Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Felkod ADATA mSATA SSD

Permalänk
Medlem

Felkod ADATA mSATA SSD

Hej, ssd'n i min nuc gav upp i slutet på förra veckan och har gjort en felanmälan till inet där jag köpte den, såg att dom tar ut en avgift på 300kr om dom inte hittar ngt fel / inte täcks av garantin så jag tänkte jag skulle göra ett sista försök för att vara på säkra sidan.

Har 2st exakt identiska nucs och prövade att byta hårddiskarna, felet flyttades då över till den andra nuc'en.

När jag pillade med det så såg jag ett den fungerade hårddisken tände upp D1 (diod 1) när jag satte i strömsladden, och när jag bootat blinkade D2 som hdd activity.

På den trasiga disken så blinkar båda till och sedan tänds D2 upp i 0.5 - 1 sekund efter att man kopplat in strömmen, men sedan är dom stendöda även om jag försöker boota.

Problemet med disken är att jag inte hittar den i bios eller när jag kör win7 usb't.

Någon som vet om det kan vara en felkod som blinkar och isf vad det betyder?

Modellen är: mSATA SSD SX300 64GB

Permalänk
Medlem

Att aktivitetslampan tänds vid uppstart är fullt normalt. De kan tändas i nån sekund när de initieras (för att indikera att de är upptagna).
Om disken inte hittas i 2 olika, identiska system, och den andra mSata disken hittas i båda så är det rätt självklart att det är disken som är kaputt.
Men du bör kolla den som extra disk på något sätt, så att det inte är partitions/filsystemet som är skadat.

Om du har gjort något utanför garantin är lite värre, men det återstår för dem att bevisa. Under garanti-tiden är det bara upp till dig att bevisa att något är fel.
Sen får de avgöra hur det ska lösas (laga produkten, ersätta med fabriksrenoverad eller liknande).

Edit: Du kan ju prata med Inet om du saknar adapter till att ansluta den till en USB eller annat sätt, så kanske de kan hjälpa dig. Poängen är att inte boota från den, utan att boota från en annan disk och sedan se hur den mår.

Alt kanske du kan försöka boota NUCen med ett verktyg som Hirens Boot CD (går att lägga på USB). Tror där finns en mini XP version. Eller någon linux distro som puppy linux, bara så du kan verifiera om disken hittas och har info på den. I så fall kanske det bara är korrupterad information på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Att aktivitetslampan tänds vid uppstart är fullt normalt. De kan tändas i nån sekund när de initieras (för att indikera att de är upptagna).
Om disken inte hittas i 2 olika, identiska system, och den andra mSata disken hittas i båda så är det rätt självklart att det är disken som är kaputt.
Men du bör kolla den som extra disk på något sätt, så att det inte är partitions/filsystemet som är skadat.

Om du har gjort något utanför garantin är lite värre, men det återstår för dem att bevisa. Under garanti-tiden är det bara upp till dig att bevisa att något är fel.
Sen får de avgöra hur det ska lösas (laga produkten, ersätta med fabriksrenoverad eller liknande).

Edit: Du kan ju prata med Inet om du saknar adapter till att ansluta den till en USB eller annat sätt, så kanske de kan hjälpa dig. Poängen är att inte boota från den, utan att boota från en annan disk och sedan se hur den mår.

Alt kanske du kan försöka boota NUCen med ett verktyg som Hirens Boot CD (går att lägga på USB). Tror där finns en mini XP version. Eller någon linux distro som puppy linux, bara så du kan verifiera om disken hittas och har info på den. I så fall kanske det bara är korrupterad information på dem.

En disk kan alltså bli såpass korrupt i sitt innehåll att inte ens bios kan känna igen disken?

På den fungerande disken så tänds ju D1 upp såfort strömadaptern är inkopplad men datorn fortfarande är avstängd, det gör inte den 'trasiga'. Kan filsystemet påverka det med?

Har tyvärr ingen möjlighet att koppla in msata disken i något annat, ska pröva att boota en live usb och se om jag hittar disken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

En disk kan alltså bli såpass korrupt i sitt innehåll att inte ens bios kan känna igen disken?

På den fungerande disken så tänds ju D1 upp såfort strömadaptern är inkopplad men datorn fortfarande är avstängd, det gör inte den 'trasiga'. Kan filsystemet påverka det med?

Har tyvärr ingen möjlighet att koppla in msata disken i något annat, ska pröva att boota en live usb och se om jag hittar disken!

Det kan ju vara kontrollern som rasat och då kan den ge alla möjliga fel. Sen ligger ju all partitions info, all struktur info och all LBA adressering på samma flash minne som resten av datan, så blir just fel del skadad, så åker allt och du måste i princip har räddningsföretag för att få tillbaka datan.
Är väldigt sällsynt idag, men det händer.

Det kan ju också vara så enkelt att masterboot record eller liknande blivit skadat (från allt från virus till strömavbrott, något som skett på mekaniska diskar också så långt jag kan minnas.) Då är all info kvar.. men BIOS förstår inte hur den ska starta OSet, och inget sker.
Den blinkar till en gång, för den försöker "hitta" OSet, men sen sker inget för den hittar inget. Om det är så enkelt så kan man bara boota på annat media och återbygga denna start info, sen startar datorn normalt igen.

Därför bör du kolla disken på något annat sätt.