Butik sålde mig ett demoex moderkort med böjd pin, vad gäller?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2014

Butik sålde mig ett demoex moderkort med böjd pin, vad gäller?

Moderkortet jag köpte som demoex har en böjd pin på cpu socketen, syns knappt men likväl kan det problem värmemässigt så jag vill returnera kortet men butiken ifråga säger att jag har gjort detta vilket är lögn.

Ska man ta det här via ARN? Köpet är inte någon stor summa, ca 1000 kr men det är en principsak som irriterar mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2003

Nu är det ju svårt att bevisa för båda parter vem som har böjt piggen , men man tycker ju att företaget kunde komma med lite goodwill om inte annat

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av Grönis:

Nu är det ju svårt att bevisa för båda parter vem som har böjt piggen , men man tycker ju att företaget kunde komma med lite goodwill om inte annat

Jag kan inte vara den första att drabbas i detta land av detta.
Tycker det är lite svinigt av butiken.

Jag vet för ett faktum att jag inte har böjt den då jag inte ens installerat en CPU i den.
På kartongen när jag köpte den stod det serviceex.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Akalla
Registrerad
Mar 2009

Tyvärr är det ord mot ord, enda sättet att skydda sig helt och hållet mot såna här anklagelser är att filma när du öppnar paketet som det skickats i, och oavbrutet fortsätter att inspektera varan med kameran.
Inte kul, men som sagt, annars är det ord mot ord.

Förvisso så säger ju KKL ang. reklamationer att det de 6 första månaderna ligger på återförsäljaren att bevisa att det är kund som orsakat felet, men det räcker ju för dem att säga att moderkortet inte hade några böjda piggar när de inspekterade det.

Det enda du kan göra är nog att hoppas få prata med någon vettig människa nästa gång du kontaktar dem, men chansen är nog liten om de har en policy ang. böjda pins.

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2014

Det sjuka är att jag inte fick något sockelskydd med när jag köpte moderkortet heller.
Nog för att det ska klara sig i kartongen ändå men det är bedrövligt.

Någon som haft ett liknande ärende hos ARN?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av MiG-15 UTI:

Det sjuka är att jag inte fick något sockelskydd med när jag köpte moderkortet heller.
Nog för att det ska klara sig i kartongen ändå men det är bedrövligt.

Någon som haft ett liknande ärende hos ARN?

Vet inget liknande ärende med ett demoex men hade det varit ett nytt moderkort hade du varit körd.
Antar att butiken hävdar att de inspekterat moderkortet innan det såldes vidare så ord står mot ord.

Sen undrar jag vad du menar med att det skulle bli problem värmemässigt för att en pin är så lite böjd att det knappt syns? Med tanke på att det går utmärkt att böja rätt pins och köra på själv så är det med största sannolikhet inga problem med ditt moderkort om det är så lite böjd som du beskriver det.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av lanbonden:

Sen undrar jag vad du menar med att det skulle bli problem värmemässigt för att en pin är så lite böjd att det knappt syns? Med tanke på att det går utmärkt att böja rätt pins och köra på själv så är det med största sannolikhet inga problem med ditt moderkort om det är så lite böjd som du beskriver det.

Kylningen kan ju bli kass pga detta eller har jag fått det om bakfoten?

Jag vägrar installera en CPU i en socket som kanske är trasig. Får jag inte göra retur kommer jag sälja kortet på ebay eller tradera vilket kanske drabbar någon annan stackare om kortet faktum är trasigt. Är det samhället som eftersträvas så kommer jag vara lika äcklig som butiken i detta fall är mot mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jun 2010

Var du klar over at kjøpte et demo ex eller kjøpte du den som helt nytt ex? Alltså hvilken informasjon ga butikken deg ved innen og under selve kjøpet?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av Gigantrix:

Var du klar over at kjøpte et demo ex eller kjøpte du den som helt nytt ex? Alltså hvilken informasjon ga butikken deg ved innen og under selve kjøpet?

Det stod på kartongen: " service-ex " men det är samma garanti på det företaget som när man köper nytt.
Vill inte gå in på företaget i sig, är inte ute efter att svartmåla utan bara söka råd för hur jag ska hantera det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av MiG-15 UTI:

Kylningen kan ju bli kass pga detta eller har jag fått det om bakfoten?

Jag vägrar installera en CPU i en socket som kanske är trasig. Får jag inte göra retur kommer jag sälja kortet på ebay eller tradera vilket kanske drabbar någon annan stackare om kortet faktum är trasigt. Är det samhället som eftersträvas så kommer jag vara lika äcklig som butiken i detta fall är mot mig.

Sen nästa gång snor nån din cykel. Karma. u cant fight fire with fire bro

Keep it up!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av mrtnsko:

Sen nästa gång snor nån din cykel. Karma. u cant fight fire with fire bro

Har redan blivit bestulen på två cyklar under min livstid så där har jag några att hämta igen. Den första var dock försäkrad och gammal så det tjänade jag på genom att få en sprillans ny Scott för självrisken på 1500 kr.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Akalla
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av MiG-15 UTI:

Det sjuka är att jag inte fick något sockelskydd med när jag köpte moderkortet heller.
Nog för att det ska klara sig i kartongen ändå men det är bedrövligt.

Ännu mer solklart om det kom utan sockelskydd. :/

Men som sagt, ord står mot ord.
Se det från deras vinkel; om den som inspekterat kortet i deras service bockat av det som felfritt så ser det ut för den i deras kundservice som att du råkat böja den själv och försöker skylla på dem, alternativt att du köpt ett demoex och sedan böjt en pin med flit i förhoppningen att få det utbytt mot ett helt fabriksnytt moderkort utan att betala fullpris.

En tanke; det såldes som demoex, men på kartongen står det serviceex - fråga dem vad det varit på service för. Troligtvis lär de bara säga att det var inspektion av demoexet innan det gick vidare till försäljning, men har du tur så kanske det faktiskt varit på service för en defekt och de kanske råkar berätta det för dig. Förvisso ganska osannolikt, men fråga över mail isf så att du har det skriftligt om så är fallet.

Ger de sig inte så skulle jag hänga ut dem och potentiellt aldrig mer handla av dem om jag vore du, sedan försöka böja tillbaks pinnen lite försiktigt (om du har stadig hand) eller försöka köra med det som det är om pinnen bara är pyttelite böjd (pinsen böjs ju trots allt när man spänner fast processorn så den kanske är så pass lite böjd att den får kontakt ändå?).

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av MiG-15 UTI:

Kylningen kan ju bli kass pga detta eller har jag fått det om bakfoten?

Jag vägrar installera en CPU i en socket som kanske är trasig. Får jag inte göra retur kommer jag sälja kortet på ebay eller tradera vilket kanske drabbar någon annan stackare om kortet faktum är trasigt. Är det samhället som eftersträvas så kommer jag vara lika äcklig som butiken i detta fall är mot mig.

Du har med största sannolikhet fått det om bakfoten, att en sockel pin är lite böjd gör absolut ingenting för kylningen.

Körde förut en dator med två böjda pins under väldigt lång tid utan att det hände något, överklockade den även ganska så hårt så hade nog turen att det inte var supervitala pins.

Och som tidigare sagt i tråden, det är väldigt svårt att få rätt gällande böjda pins när det är nya moderkort. Dock när det gäller demo ex vet jag inte hur det brukar gå, bara en sån sak att det fattas sockelskydd låter väldigt konstigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av MiG-15 UTI:

Har redan blivit bestulen på två cyklar under min livstid så där har jag några att hämta igen. Den första var dock försäkrad och gammal så det tjänade jag på genom att få en sprillans ny Scott för självrisken på 1500 kr.

Då är ju ju väl insyltad i karma-träsket då! bara o hoppas på mer stölder ju mer du förlorar desto rikare blir du enligt lagen om karma, eftersom allt kommer tillbaka senare.

jag har bränt cpu, kretsar för 6000 kr, blivit lurad på 4000 kr via blocket, fått massa saker snodda, blivit blåst av "vänner", välkomnat allting. iaf efter ett tag.... hehe.

Keep it up!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av MiG-15 UTI:

Kylningen kan ju bli kass pga detta eller har jag fått det om bakfoten?

Jag vägrar installera en CPU i en socket som kanske är trasig. Får jag inte göra retur kommer jag sälja kortet på ebay eller tradera vilket kanske drabbar någon annan stackare om kortet faktum är trasigt. Är det samhället som eftersträvas så kommer jag vara lika äcklig som butiken i detta fall är mot mig.

På vilket sätt skulle kylningen bli kass pga en böjd pinn? Kylningen sker via HIS på ovansidan av CPU. Det som kan hända med en böjd pinne är att datorn inte funkar/är ostabil men med tanke på att pinnen är så lite böjd att det knappt syns så kommer den träffa rätt på CPU och absolut inget kommer hända.

ps, riktigt äcklig attityd att lura någon annan för att du inte får rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003

Även om man filmar så är det ju inte säkert att filmen inte är redigerad. Öppna paketet i butiken nästa gång och inspektera.

Server: HPE Gen8 / Ubuntu 17.04 Plex-server Lagrings-server
Brandvägg: Unifi USG Pro 4
Wifi: Unifi AP x 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2009

det står väl fortfarande " service-ex " på kartongen?

vad är problemet isf, visa dom kartongen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Om det står service-ex på kartongen så är det bara att stå på sig. Be att få tala med butikschef eller ställföreträdande.

i7 6850K, MSI GTX 1080 X, MSI GODLIKE CARBON X99, 64GB Corsair Vengeance LPX 2133Mhz, Noctua NH-D15, Samsung 850 EVO 500GB, Samsung 950 PRO 256GB, WD Black 6TB, be quiet Dark Base 900, AE-5.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av MiG-15 UTI:

Moderkortet jag köpte som demoex har en böjd pin på cpu socketen, syns knappt men likväl kan det problem värmemässigt så jag vill returnera kortet men butiken ifråga säger att jag har gjort detta vilket är lögn.

Ska man ta det här via ARN? Köpet är inte någon stor summa, ca 1000 kr men det är en principsak som irriterar mig.

Reklamera med hänvisning till KKL där det tydligt framgår att säljaren ansvarar för fel på varan de första 6 månaderna. Hävdar butiken att du själv orsakat skadan måste de också kunna bevisa det - blir svårt utan skydd för sockel och texten "service-ex" på kartongen.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2014

Jag har varit i butiken. Hänvisade till att den måste varit trasig när jag köpte den.
Fick tala med en vettigare person denna gång och pga att det var ett service ex gick det bra att få göra retur. Som många nämnt hade det varit omöjligt om det varit ett nytt kort.

Dock är det illa att en person i samma butik säger nej och en annan ja.
Retur fick jag göra med hänvisning till att de inte kan bevisa att jag har gjort skadan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2012

för att när du var där första gången så pratade du med en reklamationsansvarig troligvis och när du gick till butiken fick du prata med kalle som har jobbat där i 4 månader och kan noll om datorer.

Likaså som att om du lägger up en bild på färgen gul så kommer likaså någon säga att den är orange. För att människor är olika.

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Vad bra att det löste dig, kör själv med ett moderkort för tillfället som hade 3 börja pins som jag fixade till själv, detta tillsammans med ett GTX 590 och en CPU-kylare fär jag var tvungen att ta bort fläkten (så sitter endast en fläns på CPUn) i ett Node604-chassie, så om det mot all förmodan (för jag kan inte se någon som helst logisk koppling mellan böjda pins och tempratur-problem) finns något samband med detta och temp så är det iaf inte något som säger att det kommer bli problem.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av MiG-15 UTI:

Moderkortet jag köpte som demoex har en böjd pin på cpu socketen, syns knappt men likväl kan det problem värmemässigt så jag vill returnera kortet men butiken ifråga säger att jag har gjort detta vilket är lögn.

Ska man ta det här via ARN? Köpet är inte någon stor summa, ca 1000 kr men det är en principsak som irriterar mig.

så du köper ett demoex, då ska du som kund granska varan först, eller? Hade det varit ett nytt moderkort så hade jag förstått att du vill lämna tillbaka det, men nu är det ju ett demoex, allså inget nytt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2010

Kan väl börja med att ringa till butiken du köpte kortet och förklara och fråga varför det är dett demo kort plus varför det var en böjd pin så får vi höra vad dom svarar

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz | be quiet! Pure Rock | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | XFX 550W Core Edition | MSI Radeon 280x Gaming | Fractal Design Arc Midi R2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av JSvanberg:

så du köper ett demoex, då ska du som kund granska varan först, eller? Hade det varit ett nytt moderkort så hade jag förstått att du vill lämna tillbaka det, men nu är det ju ett demoex, allså inget nytt.

Jag antar att han beställt kortet, hur skall han då kunna inspektera det innan köp?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004

Sådan här sak som är så onödig för butiken att tjafsa om.
Kunden kanske handlar varor för många tusentals kronor och de ifrågasätter hans trovärdighet.
Ibland får man välja sina fighter. I detta fall är det stor risk att butiken böjt en pin, och 1000kr, vad kan dom förlora på det i långa loppet i tappade iintäkter. Hade det varit nytt kan jag förstå, men ett service-ex utan skydd?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Även om det är ett demoex så har man rätt att reklamera. Inom 6 mån så är det upp till butiken att bevisa att du har gjort något fel. Har det bara gått några dagar sedan du fick kortet så är deras bevisläge väldigt svårt.

Jag tycker att du ska kontakta dem och tala om att du uppmärksammat detta. Du kan tex säga att du kan tänka dig att prova kortet om de skickar ett mail som bekräftar att ni pratat om detta fel. På så vis har du säkrat upp dig mot framtida problem. Vill de inte det tycker jag att du ska reklamera kortet och be att få det utbytt eller lagat. Om det blir problem i framtiden så är det bara du som kommer att sitta i skiten.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av cheben:

Jag antar att han beställt kortet, hur skall han då kunna inspektera det innan köp?

brukar du beställa från en butik? tänk efter lite