Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Far Cry 4 Diskussionstråd

Permalänk
Skrivet av stormense:

Man börjar vill bli för gammal för att spela kanske?

Eller så provar du utan kontroll? Lär bli avsevärt lättare med mus för att sikta, förutsatt att du slagit av accelerationen.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Man börjar vill bli för gammal för att spela kanske?

Haha, nej tror jag inte, har säkert haft problem med andra uppdrag som du klarat utan problem.

Permalänk
Medlem

Det som är lite roligt är att kommandot "Skipintro" har funkat fint tills senaste patchen, nu måste man kolla igenom alla jävla splashscreens varenda gång. Det är ju helt rätt prioriterat tycker jag. Inte fixa gamebreaking glitches och sånt utan se för fan till att fixa så att folk inte kan hoppa över introt. Helt rätt prioriterat Ubisoft.

Möjlig spoiler nedan

Sen blev man ju lite lack när man "valde" fel slut på sista uppdraget. Skiten går inte att spela om heller ju utan har man valt en ending så är det den som gäller. Ska man se nån annan så är det youtube eller spela om hela spelet som gäller, så se för fan till att ta en backup på en save INNAN sista uppdraget.

Dold text
Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Hinner ju inte ladda om med snipern Och skakar ju så man inte hinner sikta.....

Gav upp till slut... uppdraget för svårt även på lättaste. Stängde av efter 1 timmas försök, eller om det var två timmar. Någon som vet om uppdraget är nödvändigt för att komma vidare i spelet och få tillgång till hela kartan?

Här är en som klarat det ca 22 minuter inne i klippet:
PTjIw3G3S4w

Avklarat då efter omstart av spelet. Var nog en bugg för så fort Willis blev träffad, dog han men det gjorde han inte efter omstart.

kommandot "Skipintro" hade varit välkommet! På Ubisoft foum finns två läger: 5 % älskar titta på introna och 95% hatar dem eftersom de är påtvingade. Ubisoft värnar om minoriteten och det kan de väll ha kredit för.

I alla fall, ett väldigt vackert spel, dock för likt FC3. Spelar vidare bara för att öppna hela kartan så kan man roama istället för att spela vidare. Fast kan vara som med FC3 att övriga delen av kartan är en kopia på första.

http://www.gamefaqs.com/boards/795264-far-cry-4/70699821 Fast det stämmer inte vad som står på den sidan.

Att jag använder kontroll är att styrningen av fordon i spelet, i classic mode, är helt perfekt med Xbox-kontrollen. Där är spelet som bäst tycker jag. Tyvärr är The Crew inte i närheten.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Fast kan vara som med FC3 att övriga delen av kartan är en kopia på första.

Jepp, så är det. Finns ingen som helst skillnad vad jag upptäckt.

Permalänk
Skrivet av Kilrah:

Det som är lite roligt är att kommandot "Skipintro" har funkat fint tills senaste patchen, nu måste man kolla igenom alla jävla splashscreens varenda gång. Det är ju helt rätt prioriterat tycker jag. Inte fixa gamebreaking glitches och sånt utan se för fan till att fixa så att folk inte kan hoppa över introt. Helt rätt prioriterat Ubisoft.

Möjlig spoiler nedan

Sen blev man ju lite lack när man "valde" fel slut på sista uppdraget. Skiten går inte att spela om heller ju utan har man valt en ending så är det den som gäller. Ska man se nån annan så är det youtube eller spela om hela spelet som gäller, så se för fan till att ta en backup på en save INNAN sista uppdraget.

Dold text

Jo, har också tänkt på att det inte funkar längre...och precis som du säger känner jag att det är helt rätt prio, om någon av misstag skulle råka skriva in skipintro så vill man ju inte att stackaren ska undra vilka det nu var som skapat och sponsrat spelet tjugonde gången denne startar spelet, fatta vilken förvirring som skulle uppstå. Att de själva faktiskt tar tag i att fixa mouse acceleration, eller kanske uppsjön av mindre buggar kan ju vänta till senare.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Det är ett spel med potential vilket gör det hela mer irriterande.

Till att börja med så är det exakt samma spel som Far Cry 3, nu heter det Shangri-la istället för vad det nu för för trams i trean. Någon form av nödlösning för att få mer variation i spelet är det i alla fall. Sååååå mycket buggar och andra små fel som gör spelet otroligt frustrerande emellanåt. Storyn är, enligt mig, helt oduglig. Samma sak som i trean. Statssnubbe blir oförklarligt en superlegosoldat. Sitter och gnisslar tänderna i varje cut scene. Helt förutsägbart, frustrerande och och rent utav korkat. Ser rätt snyggt ut och jag har inga prestandaproblem. Framför allt är det dock spelets backgrund som ser snyggt ut, dvs du kan aldrig ta dig in i dimman längs de snöiga bergen. Förväntar mig mer från ett spel idag. Skjuta sönder väggar/träd/bensintankar är några man borde kunna kräva från ett sådant här spel. En 2 meter hög gran har inga problem med att tvärstoppa en rysande lastbil.

Allt som allt djupt besviken även om man fortfarande sitter någon timme då och då. Blir nästan irriterad när folk tycker spelet är bra, vi konsumenterna är dom ända som kan tvinga fram bättre spel genom att inte lovorda och fortsätta köpa skit som det här.

Jag håller med dig om mycket av det du säger, storyn finner jag faktiskt tristare än 3ans, som ändå fyllde sitt syfte, även om den var otroligt simpel. Rädda dina vänner kändes ändå som en vettigare motivation än "hjälp oss därför att...vi behöver hjälp och typ du är typ en fett viktigt person därför att dina föräldrar va snälla...så hjälp oss nu.". Det är i princip det av storyn som fastnat...

I 3an var ju hans transformation från partypojk till ninjakrigare i alla fall förklarad, även om förklaringen var otroligt lat, i 4an var väl förklaringen i princip "Du är stark därför att dina föräldrar var snälla och skapade vår snälla grupp.".

Förväntar man sig att kunna skjuta sönder väggar/träd osv får man nog hålla sig från de flesta spel, kan inte komma på något modernt spel som gjort det på ett vettigt sätt. Om någon nämner Battlefield 4 så ber jag er att gå och skämmas i skamvrån, och läsa på vad "på ett vettigt sätt" betyder.

Med allt detta sagt har jag ändå kul med spelet, just därför att gameplayet ändå är bra, och att jag inte spelar det för storyn för 5 öre. Jag tycker det är kul att göra snitsiga kills, köra igenom ett uppdrag några gånger tills man hittar det "perfekta" sättet att spela igenom det, för spelet är faktiskt rätt bra på att låta en göra saker som ser rätt snitsiga ut. Som du säger hade det potential för något mycket bättre, men har ändå kul med spelet.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Men sammanfattningsvis kan man nog säga att spelet är rätt kul att spela även om det känns som ett jätte-dlc till FC3 likt BF3/BF4. Grafiken är mums på Nvidia settings men ifall jag får ont av lite lägre FPS så kör jag stundtals på lägre. Påtvingade Cutsceen är jobbigt, några har problem med grafiken, sparbuggar mm men kul ändå att de bemödar sig att släppa avancerade spel till PC!

Men undra varför utvecklarna skapat alla dessa attackerande djur som stör en i uppdragen. Ibland kanske hade varit kul, men inte i varje jäkla uppdrag. Hatar även flum-uppdragen och funderar vad de ger?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inaktiv

Själv gillade jag då även 4an, förbättring på nästan alla punkter mot 3an. Det enda som drar ner betyget är de tekniska problemen (speciellt vid lanseringen) samt att FC4as stora problem är att 3an redan finns och 4an inte kan distansiera sig tillräckligt. Nytt spel är det, allt är som det bör vara. 9/10 för min del.

Permalänk
Medlem

Det enda som är sämre i 4an än 3an är storyn. Men som du säger har man kört 3an och Assassins Creed liren före så känner man igen upplägget lite väl mycket.

Hoppas de distanserar sig från detta nu och gör en uppföljare mer inspirerad från FC 2 i stället.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Det enda som är sämre i 4an än 3an är storyn. Men som du säger har man kört 3an och Assassins Creed liren före så känner man igen upplägget lite väl mycket.

Hoppas de distanserar sig från detta nu och gör en uppföljare mer inspirerad från FC 2 i stället.

Hehe ja, speciellt att man upp i torn och jävlas är något man lätt upptäcker Ubisoft-titlar på idag.

Jag hade gärna sett en remaster av 2an om inte annat. Den har en del tekniska brister, ett allmänt jobbigt gränssnitt men ändå rätt bra, spelmässigt. Jag försökte köra igenom det igen alldeles innan releasen av 4an men efter 3an så var det lite för jobbigt att ta sig in igen.

Permalänk
Medlem

Började spela igår för första gången, tre krasher som alla slutade med att jag fick börja om från början!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Själv gillade jag då även 4an, förbättring på nästan alla punkter mot 3an. Det enda som drar ner betyget är de tekniska problemen (speciellt vid lanseringen) samt att FC4as stora problem är att 3an redan finns och 4an inte kan distansiera sig tillräckligt. Nytt spel är det, allt är som det bör vara. 9/10 för min del.

Fast det är många punkter som är likadana i FC4, och en del som är sämre, så förbättring på nästan alla punkter måste jag säga är en överdrift. Även om jag gillar Pagan Min så når han inte upp till Vas, utan känns mer som en trist Handsome Jack, som ringer upp en då och då, storyn är om möjligt mindre intressant än den tidigare, flumuppdragen, som bara fungerar som trist utfyllnad för att försöka ge lite djup, håller på avservärt längre än i FC3, de har tagit bort dual death from above/below, och man kan inte längre gå från wingsuit/fallskärm till fritt fall för en death from above från wingsuit.

Jag kan dra upp många fler saker, men jag tror jag fått fram min poäng om att långt ifrån allt är bättre. Flera saker är bättre, många saker är annorlunda, flera saker är sämre, imo

Vad är förresten grejen med Drag takedown? Det står i beskrivningen att man ska hålla inne sin melee-knapp för att göra det, när det ända man ska göra är att hålla in S (dvs backa)?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Elephant Ride och den lilla helikoptern är nya saker som uppskattas.

Men tycker att de kunde lägga in en ny fräsch historia. Far Cry 2 var inte den heller olikt 3 och 4 storymässigt fast spelet var mer ett renodlat FPS. Man kämpar mot en galning som har en arme som styr ett område med terror.

Cryteks Far Cry (orginalet) tyckte jag var rätt kul. Tog sig så på allvar att det blev kul och grafiken var i framkant för sin tid.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Min lilla kortrecension:
Spelat klart huvudstoryn i FC4,vet inte vad jag ska tycka, samtidigt som jag uppskattar all den tid som det definitivt måste ha tagit att utveckla ett spel som detta även om det skulle kunnat ses som ett väldigt välgjort DLC tilll FC3 så känns det väldigt tomt när det kommer till storyn, hjälten som du spelar får man i princip ingen känsla alls för. Nej, detta kunde gjorts så mycket bättre. Känner mig egentligen aldrig delaktig, att välja mellan två alternativ räcker inte. Nej , storymässigt så var det ett väldigt simpelt och trist spel som inte alls har utvecklats från tio år äldre spel. Snarare tvärtom. Kände mig aldrig indragen i en intressant story som ingressen lovade utan man var utslängd i ett sandbox spel med otroligt repetitiva uppdrag. 5/10 från mig. Då är jag generös.

Permalänk
Medlem

Nya patchen fungerade iaf bra för mig, stuttrandet har minskat, dock är det inte på vad jag anser är acceptabla nivåer men en klar förbättring.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har fått problem med konstiga skuggor med dagens patch? Hoppar mellan dag och natt när man böjer sig ned och plötsligt kommer stora skuggor från ingenstans. Har inte sett detta tidigare kör med Nvidia 344.75 på ett GTX980.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Semjonov:

Nya patchen fungerade iaf bra för mig, stuttrandet har minskat, dock är det inte på vad jag anser är acceptabla nivåer men en klar förbättring.

Jag gjorde ett test med nu. Spelet flyter på bättre, kan köra maxade inställningar (bortsett från insnålad AA samt motion blur då det inte ger mig speciellt mycket) och allt rullar på fint nu, bortsett från lite stuttering. Men att åka med fordon är det klart märkbart att saker fungerar nu.

Som ett annat spel mot för hur det var vid lanseringen med Radeon typ. Fick köra snudd på rubbet på low för att spelet skulle fungera hyffsat och då hade jag dessutom fortfarande en hel del stuttering. Klar förbättring här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag gjorde ett test med nu. Spelet flyter på bättre, kan köra maxade inställningar (bortsett från insnålad AA samt motion blur då det inte ger mig speciellt mycket) och allt rullar på fint nu, bortsett från lite stuttering. Men att åka med fordon är det klart märkbart att saker fungerar nu.

Som ett annat spel mot för hur det var vid lanseringen med Radeon typ. Fick köra snudd på rubbet på low för att spelet skulle fungera hyffsat och då hade jag dessutom fortfarande en hel del stuttering. Klar förbättring här.

Håller med. Spelet flyter mycket bättre nu. Åtminstone så som man hade kunnat förvänta sig vid släpp. Too little, too late? Nu är det njutbart iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Min lilla kortrecension:
Spelat klart huvudstoryn i FC4,vet inte vad jag ska tycka, samtidigt som jag uppskattar all den tid som det definitivt måste ha tagit att utveckla ett spel som detta även om det skulle kunnat ses som ett väldigt välgjort DLC tilll FC3 så känns det väldigt tomt när det kommer till storyn, hjälten som du spelar får man i princip ingen känsla alls för. Nej, detta kunde gjorts så mycket bättre. Känner mig egentligen aldrig delaktig, att välja mellan två alternativ räcker inte. Nej , storymässigt så var det ett väldigt simpelt och trist spel som inte alls har utvecklats från tio år äldre spel. Snarare tvärtom. Kände mig aldrig indragen i en intressant story som ingressen lovade utan man var utslängd i ett sandbox spel med otroligt repetitiva uppdrag. 5/10 från mig. Då är jag generös.

Håller med och nu när jag öppnat hela kartan struntar jag i resten av kmapanjen. Men enormt kul att Roama på Easy.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Nån som provat senaste patchen och kan uttala sig om Mus accelerationen är borta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zerion123:

Nån som provat senaste patchen och kan uttala sig om Mus accelerationen är borta?

Den är kvar för mig iallafall.

Permalänk

Försökt hitta om någon mer har detta problemet. ber om ursäkt i fall jag missat det isf.
Är det någon annan som har bekymmer med att spelat kraschar ut i Windows typ var 20 minut?
har installerat om, uppdaterat spelet osv.. men bekymret kvarstår.

Visa signatur

Fractal Design Nod 304 - Fractal Design Integra 650W - Intel i7 4770 3.4Ghz - Kingston 16GB 1600Mhz CL10 Fury Black - MSI 760 TF 4GB Gaming - MSI Z87I Gaming – Samsung EVO 840 250GB – Toshiba 2TB 64MB 7200rpm - Windows 10 64-bit - Corsair Gaming K70 RGB - Qpad QH 90 HS - QPAD 8K Pro Gaming Laser RGB LED

Permalänk
Avstängd

Upplevde det med Far Cry 3 tills de patchat bort det men i Far Cry 4 har det bara hänt en gång.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Spännande.. har haft det så sedan releasen.. hoppades på att uppdatering skulle hjälpa men icke sa nicke.
Kan kanske vara grafikkortet då som får fnatt, har maxat alla inställningar men ser inga felmeddelanden i loggarna.

Visa signatur

Fractal Design Nod 304 - Fractal Design Integra 650W - Intel i7 4770 3.4Ghz - Kingston 16GB 1600Mhz CL10 Fury Black - MSI 760 TF 4GB Gaming - MSI Z87I Gaming – Samsung EVO 840 250GB – Toshiba 2TB 64MB 7200rpm - Windows 10 64-bit - Corsair Gaming K70 RGB - Qpad QH 90 HS - QPAD 8K Pro Gaming Laser RGB LED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wallewallix:

Spännande.. har haft det så sedan releasen.. hoppades på att uppdatering skulle hjälpa men icke sa nicke.
Kan kanske vara grafikkortet då som får fnatt, har maxat alla inställningar men ser inga felmeddelanden i loggarna.

Har du provat att sänkt alla inställningar så långt det går för att se om det skulle göra någon skillnad?

Är datorn stabil i andra spel?

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Har du provat att sänkt alla inställningar så långt det går för att se om det skulle göra någon skillnad?

Är datorn stabil i andra spel?

Yes, testade det i måndags men hade samma bekymmer även då.
Inga konstigheter med andra spel. Dock börjar jag misstänka tempen då det blir ganska dåligt luftflöde i ett mITX .
Har inte kollat det men som sagt, andra spel fungerar ju bra

Visa signatur

Fractal Design Nod 304 - Fractal Design Integra 650W - Intel i7 4770 3.4Ghz - Kingston 16GB 1600Mhz CL10 Fury Black - MSI 760 TF 4GB Gaming - MSI Z87I Gaming – Samsung EVO 840 250GB – Toshiba 2TB 64MB 7200rpm - Windows 10 64-bit - Corsair Gaming K70 RGB - Qpad QH 90 HS - QPAD 8K Pro Gaming Laser RGB LED

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, har googlat men finner inga svar;

Hur blir man av med auto drive?

Bilarna kör sig praktiskt taget själv ju!
Testade att bara gasa efter en väg och bilen svängde ju helt perfekt själv! Väjde tom för en annan bil och en sherpa!

Nu menar jag inte det där att man färdas till en waypoint, utan detta är verkligen hela tiden.
Om jag får för mig att spontant ta en genväg genom en skog så svänger bilen tillbaka på vägen automatiskt och jag kör in i ett träd.

Hela tiden.

Hur får man bort detta?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wallewallix:

Yes, testade det i måndags men hade samma bekymmer även då.
Inga konstigheter med andra spel. Dock börjar jag misstänka tempen då det blir ganska dåligt luftflöde i ett mITX .
Har inte kollat det men som sagt, andra spel fungerar ju bra

GTX 760 bör ju vara relativt snäll temperaturmässigt men kan ju vara värt att se vad som händer om du öppnar upp chassit. Samt använder exempelvis MSI Afterburner eller någon annan mjukvara för att övervaka temperaturer.

Jag kan inte minnas att det varit någon annan som nämnt problem med krascher i tråden innan, möjligen att det är ett mer ovanligt problem då. Hoppas du hittar en lösning på det.

Skrivet av Ain0k:

Snabb fråga, har googlat men finner inga svar;

Hur blir man av med auto drive?

Bilarna kör sig praktiskt taget själv ju!
Testade att bara gasa efter en väg och bilen svängde ju helt perfekt själv! Väjde tom för en annan bil och en sherpa!

Nu menar jag inte det där att man färdas till en waypoint, utan detta är verkligen hela tiden.
Om jag får för mig att spontant ta en genväg genom en skog så svänger bilen tillbaka på vägen automatiskt och jag kör in i ett träd.

Hela tiden.

Hur får man bort detta?

Jag har för mig att Shift-tangenten aktiverar och inaktiverar auto drive. Hjälper det eller fortsätter bilen att köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

GTX 760 bör ju vara relativt snäll temperaturmässigt men kan ju vara värt att se vad som händer om du öppnar upp chassit. Samt använder exempelvis MSI Afterburner eller någon annan mjukvara för att övervaka temperaturer.

Jag kan inte minnas att det varit någon annan som nämnt problem med krascher i tråden innan, möjligen att det är ett mer ovanligt problem då. Hoppas du hittar en lösning på det.

Jag har för mig att Shift-tangenten aktiverar och inaktiverar auto drive. Hjälper det eller fortsätter bilen att köra?

Nej det är inte det, jag skrev ju det i mitt inlägg. Det är inte det där när man sätter en waypoint, trycker shift och bilen kör dit själv.

Detta är hela tiden

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM