Uppgradera befintlig laptop eller köpa bättre beg.

Permalänk
Medlem

Uppgradera befintlig laptop eller köpa bättre beg.

Hej!

Jag skulle behöva lite råd.
Just nu har jag en Dell E4300 som är lite sliten.
Specs: Intel C2D P9400 (2.4 Ghz); 4 GB Ram, 160 WD Black HDD. 3G modem; Bytt tangentbord till ett med backlight (men inte fått det att fungera, kontaktproblem),

Jag har funderat länge på om man skall kanske byta ut den eller om det är värt att fortsätta med den och uppgradera den.

Alternativen är
Uppgradera: Lägga till SSD, 4 GB ram till.

Thinkpad X200 eller X200s - lättare, mindre mindre. Har 3g modul. SL9400p cpu.
Thinkpad R400 - Bättre prestanda, AMD HD men väger väl mer. Oklart om 3G-modul finns.
Thinkpad T61p - Bättre prestanda, nVidia Quadro väger också mer. Oklart om 3G modul finns.
Alla datorer är i spannet 1500-2500 kr beg vilket är väl vad jag kan länka mig lägga innan jag uppgraderar dem.

Vilket är bättre? Alla verkar ju ändå vara Intel + sunkig Intel grafik så länge det handlar om subnotebooks.

Laptopen skall jag ha till allt från arbete till studier, Datorn MÅSTE klara dagspendling dock. Så klarar den egentligen en Full-HD eller över HD skärm eller två är såklart ett stort plus.

Mvh
Regert.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Det är helt klart en bättre idé att kolla på ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är helt klart en bättre idé att kolla på ny dator.

Ok, varför det? Är de nyare grafiklösningarna så mycket bättre? Det blir ju mycket dyrare. Har inte så stor budget liksom.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Ok, varför det? Är de nyare grafiklösningarna så mycket bättre? Det blir ju mycket dyrare. Har inte så stor budget liksom.

Det har hänt en hel del med bärbar prestanda sedan Core 2-tiden. Om du plöjer ner mer pengar i den gamla datorn så sitter du fortfarande där med en gammal dator. Enligt min mening är den gammal nog för att ett nyköp ska vara ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det har hänt en hel del med bärbar prestanda sedan Core 2-tiden. Om du plöjer ner mer pengar i den gamla datorn så sitter du fortfarande där med en gammal dator. Enligt min mening är den gammal nog för att ett nyköp ska vara ett bättre val.

OK. Men är det inom en budget på säg max 4 tusen? Det är absolut max jag tänkte lägga ut.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

OK. Men är det inom en budget på säg max 4 tusen? Det är absolut max jag tänkte lägga ut.

Exakt vilken dator valet faller på beror på dina krav. Men budgeten räcker iaf till en Haswell i3a.