Snabbtest: Grafikprestanda i Far Cry 4

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

någon som vet ifall Intel HT gör någon nytta i detta spel?

Testa du och återkom 😊
Och så vill jag veta hur många kärnor spelet stödjer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Spelet är underbart vackert och flyter på i 60fps nästan hela tiden med min burk i sign.
Allt är på max utom dom tyngsta.
Där har jag SSBC och 2x MSAA. En del fibblande i radeonpro med. (Allt på i fliken Advanced)

Ett kul och SNYGGT spel som verkar riktigt bra optimerat.

Far Cry 4 Graphics, Performance & Tweaking Guide

Länk
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Va? PK? Fisar? Vad pratar du om? Många med mig tycker att storyn i första Far Cry gick söderut någonstans i mitten, är väl ingen kontroversiell tanke direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan nog ha varit så. Tänkte att det åsyftades att storyn var kontroversiell på något vis. Skulle inte förvåna mig i dagens debattklimat angående spel.

My bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Testa du och återkom 😊
Och så vill jag veta hur många kärnor spelet stödjer.

Skickades från m.sweclockers.com

tänkte göra de när jag är tillbaka från jobbet, undrade bara om nån hade gjort de redan

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Jag kor allt @ ULTRA, 1080p, Nvidia ON ( TXAA2 osv ) och har mkt ofta FPS nere runt ~45. i7 4770k @ 4.5 samt 780 @ 1200core. Detta med nya drivar. Stanger jag av TXAA2 sa ar det runt ~60fps.

Nagon annan har med 780 som kan saga vad de har for FPS? Kanns lite drygt att behova uppgradera till 980 redan

Detta ar f.o ett riktigt bra spel - lite val mkt FC3 copypaste men det ar kul enda. Dock inte lika bra som FC3 var. IMHO..

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jo, jag vet Men det finns ändå några AMD-användare där ute och många av de köpte ett 280X tillsammans med FX-8350. Åtminstone har jag upplevt detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är många kan väl ett test inte vara svårt att hitta?

ONT: Jag som har ett 580 då?!

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Hmm, borde inte GTX 760 prestera bättre än så där?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

tänkte göra de när jag är tillbaka från jobbet, undrade bara om nån hade gjort de redan

Det finns ju en del poster och bilder i tråden som tyder på att det bara är en stackars kärna som för göra allt jobb, så jag skulle gissa på att HT om något drar ner prestandan, om nu PCU'n är klen nog för att bli en flaskhals.
Men testa! Det blir spännande att se.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

snyggt i Nivida läget men microstutter till förbannelse

vad är problemet med nya spel?
kan dom inte läsa in all grafik för en bana?
det var ju samma skit i watch dogs.

det här är ju precis som ny grafik måste laddas till minnet efter några sekunders spelande.

nej fan det här skiten går inte att spela som det är nu.
även fast FPSen alltid är runt 70-90 så känns det segt.

eller är det 8gig internminne som sätter stopp?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelathur:

Nagon annan har med 780 som kan saga vad de har for FPS? Kanns lite drygt att behova uppgradera till 980 redan

köp ett 780 till istället och kör SLI
du får inte många fler FPS med 1st 980 jämfört med ditt överklockade 780

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Inaktiv

Mitt favoritspel hitills i år på PC, spelat runt 12 timmar sedan jag fick hem spelet i måndags. Grafikinställningarna körs mestadels på high och med nya beta-drivarna så är jag ganska befriad från stuttering. Jag får inte den prestandan som redaktionen får men ytterligare prestandaförbättringar kommer ju komma både via patchar och drivare. AMD var ändå rätt snabb med att få ut en tidig förbättring denna gång, med tanke på Nvidia-sponsring och Gameworks specifikt.

Skrivet av Ratatosk:

Japp det märks att spelet är utvecklat under Nvidia Gameworks.
Sådana spel bör undvikas av oss som har AMD-kort i burken, även Assasin Creed Unity går sämre på AMD än det borde göra.
Trist dock, för de AMD ägare som köper spelen, det borde stå en tydlig varningsflagga typ "not recomended for AMD gpus".

Jag skulle nästan vilja gå så långt att föreslå att man sätter dit varningstexter på titlar som sponsrats hårt av något företag. Något i stil med varningstexter på tobak men i stil med "Warning: Payed by and optimized for Nvidia products only" exempelvis.

Nu kan det samtidigt finnas fördelar med sponsrade titlar men när man får mindre för pengarna för att man från det sponsrade företaget anses ha "fel" produkt i sin dator måste nog alla normalt funtade människor ändå se ett problem med, oavsett eventuell marknadslojalitet.

Skrivet av emilakered:

Va? PK? Fisar? Vad pratar du om? Många med mig tycker att storyn i första Far Cry gick söderut någonstans i mitten, är väl ingen kontroversiell tanke direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkligen ingen kontroversiell åsikt. När mutanterna började öka i antal en skaplig bit in i spelet så började det definitivt tappa.

Crysis, nästa Crytek-titel, var lika halvvägs genom spelet av ungefär samma anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Japp det märks att spelet är utvecklat under Nvidia Gameworks.
Sådana spel bör undvikas av oss som har AMD-kort i burken, även Assasin Creed Unity går sämre på AMD än det borde göra.
Trist dock, för de AMD ägare som köper spelen, det borde stå en tydlig varningsflagga typ "not recomended for AMD gpus".

AMD kan lägga ner lite krut på att optimera nästkommande drivrutin och säkert klämma ut fler FPS. Men visst kan det vara jobbigt att vänta på det om man vill spela nu.

Om spelet ska undvikas av någon anledning så kandiderar jag stutter.

Ingen hårdvarukonfiguration och inga fulhack eliminerar frame drops vad jag kan se.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Owners of AMD devices should not purchase Far Cry 4 until further patches and driver updates are issued by both the developer and AMD
Read more at http://www.gamersnexus.net/game-bench/1701-far-cry-4-gpu-benc...

http://www.gamersnexus.net/game-bench/1701-far-cry-4-gpu-benc...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Ingen idé att försöka banka vett i honom, minns att användaren använde en fanboy till källa i ett tidigare argument för att klanka ned AMD.

Tillbaka till ämnet.
Jag får avg 40 fps på Ultra, 43 fps på low. Någon annan som märker nästan 0 skillnad på prestandan när man lirkar runt i inställningarna?

Näh det blir en del skillnad, speciellt om man använder SMAA istället för TXAA. De andra efftekterna tar mellan 3-5fps st (för mig) i ultra jämfört med ex. high eller medium. Kolla Nvidias prestanda guide för Far Cry 4 så ser du lite lättare vad som är bäst att göra för att optimera.

http://www.geforce.com/whats-new/guides/far-cry-4-graphics-pe...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

snyggt i Nivida läget men microstutter till förbannelse
http://privat.bahnhof.se/wb192876/FarCry4%202014-11-20%2011-1...

vad är problemet med nya spel?
kan dom inte läsa in all grafik för en bana?
det var ju samma skit i watch dogs.

det här är ju precis som ny grafik måste laddas till minnet efter några sekunders spelande.

nej fan det här skiten går inte att spela som det är nu.
även fast FPSen alltid är runt 70-90 så känns det segt.

eller är det 8gig internminne som sätter stopp?

Kan ju handla om att spelet vill ha något över 3GB Vram för Ultra inställningar (om det nu är det du har inställt). Men samtidigt får jag själv stutter imellanåt med 6GB Vram, så det är ju inte bara det.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Syftet lägga ut 5000kr på svindyra grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Har samma grafik bugg jag också, och verkar inte bli av med den.

Samma här, jag drog upp Textures till max och då blev det mycket bättre. Drog ner lite annat för att balansera ut det prestandamässigt. Drog jag Textures till Low blev det ospelbart, bara som en gröt. Nu funkar det dock bra!

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Näh det blir en del skillnad, speciellt om man använder SMAA istället för TXAA. De andra efftekterna tar mellan 3-5fps st (för mig) i ultra jämfört med ex. high eller medium. Kolla Nvidias prestanda guide för Far Cry 4 så ser du lite lättare vad som är bäst att göra för att optimera.

http://www.geforce.com/whats-new/guides/far-cry-4-graphics-pe...

Spelet ser fortfarande snyggt ut i Low, bara väder och vissa texturer som bantas ned. Får samma max fps på 58 bara lägsta värdet skiljer mellan. Har dock överklockat 660ti't till sin gräns då det är väl dags att uppgradera.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

köp ett 780 till istället och kör SLI
du får inte många fler FPS med 1st 980 jämfört med ditt överklockade 780

980't skulle dock overklockas ordentligt. Korde 2x780 i SLI ett tag men trottnade pa alla problem och har sedan dess kort singelkort. Kommer aldrig skaffa SLI igen. Ar val dessutom riktigt broken i Far Cry 4 med SLI? (lightning-buggar mfl )

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Ni med crossfire 290 hur flyter det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har problem med mina 760s i sli, när det blir natt och mörkt syns det mest, det blir som att bilden ``fastnar´´ som på gamla tv-skärmar om man pausar för länge, kommer inte på någon bättre förklaring än det, tillslut så blir det så mycket som har fastnat att man inte längre ser skärmen, någon annan med liknande problem??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Jodå har tittat på den flera gånger mister Devil Hur ser du att den dyker till 0? I videon syns drop från typ 110 ned mot 50... Det hade flutit bättre med cap på runt 55-60. Dock verkar spelet ha lite problem med att belasta fler cpu-kärnor så jag förstår även vad du menar.

Jag förstår också att tb vill visa vad hans rigg presterar som en fingervisning, och då är det dumt att cappa. Däremot fattar jag inte varför han böt ut sina titans mot 2st 980s... när en större krets är på G.

Det är inte svårare än att man helt enkelt vet att när bilden står still så är fpsen 0 inte så svårt att räkna ut. Med största sannolikhet har det med minneshantering att göra men det är inte fastspikat. Att man inte hinner se 0 eller att fraps inte hinner visa 0 är ju irrelevant då bilden uppenbarligen står still.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HampZZ:

måste för övrigt säga att grafiken är sjukt bra och att spelat är bra/kul man fastnar i det ganska lätt.
kör allt på ultra och är sällan under 80 fps så ja e mycket nöjd med spelet. billigt va det oxå.
tycker kanske dom kunde lagt ner lite mer tid på detaljerna på vapnen.

Ok, vad menar du med "grafiken"? För mig så är det en motsägelse att säga att grafiken är "sjukt bra" och i nästa mening säga att detaljer på vapen inte är bra. Menar du firerate och diverse tekniska detaljer eller? "Sjukt bra" måste väl ändå tolkas som en fullpottare, perfektion, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

snyggt i Nivida läget men microstutter till förbannelse
http://privat.bahnhof.se/wb192876/FarCry4%202014-11-20%2011-1...

vad är problemet med nya spel?
kan dom inte läsa in all grafik för en bana?
det var ju samma skit i watch dogs.

det här är ju precis som ny grafik måste laddas till minnet efter några sekunders spelande.

nej fan det här skiten går inte att spela som det är nu.
även fast FPSen alltid är runt 70-90 så känns det segt.

eller är det 8gig internminne som sätter stopp?

Sätta DisableLoadingMip0 till 1 in Gameprofile.xml löste det för mig, har inga microstutter längre.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Får mina GTX 980 nästa vecka + Far Cry 4 så ska bli intressant att se hur det skalar i SLI.
Men det jag funderar mest på är om dom har lyckats med en intressant story igen eller om det blivit som Crysis 3 där dom bara ville visa upp sin grafik...

Visa signatur

GPU : 2x EVGA GTX 780 Classified (1163/7008 MHz 1.125v) MB : EVGA x79 DARK CPU : 3930k ( 4.7 GHz ) RAM : Kingston HyperX Beast 2400MHz 16 GB (CL 11-13-13-30) PSU : EVGA supernova G2 1000 Chassi : 800D Monitor : Asus vg248qe 144Hz 1920x1080p SSD/HDD : OS: Samsung EVO 840 250 GB | WD 500 GB BLACK | WD 2T BLACK Cooling : Alphacool 360 Rad D5 Vario EK Blocks Nateman_doo blocks BitsPower Fittings PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT 19/13 Onyx Black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

köp ett 780 till istället och kör SLI
du får inte många fler FPS med 1st 980 jämfört med ditt överklockade 780

Fundera själv på att skaffa ett 780 billiget begagnat. Men efte rman läser alla problem så bli man kluven.

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Det är inte svårare än att man helt enkelt vet att när bilden står still så är fpsen 0 inte så svårt att räkna ut. Med största sannolikhet har det med minneshantering att göra men det är inte fastspikat. Att man inte hinner se 0 eller att fraps inte hinner visa 0 är ju irrelevant då bilden uppenbarligen står still.

Nja

Om den varit nere på noll så skulle man märkt det tydligt eftersom 0 fps = en bild per sekund. Det som du beskriver med att "bilden står still" är antagligen pga att hjärnan är duktig på att se skillnad på 110 och 50 fps. Såpass att droppet gör så att det känns som spelet fryser till.

Om problemen ligger i cpu/minneshantering så kan det kanske kvarstå trots fps-cap, men vågar nästan garantera att det skulle bli bättre av att sätta ett cap nära den nivå det droppar till.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Nja

Om den varit nere på noll så skulle man märkt det tydligt eftersom 0 fps = en bild per sekund. Det som du beskriver med att "bilden står still" är antagligen pga att hjärnan är duktig på att se skillnad på 110 och 50 fps. Såpass att droppet gör så att det känns som spelet fryser till.

Om problemen ligger i cpu/minneshantering så kan det kanske kvarstå trots fps-cap, men vågar nästan garantera att det skulle bli bättre av att sätta ett cap nära den nivå det droppar till.

Vi har en delad mening helt enkelt. Jag förstår inte riktigt vad det är du tycker är svårt eller inte håller med om men så kan det gå på forum.
Hoppas de löser problemen.

Om du provar spelet själv så är det rätt tydligt att bilden står still alltså inget som hjärnan luras med.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Nja

Om den varit nere på noll så skulle man märkt det tydligt eftersom 0 fps = en bild per sekund. Det som du beskriver med att "bilden står still" är antagligen pga att hjärnan är duktig på att se skillnad på 110 och 50 fps. Såpass att droppet gör så att det känns som spelet fryser till.

Om problemen ligger i cpu/minneshantering så kan det kanske kvarstå trots fps-cap, men vågar nästan garantera att det skulle bli bättre av att sätta ett cap nära den nivå det droppar till.

0 fps är ju 0 bilder per sekund

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Vi har en delad mening helt enkelt. Jag förstår inte riktigt vad det är du tycker är svårt eller inte håller med om men så kan det gå på forum.
Hoppas de löser problemen.

Om du provar spelet själv så är det rätt tydligt att bilden står still alltså inget som hjärnan luras med.

Ska prova då,

Hade själv liknande problem i bf3 med dubbla 5770 och en phenom 2 955. Alltså potentiell microstuttering och processorflaskhals på vissa banor/servrar. Dock kunde ju fpsen dra iväg uppåt 130 i vissa scenario (körde rätt låga/medel inställningar), men så fort processorn satte stopp så sjönk fpsen ned mot 50. Detta gav givetvis en väldigt ryckig upplevelse men det blev spelbart igen när jag cappat till 50fps.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/