Silverstone gör påkostade nätaggregat i SFX-format inför Steam Machines

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazze2k5:

Mycket diskussion om just det på HardForum, Necere som är en av skaparna har kollat lite på det men är inte säker om det går så kommer det bli tight i alla fall.

Missade den diskussionen och klafsade in med en sen fråga, och blev hänvisad till det svar du nämner. Det får helt enkelt bli så att jag köper ett när de finns att få tag på och ser om jag kan få det på plats. Hoppas hoppas.

Skrivet av Lazze2k5:

Själv hoppas jag på att 600w inte ska vara för högljudd sålänge man inte belastar systemet särskilt mycket. Är det V1 eller V2 du har av 450w agget? Har hört att V2 ska vara ganska okej då den har lite bättre fläktkurva än V1.

Jo, om SFX-L inte får plats så får det bli 600W SFX istället; den måste ju rimligen vara tystare än den 450W V2 jag har. Med tanke på hur högljudd V2 är så vill jag inte ens veta hur illa V1 måste ha varit.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Du vet väl att ljud har olika karaktär och att en viss karaktär kan upplevas som mer störande, även om ljudnivån är lägre? Om dessutom fläktbladen är dåligt konstruerade så kan det väsnas ganska mycket även vid låga varvtal. En 120mm-fläkt med dålig konstruktion kan därför upplevas som mer störande än en 92mm-fläkt med bra konstruktion. Även om 92mm-fläkten måste snurra snabbare för att kunna få samma flöde som 120mm-fläkten, så kan den ändå vara tystare (eller upplevas som mindre störande). Det är just den detaljen jag pratar om. Jag har nämligen en CPU-kylare från Noctua med 92mm och den upplevs som tystare än den förra kylaren jag hade (också från Noctua) med 120mm. Temperaturskillnaden på CPU:n mellan dem är försumbar. Om Noctua kan, så kan även Silverstone.

Absolut, jag har letat fanatiskt efter tysta effektiva fläktar i storlekarna 80, 92, 120 och 140mm (även 180mm, men där finns få alternativ) genom åren, och vet precis vad du menar.

Jag har dock aldrig hittat en tyst 80mm-fläkt som kan mäta sig i luftflöde med en tyst 120mm (t.ex. Nexus). Luftflöde är förstås inte det enda som spelar roll, men vid kylning av ett nätagg så borde luftflöde spela betydligt större roll än statiskt tryck.

Det finns förstås ingen garanti att 120mm-fläkten är tystare än 80mm-fläkten i dessa nätagg, men jag anser sannolikheten vara hög, särskilt då jag vet hur högljudd 80mm-fläkten i Silverstones 450W SFX (v2.0) är.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Någon som har någon mer information om släppdatum?

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen konceptet med SFX-L som tillåter lite mer normal storlek på förhoppningsvis lite tystare fläktar, men ändå i ett modernt kompakt format.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/