Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

LG G2 Custom rom vs Nexus 5?

Permalänk

LG G2 Custom rom vs Nexus 5?

Sitter i en sits mellan en Nexus 5 32 Gb och en LG G2 32 Gb. Självklart är vanilla det enda valet för mig men batteriet i G2an är väldigt lockande och undrar om Vanilla kitkat är stabilt osv på en G2?

Höll på med kanske 20 olika roms både asop eller vad de kallas och samsung romar men alla hade massa buggar och aldrig fungerade. Dessutom så slutade kameran att fungera med original.
Eller är Nexus 5 the way to go?

Och vad är det för skärm på G2an? Är det Amoled? Vilken skärm är bäst?
Och hur är output ljudet då jag spelar väldigt mycket musik och jag har just haft iPhone för att output ljudet är så bra. Men t.ex till S3 och Nexus 5 kan man roota och fixa detta?

Haft iPhone i ca 2 år nu så har inte hängt med mycket om Android

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av juniorjesper:

Sitter i en sits mellan en Nexus 5 32 Gb och en LG G2 32 Gb. Självklart är vanilla det enda valet för mig men batteriet i G2an är väldigt lockande och undrar om Vanilla kitkat är stabilt osv på en G2?

Höll på med kanske 20 olika roms både asop eller vad de kallas och samsung romar men alla hade massa buggar och aldrig fungerade. Dessutom så slutade kameran att fungera med original.
Eller är Nexus 5 the way to go?

Och vad är det för skärm på G2an? Är det Amoled? Vilken skärm är bäst?
Och hur är output ljudet då jag spelar väldigt mycket musik och jag har just haft iPhone för att output ljudet är så bra. Men t.ex till S3 och Nexus 5 kan man roota och fixa detta?

Haft iPhone i ca 2 år nu så har inte hängt med mycket om Android

Det enda jag känner till är skärmen och den är en IPS LCD.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Även nyfiken om Nexus 5 får samma output i både kvalité och volym som en iPhone när man rootar och installerar ljudmod?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Ge mig några dagar tills min Nexus 5 kommer. Då jävlar ska det experimenteras med custom rom's och annat kul!

Och vad exakt menar du med "kavlité" om iPhone?

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk

Har en LG G2 med Cyanogenmod 11 (KitKat 4.4.2) och den flyter på otroligt bra. Cyanogenmod har jag upplevt som väldigt stabilt och bra så det kan jag rekommendera. Jag är inte särskilt kunnig när det gäller ljud men vet iaf att högtalarna inte är särskilt bra på någon av telefonerna och jag skulle tippa på att iPhonens högtalare är bättre. i CM följer "DSP Manager" med och där går det att ställa in bas och equalizer bl.a.

Om man är beredd att trixa lite med mjukvaran och gillar knapparna på baksidan så tycker jag att LG G2 är ett bättre val.

Permalänk
Medlem

Jag skrev en tråd om precis detta ett tag sedan. Här är den sammanfattade listan på fördelar och nackdelar:

Nexus 5
Bättre utvecklarstöd (för ROMs och kernels och sådant)
Power och volym-knapparna sitter bättre till, rent ergonomiskt sett
Estetiskt snyggare (personlig åsikt, kan variera mellan personer)
Skönare att hålla i (personlig åsikt, men tror de flesta kan hålla med om detta)
Bättre kalibrerad skärm (mer realistiska färger)
Trådlös laddning (+magnet för att hålla den på plats)

LG G2
Ca 25% bättre batteritid
Hörlursuttag sitter bättre till, ergonomiskt sett
Lite större skärm på ungefär samma storlek

Skrivet av juniorjesper:

Även nyfiken om Nexus 5 får samma output i både kvalité och volym som en iPhone när man rootar och installerar ljudmod?

Jag vet inte om detta har med amplifier gain att göra, men det är möjligt att iPhone bara har en högre gain, vilket ger högre volym, men också mer brus på låga ljudnivåer. Jag kunde ändra min amplifier gain på min Nexus S med Cyanogenmod 11. Jag har inte testat detta med min Nexus 5 då jag kör Purity på den och jag inte hittat några ljudinställningar.

Permalänk
Medlem

Är det inte trixigt att lägga in custom roms på LG G2? Typ att bootloadern inte går att låsa upp, eller liknande? Jag har för mig att jag hörde nått om det när G2an kom.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det enda jag känner till är skärmen och den är en IPS LCD.

Är det en LCD på G2an? För jag tycker verkligen inte om Amoled och dom där tex med Pentile..
Har inte så bra koll.

Skrivet av noobunge:

Ge mig några dagar tills min Nexus 5 kommer. Då jävlar ska det experimenteras med custom rom's och annat kul!

Och vad exakt menar du med "kavlité" om iPhone?

Härligt!
Tex både i bilen och i hemma förstärkaren så blir ljudet mycket bättre enligt mig och som i förstärkaren så får jag vrida upp till volym 6/10 medans med iPhone så kan man ha 3/10 och det låter både högre och bättre. Läst väldigt mycket om det, men som här visar har ett mod som tar bort spärren på Nexus 5 och undrar om den låter lika som en iPhone eller bättre, för vore surt om ljudet är dåligt då jag lyssnar väldigt mycket på musik via aux.
https://www.youtube.com/watch?v=GtxsqTK-soM

Skrivet av Oscar_E98:

Har en LG G2 med Cyanogenmod 11 (KitKat 4.4.2) och den flyter på otroligt bra. Cyanogenmod har jag upplevt som väldigt stabilt och bra så det kan jag rekommendera. Jag är inte särskilt kunnig när det gäller ljud men vet iaf att högtalarna inte är särskilt bra på någon av telefonerna och jag skulle tippa på att iPhonens högtalare är bättre. i CM följer "DSP Manager" med och där går det att ställa in bas och equalizer bl.a.

Om man är beredd att trixa lite med mjukvaran och gillar knapparna på baksidan så tycker jag att LG G2 är ett bättre val.

Alltid roligt att modda in custom roms osv. Men min senaste Android upplevelse var med en Galaxy S3 med både pentile skärm, ostabil alltså med vanilla rom etc.
Och det jag skulle vilja ha är en Nexus 5 med bättre batteri om jag nu inte orkar vänta tills Oneplus släpps.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Är det en LCD på G2an? För jag tycker verkligen inte om Amoled och dom där tex med Pentile..

N5 och G2 har båda IPS LCD.
Bara Samsung kör med OLED (AMOLED/SAMOLED).
Galaxy S5 ska dock ha en bra skärm trots pentile. (framförallt bra färger, som Samsung tidigare varit legendariskt dåliga på)

Citat:

Tex både i bilen och i hemma förstärkaren så blir ljudet mycket bättre enligt mig och som i förstärkaren så får jag vrida upp till volym 6/10 medans med iPhone så kan man ha 3/10 och det låter både högre och bättre. Läst väldigt mycket om det, men som här visar har ett mod som tar bort spärren på Nexus 5 och undrar om den låter lika som en iPhone eller bättre, för vore surt om ljudet är dåligt då jag lyssnar väldigt mycket på musik via aux.

Läs det jag skrev om gain
Det har fördelar och nackdelar.

Citat:

Alltid roligt att modda in custom roms osv. Men min senaste Android upplevelse var med en Galaxy S3 med både pentile skärm, ostabil alltså med vanilla rom etc.

Jo, S3 är ju en av de sämsta i hela galaxy serien.
Angående problem med custom ROMs så kan jag faktiskt inte svara på hur det fungerar, men vad jag hört så är det mer problem med Samsung telefoner än de flesta andra. Det är ganska vanligt att radion slutar fungera.
Men jag har själv ingen erfarenhet av sådant då jag bara kört med Nexus telefoner sedan smartphone revolutionen. Det avskräckte mig rejält att se andra tillverkares telefoner i händerna på bekanta.

Permalänk
Skrivet av twk:

Är det inte trixigt att lägga in custom roms på LG G2? Typ att bootloadern inte går att låsa upp, eller liknande? Jag har för mig att jag hörde nått om det när G2an kom.

Det var väldigt lätt att installera cyanogenmod enligt mig, efter att jag hade rootat så använde jag denna guide som grund. Jag använde adb för att göra en nandroid backup direkt till datorn.

Skrivet av juniorjesper:

Alltid roligt att modda in custom roms osv. Men min senaste Android upplevelse var med en Galaxy S3 med både pentile skärm, ostabil alltså med vanilla rom etc.
Och det jag skulle vilja ha är en Nexus 5 med bättre batteri om jag nu inte orkar vänta tills Oneplus släpps.

Jag har inte haft något problem med telefonen annat än att jag inte gillar LG Optimus UI, det går ju dock lätt att lösa med en custom rom. Knapparna på baksidan är en smaksak, jag gillar dom då de passar mitt grepp perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Härligt!
Tex både i bilen och i hemma förstärkaren så blir ljudet mycket bättre enligt mig och som i förstärkaren så får jag vrida upp till volym 6/10 medans med iPhone så kan man ha 3/10 och det låter både högre och bättre. Läst väldigt mycket om det, men som här visar har ett mod som tar bort spärren på Nexus 5 och undrar om den låter lika som en iPhone eller bättre, för vore surt om ljudet är dåligt då jag lyssnar väldigt mycket på musik via aux.
https://www.youtube.com/watch?v=GtxsqTK-soM
släpps.

Hmm.. Jag tror det där med volymen beror på att iPhonen tillåter volymen att gå mycket högre än de flesta Androids. Kan hålla med om att det är högre, dock inte att det blir bättre. Iallafall inte jämfört med S3an. Som sagt, jämfört med min S3a så är ljudet mycket lägre men bättre bas och ljudkavlité förövrigt. Föredrar nästan att lyssna på musik via telefonen hellre än datorn ibland. Dock har jag en iPhone 4, ingen 4s bara 4, och jag är inte riktig en Apple person så jag håller inte direkt koll på vad som uppgraderas i de nyare iPhonsen.

Hoppas bara att ljudet är bra i Nexus 5. Gillar nämligen också att koppla telen till förstärkare / bilen.

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk

En till fråga, kan man skicka videos med Android nu för tiden?
På Galaxy S3 tiden som jag hade den, så gick det inte då det kom upp en ruta om att bilagan var för stor..
Om man nu inte hade valt MMS videokvalite i videon innan..
Som iPhone menar jag

Edit: hittade en tråd och det verkar fortfarande inte vara löst? Tråkigg.. :/
[URL]http://forums.androidcentral.com/google-nexus-5/370684-nexus-5-quickest-way-send-video.html]/URL]

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

En till fråga, kan man skicka videos med Android nu för tiden?
På Galaxy S3 tiden som jag hade den, så gick det inte då det kom upp en ruta om att bilagan var för stor..
Om man nu inte hade valt MMS videokvalite i videon innan..
Som iPhone menar jag

Edit: hittade en tråd och det verkar fortfarande inte vara löst? Tråkigg.. :/
[URL]http://forums.androidcentral.com/google-nexus-5/370684-nexus-5-quickest-way-send-video.html]/URL]

Jo, men att skicka video med MMS MÖRDAR ju kvaliteten.
Skicka det bara via epost istället. Det är minst lika enkelt och kvaliteten blir mycket bättre.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Jo, men att skicka video med MMS MÖRDAR ju kvaliteten.
Skicka det bara via epost istället. Det är minst lika enkelt och kvaliteten blir mycket bättre.

Då ställer jag samma fråga fast om Gmail även, komprimerar Android telefoner till exempel Nexus 5 och LG G2 till 25 Mb gränsen (om jag kommer ihåg det rätt) i Gmail?
Eller kommer det bara upp att bilagan är för stor?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Då ställer jag samma fråga fast om Gmail även, komprimerar Android telefoner till exempel Nexus 5 och LG G2 till 25 Mb gränsen (om jag kommer ihåg det rätt) i Gmail?
Eller kommer det bara upp att bilagan är för stor?

Ah, jag menade skicka länk via mail.
En länk som går till Google Drive/Dropbox/m.m..
Det finns även något som kallas insert from Google Drive.