Tips till den okunnige angående uppdatering av dator!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av solomon:

För det första: Hur lyckas du göra "slut" på 12gb ram? Jag har haft 6 instanser av wow(64bit), multiboxande + bottande med skype, steam, webbläsare och andra skitsaker som man alltid har igång, -utan några som helst problem, på 8GB.

CPUBoss är inte det bästa, verkligen inte, men jag har inte påstått det heller. Men du kan LÄTT se skillnaden där.

8GB ram, 1600MHz kostar (billigast) 689kr på Inet. Det är egentligen småpengar och ska man ändå ut med 2-3000:- på ett nytt grafikkort spelar inte ~700kr så jäkla mycket roll.

Och ja, din processor flaskas också (säkert) i många tillfällen, men den är mindre märkbar då den är JÄVLIGT mycket snabbare än en 955. Jag tror helt ärligt han inte kommer ens känna av sitt nya grafikkort pga processorn.

Jag håller fast vid han bör uppgradera CPU och Moderkort först och främst, eller lägga till ett grafikkort och minnen på den listan. Det kommer sammanlagt bli runt 5500-6000kr. Det blir en engångskostnad som i längden inte kommer bli mycket då datorn kommer hålla länge.

Jag förstår faktiskt inte hur du lyckats lira med x64 då alla bottar jag testat endast kört x86, så antingen skrev du fel eller försöker hoaxa mig
När jag drog x3 bottar med alla Addons, plugins, Auto-load scripts (HB-relog + ScriptSwapper + ProfileSwap) och diverse annat krimskrams så drog det runt 9-10Gb~, starta jag något mer spel på det så räckte inte RAM'en till helt enkelt utan datorn laggade till emellanåt eller totalt frös ibland.

Om OP har 5k att slänga på en dator så skall han göra det och byta allt direkt, men om han är på en mindre budget så finns det inget poäng med bara CPU+Mobo då det inte ger honom bättre FPS på sitt gamla grafikkort eller snappigheten av nytt RAM+SSD.
Sedan kan han lika gärna investera 7-800kr för 16Gb begagnat och 1000kr för ett R9-280x/2000kr för ett GTX 780 här på SweC marknaden (dock behövs nytt nätagg för gtx 780), samt en SSD för runt 300kr (sett flera 120gb gå för det senaste veckorna) att ha OS på och diverse program som webbläsare, Skype o.s.v. Ett betydligt större lyft än CPU/Mobo uppgradering för 2-3k

Edit: Snubblade lite på TH och fann detta;
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-cpu-review-overclo...

Samt detta;
http://media.bestofmicro.com/L/B/403823/original/CPU.png (test med Titan)

Så mjo han kommer tappa runt 40% prestanda i Bottleneck förmodligen med en riktigt high-end GPU som Titan, men det är fortfarande betydligt mer än vad han har i dagsläget med sitt GTX 460.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av skruvis:

Hittade 2 till med varierande resultat där vissa inte ville gå igång med 4GB..

https://www.youtube.com/watch?v=H6i5QAER1RI

https://www.youtube.com/watch?v=vnWg1NApyv4

En seriös gamer har inget annat igång när han lirar, iaf. hade inte jag det när jag lirade clanmatcher iaf...

Har själv tävlat i LoL i ca 2 år (season 1-2) på internationell nivå, samt BF3 under ett par månader och hade alltid annat uppe på andra skärmen. TS/Vent/Skype, lite musik via Spotify, någon artikel man läste medan man väntade på respawn eller att matchen skulle starta. Idag har jag tex. Twitch saker uppe på andra medan man streamar och så.

Men ännu en gång, det "funkar" på 4Gb, men det är absolut inget jag vill rekommendera någon i dagsläget att göra då RAM ändå är en sådan billig investering och det faktiskt finns applikationer som drar rätt mycket RAM

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag var clanmedlem i 5år & lirade i 7år totalt (UT)... & lirade med/mot claner från hela världen med.. säger ingenting.. nada... nothing!
Man tillåter ingenting som kan störa en i ett tempospel så enkelt är det!

Men grundproblemet för TS är att datorn laggar vid minsta aktivitet & det löser man inte med mer minne utan man måste åtgärda det & innan vi vet minnesanvändningen för TS så gissar vi bara! Kan vara att en massa program snurrar i bakgrunden kan vara att cpu flänsen är igensatt aka throttling..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Testpilot
Skrivet av skruvis:

Jag var clanmedlem i 5år & lirade i 7år totalt (UT)... & lirade med/mot claner från hela världen med.. säger ingenting.. nada... nothing!

Men grundproblemet för TS är att datorn laggar vid minsta aktivitet & det löser man inte med mer minne utan man måste åtgärda det & innan vi vet minnesanvändningen för TS så gissar vi bara! Kan vara att en massa program snurrar i bakgrunden kan vara att cpu flänsen är igensatt aka throttling..

Det har du helt rätt i!

Dock verkar TS inne på att uppgradera vilket som, så 8Gb RAM+GPU+SSD skulle vara en rimlig början utöver att göra ren kylaren hehe

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Det har du helt rätt i!

Dock verkar TS inne på att uppgradera vilket som, så 8Gb RAM+GPU+SSD skulle vara en rimlig början utöver att göra ren kylaren hehe

Jo ja det är sant, men att bara föreslå en uppgradering utan att lösa problemet då har man förlorat tycker jag inför ett enkelt problem kanske & vi häckar här på sweC för att hjälpa inte stjälpa varandra!

Vi får se problemen som en utmaningar..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Jo ja det är sant, men att bara föreslå en uppgradering utan att lösa problemet då har man förlorat tycker jag inför ett enkelt problem kanske & vi häckar här på sweC för att hjälpa inte stjälpa varandra!

Vi får se problemen som en utmaningar..

TS ville nog lyfta sin dator lite. TS kanske har en summa pengar nu och inte mer. Då är GPU det som ger TS mest. Det och mer RAM. Vad är fel med det? TS kan köpa mer senare om det blir aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

TS ville nog lyfta sin dator lite. TS kanske har en summa pengar nu och inte mer. Då är GPU det som ger TS mest. Det och mer RAM. Vad är fel med det? TS kan köpa mer senare om det blir aktuellt.

Och om det är hårddisken det är fel på? Man ska alltid felsöka först annars kan en uppgradering vara en besvikelse... han har redan 4GB DDR3 ... GPU har redan föreslagits i tråden om jag inte misstar mig men att uppgradera grafikkortet utan att utröna varför den laggar är också tämligen värdelöst kanske?

Vad man kan göra senare efter att man fått rätt på datorn blir som sagt en senare fråga!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt hela burken utan tvekan... Allt är bra gammalt och den blir inte bättre än den svagaste länken.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Om man förutsätter att all hårdvara är felfria, så ska han lägga pengarna på nytt moderkort/cpu/gpu... mer minne kan han sätta i vid ett senare tillfälle..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless