Guardian of the Galaxy, 3D eller 2D?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av trickysaer:

Jag tror få skulle välja 3D, men tyvärr så förvisas 2D-visningarna till mindre salonger vilket gör att man tappar mycket att upplevelsen med stor duk och mer påkostat ljud. SF osv lär ju tjäna sjuka pengar på 3D dock, 15 pix för ett par glasögon lär ju vara största vinsten utöver popcornen de gör på salongerna.

Här i stan hade vi tur då, för här visades GotG i 2D på deras storskärm (för tillfället Sveriges största bioduk) istället för 3D som de brukar... Blev lite förvånad faktiskt, men väldigt tacksam såklart!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Här i stan hade vi tur då, för här visades GotG i 2D på deras storskärm (för tillfället Sveriges största bioduk) istället för 3D som de brukar... Blev lite förvånad faktiskt, men väldigt tacksam såklart!

Bra "stan"! Här i Sthlmstrakten är det i princip bara smårummen som har 2D :/ Enda alternativet verkar vara Heron City, men det är lite för långt att åka.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Ett par bekväma brillor på näsroten gör faktiskt en hel del. Sen är det större glas i just dom på bild (har själv 1 par) vilket gör att det inte stör lika mycket/hela bilden får plats utan glasögonkanter ivägen.

Jag håller klart med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Här i stan hade vi tur då, för här visades GotG i 2D på deras storskärm (för tillfället Sveriges största bioduk) istället för 3D som de brukar... Blev lite förvånad faktiskt, men väldigt tacksam såklart!

Nyköping?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av matnojje:

Nyköping?

Uddevalla.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jag föredrar 2D. Får bara huvudvärk vid 3D och får svårt att koncentrera på filmen

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem

En sak jag inte förstår är varför de ska ha undertext på 3d-filmer. Tar inte det bort mycket utav känslan? Finns det inte 3d-film utan undertext på bio?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Uddevalla.

okej, Den ser riktigt najs ut.

Permalänk
Medlem

2d varje dag hela tiden, bor tyvärr i en stad där duken de visar 2d varianten på är typ 42" så man tvingas vanligen till 3d

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Lägga ut mer pengar än nödvändigt? Nej fy fan.

Men vadå? de kostar 50kr om du är medlem i bioklubben, sen behåller du dem, så du slipper köpa nya? inte så mkt pengar och lätt värt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Bara för att jag störde mig på snubben som smutskastade High Frame Rate (skämt åsido),
men här är en bra jämförelse mellan 30 respektive 60 fps.

http://www.gfycat.com/DapperSplendidDipper

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Motherofgod:

En sak jag inte förstår är varför de ska ha undertext på 3d-filmer. Tar inte det bort mycket utav känslan? Finns det inte 3d-film utan undertext på bio?

För att alla ska kunna gå på bio, inte bara de som inte behöver undertexter.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0pe:

Shit vad alla gnäller - är det SweClockers eller PMS-klubben? Trodde ni skulle ligga på framkant inom den teknologiska utvecklingen

1) High Frame Rate - det bästa som hänt filmindustrin hittills. Vi ska inte tvingas lida så fort det panoreras lite.
2) 3D-kvalitén varierar grovt mellan vilken typ av projektion de använder samt brillor och hur spektaklet filmats (vissa kör endast 3D i post-processing).
Själv gillar jag 3D, har dock råkat ut för några enstaka filmer man direkt skulle kunna tro var cancerframkallande.

Men allting går framåt!

1an är det som förstört filmer mest anser jag. Ingen av mina TVs har sådant igång som Motion+ 200Hz och annat som förstör. Jag gillar film som ser ut som film. 23.97 fps gör detta. Du får tycka som du vill men gör inte din åsikt till fakta.

Mvh
//A

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

För att alla ska kunna gå på bio, inte bara de som inte behöver undertexter.

Fast då borde de väl dubba filmerna som i Tyskland, med det argumentet? Det är ju inte alla som kan/hinner läsa undertexten.
Och jag pratar bara om 3D-film, samt att det borde finnas det alternativet. Inte att man ska ta bort den ifrån all filmvisning alltid.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Motherofgod:

Fast då borde de väl dubba filmerna som i Tyskland, med det argumentet? Det är ju inte alla som kan/hinner läsa undertexten.
Och jag pratar bara om 3D-film, samt att det borde finnas det alternativet. Inte att man ska ta bort den ifrån all filmvisning alltid.

Nej, för då hade det blivit ramaskri över hela landet och alla hade slutat gå, tänk den förlusten de hade gjort då... Undertexter är en väldigt bra kompromiss.

Att tillägna ytterligare en biosalong bara för att vissa inte vill se undertexter hade i onödan blivit på tok för dyrt gentemot det lilla man hade tjänat.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0pe:

Bara för att jag störde mig på snubben som smutskastade High Frame Rate (skämt åsido),
men här är en bra jämförelse mellan 30 respektive 60 fps.

http://www.gfycat.com/DapperSplendidDipper

Jag stör mig på sådana som dig. Film är inte lika intressant i HFR. Påminner lite mer om valfri såpopera på sättet allt rör sig. Håller väl med om att panoreringar i film är hackiga annars ger 24fps mer inlevelse i filmen. Vill jag ha 60fps+ så spelar jag spel istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, för då hade det blivit ramaskri över hela landet och alla hade slutat gå, tänk den förlusten de hade gjort då... Undertexter är en väldigt bra kompromiss.

Att tillägna ytterligare en biosalong bara för att vissa inte vill se undertexter hade i onödan blivit på tok för dyrt gentemot det lilla man hade tjänat.

Fast jag är tydligen inte den enda som ogillar undertexter i 3D-film.
Att inte ha undertext på en och annan visning påverkar varken kostnad eller förtjänst åt något direkt håll. Man behöver inte visa filmen fler gånger bara för att man på en och annan 3D-show inte har undertext.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Motherofgod:

Fast jag är tydligen inte den enda som ogillar undertexter i 3D-film.
Att inte ha undertext på en och annan visning påverkar varken kostnad eller förtjänst åt något direkt håll. Man behöver inte visa filmen fler gånger bara för att man på en och annan 3D-show inte har undertext.
Skickades från m.sweclockers.com

Att inte ha undertext på en och annan visning innebär märkbart mindre folk på dem visningarna. Det blir minskade intäkter, helt enkelt.

Det är alldeles för få som tycker att undertexterna gör så stor skillnad att man ska ta bort dem helt och kanske missa vad som sägs istället, något som kan hända hur bra man än är på engelska.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ang undertexten så gillar jag ha de på. Jag har de alltid på Engelska om det finns att välja. Jag blir sjukt irriterad när jag ser film och de händer en massa saker i filmen som för ett massa väsen (som musik exempelvis) och så viskar skådespelarna. Då missar man vad de säger. Därför gillar jag ha undertexterna på. Då hänger jag med hela tiden. Att ha det på Svenska däremot är jag inte så förtjust i. Jag brukar liksom tänka på Engelska när jag lyssnar på Engelska. Antar de har satt sig efter jag har pratat Engelska hemma i alla år.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Att inte ha undertext på en och annan visning innebär märkbart mindre folk på dem visningarna. Det blir minskade intäkter, helt enkelt.

Det är alldeles för få som tycker att undertexterna gör så stor skillnad att man ska ta bort dem helt och kanske missa vad som sägs istället, något som kan hända hur bra man än är på engelska.

Samtidigt innebär det mer folk på de andra visningarna då, eller att folk som är inställda på att se på just den 3D-filmen precis vid det timslaget helt enkelt väljer en annan film. Summa summarum, plus minus 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Ang undertexten så gillar jag ha de på. Jag har de alltid på Engelska om det finns att välja. Jag blir sjukt irriterad när jag ser film och de händer en massa saker i filmen som för ett massa väsen (som musik exempelvis) och så viskar skådespelarna. Då missar man vad de säger. Därför gillar jag ha undertexterna på. Då hänger jag med hela tiden. Att ha det på Svenska däremot är jag inte så förtjust i. Jag brukar liksom tänka på Engelska när jag lyssnar på Engelska. Antar de har satt sig efter jag har pratat Engelska hemma i alla år.

Pratar du om 2D- eller 3D-film?

Permalänk
Medlem

3D är kul. Men inte mer, jag tycker det blir för mycket på skärmen och upplever ibland bilden oskarp om jag kollar 3D.

Jag skulle rekommendera dig att se den i 2D om möjligt.
Det händer så mycket saker på skärmen i alla fall....

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem

Sett en del filmer två ggr för att se om det är så stor skillnad mellan 2D och 3D av samma film och i det stora hela ger 3D inget mervärde. Det gräver dock mer i din plånbok än 2D Enda problemet är egentligen att 2D brukar vara förpassat till mindre salonger vilket kan vara nog så irriterande. 3D ger oftast mycket lite som det är idag. Det är väl kanske främst för att filmer inte spelas in i ren 3D utan det görs i efterhand... Skulle vara fint om folk slutade gå på 3D så 2D fick mer plats igen ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Såg den för några dar sen i 3D och tyckte det hela såg bra ut, filmen är också inspelad i äkta 3D inget efterredigerande här inte (2D till 3D)

Att en ny storfilm i 3D skulle vara en efterredigering 2D till 3D tvivlar jag på att många tror på, då det skulle vara mer kostsamt att åstadkomma än äkta 3D från början.

GOTG är inte filmad i äkta 3D utan som så många andra filmer så är det post-production 3D. Vad jag kan på rak arm så är Hobbit, Avatar och Hugo filmade i äkta 3D men långt ifrån alla det, tror typ alla marvel fimer är post-production 3D.

Skrivet av ggustavsson:

Dagen 3D filmer spelas in med digital 4K+4K som sitter ihop som en enhet, originalet blir nästan alltid i IMAX format sen redigeras det ner, antingen behåller man i vissa fall IMAX eller så tar man utsnitt till 2.39:1 eller 1.85:1

Nej originalet blir inte alls nästan alltid IMAX format (dvs 1.43:1), är i princip bara filmer som är till viss dels filmade med 70mm film som det gäller för. Eftersom man nästan alltid blandar kameror och för att nästan inga filmer är helt filmade i 70mm så skiftar aspecten väldigt mycket på vanliga filmer som visas på imax http://www.joblo.com/movie-news/guardians-of-the-galaxy-imax-... För filmer som filmas i imax digital 3D (1.9:1) eller vad det heter stämmer det du säger dock (typ hobbit som jag tror är filmad i 5k 1.9:1). Men till exempel så är 3D:n i avatar filmad väldigt mycket med Sony HDC-F950 som är en 1.78 kamera så inge imax format där inte.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Motherofgod:

Samtidigt innebär det mer folk på de andra visningarna då, eller att folk som är inställda på att se på just den 3D-filmen precis vid det timslaget helt enkelt väljer en annan film. Summa summarum, plus minus 0.

Har extremt svårt att tro att det skulle gå jämnt ut, det finns nog inte så många som hellre ser utan textning.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Konstigt, det är inte vad James Gunn skriver: https://www.facebook.com/jgunn/posts/10152466527914570

Om jag fick välja så skulle jag inte se en film i 3D under resten av mitt liv.
Disclaimer: Om jag kan få 3D utan glasögon och förlorad kontrast/färgstyrka/ljusstyrka så kanske jag ändrar mig.

Menar han "shot=tagning" eller "shot=bildruta"? På mig låter det som han pratar om att han gick igenom varje scen innan tagningen(shot) för att se till att scenen funkade bra både i 2D och 3D.

Önskade att de hade gjort likadant med "Pirate of the Caribean 4" också där 3D-versionen (BD) var OK, men 2D-versionen (BD) kändes off, platt och tråkig pga ljuset och kameravinklarna. Scener som flykten på droskorna som i 3D-versionen bjöd på fina 3D-vyer tex när vår käre pirat balanserande på drosktaket kikar ner på de stålbeklädda hjulen som kan klämma fast honom mot de hårda gatstenarna om han gör ett misstag. I 2D-versionen blev det mest ett intetsägande klipp på gatstenar och i hela scenen så var 2D-kameran för långt bort (utzoomad). Istället för att se Jack Sparrow nästan ramla ner så såg man såg man någon okänd liten gubbe i bakgrunden som verkade flaxa lite med armarna. Gäsp. Hela scenen kändes för utdragen. Hjälpte inte till att molntäcket var på tok för jämt och gav noll kontrast eller liv till scenen. Det såg ut som att det var inspelat i en jättestor inomhus-studio fylld med lysrörs-armaturer.

I 3D-versionen så var det mycket bättre kontrast och molntäcket var fyllt med ett ljus som om solen nästan lyste igenom. Kan ju ha varit lysrör i alla fall men det gav kontrast och liv till den scenen.
I grottscenerna så gjorde den ökade kontrasten och det närmare perspektivet att man drogs med i filmen vilket man knappast gjorde i 2D-versionen. Nu finns det fortfarande brister i klippning och handling även i 3D-versionen men den är i alla fall ingen totalkatastrof längre.

Om jag kan välja mellan 2D och 3D versioner av samma film så väljer jag 3D-versionen om prisskillnaden inte är för stor. Hellre råkar jag ut för en 3D-film som är halvtaskigt konverterad från 2D än en 2D-film som är halvtaskigt konverterad från 3D. Klipp med spjut och pilar mot kameran är inte imponerande i 2D utan nästan lite tröttsamt.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

3D är så jävla drygt om du frågar mig. Mörkare bild tack vare glasögonen samt att ögonen alltid måste anpassa sig till 3Dn. Se den i 2D om möjligt, det finns ingen anledning att se filmer i 3D mer än en gång för att ha gjort det.

Kan tillägga att jag såg just den här filmen i 3D då det i princip bara fanns 3D-visningar där jag gick. Kul. Plus att du måste betala extra för glasögonen nu, ovärt.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Har extremt svårt att tro att det skulle gå jämnt ut, det finns nog inte så många som hellre ser utan textning.

Och jag har extremt svårt att tro att de skulle förlora någonting på det. Varför skulle de det? Det finns dock inget som kan styrka vare sig ditt eller mitt påstående.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Motherofgod:

Och jag har extremt svårt att tro att de skulle förlora någonting på det. Varför skulle de det? Det finns dock inget som kan styrka vare sig ditt eller mitt påstående.

För att andelen folk som hellre ser film utan undertexter troligen är väldigt liten, precis som andelen PC-entusiaster eller alla andra entusiaster.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Pratar du om 2D- eller 3D-film?

Huvudsakligen 2D. Jag är inte så förtjust i 3D.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum