Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple I-moderkort av Wozniak kan säljas för flera miljoner kronor på auktion

Permalänk
Melding Plague

Apple I-moderkort av Wozniak kan säljas för flera miljoner kronor på auktion

Ett stycke datorhistoria från Apples barndom tros inbringa miljonbelopp när Bonhams i New York auktionerar ut en av få kvarvarande och dessutom fullt fungerande Apple I.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

För er som inte läst Steve Jobs "biografi": Gör det - fantastisk läsning!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

För er som inte läst Steve Jobs "biografi": Gör det - fantastisk läsning!

Håller med, ser fram emot filmen som Aaron Sorkin håller på att skriva på baserat på den

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Ta nu upp smartphonen ni har och ta en titt på den. Det är när man ser pjäser som den Apple datorn mot vad vi har idag man inser hur otroligt mycket som hänt på drygt 40 år i den här industrin

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Hur byggde Wozniak ett eget moderkort i ett garage? Imponerande!

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av JagdKatzen:

Hur byggde Wozniak ett eget moderkort i ett garage? Imponerande!

Homebrew computers, det var så man byggde datorer back in the days. Från scratch eller i byggsatsm dvs löda själv inte sätta en processor i sockel och så är man klar

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

dagens värde av $666.66 år 1976 är närmare $2,800 eller 20000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Hur byggde Wozniak ett eget moderkort i ett garage? Imponerande!

Fråga NJB Mods
Han ska starta ett företag och göra moderkort tydligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Hur byggde Wozniak ett eget moderkort i ett garage? Imponerande!

Kretskort, lödtenn och stadiga händer

Du kan ju kolla upp "Ben Heck" på Youtube. Han byggde om en Sinclair ZX Spectrum till en bärbar handdator.

Skrivet av FiskFisk33:

dagens värde av $666.66 år 1976 är närmare $2,800 eller 20000kr

Som en normal Appleprodukt då

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Nu virade man faktiskt dom flesta korten.
Vet inte om man hade PCB eller inte på dom första?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Vilken härligt nostalgitripp. Tycker de även till viss del lyckas fånga denna andan som fanns då i den nya tv-serien Halt and Catch fire http://www.imdb.com/title/tt2543312/

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

För er som inte läst Steve Jobs "biografi": Gör det - fantastisk läsning!

Skrivet av Rajat:

Håller med, ser fram emot filmen som Aaron Sorkin håller på att skriva på baserat på den

Fan vad jag håller med, skitbra bok!
Filmen mes Ashton Kutcher jOBS var inte alls bra tyckte jag, så den nya filmen ser jag också fram emot!

Visa signatur

Intel core i5 4670k 4,4GHz ASUS MAXIMUS VI GENE mATX PRO EVGA GTX 680 Hydro Copper Classified SLI Custom vattenkylning.

Permalänk
Medlem

But will it bend?

OnT: Häftigt att sånt finns kvar och har överlevt tidens tand :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lucas50:

Fan vad jag håller med, skitbra bok!
Filmen mes Ashton Kutcher jOBS var inte alls bra tyckte jag, så den nya filmen ser jag också fram emot!

Filmen med Ashton Kutcher var inte helt kass, men mycket av det som det borde varit fokus på var inte med och den kändes mest som att de tagit stora delar från Pirates of Silicon Valley i den

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Homebrew computers, det var så man byggde datorer back in the days. Från scratch eller i byggsatsm dvs löda själv inte sätta en processor i sockel och så är man klar

Skrivet av Xiqt:

Fråga NJB Mods
Han ska starta ett företag och göra moderkort tydligen

Skrivet av BrutalSwede:

Kretskort, lödtenn och stadiga händer

Du kan ju kolla upp "Ben Heck" på Youtube. Han byggde om en Sinclair ZX Spectrum till en bärbar handdator.

Haha, jo lödande vet jag är involverat! Har själv lött ganska "pilliga" saker tidigare i hobbysyften.

Det jag menade var mest att eftersom hemdatorer var något nytt på den tiden så kanske Woz och Co var tvungna att tillverka egna delar i datorerna på ett sätt som man slipper numera. Fanns det verkligen byggsatser i mitten på sjuttiotalet?

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Skrivet av JagdKatzen:

Haha, jo lödande vet jag är involverat! Har själv lött ganska "pilliga" saker tidigare i hobbysyften.

Det jag menade var mest att eftersom hemdatorer var något nytt på den tiden så kanske Woz och Co var tvungna att tillverka egna delar i datorerna på ett sätt som man slipper numera. Fanns det verkligen byggsatser i mitten på sjuttiotalet?

Du verkar ung, jo man byggde exempelvis kristallmottagare redan i början på 1900:talet.

Här har du lite nostalgi som lär hålla dig sysselsatt: http://www.digibarn.com/

mvh Johny Grenander

Permalänk
Citat:

Det jag menade var mest att eftersom hemdatorer var något nytt på den tiden så kanske Woz och Co var tvungna att tillverka egna delar i datorerna på ett sätt som man slipper numera. Fanns det verkligen byggsatser i mitten på sjuttiotalet?

Appel I var väl en byggsats, om jag minns rätt?

Visa signatur

i7 6700k @4ghz, NH-D15 | ASUS TUF RTX3080 | Gigabyte XTREME GTX1080 | 4x 16GB DDR4 2133MHz CL13 | ASRock Z170 Fatal1ty Gaming K6 | 1TB Intel 660p | 120GB OCZ Agility II | 2x 1TB, 700GB HDD | Cooler Master v1000 | Windows 10 Home 64bit | Fractal Design Define R5 | Dell U3219Q 4k 32" | BenQ G2420HD 24" | Fujitsu p23t-6 Thor 23" | Epson 1080p projektor | Keychron K1 | Logitech MX Anywhere 2 | Logitech z906 5.1 | Audio-Technica ATH-M50x | T-Flight Hotas X | | Logitech G27 | Valve Index

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JagdKatzen:

Haha, jo lödande vet jag är involverat! Har själv lött ganska "pilliga" saker tidigare i hobbysyften.

Det jag menade var mest att eftersom hemdatorer var något nytt på den tiden så kanske Woz och Co var tvungna att tillverka egna delar i datorerna på ett sätt som man slipper numera. Fanns det verkligen byggsatser i mitten på sjuttiotalet?

Komponenter att köpa för att löda dit fanns absolut, det fanns även på 60-talet och det var allt de behövde.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Som en normal Appleprodukt då

Bara en fråga till er som kritiserar en paketlösning som Apple ändå är, alltså hårdvara/mjukvara/design osv. Ser aldrig någon kritisera till exempel ett program som Autodesk Inventor(eller vilket som Autodesk) som bara för programmet tar hutlösa 50.000:-, ibland mer ibland mindre. Det kan ju inte handla om att målgruppen är en viss typ för det är den ju egentligen oftast. Så varför spy galla på ett företag men inte ett annat? Är det bara för att det är poppis att hata Apple eller vad är grejen?

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Bara en fråga till er som kritiserar en paketlösning som Apple ändå är, alltså hårdvara/mjukvara/design osv. Ser aldrig någon kritisera till exempel ett program som Autodesk Inventor(eller vilket som Autodesk) som bara för programmet tar hutlösa 50.000:-, ibland mer ibland mindre. Det kan ju inte handla om att målgruppen är en viss typ för det är den ju egentligen oftast. Så varför spy galla på ett företag men inte ett annat? Är det bara för att det är poppis att hata Apple eller vad är grejen?

Tror det har att göra med att det på sweclockers är "coolt" att hata på Apple.

Visa signatur

Spelburk: Intel i5 750 @ ≈3,8ghz I 12GB Ram Radeon 7970 I SSD 120 gb Corsair Force GT I HX650W Corsair I P7P55 LX I Antec three hundred I Noctua NF-12 3x I Antec KÜLER H2O 620 P&P w/ Scythe Gentle Typhoon I Logitech mx518.

http://e-sim.org/lan.97056/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Fanns det verkligen byggsatser i mitten på sjuttiotalet?

Absolut, tex https://en.wikipedia.org/wiki/Altair_8800 Tror det var en av de första kompletta byggsatserna, är väl också typ den första PC:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Ta nu upp smartphonen ni har och ta en titt på den. Det är när man ser pjäser som den Apple datorn mot vad vi har idag man inser hur otroligt mycket som hänt på drygt 40 år i den här industrin

Bara de senaste 5-10 åren har skett stora förändringar, speciellt inom mobiltelefoni!

Tycker det är intressant med gammal teknik, saker och ting fungerade helt annorlunda förr i världen. Idag är vi bortskämda när det gäller datorer

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Inaktiv

Apple var imponerande på den tiden de hade kraftfulla RISC processorer och var väldigt tidigt ute med sånt som Firewire och SCSI i sina datorer. Idag är det ju inget annat än en vanlig PC i en dyr förpackning.
Visst byggkvaliteten är schysst på en Macbook, men mjukvaran är minst sagt begränsad, Linux är ett bättre alternativ om man inte ska spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Apple var imponerande på den tiden de hade kraftfulla RISC processorer och var väldigt tidigt ute med sånt som Firewire och SCSI i sina datorer. Idag är det ju inget annat än en vanlig PC i en dyr förpackning.
Visst byggkvaliteten är schysst på en Macbook, men mjukvaran är minst sagt begränsad, Linux är ett bättre alternativ om man inte ska spela.

Haha OSX är ju det bästa av båda världarna + snyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Bara en fråga till er som kritiserar en paketlösning som Apple ändå är, alltså hårdvara/mjukvara/design osv. Ser aldrig någon kritisera till exempel ett program som Autodesk Inventor(eller vilket som Autodesk) som bara för programmet tar hutlösa 50.000:-, ibland mer ibland mindre. Det kan ju inte handla om att målgruppen är en viss typ för det är den ju egentligen oftast. Så varför spy galla på ett företag men inte ett annat? Är det bara för att det är poppis att hata Apple eller vad är grejen?

Gillar inte att Autodesk är svindyrt heller, men det kommer så sällan på tal.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Bara en fråga till er som kritiserar en paketlösning som Apple ändå är, alltså hårdvara/mjukvara/design osv. Ser aldrig någon kritisera till exempel ett program som Autodesk Inventor(eller vilket som Autodesk) som bara för programmet tar hutlösa 50.000:-, ibland mer ibland mindre. Det kan ju inte handla om att målgruppen är en viss typ för det är den ju egentligen oftast. Så varför spy galla på ett företag men inte ett annat? Är det bara för att det är poppis att hata Apple eller vad är grejen?

Autodesk användare dyrkar inte sitt program och inte heller ser de ledaren av det företaget som en profet. Därför undkommer de kritik från vanliga datornördar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Bara en fråga till er som kritiserar en paketlösning som Apple ändå är, alltså hårdvara/mjukvara/design osv. Ser aldrig någon kritisera till exempel ett program som Autodesk Inventor(eller vilket som Autodesk) som bara för programmet tar hutlösa 50.000:-, ibland mer ibland mindre. Det kan ju inte handla om att målgruppen är en viss typ för det är den ju egentligen oftast. Så varför spy galla på ett företag men inte ett annat? Är det bara för att det är poppis att hata Apple eller vad är grejen?

För att Apple-folk likt andra fanatiker sällan är verklighetsförankrade? Apple är inte ensamma med att tvinga/försöka låsa in folk till deras produkter, men däremot har de nog högst andel muppar bland alla teknik/mjukvaru -företag.
Kort sagt, varför apple "användare"/köpare får så mycket skit är för att det i högsta princip handlar om köpare som är hipsters/"vad som nu är populärt att vara". Inte för att de väljer bästa produkten per pris, kvalitet eller användningsområde. Bara "status...".

Haha, är ju bara komiskt med alla iFåne användare som är så stolta över sin nya iFåne (de vet inte varför de egenligen köper en Siffra+1:a mer än att den är ny),m och sen kommer ett gäng elva åringar med exakt samma telefon. Fan Apple är ju rätt coolt iaf...

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Gick inte ett likadant för 2 mille för nått år sedan?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Apple var imponerande på den tiden de hade kraftfulla RISC processorer och var väldigt tidigt ute med sånt som Firewire och SCSI i sina datorer. Idag är det ju inget annat än en vanlig PC i en dyr förpackning.
Visst byggkvaliteten är schysst på en Macbook, men mjukvaran är minst sagt begränsad, Linux är ett bättre alternativ om man inte ska spela.

Man är tidigt ute med såna lösningar även idag: högupplösta skärmar, PCI-E SSD, thunderbolt, mini DP etc. En motsvarande PC av annat märke (om det ens finns) tenderar att vara i princip lika dyra som Apples MBP.