Permalänk
Medlem

Dricker jag för mycket läsk?

Tjingeling!

Jag har en snabb fråga bara (hoppas att någon är bra inom detta ämne), min morsa säger att jag dricker för mycket läsk men vad tycker ni Clockare? Jag dricker sällan någonting på vardagar men på helgen blir det 1,5 liters cola varje kväll. Så är det för mycket egentligen? Och skriv gärna hur mycket ni dricker i veckan för skojs skull!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dricker jag för mycket läsk?

Tjingeling!

Jag har en snabb fråga bara (hoppas att någon är bra inom detta ämne), min morsa säger att jag dricker för mycket läsk men vad tycker ni Clockare? Jag dricker sällan någonting på vardagar men på helgen blir det 1,5 liters cola varje kväll. Så är det för mycket egentligen? Och skriv gärna hur mycket ni dricker i veckan för skojs skull!

Permalänk
Medlem

Jag dricker i stort sett bara när jag är på LAN, vilket är mellan 4-10 gånger per år. Men tidigare, för bara några år sen, brukade det vara flera gånger i veckan jag klunka i mig 50cl.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Du dricker väl ca 1.5L för mycket per kväll, minsta lilla är för mycket då det inte är något kroppen behöver.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

dricker ofta sockerfri läsk, nästan varje dag. bör nog dricka vetten oftare. enligt mig är det inte så mycket...än!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Är det fre-lör-sön så kanske det är lite i överkant om det är varje helg. 4,5L cola i veckan. Kanske bra att dra ner på det.
För tänderna är det dock värst om man dricker ofta än allt på en gång.
För allmän hälsa vet jag dock inte hur mycket som är dåligt.

Dricker ett par 33cl cola i veckan och lite blandad läsk under helgen men blir bara ett glas eller två så inga stora mängder. Dock kan det bli godis och annat sockrigt istället.

Permalänk
Medlem

Är det bara lördag och söndag så är det inte så mycket tycker jag. Själv dricker jag två burkar 250ml Red Bull varje dag

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem

Om du dricker 1,5 L varje dag i tre dagar så tycker jag att det låter mycket.

Edit: Själv dricker jag kanske en halv liter cola i veckan och endast på helgerna. Förutom läsk så äter jag någon chokladbit men tröttnar snabbt på det.

Permalänk

Drick väl ca 1 liter läsk om året så i mina öron är det ju mycket

Permalänk

Själv skulle jag ju säga att läsk är bättre än t.ex. alkohol, så det är ju ett plus på det viset. Men om det är sötad läsk är det knappast fantastiskt. Själv har jag druckit sockerfritt under största delen av mitt liv, men även det är dåligt, eftersom det skapar hungerkänslor t.ex. vilket inte är något positivt.

Jag vet bara inte vad man ska dricka istället. Dricker man t.ex. saft istället är det ju samma sak minus kolsyra, så det är ju lite onödigt. Det finns egentligen bara vatten som folk kommer att hålla med om, men ibland vill man ha lite smak också, så då tycker jag att läsk funkar lika väl som saft, eftersom de är i princip samma sak. Läsk är bra mycket dyrare än saft, men personligen tycker jag inte om saft alls, så mitt dumma huvud köper den dyra läsken i alla fall.

Jag önskar jag hade tips eller åsikter att komma med. Men du kan ju lägga ut argumentet att det är ju åtminstone alkoholfritt på bordet.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Tycker att det låter som rätt mycket. Det blir ju ändå 4,5 liter läsk varje vecka(räknar fredag som helg).

Själv dricker jag väldigt lite läsk. Ändå gången jag dricker någon typ av läsk är när det används i en drink, typ Cuba libre eller Rum Buck. Så det blir inte läsk särskilt ofta, och när det blir läsk så blir det ju inte särskilt stora mängder då det inte är så mycket läsk i cocktails.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att det är för mycket, dels för att det är en dyr ovana och dels av hälsoskäl - inte minst om det förblir en ovana. Förvisso är det inga groteska mängder du dricker, men som sagt, konsumtionsovanor tenderar att sticka iväg okontrollerat med tiden om man inte gör något åt dem.

Men, jag kastar bäver i trähus då jag själv dricker, uppskattningsvis, ungefär det dubbla. Brukar bli en 1½-liters varannan dag hemmavid och eventuellt någon mindre burk eller flaska på campus (beroende på hur lång dag det är). Så predika om hälsoriskerna tänker jag inte göra, men jag kan gå i god för att det är en kostsam ovana.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Snittar nog nån liter om dan, ser det inte som särskilt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dero:

Snittar nog nån liter om dan, ser det inte som särskilt mycket.

Då har du en udda definition på vad som är mycket eller inte... "någon liter om dagen" är ett beroende skulle jag säga, du behöver nog kika efter diabetes

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Inaktiv

Mitt svar är Ja, bland annat för att jag har suttit i liknande sits, när jag bodde hemma så blev det endast helgerna, men sekunden jag flyttade hemifrån så blev helgerna längre och längre, tillslut så varade helgen 7 dagar per vecka och överviktig blev man till på köpet.

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag inte dricka läsk regelbundet, men jag hade tyckt att ett glas/en burk/en flaska (~33cl) varje vecka hade varit en normal mängd.

Ta och ställ upp din 1.5L-flaska och stapla bredvid den motsvarande mängd bitsocker (~160g vad jag har kunnat läsa mig till på nätet) och döm sedan själv om du tror att det är rimligt att hälla i sig.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd

ääh 3l på hela helgen? Allt är relativt men nej, absolut inte

Permalänk
Medlem

Om du betalar din egen läsk så vet du hur mycket det blir i pengar.
Om du håller koll på din egen hälsa så vet du hur mycket du kan dricka.
Om du pantar dina egna flaskor så vet du..

Själv skulle jag råda att inleda med ett glas vatten, för att sen ta varannan.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

http://traningslara.se/1-liter-lask-lightlask-mjolk-eller-vat...

Om det är lightläsk så är det nog ingen fara även om det inte är direkt nyttigt med konstgjorda sötningsmedel. Jag föreslår vatten till vardags och kanske 1 flaska läsk till helgen, då får du lite av det goda utan att överdriva. Annars är vatten med lite citron i ganska gott, särskilt om du har en sodastream och kolsyrar vattnet.

Permalänk

Japp du dricker helt klart för mycket läsk, börja bli van vid att dricka vatten istället.

Din kropp och dina tänder kommer att tacka dig.

Själv dricker jag läsk när jag går på bio, vilket är typ 3-4 gånger om året.

Permalänk
Medlem

Drack mycket läsk för ett antal år sedan.

Har spenderat 4-5 gånger hos tandläkaren i år för att rätta till skit, har svårt o tro att det inte finns ett litet minsta samband med tidigare överkonsumtion..

Det är roligt tills man får plocka ut tänderna !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Sällan numera. Drack en hel del läsk med sötningsmedel tidigare men jag räknade på det och det blev jävligt dyrt. Räknade att jag spenderade kanske 5000 om året bara på läsk. Lägger hellre de pengarna på annat.

Permalänk

Sockerfri läsk är inte mycket bättre än vanlig. Det sämsta med läsk är inte kalorimängden utan syran. Läsk är jävligt surt, även sockerfri. Detta tär hårt på emaljen i dina tänder, och den kan aldrig komma tillbaka. Du kommer att få allt kraftigare ilningar i tänderna vid minsta lilla kyla, och dessutom blir de betydligt mer benägna att få hål i sig. Till slut får du göra rotfyllning på varenda tand - och det blir fruktansvärt (otroligt) dyrt.