Byta HDD genom att bara kopiera och sen byta ut?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Maj 2013

Byta HDD genom att bara kopiera och sen byta ut?

Tjena. Tänkte jag skulle byta ut min WD Blue till en annan Seagate hårddisk som vi har. Skälet är att min hårddisk gör ett vinande ljud (inget allvarligt fel med den, bara vanligt problem om man kollar t.ex på recensioner på komplett) som just nu är det mest högljudda i min dator.
Jag tänker att man kan väl bara slänga in båda, kopiera över allt på hårddisken till den andra och sen byta ut den. Fungerar det med alla program osv. månntro?
Någon som gjort något liknande? Det är bara spel, program och filer som ska kopieras över. Windows kör jag ju på min SSD.

Ryzen R5 1600 | 1060 Gaming X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Program och spel som kräver en installation kommer ej att fungera. Allt annat lär gå bra.

2600K • 1050 Ti • 8 GB • 128 + 250 GB SSD • ­1,5 TB HDD • Huawei Pitten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Använd något kloningsprogram så funkar det garanterat. Kan säkert bli problem med program etc annars.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013

Jag använder alltid Macrium Reflect, rekommenderas varmt!

http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Om det inte är en systemdisk är det bara koppla in båda, kopiera över alla filer och kataloger (inklusive eventuella gömda) och sedan byta enhetsbokstav på den nya och koppla ur den gamla, behövs inga special kloningsprogram som till systemdiskar, gjort denna manöver många gånger vid byten av lagringsdiskar. Se dock upp att du inte råkar ha bootsectorn på din lagringsdisk, då slutar datorn boota när du kopplar ur den, lätt hänt om man installerar Windows med en lagringsdisk inkopplad. (Kan kontrolleras i diskhanteraren). Programvaror är bara känsliga för enhetsbokstavs byten, så länge den nya får samma enhetsbokstav kommer program att fungera.

MSI X299M Carbon | Core i9 7900X @ 4.6 GHz| NZXT x62 | Crucial Ballistix 32768 MB DDR4-2400| 500GB Samsung 960 EVO, 1050GB Crucial mx300, 480GB Seagate 600 | ASUS 1080 Ti Strix OC 11GB @ 1733/11800| Enthoo Evolv mATX TG | EVGA 850W G2 Supernova | ASUS ROG Swift PG348Q 34" | 64TB UNRAID NAS | HP Spectre 13 | i5-8250U | 8192MB | 512GB NVMe SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av spindoctor:

Om det inte är en systemdisk är det bara koppla in båda, kopiera över alla filer och kataloger (inklusive eventuella gömda) och sedan byta enhetsbokstav på den nya och koppla ur den gamla, behövs inga special kloningsprogram som till systemdiskar, gjort denna manöver många gånger vid byten av lagringsdiskar. Se dock upp att du inte råkar ha bootsectorn på din lagringsdisk, då slutar datorn boota när du kopplar ur den, lätt hänt om man installerar Windows med en lagringsdisk inkopplad. (Kan kontrolleras i diskhanteraren). Programvaror är bara känsliga för enhetsbokstavs byten, så länge den nya får samma enhetsbokstav kommer program att fungera.

Om så är fallet så är det bättre att använda Macrium Reflect tycker jag om bootsec ligger på den..

Asus Z97-K, Intel i5 4690K kyld med Arctic freezer i30, 16 Gb HyperX 1600MHz, HyperX SSD 240Gb, 2XWD Blue 500Gb Striped, Carbide 200R, Asus GTX1050TI OC. Win 10 pro.