock specialfall där båda alternativen är oskäliga, t.ex. om det är en unik vara som ej kan repareras. Ett företag kan då inte tvingas att specialbeställa/tillverka en likadan vara om kostnaden för detta ej står i proportion till varans monetära värde. En relativt stor procentuell förlust är dock sällan att se som oskälig. Det finns bl.a. fall (https://lagen.nu/arn/1999-4494) där företag ålagts ge kunden dubbelt så mycket som denne betalat för att denne skall kunna genomföra ett täckningsköp. Det skall dock nämnas att det i nämnda fall handlade om en knapp femhundring. Jag misstänker att hänsyn, vid en eventuell tvist, även skulle tas till beloppet i kronor och inte bara i procent.

Nyttjandeavdrag kan, som du säger, göras om parterna kommit överens om hävning. Värt att tänka på är att kunden har rätt till ränta på sina pengar från inköpstillfället till hävningstillfället. Det är inte ovanligt att denna ränta kvittas mot nyttjandeavdraget, om inte annat för att undvika merarbete och/eller tjafs.

Skrivet av blojmonster:

I TS första inlägg verkar det som att man har köpt datorn på ett ställe, med Apple Care (utökad garanti) och när produkten felat vänt sig till en auktoriserad verkstad (utan koppling till säljaren) och åberopat denna förlängda garanti. Denna verkstad har ingen skyldighet att ha KKL i åtanke, för att den inte gäller mot dom. Och dom bedömer att felet inte täcks av denna utökade garanti PGA åverkan.

Som sagt, åtgärda åverkan så gott du kan, och vänd dig till återförsäljaren!.

Angående AppleCare (och att kunden där vänder sig direkt till Apple) så är det snarare ett serviceavtal än en vanlig garanti. Självklart bör kunden kontakta säljaren om så ej skett.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"