CDON ändrar sig angående att de hävt mitt köp vid serviceärende

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fellingsbro
Registrerad
Okt 2007

CDON ändrar sig angående att de hävt mitt köp vid serviceärende

Fick helt plötsligt problem med att mitt grafikkort slutade fungera som det skulle vid körning av 3D-acceleration (bild fanns, film och liknande gick bra) men så fort jag startade upp något spel som krävde 3D kraschade saker. Felsökte det hela, installerade om och testade olika versioner av drivrutiner utan någon lycka.

Bestämmer mig för att kontakta kundservice för att få hjälp då garantitiden fortfarande gäller. Sedan börjar kaoset.

Först får jag ett nummer som ska gå till MSIs (mitt grafikkorts tillverkare) support enligt handläggaren. Numret jag får leder inte dit utan till InfoCare som inte tar serviceärenden från privatpersoner utan går genom återförsäljare såsom CDON vilket jag får reda på när jag ringer dem och de säger att de inte kan hjälpa mig.

Jag kontaktar åter igen CDON och frågar om jag fått rätt nummer. En ny handläggare svarar (som om det vore ett helt nytt ärende även om de har samma nummer och följer samma tråd) och beklagar att min produkt inte fungerar och ber om mer detaljuppgifter för att registrera ett serviceärende.

Jag ger dem uppgifter och de säger att de skickar en reklamationsansökan till leverantören och återkommer så fort de kan. En vecka senare frågar jag hur det går och får svar att de haft mycket att göra men ärendet ska fixas nu omedelbums och de ska återkomma på måndag/tisdag (detta är på en fredag). På onsdagen kontaktar jag dem igen och frågar hur det går. Får svar att reklamationsansökan är godkänd men inte blev mailad till mig pga. sjukdom.

Skriver ut fraktsedlar, skickar min produkt och väntar. Då det är Valborg och en del andra röda dagar verkar det ta en del tid. När servicestället har haft produkten i 2 veckor (enligt postens status från när den hämtades ut enl mitt kolli-id) kontaktar jag dem igen för att fråga hur det går. Får följande svar:

*ny handläggare*
"Hej <mitt namn>,
Vi har nu hävt ditt köp.
Har du betalat via faktura kommer vårt faktureringsbolag Klarna att kontakta dig via e-post och hjälpa dig med återbetalningen.
I det fall du har betalat med direktbetalning eller kreditkort kommer återbetalningen ske automatiskt inom 5 bankdagar.
Återkom gärna om du har några frågor! "

Efter några dagar frågar jag när Klarna ska kontakta mig och får svaret att de bör göra det innan veckan är slut (skrivet på måndagen). Efter veckan passerat kontaktar jag dem igen på måndagen och får då följande svar:

*Ny handläggare igen*
"Hej <mitt namn>,
Jag såg att du inte hade blivit återbetald och tittade närmre på detta, det visar sig att vår leverantör har nekat din reklamation.
Din produkt kommer således att skickas tillbaks hem till dig igen med en beskrivning av vad de har gjort på verkstaden och de kommer att debitera dig på 250 kr i och med att de inte anser den vara defekt."

Blir måttligt irriterad när jag dessutom köpt ett nytt grafikkort och svara med följande:

"Hej!
Så först säger ni att ni hävt mitt köp när jag frågar efter att reparationen tar lång tid. Så jag passar på att köpa in ett nytt grafikkort under tiden då jag inte vill vänta längre och när jag sedan frågar varför jag inte blivit kontaktad angående återbetalning inom er lovad tid så meddelar ni att jag nu inte ska bli återbetalad utan istället ska betala er pengar?
Hur är detta rimligt? Att först en vecka säga att jag ska bli återbetald för att sedan nästa vecka istället kräva mig på pengar?"

Och får följande svar:

"Hej igen <mitt namn>!
Vi beklagar det inträffade och är ledsna för att vi skickade ut fel information till dig angående återbetalningen, angående att du blir debiterad för returen så nämnde vi tidigare i vår kontakt att du skulle bli debiterad en kontrollavgift á 250 kronor och returfrakten. Det är vår leverantör som har skött ditt garantiärende och också dom som har dessa bestämmelser.
Vi förstår dock att det är besvärligt om du köpt ett nytt grafikkort redan och skulle därför vilja erbjuda dig en rabattkod till ett värde av 200 kronor som kompensation för att vi skickade ut fel information till dig. Hur låter detta?"

Där är jag nu, är något irriterad. Är knappast nöjd med att effektivt gå back 50:- och dessutom ev gjort ett onödigt inköp för att jag blir felinformerad.
Undrar om ni har några tips på hur jag ska hantera ärendet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Deras fadäs när de redan sagt att de hävt ditt köp, om de inte hade täckning för det då är det ändå CDON som får ta smällen.

Jag skulle aldrig godkänna något annat än den återbetalning de utlovat tidigare.

i7 6700K - EVGA 980 Ti SC+ - Acer XB271HU / Qnix 2710
EVGA Supernova G2 850 - Samsung 850 EVO 500 GB - ASUS Z170 Pro Gaming
Fidelio X2 - Blue Snowball

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

De har sagt att du ska få tillbaka pengarna, så det ska du få. Acceptera inte rabattkoden vad du än gör, för då kommer du aldrig få se dina pengar igen.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2005

Håller med. Acceptera inte!
Spara mailen om du behöver gå vidare till ARN eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007

Då de skrivit att ditt köp hävts är det de som gäller, du ska återbetalas och cdon får ta smällen för att deras kundtjänst inte kollat upp vad de ger dig för något besked.

Konstigt hanterat av Cdon måste jag säga, funkade bra för mig då ett av mina 7970 bråkade på samma vis som du nämner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

Uppenbarligen har det gått snett någonstans för CDON när de bekräftar för dig att de hävt ditt köp och sedan ändrar sig. Det är dom som gjorde det misstaget. Så ja, du borde få någon sorts kompensation för det.

MEN, nu är det ju faktiskt så att det inte är något fel på grafikkortet. Att saker kraschar när du startar ett spel kan bero på nästan vad som helst. Att installera om och testa olika drivrutiner är inte tillräckligt för att veta om grafikkortet är defekt. Du borde definitivt ha felsökt mer. T.ex testat grafikkortet i en annan dator eller nått. Men på grund av att det inte är något fel på grafikkortet och dom skickar tillbaka det så tycker jag inte du har rätt att kräva återbetalning för det. Men självklart någon sorts kompensation för att de gav dig felaktiga uppgifter.

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2013

Cdon är totalt värdelösa, haft med deras kundservice att göra en endaste gång och det räckte.

Väljer affär och tillverkare med omsorg nuförtiden, netonnet och inet är bäst tillsammans med gigabyte.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Har de sagt att köpet är hävt så är det hävt. Vad deras underleverantörer sedan säger är helt irrelevant för dig. Det är mellan CDON och MSI eller CDON och deras verkstad. Det ska du inte behöva bry dig om alls. Fortsätt kräva dina pengar.

Sen är nästa steg att aldrig mer handla från CDON igen. De har låga priser men om något krånglar är du körd. Det är inte värt det när det finns så många andra bra företag i branschen som faktiskt bryr sig om sina kunder. CDON bryter mot svensk konsumentlagstiftning och har aktivt gjort det i flera år.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Jag hade också problem med mitt MSI-kort. Samma fel som du har. Visade sig vara något fel på grafikminnet.
Som tur var hade jag köpt det på Inet över disk och gick in med det. De provade kortet i några minuter och upplevde samma problem och jag fick ett nytt.

Vet inte om det är ett vanligt fel på MSI-korten (GTX760 Gaming i mitt fall) eller vad det kan vara.

Nu hjälper inte detta dig något men hoppas att det löser sig för dig. Stå på dig så får du troligtvis pengarna tillbaka.

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 16GB Crucial DDR4 2133 | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Trädvy Permalänk
Cdon.com
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2009

Hej hej

Vår kundtjänst ska ha varit i kontakt med TS och ärendet ska vara löst. Ber om ursäkt för krånglet, Horv!

MVH Josefin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012

Inte förvånad över att CDONs kundtjänst beter sig som amatörer och TS drabbas på grund av deras felaktiga hanter, fram tills det postas på Sweclockers förstås. Handlar inte hos CDON sedan länge just på grund av deras icke existerande kundtjänst som stjälper mer än de hjälper. Att flera trådar på forumet pekar på att de försöker slippa följa svenska lagar som styr konsumentköp vittnar lite om vilket bolag de vill driva.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fellingsbro
Registrerad
Okt 2007

Ärendet löst

Upddatering för den intresserade:

"Hej <mitt namn>,

Självfallet så beklagar vi detta och att du har haft flera olika handläggare och att har blivit lovad att få häva köpet och att vi sedan har ändrat oss. Självfallet så kommer du att få returnera produkten och vi kommer därför att skicka dig en returetikett via post som du sedan använder dig av för att returnera produkten tillsammans med följesedeln.

Du behöver inte heller betala den felaktiga debiteringsavgiften som vi nämner ovan och som kompensation för det inträffade så skickar vi dig även en rabattkod på 200 kr. Denna gäller vid köp över 100 kr vid ett tillfälle 6 månader från dags datum och kan inte kombineras med andra rabattkoder. Koden gäller ej för digitala produkter eller frakt. Koden måste anges i kassan och kan inte registreras i efterhand."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av CDON.COM:

Hej hej

Vår kundtjänst ska ha varit i kontakt med TS och ärendet ska vara löst. Ber om ursäkt för krånglet, Horv!

MVH Josefin

Men sådär ska det ju för fan inte få gå till? Nu ger ni TS en rejäl rabattkod på 1000:- för att han har stått ut, för det där var ju rena hyckleriet, Josefine.
Efter denna storyn och många andra lästa, så kommer inte CDON få en krona till av mig, nu är måttet rågat, jag är trött på pajaser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Elakekocken:

Men sådär ska det ju för fan inte få gå till? Nu ger ni TS en rejäl rabattkod på 1000:- för att han har stått ut, för det där var ju rena hyckleriet, Josefine.
Efter denna storyn och många andra lästa, så kommer inte CDON få en krona till av mig, nu är måttet rågat, jag är trött på pajaser.

Sitt i båten, de löste ju problemet.

i7 6700K - EVGA 980 Ti SC+ - Acer XB271HU / Qnix 2710
EVGA Supernova G2 850 - Samsung 850 EVO 500 GB - ASUS Z170 Pro Gaming
Fidelio X2 - Blue Snowball

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Horv:

Upddatering för den intresserade:

"Hej <mitt namn>,

Självfallet så beklagar vi detta och att du har haft flera olika handläggare och att har blivit lovad att få häva köpet och att vi sedan har ändrat oss. Självfallet så kommer du att få returnera produkten och vi kommer därför att skicka dig en returetikett via post som du sedan använder dig av för att returnera produkten tillsammans med följesedeln.

Du behöver inte heller betala den felaktiga debiteringsavgiften som vi nämner ovan och som kompensation för det inträffade så skickar vi dig även en rabattkod på 200 kr. Denna gäller vid köp över 100 kr vid ett tillfälle 6 månader från dags datum och kan inte kombineras med andra rabattkoder. Koden gäller ej för digitala produkter eller frakt. Koden måste anges i kassan och kan inte registreras i efterhand."

Betyder det att du får pengarna tillbaks också?

Ett tips är att direkt bestrida fakturan på undersökningsavgiften så kan det bli mindre trassel sen. CDON har ett faktureringssystem som inte fungerar alls. Jag har fått påminelseavgifter på fakturor som inte skulle betalas eftersom det handlade om reklamation.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Cdon gjorde fel, de reagerade när detta uppmärksammades och korrigerade felet. Bra jobbat av cdon. Det hatas rätt mycket på cdon på detta forumet men folk verkar inte förstå att det finns en uppsjö av företag som ALDRIG hade backat på en sån här grej så att man faktiskt gör det borde premieras istället för tvärtom.
Så om någon som jobbar på cdon.se kommer till jem & fix i Vimmerby så ska denne få en kopp kaffe och en kaka.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av killawife:

Cdon gjorde fel, de reagerade när den drabbade gjorde en tråd på swec för att slippa dåligt rykte* detta uppmärksammades och korrigerade felet. Bra jobbat av cdon. Det hatas rätt mycket på cdon på detta forumet men folk verkar inte förstå att det finns en uppsjö av företag som ALDRIG hade backat på en sån här grej så att man faktiskt gör det borde premieras istället för tvärtom.
Så om någon som jobbar på cdon.se kommer till jem & fix i Vimmerby så ska denne få en kopp kaffe och en kaka.

Sen gillar jag att CDON skriver "självklart ska du få pengarna tillbaka", ja det var ju väldigt "självklart" efter en tråd på swec.

Jag har personligen inte haft problem med CDON men detta är ganska pinsamt. Men misstag kan alla göra, antar jag.

200kr kompensation för all skit TS gått igenom med. Generöst...^o)

GA-Z68AP-D3 | i2500k @ 4.5GHz, Hyper 212 Plus | 340GB SSD | 8GB ram | EVGA GTX 770 | XFX Pro 650w, bytt fläkt | Asus MG279Q | Creative Xtremegamer | Dynavoice S-61, Challenger M-65 EX, Challenger C-5 EX, XTZ 99 W8.16, Yamaha RX-V375 | Sony MDR-1A | S8

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av killawife:

Cdon gjorde fel, de reagerade när detta uppmärksammades och korrigerade felet. Bra jobbat av cdon. Det hatas rätt mycket på cdon på detta forumet men folk verkar inte förstå att det finns en uppsjö av företag som ALDRIG hade backat på en sån här grej så att man faktiskt gör det borde premieras istället för tvärtom.
Så om någon som jobbar på cdon.se kommer till jem & fix i Vimmerby så ska denne få en kopp kaffe och en kaka.

Problemet är att det är väldigt svårt att då dem att ändra sig när de gör fel. De är svåra att få tag på och prata med. Enklaste sättet är via externa forum som Swecklockers eller Min Hemmabio. Det är för övrigt ofta den vägen man måste gå innan någon överhuvudtaget försöker hjälpa dig för då blir det helt plötsligt synligt på ett annat sätt. Sen har de ljugit rakt ut på forumet här och gett alternativa berättelser om hur saker gått till. Deras medelandetjänst som man måste använda på deras hemsida kan de redigera fritt. Det är halvt omöjligt att får dem att göra något så enkelt som att skicka ett mail. Jag har försökt, det krävdes mycket tjat och att jag tjatade på både Sweclockers och min hemmabio samtidigt för att de skulle inse att jag inte var intresserad av att diskutera reklamationer på min hemmabio, ett forum jag inte visste att jag var medlem på innan de hörde av sig den vägen till mig. Sen var det deras fakturasystem som helt enkelt inte fungerar. Har sett flera exempel på det. Jag har fått två påminnelseavgifter efter reklamationer, fakturor som borde varit makulerade direkt. De kan inte ens packa ett paket rätt.

Det finns en anledning till att folk gnäller så mycket på dem på forumet och det beror på att de är helt hopplösa att ha att göra med. På samma sätt har Pixmania fått massa skit för att de också är helt omöjliga att ha att göra med.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Yorg:

Sitt i båten, de löste ju problemet.

Typiskt svenskt att bara nicka, tacka, vara nöjd och gå tyst därifrån.

De få gångerna jag har reklamerat något så har jag alltid fått igenom mina krav på kompensation om jag har tyckt att företaget i fråga har varit så snåla att de pruttar i motvind för att inte förlora lukten. (Vilket de flesta gör).

Men sitt ni där och tyck att han ska vara nöjd med 200:- för allt ståhej han har fått stå ut med.

Och som någon annan skrev, CDON agerade efter en tråd på Sweclockers, annars hade det förmodligen aldrig hänt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Elakekocken:

Typiskt svenskt att bara nicka, tacka, vara nöjd och gå tyst därifrån.

De få gångerna jag har reklamerat något så har jag alltid fått igenom mina krav på kompensation om jag har tyckt att företaget i fråga har varit så snåla att de pruttar i motvind för att inte förlora lukten. (Vilket de flesta gör).

Men sitt ni där och tyck att han ska vara nöjd med 200:- för allt ståhej han har fått stå ut med.

Och som någon annan skrev, CDON agerade efter en tråd på Sweclockers, annars hade det förmodligen aldrig hänt.

Han fick igenom sitt krav och 200:- extra som plåster på såren, men du vill kräva mer? Girighet är inget vackert personlighetsdrag.

i7 6700K - EVGA 980 Ti SC+ - Acer XB271HU / Qnix 2710
EVGA Supernova G2 850 - Samsung 850 EVO 500 GB - ASUS Z170 Pro Gaming
Fidelio X2 - Blue Snowball

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Horv:

Fick helt plötsligt problem med att mitt grafikkort slutade fungera som det skulle vid körning av 3D-acceleration (bild fanns, film och liknande gick bra) men så fort jag startade upp något spel som krävde 3D kraschade saker. Felsökte det hela, installerade om och testade olika versioner av drivrutiner utan någon lycka.

Bestämmer mig för att kontakta kundservice för att få hjälp då garantitiden fortfarande gäller. Sedan börjar kaoset.

Först får jag ett nummer som ska gå till MSIs (mitt grafikkorts tillverkare) support enligt handläggaren. Numret jag får leder inte dit utan till InfoCare som inte tar serviceärenden från privatpersoner utan går genom återförsäljare såsom CDON vilket jag får reda på när jag ringer dem och de säger att de inte kan hjälpa mig.

Jag kontaktar åter igen CDON och frågar om jag fått rätt nummer. En ny handläggare svarar (som om det vore ett helt nytt ärende även om de har samma nummer och följer samma tråd) och beklagar att min produkt inte fungerar och ber om mer detaljuppgifter för att registrera ett serviceärende.

Jag ger dem uppgifter och de säger att de skickar en reklamationsansökan till leverantören och återkommer så fort de kan. En vecka senare frågar jag hur det går och får svar att de haft mycket att göra men ärendet ska fixas nu omedelbums och de ska återkomma på måndag/tisdag (detta är på en fredag). På onsdagen kontaktar jag dem igen och frågar hur det går. Får svar att reklamationsansökan är godkänd men inte blev mailad till mig pga. sjukdom.

Skriver ut fraktsedlar, skickar min produkt och väntar. Då det är Valborg och en del andra röda dagar verkar det ta en del tid. När servicestället har haft produkten i 2 veckor (enligt postens status från när den hämtades ut enl mitt kolli-id) kontaktar jag dem igen för att fråga hur det går. Får följande svar:

*ny handläggare*
"Hej <mitt namn>,
Vi har nu hävt ditt köp.
Har du betalat via faktura kommer vårt faktureringsbolag Klarna att kontakta dig via e-post och hjälpa dig med återbetalningen.
I det fall du har betalat med direktbetalning eller kreditkort kommer återbetalningen ske automatiskt inom 5 bankdagar.
Återkom gärna om du har några frågor! "

Efter några dagar frågar jag när Klarna ska kontakta mig och får svaret att de bör göra det innan veckan är slut (skrivet på måndagen). Efter veckan passerat kontaktar jag dem igen på måndagen och får då följande svar:

*Ny handläggare igen*
"Hej <mitt namn>,
Jag såg att du inte hade blivit återbetald och tittade närmre på detta, det visar sig att vår leverantör har nekat din reklamation.
Din produkt kommer således att skickas tillbaks hem till dig igen med en beskrivning av vad de har gjort på verkstaden och de kommer att debitera dig på 250 kr i och med att de inte anser den vara defekt."

Blir måttligt irriterad när jag dessutom köpt ett nytt grafikkort och svara med följande:

"Hej!
Så först säger ni att ni hävt mitt köp när jag frågar efter att reparationen tar lång tid. Så jag passar på att köpa in ett nytt grafikkort under tiden då jag inte vill vänta längre och när jag sedan frågar varför jag inte blivit kontaktad angående återbetalning inom er lovad tid så meddelar ni att jag nu inte ska bli återbetalad utan istället ska betala er pengar?
Hur är detta rimligt? Att först en vecka säga att jag ska bli återbetald för att sedan nästa vecka istället kräva mig på pengar?"

Och får följande svar:

"Hej igen <mitt namn>!
Vi beklagar det inträffade och är ledsna för att vi skickade ut fel information till dig angående återbetalningen, angående att du blir debiterad för returen så nämnde vi tidigare i vår kontakt att du skulle bli debiterad en kontrollavgift á 250 kronor och returfrakten. Det är vår leverantör som har skött ditt garantiärende och också dom som har dessa bestämmelser.
Vi förstår dock att det är besvärligt om du köpt ett nytt grafikkort redan och skulle därför vilja erbjuda dig en rabattkod till ett värde av 200 kronor som kompensation för att vi skickade ut fel information till dig. Hur låter detta?"

Där är jag nu, är något irriterad. Är knappast nöjd med att effektivt gå back 50:- och dessutom ev gjort ett onödigt inköp för att jag blir felinformerad.
Undrar om ni har några tips på hur jag ska hantera ärendet?

Kort och gott. Vägra. Spara all konversation du haft med CDON.com och hänvisa till att två handläggare har gett dig rätten till reklamation. Sedan är det CDON.coms ansvar att deala med MSI.

Skrivet av Blomkungen:

Då de skrivit att ditt köp hävts är det de som gäller, du ska återbetalas och cdon får ta smällen för att deras kundtjänst inte kollat upp vad de ger dig för något besked.

Konstigt hanterat av Cdon måste jag säga, funkade bra för mig då ett av mina 7970 bråkade på samma vis som du nämner.

Det verkar vara så att du ska ha tur med att få någon som förstår din situation när det kommer till CDON.com. De verkar ha enorma skillnaden mellan beslut på deras kundservice och dess personal.

Skrivet av CDON.COM:

Hej hej

Vår kundtjänst ska ha varit i kontakt med TS och ärendet ska vara löst. Ber om ursäkt för krånglet, Horv!

MVH Josefin

Jag rekommenderar att CDON.com ser över sin kundservice ganska omgående. Detta är inte första gången det blir tjorv vid reklamation. Detta skadar bara företaget annars.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2007

Visste väl att man alltid kunde lita på CDON

Nej men personligen är det typ min favoritbuktik på nätet (vid billigast), men självfallet klantigt gjort och man får hoppas dom inser att denna goodwill är det som gör att folk köper i längden och inte hänga upp sig på småsaker. Bra att dom fixade detta.
Nu har jag inte själv haft problem med produkter men tvivlar på att det skulle vara problem om man gör en bra felbeskrivning.

Silverstone Fortress 2 2600k @ 4.5 780 SLI Asrock z68 extreme4 gen3 8 gb mem Corsair 1200W Gold SSD 256 gb Monitor Audio Silver RX1

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av maxkill:

Visste väl att man alltid kunde lita på CDON

Nej men personligen är det typ min favoritbuktik på nätet (vid billigast), men självfallet klantigt gjort och man får hoppas dom inser att denna goodwill är det som gör att folk köper i längden och inte hänga upp sig på småsaker. Bra att dom fixade detta.
Nu har jag inte själv haft problem med produkter men tvivlar på att det skulle vara problem om man gör en bra felbeskrivning.

Det gäller att få rätt handläggare också. Har haft och göra med CDON.com tidigare. Både bra och dåliga erfarenheter måste jag säga. Bla. satt de och blåljög att de inte hade monteringskit till min NH-D14 (råkade införskaffa LGA2011 versionen) trots att de sålde de på hemsidan.. jag tom. erbjöd mig köpa ett par men nej.. De såldes inte separat. Slutade med att jag helt enkelt köpte dem billigare i den lokala datorhandeln. Kanske inte det mest katastrofala bemötandet MEN nog borde en CDON.com anställd veta vad som finns i deras lager? Eller alt. veta hur man använder deras hemsida? Att det sedan tar uppemot en vecka för dessa att kolla upp vad de har på lagret gör ju inte saken bättre. Har man fått tag i en handläggare så borde dessa faktiskt försöka lösa skiten och inte bara slussa en mellan olika handläggare. CDON.com har fina priser och väldigt fina erbjudanden till och från men deras kundservice lämnar mycket att önska.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Tumnus:

Det gäller att få rätt handläggare också. Har haft och göra med CDON.com tidigare. Både bra och dåliga erfarenheter måste jag säga. Bla. satt de och blåljög att de inte hade monteringskit till min NH-D14 (råkade införskaffa LGA2011 versionen) trots att de sålde de på hemsidan.. jag tom. erbjöd mig köpa ett par men nej.. De såldes inte separat. Slutade med att jag helt enkelt köpte dem billigare i den lokala datorhandeln. Kanske inte det mest katastrofala bemötandet MEN nog borde en CDON.com anställd veta vad som finns i deras lager? Eller alt. veta hur man använder deras hemsida? Att det sedan tar uppemot en vecka för dessa att kolla upp vad de har på lagret gör ju inte saken bättre. Har man fått tag i en handläggare så borde dessa faktiskt försöka lösa skiten och inte bara slussa en mellan olika handläggare. CDON.com har fina priser och väldigt fina erbjudanden till och från men deras kundservice lämnar mycket att önska.

Misstag vid anställning av personal ibland då alltså. Det förbryllar mig ofta vad det är för folk som anställer folk som definitivt INTE bör arbete i service yrken. 0 servicemindedness och genuin vilja att hjälpa kunden på bästa sätt. Hört att detta kan vara något slags "syndrom" förresten, där den anställde pga stress osv börjar se kunden som sin fiende. Upplever detta när man ringer till vissa ställen och kan höra det på rösten nästan omedelbart.

Silverstone Fortress 2 2600k @ 4.5 780 SLI Asrock z68 extreme4 gen3 8 gb mem Corsair 1200W Gold SSD 256 gb Monitor Audio Silver RX1

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av maxkill:

Misstag vid anställning av personal ibland då alltså. Det förbryllar mig ofta vad det är för folk som anställer folk som definitivt INTE bör arbete i service yrken. 0 servicemindedness och genuin vilja att hjälpa kunden på bästa sätt. Hört att detta kan vara något slags "syndrom" förresten, där den anställde pga stress osv börjar se kunden som sin fiende. Upplever detta när man ringer till vissa ställen och kan höra det på rösten nästan omedelbart.

Som sin fiende.

Börja skrika och förolämpa folk. Undrar om Leffe från CStocklots led av det? Han började ju hota folk med stämningar. Undrar också om Sweclockers fick en gratisresa till Thailand?

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Yorg:

Han fick igenom sitt krav och 200:- extra som plåster på såren, men du vill kräva mer? Girighet är inget vackert personlighetsdrag.

Han fick igenom sitt krav?

Hans så kallade krav var en självklar reklamation enligt alla lagar och regler och skall inte behöva krävas, CDON agerade ju endast i detta ärende på grund av denna tråden. Att CDON gjorde fel borde således kompenseras med mer än 200:-

Blanda inte in mig hur du tror att jag är som person och genom det skaffa billiga popularitetspoäng på Sweclockers, för det är närmast löjligt att du i en tråd om konsumenträtt tar det på en personlig nivå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Рос&#10
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Tumnus:

Som sin fiende.

Börja skrika och förolämpa folk. Undrar om Leffe från CStocklots led av det? Han började ju hota folk med stämningar. Undrar också om Sweclockers fick en gratisresa till Thailand?

Han har en poäng i det. Jobbade på kundtjänst på kanske ett av sveriges kanske mest hatade företag när jag pluggade. Efter att man hade tagit 150 samtal från flyförbannade personer som tar ut sin vrede över dig så kan det hända att man tappade fattningen och inte lät helt trevlig.
Men oftast är det bara att låta personen skrika klart, fråga ifall vi ska ta och gå igenom problemet och lösa det.

Kul att det löste sig för TS, problemet är ett gammalt återkommande: För många kockar i samma soppa.

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av Elakekocken:

Han fick igenom sitt krav?

Hans så kallade krav var en självklar reklamation enligt alla lagar och regler och skall inte behöva krävas, CDON agerade ju endast i detta ärende på grund av denna tråden. Att CDON gjorde fel borde således kompenseras med mer än 200:-

Blanda inte in mig hur du tror att jag är som person och genom det skaffa billiga popularitetspoäng på Sweclockers, för det är närmast löjligt att du i en tråd om konsumenträtt tar det på en personlig nivå.

Nu är det ju inte riktigt så att detta på nåt vis är ett självklart serviceärende. Det som hänt är att man gett ut felaktig information vid första tillfället och senare korrigerat detta. Då man fått en reaktion från kunden och en post på ett publikt forum som ger dålig publicitet har man valt att ge en goodwill till kunden iställlet för att driva det vidare. Om man väljer att göra det för att hjälpa kunden eller på grund av publiciteten låter jag vara osagt.
Det är ju enligt cdon's serviceverkstad inget fel på kortet och ska man då följa de garantiregler som finns så ska kortet retuneras till kunden. Följer man istället konsumentverkets regler för reklamation så finns det inget där som säger att bara för att man få fel information så ska man automatiskt få rätt i sitt serviceärende.
Detta är ett goodwillärende, inget annat.
Att TS är irriterad kan jag förstå, men i slutändan handlar det bara om tid som han skulle fått vänta på att få tillbaka sitt kort samt kostnaden för serviceavgiften som man ALLTID får betala när det inte är nåt fel på produkten.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2010

CDON är riktiga clowner med allt vad gäller kundtjänst, stå på dig

Jag returnerade ett ljudkort därifrån en gång... Skickade iväg leveransen samma dag som jag tog emot det, sju veckor och ett antal samtal med deras "kundtjänst" så fick jag tillbaka min pengar från klarna, fick komponera ett långt och argt mail däremellan dock, först då togs ärendet på allvar från deras kundtjänst och kunde magiskt lösas inom 24h...

summa summarum, var arg så löser sig saker mycket fortare hos deras uruselt värdelösa kundtjänst!

lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

Råkade ut för någonting liknande förra hösten. Hade ett 4x4Gb DDR3 minneskit från Corsair som efter några månader utvecklade fel så jag ville byta dem på garantin. CDON tog in dem - alla 4 skulle de ha trots att det bara var en sticka som var sönder så datorn stod still i de ca. 4 veckor hela processen tog. Det började med att CDON ville häva mitt köp - till saken hör att priset på minnena hade gått upp med ca. 50% sedan jag köpte dem under någon kampanj. Då hade jag blivit tvungen att köpa nya för betydligt högre pris. Jag vägrade givetvis och efter mycket mailande och chattande fram och tillbaka var jag tvungen att börja tala om ARN - då först gav de med sig och skickade ett nytt minneskit. Som salt i såren gick dessa också sönder efter några månader men då vände jag mig direkt till Corsair som skickade nya minnen och returemballage för de trasiga samtidigt, så att jag slapp ha datorn stående.

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo