Mikrofonen på mitt headset fungerar ej då den kopplas till datorns frontpanel

Permalänk
Medlem

Mikrofonen på mitt headset fungerar ej då den kopplas till datorns frontpanel

Hej Sweclockers!

Igår så stötte jag på ett mycket märkligt problem, precis som rubriken lyder är problemet att headsetets mikrofon inte fungerar då den kopplas till datorns frontpanel.
Ljudet fungerar bra, det är endast mikrofonen det är problem med. När jag testar att ringa en polare på skype säger han att han kan höra ljudet som spelas i mina hörlurar men inte mig. Jag har försökt ominstallerat min ljuddrivrutin utan någon framgång (har nu senaste versionen för mitt moderkort Realtek Audio Driver V6.0.1.6699). Då jag googlat problemet så står det att problemet kan lösas om man går in på Realtek HD - ljudkonfiguration och kryssar i alternativet "Disable front panel jack detection" problemet är bara på min version finns inget sådant alternativ.
Hade verkligen uppskattat om någon vet hur man löser detta problem.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hed :):

Hej Sweclockers!

Igår så stötte jag på ett mycket märkligt problem, precis som rubriken lyder är problemet att headsetets mikrofon inte fungerar då den kopplas till datorns frontpanel.
Ljudet fungerar bra, det är endast mikrofonen det är problem med. När jag testar att ringa en polare på skype säger han att han kan höra ljudet som spelas i mina hörlurar men inte mig. Jag har försökt ominstallerat min ljuddrivrutin utan någon framgång (har nu senaste versionen för mitt moderkort Realtek Audio Driver V6.0.1.6699). Då jag googlat problemet så står det att problemet kan lösas om man går in på Realtek HD - ljudkonfiguration och kryssar i alternativet "Disable front panel jack detection" problemet är bara på min version finns inget sådant alternativ.
Hade verkligen uppskattat om någon vet hur man löser detta problem.

Tack på förhand!

Egenbyggd dator? Det kan vara så att det är fel kabel ansluten till moderkortet från chassiet? Det kan vara två sådana typ AC97 och HD-ljud och det är HD-ljud som det bör vara. Annars kan det ju vara fel på just denna kontakt? Har du någon annan mikrofon du kan testa med?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Egenbyggd dator? Det kan vara så att det är fel kabel ansluten till moderkortet från chassiet? Det kan vara två sådana typ AC97 och HD-ljud och det är HD-ljud som det bör vara. Annars kan det ju vara fel på just denna kontakt? Har du någon annan mikrofon du kan testa med?

Ja det stämmer att datorn är egenbyggd men borde inte också ljudet vara ur funktion om frontpanelen ej är korrekt inkopplad?
Mikrofonen fungerar då jag kopplar den direkt till moderkortet på baksidan av datorn.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det stämmer att datorn är egenbyggd men borde inte också ljudet vara ur funktion om frontpanelen ej är korrekt inkopplad?
Mikrofonen fungerar då jag kopplar den direkt till moderkortet på baksidan av datorn.

Jo det borde den men då vi ju inte vet om kopplingen/kontakten funkar så kommer vi inte närmare en riktig lösning eller hur?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jo det borde den men då vi ju inte vet om kopplingen/kontakten funkar så kommer vi inte närmare en riktig lösning eller hur?

Testade med ett annat headset, det gav samma resultat. Jag tror ändå inte att det är kontakten som är sönder utan snarare att det är någon inställning som är fel.

Permalänk
Medlem

Testa att högerklicka på den lilla högtalarikonen i nedre högra hörnet, tryck sedan på inspeninginheter och kolla om din mikrofon visas där. Om den gör det och inte är angiven som standardenhet är det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Testa att högerklicka på den lilla högtalarikonen i nedre högra hörnet, tryck sedan på inspeninginheter och kolla om din mikrofon visas där. Om den gör det och inte är angiven som standardenhet är det problemet.

Mikrofonen syns där och är satt som standardenhet men fungerar ändå inte.

Permalänk
Medlem

Testade med ett annat headset, det gav samma resultat. Jag tror ändå inte att det är kontakten som är sönder utan snarare att det är någon inställning som är fel.

funkar det bak på datorn men inte fram. så är det antingen felkopplat eller så är det trasigt.

eftersom du har testat att det funkar bak på datorn.
varför skulle det inte kunna vara fel på kontakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

testa om det funkar bak på datorn. Och funkar det där så är det antingen felkopplat eller så är uttaget trasigt.

Har redan testat och det fungarar fint om man kopplar in det direkt till moderkortet på baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

funkar det bak på datorn men inte fram. så är det antingen felkopplat eller så är det trasigt.

eftersom du har testat att det funkar bak på datorn.
varför skulle det inte kunna vara fel på kontakten?

Det är möjligt att kontakten skulle kunna vara sönder men jag tror inte det är fallet.

Permalänk
Hedersmedlem

Har redan testat och det fungarar fint om man kopplar in det direkt till moderkortet på baksidan.

Då har du inte kollat det jag skrev om? Alltså att öppna chassit och kolla vilken sorts koppling du har inkopplad just nu? Vilket chassi är det vi snackar om?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då har du inte kollat det jag skrev om? Alltså att öppna chassit och kolla vilken sorts koppling du har inkopplad just nu? Vilket chassi är det vi snackar om?

Antec Three Hundred EG Mid Tower Chassi
Men det känns som det är någon inställning eftersom en polare kunde höra ljudet jag hörde via skype

Permalänk
Hedersmedlem

Antec Three Hundred EG Mid Tower Chassi
Men det känns som det är någon inställning eftersom en polare kunde höra ljudet jag hörde via skype

Citat: Toppmonterade I / O-portar för enkel åtkomst
• 2 x USB 2.0
• HDA & AC'97 Audio in och ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Citat: Toppmonterade I / O-portar för enkel åtkomst
• 2 x USB 2.0
• HDA & AC'97 Audio in och ut

Och det ska betyda?

Permalänk
Medlem

Och det ska betyda?

Det betyder att du har en MIC ingång i fronten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Och det ska betyda?

Har du ens läst det jag skrivit? Om du nu ber om hjälp så får du väl bjuda till lite eller hur?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du ens läst det jag skrivit? Om du nu ber om hjälp så får du väl bjuda till lite eller hur?

Jag tror att jag kan utesluta att det är den kontakten som är fel eftersom det fungerade tidigare och jag har inte öppnat datorn sen lång tid tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att jag kan utesluta att det är den kontakten som är fel eftersom det fungerade tidigare och jag har inte öppnat datorn sen lång tid tillbaka.

Det har du inte skrivit innan, att den har funkat?

Tror gör man i valfritt tempel, så vill du inte kolla så är jag iaf färdig i denna tråd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Tror gör man i valfritt tempel, så vill du inte kolla så är jag iaf färdig i denna tråd.

Okej ger väl det ett försök brb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Haha bytte HDA kontakten till AC'97 och ändrade till AC'97 på Realtek panelen och nu fungerar mikrofonen och ljudet
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Om han nu hör ditt ljud istället för ifrån din mikrofron så låter det ju som om du har fel ljudupptagningskälla i Skype, har du kollat vad det står som mikrofon där?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Om han nu hör ditt ljud istället för ifrån din mikrofron så låter det ju som om du har fel ljudupptagningskälla i Skype, har du kollat vad det står som mikrofon där?

Tror att mikrofonen var i kryssad som ljudupptagninskälla men spelar ju ingen roll längre då problemet är löst.