Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2013

Teknikhistoria

Idag på tekniken fick vi i uppgift att skriva en rapport om någon tekniskt uppfinning som har utvecklats under åren.
Fick som vanligt beslutsångest därför behöver jag några ider om vad jag ska skriva om?? nämnvärt är att utöver mig i gruppen är det en tjej som inte riktigt har alla krokodiler i träsket därför kan inte ämnet vara allt för avancerat.
Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skatteverkets Inläsningscentral
Registrerad
Aug 2008

Kom lite osökt att tänka på transistorn.

Ibland dricker jag whisky och resterande tid säljer jag cykelkomponenter i kolfiber.

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ålesund
Registrerad
Jun 2002

Radio? Man kan göra det ganska coolt med att först vara det främsta kommunikationsmedlet till att sen försvinna en hel del till att nu komma tillbaka till streamingtjänster som sptoify.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003

Det finns ju ett par riktigt häftiga tekniska utvecklingar genom tiderna men ett urval kan ju vara saker som; stigbygeln, spinning jenny, bokpressen eller varför inte ståltillverkningsprocesser.

Rekommenderar varmt boken "Den skapande människan" för inspiration utifall den råkar finnas på ett bibliotek i närheten av er. Vill ni veta mer saker om svensk teknikshistoria och, om jag inte missminner mig ståltillverkning, finns även boken "Svensk teknikhistoria". Båda var kurslitteratur i kursen Teknikhistoria på LTU när jag läste den.

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Kan som Willhelm ovan varmt rekommendera "Svensk teknikhistoria"