Snabbtest: Grafikprestanda i Far Cry 4

Permalänk
Skrivet av kevve1:

0 fps är ju 0 bilder per sekund

Ja jag insåg det, derp.

eller som devil skrev innan " Fpsen dyker till 0 i någon millisekund med andra ord"

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Japp det märks att spelet är utvecklat under Nvidia Gameworks.
Sådana spel bör undvikas av oss som har AMD-kort i burken, även Assasin Creed Unity går sämre på AMD än det borde göra.
Trist dock, för de AMD ägare som köper spelen, det borde stå en tydlig varningsflagga typ "not recomended for AMD gpus".

Till största del så beror detta på Ubisoft men man ser att nVIDIA har gjort ett bättre försök att ge en bra upplevelse än vissa andra.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Till största del så beror detta på Ubisoft men man ser att nVIDIA har gjort ett bättre försök att ge en bra upplevelse än vissa andra.

Jag vet inte, tycker vare sig Nvidia eller Ubisoft har anledning att känna sig stolta, men jag misstänker att en stor orsak till problemen är att att Ubissoft har släppt produkten allt för tidigt.
Vi får hoppas att problemen rätar upp sig så snart som möjligt och att spelet blir en fin upplevelse, oberoende av vilket märke man har på sitt kort.
Inget större problem för mig, jag har Dragon Age III i bokhyllan, men även det det får vänta till efter helgen, jag väntar gäster i morgon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Synd att det alltid måste vara antingen eller. Kan inte ett spel ha både Gameworks och Mantle? Dåligt för konsumenter detta. Undrar hur mycket pengar Nvidia har pumpat in i FC4? Om det nu finns gränssnitt som gynnar oss konsumenter så borde väl dessa användas?

Vet inte vad Sweclockers menar med:

Första titeln kombinerade bländande grafikkvalitet med en tropisk färgpalett till ett resultat som står sig bra än idag, även om själva handlingen bitvis var ute på tunn is.

Va? Har själv inget annat än goda minnen av FC1. En av mina bästa spelupplevelser när det begav sig.

PK-clockers? Har ju varit några äckliga PK snyftartiklar på Sweclockers förut så nog finns det någon PK-mupp på redaktionen som härjar runt. Ge er. Detta handlar om spel och inte att ta godhetspoäng och att sniffa sina egna fisar.

Jag har sätt många dåliga användanden av utrycket "PK". Men detta måste nog ta rekordet. Vad är det som är "PK" i att säga att storyn i FC1 ibland var ute på tunn is? Förstår verkligen inte hur det utrycket alls kan användas i detta sammanhang. Menar du alltså att det är "PK" att säga att ett spel inte har den bästa storyn?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Det är inte svårare än att man helt enkelt vet att när bilden står still så är fpsen 0 inte så svårt att räkna ut. Med största sannolikhet har det med minneshantering att göra men det är inte fastspikat. Att man inte hinner se 0 eller att fraps inte hinner visa 0 är ju irrelevant då bilden uppenbarligen står still.

Kan ju hålla med om att spelet har problem..

Kör i 1080p, high preset (aa off)

fps: runt 45

gpu load: 50%

cpu load: runt 20-30 på alla kärnor förutom nr 3 som ligger på 80.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Kommer det rulla på ett 680? (medium @ 30 fps duger åt mig)

Är det roligt?

(Citera gärna så jag hittar tillbaka.)

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Kommer det rulla på ett 680? (medium @ 30 fps duger åt mig)

Är det roligt?

(Citera gärna så jag hittar tillbaka.)

Det kommer funka helt ok! Fast det är roligare när det rullar i ca 60 fps eller mer då spelet har rätt mycket snabb action ibland.

Själv hade jag testat hur du tycker det är att spela på "low" grafikinställningar, det ser faktiskt riktigt bra ut på low. Säkert minst lika bra som fc3 gjorde på medium. Men det är en smaksak såklart, men för mig är "flytet" viktigt.

Själv kör jag på high och cirka 70--80fps, men jag har två 670.

Kan också tipsa om att man kan stänga av mouse smothing helt i .ini filen, samt modifera FOV där.

Edit: Ja - det är kul! Ett utav de roligaste på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Du kommer sannolikt kunna lira det och beroende på hur kräsen du är faktiskt kunna njuta också

Enligt lite beräkningar med prestandaindex i senaste 750 Ti-recensionen jämfört med GTX 760 (54 mot 84) verkar det vara ungefär en tredjel långsammare så du borde kunna köra 1920x1080 i ultra och få strax under 30 i medel vilket en del anser fullt spelbart. Dra ner till medium och lägg på 50% så hamnar du runt 40-45 fps i snitt vilket är klart spelbart. Tror inte din CPU ska flaska så mycket heller då rapporterna på nätet är att spelet trådar dåligt varför en i3 sannolikt kan driva det hyfsat.

Detta är bara spekulationer så klart men det borde inte vara några problem.

Hej, du verkar kunna din sak, jag undrar om du vet ifall Vista 64bit skulle funka för spelet? Även om minimum säger Windows 7. :), kör Windows Vista 64bit, fx-6300@4,5ghz, Vengeance 2x4gb 1026mhz 8-8-9, Palit Geforce GTX StormX Dual 750 TI
Självklart är jag öppen för alla svar :), kör förresten en BenQ 27 1080p, så det är den upplösningen jag helst vill köra på.

Permalänk
Medlem

Ymerio.
På pappret ska inte en x64 vista som är updaterad vara några problem för att starta spelet.

Edit:
Ska testa.
Edit2:
Kommer nog ge upp. har inge iso samt diskar liggande. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Jag har sätt många dåliga användanden av utrycket "PK". Men detta måste nog ta rekordet. Vad är det som är "PK" i att säga att storyn i FC1 ibland var ute på tunn is? Förstår verkligen inte hur det utrycket alls kan användas i detta sammanhang. Menar du alltså att det är "PK" att säga att ett spel inte har den bästa storyn?

Kanske skulle läsa hela tråden innan du kommenterar. Missuppfattade Emil. Kanske du är en perfekt människa och aldrig gör fel? Vad vet jag...

Annars så flyter spelet på bättre än jag trodde att det skulle göra. Min Phenom II 1100T klarar av spelet bra men mitt 7950 får verkligen arbeta. Sällan jag måste överklocka kortet så pass mycket men nu fick jag göra det. Klockar dock riktigt bra.

Fick stänga av lite ögongodis för att få acceptabel fps. Hur som helst. Bra timing med release och sjukdagar.

Tycker att FC4 verkar bättre än FC3. Har inte spelat igenom FC3. Upptäckte och låste upp hela kartan och tröttnade sedan. FC4 verkar mer intressant storymässigt.

Permalänk
Medlem

Inga tester i Low/Med/High?

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozeroun:

Syftet lägga ut 5000kr på svindyra grafikkort?

fattar inte heller haha
FPSen i dagens spel är ju fejk.

Möjligen stämmer den i Alien Isolation men det här skiten stämmer inte för fem öre.
du kan ha 80fps men det känns fortfarande som 20-30.

finns det nåt FPS mätningsprogram som även mäter microstutter?
då skulle man komma närmare verklighetens flyt.

Skrivet av Teval:

Sätta DisableLoadingMip0 till 1 in Gameprofile.xml löste det för mig, har inga microstutter längre.

ok får testa
tackar

varför fixade dom inte det från första början kan man ju undra ?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Skrivet av moztech:

Annars så flyter spelet på bättre än jag trodde att det skulle göra. Min Phenom II 1100T klarar av spelet bra men mitt 7950 får verkligen arbeta. Sällan jag måste överklocka kortet så pass mycket men nu fick jag göra det. Klockar dock riktigt bra.

Hur är din core usage?

Min i7 870 ligger på runt 10-20 % på alla kärnor utom en som ligger på 100%

dock ökar usage till 100% på två kärnor när jag stänger av HT, de andra två ligger fortfarande och fiser i 20%. Kör i 3,6ghz

Min gpu usage ligger runt 60% i high med aa off och 60fps cap igång.

Får väll ut 40fps inne i städerna och 50+ i resten av världen

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Hur är din core usage?

Min i7 870 ligger på runt 10-20 % på alla kärnor utom en som ligger på 100%

dock ökar usage till 100% på två kärnor när jag stänger av HT, de andra två ligger fortfarande och fiser i 20%. Kör i 3,6ghz

Min gpu usage ligger runt 60% i high med aa off och 60fps cap igång.

Får väll ut 40fps inne i städerna och 50+ i resten av världen

Tycker att belastningen sprids ut bra på min Phenom II. Kanske kan vara någon HT issue? Sällan någon core ligger på konstant 100%. Känns som om CPUn skulle klara ett 290 lätt i FC4.

Har mitt 7950 på 1075/1600 just nu. Har inte provat klocka högre genom att öka spänningen. Guppar på mellan 20-100% load beroende på var jag är. Städer och sjöar tycks vara mest krävande.

Stuttrar på rätt så bra det här spelet. Hoppas att det kommer lite fler patchar snart. Patch 1.3 på release dagen var ju lite lustigt.

Tweakar fortfarande inställningar. Allt mellan high till low på vissa. Har ingen AA heller. Bara ambient occlusion för att det ser bättre ut då och det tycks inte belasta GPUn så mycket. Tror spelet kan flyta bättre på min dator men då behövs patchar.

Fiser mest runt och jagar just nu. Blev biten av en orm för en stund sen och skrattade gott åt det. Förväntade mig inte det. Jagade lite noshörning med elephant rifle eller vad den nu heter också. Pepprade en krokodil med geväret och den blev till mos. Fick bara ett damaged skin.

Detaljrikedomen är riktigt fin och färgglatt är det också. Gillar Karma events och skill trädet känner man ju igen från FC3.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvis:

Finns det inget demo att ladda ner?

Har du testat denna?
http://www.last-games.com/far-cry-4-download-demo/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ja, men man måste delta in nått skit för att få en nyckel till spelet...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Inget flyt alls med AMD..

Har själv R9 280x Toxic, FX-8120 4.2GHz samt SSD och hur jag än vrider och vänder på Grafiken så är det rejäla FPS-dropp HELA tiden. Tyvärr. Jag älskar verkligen Far Cry serien men är väldigt besviken på Ubisoft denna gången.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower | Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD FX-8120 4.2GHz O.C | Noctua NH-C14 (Kylare) | Sapphire Radeon R9 280x Toxic | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8 GB (4GB x2 Sticks) | Cooler Master GX Lite 600W | Samsung SSD 830 128GB | Win. 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av djiviak:

Har själv R9 280x Toxic, FX-8120 4.2GHz samt SSD och hur jag än vrider och vänder på Grafiken så är det rejäla FPS-dropp HELA tiden. Tyvärr. Jag älskar verkligen Far Cry serien men är väldigt besviken på Ubisoft denna gången.

Vad ligger din gpu load på? Mitt 7970 ghz kommer typ inte över 70% men ändå så varierar fpsen mellan 40 och 60 är allmänt ryckig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av djiviak:

Har själv R9 280x Toxic, FX-8120 4.2GHz samt SSD och hur jag än vrider och vänder på Grafiken så är det rejäla FPS-dropp HELA tiden. Tyvärr. Jag älskar verkligen Far Cry serien men är väldigt besviken på Ubisoft denna gången.

Flyter på rätt så bra för mig. Har Phenom II 1100T, 7950 och mekaniska diskar.

Skrivet av Albinfiskare:

Vad ligger din gpu load på? Mitt 7970 ghz kommer typ inte över 70% men ändå så varierar fpsen mellan 40 och 60 är allmänt ryckig.

Skickades från m.sweclockers.com

Måste ju vara så att din CPU flaskar då. Load på min GPU är ofta uppe i 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Vad ligger din gpu load på? Mitt 7970 ghz kommer typ inte över 70% men ändå så varierar fpsen mellan 40 och 60 är allmänt ryckig.

Skickades från m.sweclockers.com

När jag snabbt går ut ur spelet och kollar så ligger GPU loaden på 50-55%... :/

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower | Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD FX-8120 4.2GHz O.C | Noctua NH-C14 (Kylare) | Sapphire Radeon R9 280x Toxic | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8 GB (4GB x2 Sticks) | Cooler Master GX Lite 600W | Samsung SSD 830 128GB | Win. 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Det finns bara ett Far Cry det är 1an resten är rent skit. det är ju inte ens samma koncept eller nåt..
Det nya spelade jag i 10 min sedan delete och tillbaka med spelet till affären uruselt! grafiken kändes gammal konceptet ännu äldre förstår inte att dem kallar dessa 3 senaste spel far cry för! fy fasiken sicket crap!

Permalänk
Skrivet av moztech:

Flyter på rätt så bra för mig. Har Phenom II 1100T, 7950 och mekaniska diskar.

Måste ju vara så att din CPU flaskar då. Load på min GPU är ofta uppe i 100%.

Jag tycker ju att en i7 870 med ht avstängt och överklockad till 3,6ghz skulle sopa mattan med en phenom 2 i spel.

Skrivet av djiviak:

När jag snabbt går ut ur spelet och kollar så ligger GPU loaden på 50-55%... :/

Kör du afterburner så sätt på on-screen display, så ser du det du vill se medans du spelar.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se det testas på 750 Ti och inte bara top tier kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Jag tycker ju att en i7 870 med ht avstängt och överklockad till 3,6ghz skulle sopa mattan med en phenom 2 i spel.

Kör du afterburner så sätt på on-screen display, så ser du det du vill se medans du spelar.

Nja. Inte den med 6 kärnor. Den går upp i 3.7GHz direkt ur burk. Kommer lätt upp i 4.4GHz på luft med min.

Skulle rekommendera HWmonitor om ni vill se load på allt.

Permalänk
Medlem

Smått irriterande när sweclockers test visar att ett gtx 780 langar upp 62/52 i ultra och 1080. Mitt msi gtx 780 får inte ens upp det till 25 fps i ultra. När jag sänker till high på allt och off med allt gulligull så toppar jag på 45 Sånt här gör ju att man inte vill plöja igenom spelet, och jag älskade verkligen FC3!

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Smått irriterande när sweclockers test visar att ett gtx 780 langar upp 62/52 i ultra och 1080. Mitt msi gtx 780 får inte ens upp det till 25 fps i ultra. När jag sänker till high på allt och off med allt gulligull så toppar jag på 45 Sånt här gör ju att man inte vill plöja igenom spelet, och jag älskade verkligen FC3!

SMAA är nyckelordet är, du kör förmodligen TXAA 4x?, soft shadows istället för ultra? (nvidia only inställning). Om du kör med dessa inställningar, har den senaste drivrutinen, har klockat din CPU, dvs. så att den inte flaskar ditt kort. Då skall du ha den fps'n de fick i sweclockers test, annars är det helt enkelt nåt fel med din rigg.

Edit: Ser att du iallafall verkar köra med överklockad CPU. Vet dock inte om 4Ghz räcker för att inte flaska (något alls) men förmodligen är det tillräckligt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

SMAA är nyckelordet är, du kör förmodligen TXAA 4x?, soft shadows istället för ultra? (nvidia only inställning). Om du kör med dessa inställningar, har den senaste drivrutinen, har klockat din CPU, dvs. så att den inte flaskar ditt kort. Då skall du ha den fps'n de fick i sweclockers test, annars är det helt enkelt nåt fel med din rigg.

Edit: Ser att du iallafall verkar köra med överklockad CPU. Vet dock inte om 4Ghz räcker för att inte flaska (något alls) men förmodligen är det tillräckligt.

Jo tack, prövade att fimpa de flesta inställningar inklusive allt som har med god rays, soft shadows, txaa etc etc och även dra ner det till high och lyckades ändå bara klämma ut runt 45-50 fps... Och load på processorn är inget speciellt imo. Vet inte om jag e kräsen, men senaste cod klämmer jag ut 100+ fps på högsta i allt. Assassins creed black flag - allt på högsta.. ligger runt 70+ fps.

I vilket fall - ska dubbelkolla klocken på CPU, drivisar till kortet och styra upp det där med SMAA så återkommer jag

Edit: Återkommit... Nu snackar vi! Satte på SMAA och kör allt i ultra. Den delvis scriptade scenen som swec körde i testrundan motsvarar värdena. När man kraschat med bilen så snittar det ca 50fps. Nu är jag nöjd och glad! Tack för hjälp!

Påfyllnad
Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av moztech:

Nja. Inte den med 6 kärnor. Den går upp i 3.7GHz direkt ur burk. Kommer lätt upp i 4.4GHz på luft med min.

Skulle rekommendera HWmonitor om ni vill se load på allt.

På 4,4 ghz närmar du dig nog en 3,6ghz 870 i prestanda, om man tittar på swecs tester.

Kör hwmonitor för temp, och msi afterburner för resten. Just nu kör jag utan ht för jag inbillar mig att fc4 inte är speciellt bra på att utnyttja fler än 2 trådar.

Cpu0: 15%
Cpu1: 30-50%
Cpu2: 90-100%
Cpu3:30-50%

Processorn blir inte varmare än 50 grader efter några timmars spelande.

Mitt 7970 ghz ligger runt 50% i load men kan gå upp till 80% i vissa sektioner.

Personligen tycker jag det är märkligt att varken processorn eller gpun går i närheten av 100% men ändå sjunker fpsen.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

OK, jag prövade i god tro att dra upp reglaget till "Nvidia", dvs max inställningar (vilket jag oftast brukar göra i nya spel). Jag kan säga såhär, mitt GTX670 har aldrig svettats så mycket förut, ospelbart. Dags för uppgradering snart

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

På 4,4 ghz närmar du dig nog en 3,6ghz 870 i prestanda, om man tittar på swecs tester.

Kör hwmonitor för temp, och msi afterburner för resten. Just nu kör jag utan ht för jag inbillar mig att fc4 inte är speciellt bra på att utnyttja fler än 2 trådar.

Cpu0: 15%
Cpu1: 30-50%
Cpu2: 90-100%
Cpu3:30-50%

Processorn blir inte varmare än 50 grader efter några timmars spelande.

Mitt 7970 ghz ligger runt 50% i load men kan gå upp till 80% i vissa sektioner.

Personligen tycker jag det är märkligt att varken processorn eller gpun går i närheten av 100% men ändå sjunker fpsen.

Det gissar jag på är p.g.a att AMD inte fått ut några kloka drivare ännu.
Jag själv sitter med i7 3770k@4.5ghz och asus dc2 290x i crossfire. Jag får det spelbart(~60fps) på high men med många fps drops.
Känns rätt surt. Får hoppas de fixar det inom snar framtid.