Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

fick lite mer info anf cläktcontrollen, The fan controller is rated for a maximum of one Amp per channel, not one Amp per connector!

skulle du kunna ta en titt på denna sida, för verkar inte som fläkt kontrollen är en riktig pwm eller via spänning? kolla hans graf när han kopplar den till en oscilloscope.

ca 2/3 ner på sidan så ser du när han testar fläktkontrollen, http://www.overclockers.com/coolermaster-cosmos-ii-ultra-tower-case-review

Det verkar som om det är något mitt i mellan, men pwm är det inte för så stängs fläkten av och på i intervall för att reglera hastigheten. Här verkar det som att spänningen endast sänks.

Citat:

The fan controller is rated for a maximum of one Amp per channel, not one Amp per connector! Each channel has at least two connectors, and one of them has three connectors. Be sure to add up the power draw of the fans on each channel to avoid letting the magic smoke out of one or more parts of the fan controller

1 amp ger vid 12 volt 12 watt som du vet, och "normala" fläktar (inte 3000 rpm och upp) drar inte mer är 2, max 3, watt vid full drift. Så man kan säkert köra upp till 5 (beroende på modell 6) fläktar per kanal i Cosmos (inte per connector som sagt) och strypa ner dessa totalt utan att vara rädd för att man ska bränna kontrollen.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Det verkar som om det är något mitt i mellan, men pwm är det inte för så stängs fläkten av och på i intervall för att reglera hastigheten. Här verkar det som att spänningen endast sänks.

1 amp ger vid 12 volt 12 watt som du vet, och "normala" fläktar (inte 3000 rpm och upp) drar inte mer är 2, max 3, watt vid full drift. Så man kan säkert köra upp till 5 (beroende på modell 6) fläktar per kanal i Cosmos (inte per connector som sagt) och strypa ner dessa totalt utan att vara rädd för att man ska bränna kontrollen.

Perfekt då blir det att använda kosmos egna fläktkontroller.

Är det ngn fläkt jag behöver koppla till moderkortet eller man kör då alla via comsmos kontrollen? tänkte att om moderkortet är känsligt för att man inte använder Cpu-anslutningen och därmed inte startar?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Skrivet av OceanK:

Perfekt då blir det att använda kosmos egna fläktkontroller.

Är det ngn fläkt jag behöver koppla till moderkortet eller man kör då alla via comsmos kontrollen? tänkte att om moderkortet är känsligt för att man inte använder Cpu-anslutningen och därmed inte startar?

Jag kör med lamptron fläkt kontrollers, har en med 60W per kanal och då är det bara att koppla på så mkt man orkar mer eller mindre. NZXT har några med 30W per kanal också.

Utan cpu fläkt kommer du få en varning vid boot om att cpu fläkt ej funkar, bara att gå in i bios och ställa in cpu fläkt sensorn på "ignore" så slipper du den varningen.

Om du ska köra PWM fläktar på fläktkontroller så se till att 4pin passar så det inte är plats för bara 3pin. Men det bästa är att köra på 3pins fläktar helt enkelt. Dom flesta fläktar finns i både PWM och vanlig 3pin.

Vad gäller fläktarna så ta den du gillar mest, vill du ha dom orange cougar så kör på dom. Alla är bra och du kommer knappast märka någon skillnad i praktiken. Och vid surf behövs inte många fläktar för att kyla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jag kör med lamptron fläkt kontrollers, har en med 60W per kanal och då är det bara att koppla på så mkt man orkar mer eller mindre. NZXT har några med 30W per kanal också.

Utan cpu fläkt kommer du få en varning vid boot om att cpu fläkt ej funkar, bara att gå in i bios och ställa in cpu fläkt sensorn på "ignore" så slipper du den varningen.

Om du ska köra PWM fläktar på fläktkontroller så se till att 4pin passar så det inte är plats för bara 3pin. Men det bästa är att köra på 3pins fläktar helt enkelt. Dom flesta fläktar finns i både PWM och vanlig 3pin.

Vad gäller fläktarna så ta den du gillar mest, vill du ha dom orange cougar så kör på dom. Alla är bra och du kommer knappast märka någon skillnad i praktiken. Och vid surf behövs inte många fläktar för att kyla.

oki då vet jag. Såg att cougar PWM fläkten var 4 pin men medföljde adapter till 3 pin så då passar den iaf.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Skrivet av OceanK:

oki då vet jag. Såg att cougar PWM fläkten var 4 pin men medföljde adapter till 3 pin så då passar den iaf.

Cougar finns i vanlig 3 pins version också, lite billigare än PWM

Permalänk
Medlem

har suttit och funderat på vad man ska ha för grafikkort. Så slänger ut frågan här.

Jag ska ju som sagt ha 3st skärmar,

Om man ska välja mellan :

EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA 2st av dem

eller

EVGA GeForce GTX TITAN BLACK 6GB PhysX 1st av dem

Berätta gröna varför jag borde välja ena eller andra. Och pengarna är inget bekymmer. Vill bara ha det som ska passa mitt behov. Dock tycker jag att det är för saftigt med 2st titan.

eller ska man vänta till att GTX780 kommer ut med 6gig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

tjabba gabinono: Hahaha ja tyvärr mycket jobb reser mycket samt familj. Men ska försöka bättra mig

Jadu jag vet inte varför jag valde just det kortet. Tyckte mest det va praktiskt då det kom med vattenkylning direkt. Pengar är inget bekymmer som sagt så det du föreslår skulle man kunna överväga.

Men köra SLI är väll lika bra eller? Har nämligen kollat på Asus Titan black men det du föreslog 780ti är kanske nästintill lika bra?

Titan black har 1 % prestanda boost jämfört med 780ti och 6gb Vram

Visa signatur

CPU i5 2500k @4.5 GHz CPU Kylare Corsair H80 RAM 12GB @1600MHz GPU Gigabyte GTX 770 WF SLI PSU Corsair AX 860i MOBO ASUS P8Z68-V PRO Torn Corsair Air 540
Kringutrustning MUS Corsair M95 Tangentbord Ducky Shine 3 Purple TKL MX Blue
Musmatta Steelseries QCK Skärmar HP w2207, Asus WG248QE 24Tum, 144Hz
Värt att veta är att NuckleBuckle har Dyslexi

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuckleBuckle:

Titan black har 1 % prestanda boost jämfört med 780ti och 6gb Vram

Är 780ti 6gig ute på marknaden nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Är 780ti 6gig ute på marknaden nu?

Tyvärr så kommer nog inte 780 Ti 6GB att komma, det skulle konkurrera med nuvarande TITAN Black.
Men GTX 780 6GB finns ju, och det går att överklocka bra har jag hört!

Visa signatur

7800X3D 4070 ti Super 32GB DDR4

15 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Tyvärr så kommer nog inte 780 Ti 6GB att komma, det skulle konkurrera med nuvarande TITAN Black.
Men GTX 780 6GB finns ju, och det går att överklocka bra har jag hört!

ahhhh oki, ska kolla upp detta. Men du hade föreslagit ett 6gig kort över 3 gig eller ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

ahhhh oki, ska kolla upp detta. Men du hade föreslagit ett 6gig kort över 3 gig eller ?

Det hade jag!
Spelen som har kommit ut nu är hungriga på VRAM, och det ser inte ut som om att det kommer att ändras på.

Ha det bra!
Boniz

Visa signatur

15 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Det hade jag!
Spelen som har kommit ut nu är hungriga på VRAM, och det ser inte ut som om att det kommer att ändras på.

Ha det bra!
Boniz

Nice! Tack för din input

Hittar Iof bara titan med 6gig. 780 med 6 gig verkar inte ute än?

Ha det bäst!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Nice! Tack för din input

Hittar Iof bara titan med 6gig. 780 med 6 gig verkar inte ute än?

Ha det bäst!

Palit GeForce GTX 780 6GB

EVGA GeForce GTX 780 6GB

De finns båda på Webhallen, men de är förvisso ej i lager.

Visa signatur

15 Pro

Permalänk
Medlem

tja!

japp jag såg detta, gillar EVGA så kommer bli från det företaget. Dock finns ej hydrocopper versionen av kortet än..

Finns det andra vattenkylningsblock som passar detta kortet?

skulle detta kit passa?:http://coolingstuff.se/p/905/razor-gtx-titan---780

står att Supports GTX Titan and GTX780 cards (Nvidia reference design only)

hur vet jag om det är ett nvidia reference design?? ngn som vet om det passar ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

tja!

japp jag såg detta, gillar EVGA så kommer bli från det företaget. Dock finns ej hydrocopper versionen av kortet än..

Finns det andra vattenkylningsblock som passar detta kortet?

skulle detta kit passa?:http://coolingstuff.se/p/905/razor-gtx-titan---780

står att Supports GTX Titan and GTX780 cards (Nvidia reference design only)

hur vet jag om det är ett nvidia reference design?? ngn som vet om det passar ?

EKWB har skrivit om att deras block skall stödja 6GB-versionerna, vet dock ej var.

Visa signatur

15 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

EKWB har skrivit om att deras block skall stödja 6GB-versionerna, vet dock ej var.

hmmm oki får kolla upp detta. Men hur vet man om det där med nvidia referenskort design då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

hmmm oki får kolla upp detta. Men hur vet man om det där med nvidia referenskort design då?

Referensdesign menas att PCB:n är gjord av Nvidia, eller att den ser likadan ut som Nvidias.

Visa signatur

15 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Referensdesign menas att PCB:n är gjord av Nvidia, eller att den ser likadan ut som Nvidias.

Hmm oki

Funderar på att bara köpa ngt billigt grafik kort sålänge så man får igång datorn och sen vänta på att EVGA släpper 780 med 6gig med deras hydro coppar vattenblock.

Tycker de med EVGA med vatten block ser sjukt cleant ut!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Hmm oki

Funderar på att bara köpa ngt billigt grafik kort sålänge så man får igång datorn och sen vänta på att EVGA släpper 780 med 6gig med deras hydro coppar vattenblock.

Tycker de med EVGA med vatten block ser sjukt cleant ut!

Skulle du inte göra 3D rendering?
780 är mer för spel än det.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Sant att jag skulle det men det nya 780 har ju 6gig. Känns som 3gig inte är så framtids säkert.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Skulle du inte göra 3D rendering?
780 är mer för spel än det.

Men ett GTX 780 är som ett low-end quadro, och grymt mycket billigare.

Visa signatur

15 Pro

Permalänk
Medlem

Sådär då var man hemma en sväng igen. Inget att updatera tyvärr men i veckan eller förmodligen nästa vecka kommer resterande vattenkylnings grejer. Har fått vänta ca 4 veckor på komponenterna men nu börjar det rulla in:

1. XSPC D5 270 Photon, dvs 270 res plus D5 pump
2. primochill blood red 10/16 slangar
3. massa nipplar och skit
4. CpU i7 4960X med Ek vattenblock

Hinner förmodligen vara hemma till sakerna kommer sen blir det att fota lite samt lägga upp i tråden.

Enda som är kvar är som sagt grafikkorten som jag inte har bestämt mig om. Återkommer när jag vet mer om detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då kom hälften av sakerna jag väntat.

XSPC D5 270 photon
nipplar
slangar
arctic silver 5
slang kniv

Här kommer en bild med res bara löst insatt i chassiet. HELVETE va stor 270 var. Kommer bli knepigt att fylla den? Får förmodligen ta en spruta och koppla en slang och sedan fylla den på det sättet.

och här är resten av det som kom idag

hur har ni monterat eran cylinder res? verkar som plattan som res sitter på är av metall så kanske blir jobbigt att borra hål igenom den?

Måste den stå upp eller kan den även ligga ner?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har klurat lite och tror att min loop kommer se ut såhär:

från res/pump out --->Övre radiator(360)---->CPU--->nedre radiator(2x240)--->GPU(SLI)--->tillbaka till res/pump in.

Hur blir det ? Eller ska man bara dra kortast möjliga? Känns som man vill att vattnet ska bli kallt från cpu innan den går till gpu? så man inte tar cpu direkt till gpu? kortare väg men varmare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

har klurat lite och tror att min loop kommer se ut såhär:

från res/pump out --->Övre radiator(360)---->CPU--->nedre radiator(2x240)--->GPU(SLI)--->tillbaka till res/pump in.

Hur blir det ? Eller ska man bara dra kortast möjliga? Känns som man vill att vattnet ska bli kallt från cpu innan den går till gpu? så man inte tar cpu direkt till gpu? kortare väg men varmare?

Jag tror jag skulle ha gjort så här: Res » CPU » 360 Rad » GPU » 240x2 » Res

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Jag tror jag skulle ha gjort så här: Res » CPU » 360 Rad » GPU » 240x2 » Res

hmmmm just ja så kan man dra det oxo. kanske vettigare att ha 360rad innan gpuerna....får provadra se hur det kommer se ut.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av OceanK:

hmmmm just ja så kan man dra det oxo. kanske vettigare att ha 360rad innan gpuerna....får provadra se hur det kommer se ut.

Spelar absolut ingen roll i vilken ordning du kopplar, bara res är innan pump och du har ju pump inbyggd i res så det är svårt att göra på nåt annat sätt.

Dra på det sätt som blir snyggast/smidigast.

Permalänk
Medlem

Spelar absolut ingen roll i vilken ordning du kopplar, bara res är innan pump och du har ju pump inbyggd i res så det är svårt att göra på nåt annat sätt.

Dra på det sätt som blir snyggast/smidigast.

oki!

en annan fråga, nu står pumpen på läge 2. Behöver jag ändra den ngt sen eller? Tänkte det kommer bli sjukt svårt att kunna ändra på den då systemet körs igång och allt sitter som det ska. Har ingen möjlighet att komma under där.

behöver ju inte sätta fast res/pump innan jag vet vilket läge som behövs iof då man provkör systemet?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av OceanK:

oki!

en annan fråga, nu står pumpen på läge 2. Behöver jag ändra den ngt sen eller? Tänkte det kommer bli sjukt svårt att kunna ändra på den då systemet körs igång och allt sitter som det ska. Har ingen möjlighet att komma under där.

behöver ju inte sätta fast res/pump innan jag vet vilket läge som behövs iof då man provkör systemet?

När du luftar/fyller bör du köra pumpen på lägsta men på 2 lär gå också, kör du på högsta cirkulerar vattnet så fort så bubblor kan dras med ut i loopen igen istället för att bubbla upp i res som dom ska.

Jag brukar köra min pump på rätt så hög hastighet pga. att jag inte hör den oavsett om jag kör på 2 eller 5. Men jag har min fristående på dämp material.

Permalänk
Medlem

När du luftar/fyller bör du köra pumpen på lägsta men på 2 lär gå också, kör du på högsta cirkulerar vattnet så fort så bubblor kan dras med ut i loopen igen istället för att bubbla upp i res som dom ska.

Jag brukar köra min pump på rätt så hög hastighet pga. att jag inte hör den oavsett om jag kör på 2 eller 5. Men jag har min fristående på dämp material.

aha! oki har ställt den på 2an nu. Har inte fått alla komponenter så har inte hällt i vätska än.

Men när jag väl ska fylla på, fyller man 2/3 av res först och låter den gå en stund och sen fyller på igen? hur fullt ska det vara i den cylinderformade res?

Visa signatur