Köpråd till ny telefon

Permalänk
Medlem

Köpråd till ny telefon

Hej Sweclockers,
Har kollat in Xperia Z2 , Nexus 5 å HTC One men kan inte riktigt bestämma mig för jag ska köra på. Är helt Android noob (Kört med Iphone i flera år och inte blivit av med att jag bytt).

Z2 an vinner ju prestandamessigt (Och vad jag förstått ljud kvalitet messigt, lyssnar på väldigt mycket musik på telefonen), Nexusen vinner i formfaktr (Den enda jag faktiskt lekt lite med) och HTC för att en bekant sa att den var i bra kvalité. Men jag har ingen aning vilken av dessa jag bör välja.

Komma gärna med andra förslag, men de måste finnas på marknaden just nu.

Tack på förhand!

Edit: Värt att nämna att den jag har kan fallera lite när som, behöver därför något som är på marknaden nu.

Lägger till en notis
Permalänk

Tycker nexusen är oslagbar med tanke på priset kontra prestandan, då de nu är nere i 2800kr...jämfört med ca 6000kr för HTC ONE M8

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Jag är också lite ute efter ny mobil. Tycker att One Plus: One verkar väldigt intressan med tanke på priset. Så jag hålller nog ut lite till med min 4s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Tycker nexusen är oslagbar med tanke på priset kontra prestandan, då de nu är nere i 2800kr...jämfört med ca 6000kr för HTC ONE M8

Skulle kört Nexusen men en polares Nexus spontandog för några veckor sedan, så därför den inte är självklar etta..kan ju bara vara ett måndags Ex men still.

Permalänk

ASUS

Jag skulle vilja slå ett slag för ASUS A86, mycket trevlig telefon!

Permalänk
Medlem

Skulle kört Nexus helt klart. Dock verkar Z2 väldigt intressant. Men eftersom Nexus har ett fantastiskt bra pris så skulle jag välja den.

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black

Permalänk
Entusiast

HTC One är väldigt trevlig med snabb och polerad mjukvara, bra värmeavledning vilket leder till högre prestanda. Designen är ju personlig och kameran är väldigt bra för makro och mörkerbilder, men den kan falla lite kort vid fotande av exempelvis landskap. Z2 verkar riktigt trevlig med sin högupplösta kamera och vattentäthet men lite buggig mjukvara, överhettning framförallt vid inspelande av 4K, ljussvag skärm och diverse småproblem som man kan läsa om på Swedroids forum.

Både Z2 och One har märkbart bättre kameror och batteritid än Nexus 5. One har ju extremt bra ljudegenskaper också, Z2 är rätt bra den med men inte riktigt på samma nivå, och Nexus 5 är inget att hurra över på den punkten.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Sjukt nöjd med min Galaxy S5. Den är väl fortfarande lite mer plastig än andra toppmodeller men bra mycket bättre än S4an var!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Sjukt nöjd med min Galaxy S5. Den är väl fortfarande lite mer plastig än andra toppmodeller men bra mycket bättre än S4an var!

Av ren nyfikenhet så undrar jag vad som var bättre. Jag har en S4 just nu och tycker den fortfarande är riktigt bra. Vad upplever du som är bättre?

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black

Permalänk
Skrivet av qu4ntum:

Av ren nyfikenhet så undrar jag vad som var bättre. Jag har en S4 just nu och tycker den fortfarande är riktigt bra. Vad upplever du som är bättre?

Allmänt flyt, kameran. Men det jag menade mest var känslan att hålla i den hade en vit s4 och har en vit s5 och denna känns mycket bättre i plasten, knakar knappt osv när man bryter i den.

första android telefonen jag har haft kvar efter en vecka av användande! Alltid gått tillbaka till iPhone igen. Har provat nexus 4, HTC one m7 och galaxy s4. Dock kan det vara att android 4.4 är bättre. .

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SimpanDirr:

Allmänt flyt, kameran. Men det jag menade mest var känslan att hålla i den hade en vit s4 och har en vit s5 och denna känns mycket bättre i plasten, knakar knappt osv när man bryter i den.

första android telefonen jag har haft kvar efter en vecka av användande! Alltid gått tillbaka till iPhone igen. Har provat nexus 4, HTC one m7 och galaxy s4. Dock kan det vara att android 4.4 är bättre. .

Själv tycker man TouchWiz är allmänt hackigt och dessutom otroligt långsamt, jämfört med stock och Sense känns allt som sirap.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Tycker inte om Samsungs plastiga utseende, Asus telefonen hade varit intressant men I nuläget är jag låst i ett abonnemang i 6 månader till - och har inte ekonomin till att köpa en telefon dir så jag måste försöka lägga den på abonnemanget.

Kan givetvis bara uppgradera till Iphone5(input random letter here) - men är inte sugen på det, vill prova något nytt.

Ingen som han någon annan input som kan hjälpa mig med mitt val?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Själv tycker man TouchWiz är allmänt hackigt och dessutom otroligt långsamt, jämfört med stock och Sense känns allt som sirap.

Fast det är ju myten om Android i allmänhet.
Det är väl bara att kolla på Youtube när någon navigerar i telefon så ser man att det du också säger bara är en ren och skär myt idag.

Bara för att något händer 1 gång för 5 år sedan behöver inte resultatet vara detsamma idag, när ska folk lära sig?

Permalänk
Medlem

Tror inte telefonen behöver köpråd utan snarare du? ;).

Jag har aldrig haft hack eller oflyt med TouchWiz, då hade jag aldrig köpt en till Samsung...
Så en S5 tycker jag att du borde satsa på...

Kläm och känn på lite mobiler i någon affär annars, brukar vara ett bra tips rent allmänt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Fast det är ju myten om Android i allmänhet.
Det är väl bara att kolla på Youtube när någon navigerar i telefon så ser man att det du också säger bara är en ren och skär myt idag.

Bara för att något händer 1 gång för 5 år sedan behöver inte resultatet vara detsamma idag, när ska folk lära sig?

Kolla på dina Youtube videos du, jag använder telefonerna på riktigt istället.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Oppo Find 7 eller 7a är helt oslagbara i min åsikt. Kolla in dem.
http://en.oppo.com/products/find7/

Finns att köpa här, bra pris och ingen skatt för tull heller.
http://europe.oppostyle.com/

Permalänk
Skrivet av Joxaren:

Skulle kört Nexusen men en polares Nexus spontandog för några veckor sedan, så därför den inte är självklar etta..kan ju bara vara ett måndags Ex men still.

Var detta möjligtvis en Nexus 4?
Jag var oerhört nöjd med min Nexus ända till att jag började märka av förlust utav täckningen, konstiga batteri förluster den låste även mitt SIM-kortet med jämna mellanrum vilket gjorde att jag stort sett var helt okontaktbar på jobbet och fritiden.
Nu för en dag sedan så lade den av helt och hållet.
Beställde dock en Nexus 5 för prestandan och priset och i hopp om att detta inte kommer att ske ännu en gång.

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Tror inte telefonen behöver köpråd utan snarare du? ;).

Jag har aldrig haft hack eller oflyt med TouchWiz, då hade jag aldrig köpt en till Samsung...
Så en S5 tycker jag att du borde satsa på...

Kläm och känn på lite mobiler i någon affär annars, brukar vara ett bra tips rent allmänt.

Aaah, inget slår en Samsung proppfylld med bloatware!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Kolla på dina Youtube videos du, jag använder telefonerna på riktigt istället.

Det är klart du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZebbeSebbe:

Aaah, inget slår en Samsung proppfylld med bloatware!

Smaken är som baken, ser inte programmen som bloatware :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Smaken är som baken, ser inte programmen som bloatware :).

De är typ definitionen av bloatware. Skit som ingen använder och som ej går att få bort.
http://techcrunch.com/2014/04/23/samsungs-own-apps-dont-get-u...

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joxaren:

Tycker inte om Samsungs plastiga utseende, Asus telefonen hade varit intressant men I nuläget är jag låst i ett abonnemang i 6 månader till - och har inte ekonomin till att köpa en telefon dir så jag måste försöka lägga den på abonnemanget.

Kan givetvis bara uppgradera till Iphone5(input random letter here) - men är inte sugen på det, vill prova något nytt.

Ingen som han någon annan input som kan hjälpa mig med mitt val?

Vad har du för abonnemang?

Tre har grymma priser nu på Nexus 5 och LG G2
249:- för 3 Total 1GB
299:- för 3 Total 5GB
(ring och smsa obegränsat)

jag högg till på en LG G2

Annars skulle jag nog köpa en Oneplus one, ser väldigt intressant ut!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Det är klart du gör.

Jag känner negativa vibbar ifrån dig. Först är du riktigt kaxig, och påstår att jag bara hittar på, sedan när jag påpekar att jag har tillgång till att använda alla enheterna efter att du sagt att jag borde kolla på Youtube försöker du vara nedlåtande?

Väx upp istället.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tysonayt:

De är typ definitionen av bloatware. Skit som ingen använder och som ej går att få bort.
http://techcrunch.com/2014/04/23/samsungs-own-apps-dont-get-u...

Uppenbarligen finns det folk som använder apparna.. B la h*n du citerade och jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Vad har du för abonnemang?

Tre har grymma priser nu på Nexus 5 och LG G2
249:- för 3 Total 1GB
299:- för 3 Total 5GB
(ring och smsa obegränsat)

jag högg till på en LG G2

Annars skulle jag nog köpa en Oneplus one, ser väldigt intressant ut!

Aldrig bundit upp mig på ett abonnemang förut, har varit starkt emot att binda upp sig på abonnemang..

Men körde faktiskt på 3total 5GB o en Nexus 5, grymt bra erbjudande Pungade ändå ut 245kr för kontantkort med comviq varje månad..

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Uppenbarligen finns det folk som använder apparna.. B la h*n du citerade och jag...

Det finns alltid en viss andel användare som faktiskt använder bloatware. Det gör det inte till mindre bloatware för det och givet är självklart vissa appar mer användbara än andra men det är bara blint att säga att Samsung inte skickar med onödigt skit på sina telefoner och plattor.

Jag har en Note 10.1 själv och den hade inte vart väldigt användbar utan S Note samtidigt så är Game Hub t.ex. något jag aldrig ens öppnat.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag känner negativa vibbar ifrån dig. Först är du riktigt kaxig, och påstår att jag bara hittar på, sedan när jag påpekar att jag har tillgång till att använda alla enheterna efter att du sagt att jag borde kolla på Youtube försöker du vara nedlåtande?

Väx upp istället.

Du har rätt att tyda min ord hur du vill, jag ska inte lägga mig i det och jag kommer heller inte försvara något som jag inte sagt.

Det är upp till dig om du tycker det är viktigt att bevis det du säger, jag är inte intresserad av varifrån du baserar dina påståenden jag håller bara inte med dig i ditt citat helt enkelt. Mer avancerat än så är det inte från min sida.

En återblick till det vi diskuterade:

Skrivet av MrAdde:

Själv tycker man TouchWiz är allmänt hackigt och dessutom otroligt långsamt, jämfört med stock och Sense känns allt som sirap.

Allt är relativt, jag respekterar din åsikt men jag håller inte med dig i ditt påstående.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Du har rätt att tyda min ord hur du vill, jag ska inte lägga mig i det och jag kommer heller inte försvara något som jag inte sagt.

Det är upp till dig om du tycker det är viktigt att bevis det du säger, jag är inte intresserad av varifrån du baserar dina påståenden jag håller bara inte med dig i ditt citat helt enkelt. Mer avancerat än så är det inte från min sida.

En återblick till det vi diskuterade:

Allt är relativt, jag respekterar din åsikt men jag håller inte med dig i ditt påstående.

En myt är väl allt som oftast påhittad?

"Det är klart du gör" är ju uppenbart nedlåtande, eller hur menade du att jag skulle tolka det? Ärligt talat så känns det inte som att du respekterar min åsikt, jag tror de flesta människor blivit märkbart irriterade om du diskuterat på detta sättet med dem.

Hursomhelst, har du tillgång till en S5 testa att svepa åt vänster tills du når My Magazine, njut sedan av väntetiden. Ett av många sirapssega moment som tar blott en sekund på en M8, eller på enheter med Google Now Launcher.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tysonayt:

Det finns alltid en viss andel användare som faktiskt använder bloatware. Det gör det inte till mindre bloatware för det och givet är självklart vissa appar mer användbara än andra men det är bara blint att säga att Samsung inte skickar med onödigt skit på sina telefoner och plattor.

Jag har en Note 10.1 själv och den hade inte vart väldigt användbar utan S Note samtidigt så är Game Hub t.ex. något jag aldrig ens öppnat.

Det har väl ingen egentligen påstått?

Permalänk
Medlem

Z2ans ljud är väldigt bra finns absolut inget att klaga på det förutom att den inbyggda högtalaren är väldigt dålig pga att den är vattentät. Lyssnar också mycket på musik

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB