Permalänk
Medlem

Styra 3 pins fläktar?

Tjena, fick ett chassi i julklapp närmare bestämt ett NZXT H440. Som många säkert vet så ingår det en fläkt hubb som krämar på max fart på alla chassi fläktar.
Så det jag undrar är om det finns något sätt att styra hastigheten på dessa. Anledningen till att jag inte kopplar in fläktarna direkt på moderkortet är pga av att det saknas tillräckligt många kontakter.
Så min fundering var om jag kan använda en sådan här https://www.komplett.se/noctua-na-syc2-sleeved-y-cable/816900 på mitt moderkort så att jag får tillräckligt många fläktkontakter där eller om jag skulle köpa https://www.komplett.se/noctua-na-src7-low-noise-adapters/816...
och koppla in på varje fläkt.
Har en low noise adapter idag till en av fläktarna men då jag totalt har 5 fläktar så skulle inte noctuas paket räcka utan då skulle jag behöva köpa 2 paket.
Huvudsaken är att fläktvarvet ska gå ner men det skulle även vara en bonus om jag kan kontrollera dem via moderkortet.
Hoppas ni förstår vad jag menar och om ni undrar vad jag har för prylar så står det i signaturen.
Edit: Alla fläktar är 3 pins fläktar

Mvh
Jonahtan

Permalänk
Avstängd

Jag tror att du kan styra dem till viss del genom att ändra resistensen till matningen, men du kan inte få puls styrning utan PWM.
Dvs så behöver du någonting som kan öka och minska motståndet på matarlinorna. Teoretiskt sett bör det vara möjligt men jag vet inte om ditt moderkort har stöd för detta och om, hur många separata utgångar eller maxbelastning osv. Men det borde gå att göra en ströminjektor eller liknande om det inte finns färdigt och någonting som kan ställa resistansen steglöst utifrån hårdvaru utgångarna på moderkortet. (tex en USB eller seriell kontakt osv om de interna är bökiga att få till.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag tror att du kan styra dem till viss del genom att ändra resistensen till matningen, men du kan inte få puls styrning utan PWM.
Dvs så behöver du någonting som kan öka och minska motståndet på matarlinorna. Teoretiskt sett bör det vara möjligt men jag vet inte om ditt moderkort har stöd för detta och om, hur många separata utgångar eller maxbelastning osv. Men det borde gå att göra en ströminjektor eller liknande om det inte finns färdigt och någonting som kan ställa resistansen steglöst utifrån hårdvaru utgångarna på moderkortet. (tex en USB eller seriell kontakt osv om de interna är bökiga att få till.

Tack för ditt svar.

Jag antar att enklast blir att skicka ett mail till msi och fråga hur deras fläktportar fungerar.
Skulle det annars funka att koppla en chassi fläkt på cpu 2 kontakten?

Permalänk
Avstängd

Med risk för att vara lätt ringrostig i skallen så har jag för mig att den går med konstant hastighet om du pluggar in en PWM fläkt på en kontakt som inte har PWM stöd, du kan ändra dess hastighet med en resistor, tex en potentiometer eller ett fast motstånd.

De flesta fläktar brukar gå men vissa kan föra oljud, men inget allvarligt bör hända så länge du inte överstiger max märkström hos utgången i fråga (eller totalkortsluter den). Så jag tror att du kan testa utan problem. Utan feedback så bör det i teiron ändå vara möjligt att grovstryra en motor med pulståg tycker man... Kort sagt så får någon annan svara mer exakt... Enda jag själv märkt när jag testat är att vissa fläktar kan låta som en irriterande sandmygga vid vissa frekvenser. Men om det funkar eller ej är om den KRÄVER feedback eller om den kan ge estimated feddback med mjukvara, vilket bör vara teoretiskt möjligt. Så, ja, det kan mycket väl fungera. Kan dock inte svara på exakt vilka mjukvaror som stöder detta, men har för mig att det finns rätt bra progs för saken. Edit, frekvensändringar brukar också gå, men tror inte att datorhårdvara har stöd för detta som standard då det är fler saker man måste ge akt på om man kommer långt över eller under medelspannet för arbetsfrekvenser, men en spontan gissning är att det inte är lika noga när det gäller "antagna" pulser (edit, en puls kan man säga delar strömmen på längden genom att hacka den i bitar medan en ändring av dess frekvens kan man säga skjuter ihop eller drar ut den på höjden utan att hacka sönder den och resistansförändring är likt en vattenkran (men med ström) som man öppnar eller stänger olika mycket om förstås vad jag menar).

Edit, du kan inte köra en PWM kontroller på en ick PWM utgång, då kommer den att vara stendöd, men fläktarna går men blir bökigare att ställa då de inte kan ge direkt feedback men de går fortfarande att styra på andra sätt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

splitter hade jag nog inte kopplat in till fläktportarna på moderkortet, läst att det inte ska vara så bra att driva 2 fläktar från 1 fläkt port, men det har kanske ändrats med nyare moderkort.

Själv kör jag med 5v resistor till alla mina fläktar, har några 7v och 9v som ligger också. Har inte stor nytta av att kunna ändra dem mer än så då det inte gör så jätte stor skillnad rent värme mäsigt.

http://www.coolerkit.se/shop/styring-244c1.html

http://www.quietpc.com/casefanaccessories

Permalänk
Avstängd

Mest ljudet, men med bättre fläktar är det inte så stor skillnad ljudmässigt heller, håller jag med om.
Hur många fläktar som går att koppla in måste man läsa på det moderkort man har, det brukar stå angivet någonstans, tex manualer eller på tillverkarens hemsida om det kortet osv hur många Ampere respektive utgång klarar, sedan får man läsa på fläktarna hur mycket de drar (du får öka med den summa som varje enskild fläkt är märkt med.), man bör inte lägga sig nära moderkortets max utan ha litet mariginal. Men de brukar klara relativt mycket.

Edit, lastar man det mycket tungt kan en del komponenter på moderkortet fort bli varma och de mår inte så bra av det i längden (därför bör man inte lägga sig vid max även om det tål det pga värmeutvecklingen i komponenterna på kortet gör att dessa utsätts för hög materialstress (Det drar dessutom mer ström till värme)), men det brukar finnas komponenter som bryter strömmen om det riskerar att skada kortet allvarligt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Mycket intressant information, även om jag inte riktigt förstår allt. Men det blir till att läsa manualen och på nätet. Vad exakt är det jag ska leta efter? Ska även skicka ett mail till msi om jag inte hittar någon vettig information. Men till att döma efter vad ni har sagt så verkar det som att det är bäst att köra på en fast spänning med en low noise adapter 5/7 volt. Har jag förstått detta rätt? Fläktarna i chassit låter ganska rejält på max fart och syftet med chassit var för att få ner ljudnivån. Har även en extra 140mm tyst fläkt från inet installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Mycket intressant information, även om jag inte riktigt förstår allt. Men det blir till att läsa manualen och på nätet. Vad exakt är det jag ska leta efter? Ska även skicka ett mail till msi om jag inte hittar någon vettig information. Men till att döma efter vad ni har sagt så verkar det som att det är bäst att köra på en fast spänning med en low noise adapter 5/7 volt. Har jag förstått detta rätt? Fläktarna i chassit låter ganska rejält på max fart och syftet med chassit var för att få ner ljudnivån. Har även en extra 140mm tyst fläkt från inet installerad.

Kör på resistors, är billigare än att köpa en fan controller och mindre sladdar som finns i chassit tycker jag. Men visst du får ju inte samma kontroll som du hade fått med en fläkt controller, och lite vad jag har kommit fram till så är mer eller mindre alla fläktar knäpptysta på 5v/7v men jag har inte gjort några tester och så förutom att lyssna med mina egna öron, t.ex 1 märke på fläktar kan ha ett ljud (oftast motorljudet) som jag finner behagligt medans du inte tycker det och vice versa, men att byta oem fläktarna man får med till chassin är värt att byta ja. Sen så är det ju klart att man kan höra vind ljudet som fläktarna skapar men det är en annan sak. T.ex sätta en fläkt gjord för "air flow" bakom ett dammfilter kommer resultera i ett vidrigt vinande/tjutande ljud, vilket du kan fixa med en gummiram på 5-7mm eller som egentligen är bäst en fläkt gjord för statiskt tryck (static pressure)

http://www.overclock.net/t/1394467/ocn-daves-air-cooling-guid... kan vara värt att läsa då jag tycker han förklarar väldigt bra

Vill man sen ta det snäppet ytligare så finns det gummi rammar och gummi skruvar man kan använda sig av för att minska vibrationer och ljud.

Permalänk
Avstängd

Ja, för att förtydliga det jag sade så fungerar inte en fläktkontroller som är avsedd för PWM om den inte får PWM feedback genom den extra kabeln. Däremot så fungerar en kontroller som innehåller motstånd som kan minska strömmen till fläktarna, denna typ av reglerbara motstånd kallas potentiometer och finns i utförande till exempel så att den går enkelt att ställa in med ett handvred.

Rent tekniskt fungerar det som så att Det tal som den (motståndets Ohm tal) bör har kan sägas vara övre och nedre läget på din vattenkran som spolar vatten genom en slang till ett kvarnhjul (motorn) som driver fläkthjulet, vrider du på kranen fullt så spolar den fram så mycket vatten som den kan, skruvar du sedan ner den så kommer så småning om vattenhjulet i andra änden (fläktmotorn) att stanna när vattnet du spolar till det genom din vattenkran inte längre kan driva fläkthjulet. Farten på fläkten kommer således att variera mellan kranens maxläge och läget när fläkten inte arbetar effektivt (det märker du ganska tydligt) beroende på hur mycket vatten du vill spola på vattenhjulet. Har vi nu ett fast läge så sätter vi dit en skiva med ett litet hål som bara släpper igenom en bestämd mängd vatten, denna ger således vårt vattenhjul ett konstant läge som beror av hålets storlek.
Inte så svårt egentligen som du nog ser, det är ingen raketvetenskap i detta sammanhang.

Vi kan säga att ström är volymen på vattnet och spänning är trycket på det.
I andra änden (på moderkortet) kan vi säga att en pump fyller en liten tunna, den totala mängd vatten pumpen kan suga upp till dina rörledningar som driver dina vattenhjul är den mängd vatten du maximalt kan få ut. Har du många vattenhjul (eller ett mycket stort) så kommer de tillsammans att ge den totala förbrukningen. Vi säger då här att timmermannen har huggit in siffror i varje vattenhjul (vilet han som regel har, om inte så får man mäta volymen med instrument, men det är överkurs just nu), dessa adderar du ihop så får du den totala förbrukarsumman. Ju hårdare pumpen får jobba desto mer påfrestningar måste den tåla men ligger belastningen i det område den är byggd att jobba inom så kommer den att trivas och utföra sitt jobb väl. Kanske litet övertydlig, men min poäng är att det inte är så avancerat som det låter. Det är ett bra sätt att lära om man tänker med vattenrännan som exempel.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Tjena, fick ett chassi i julklapp närmare bestämt ett NZXT H440. Som många säkert vet så ingår det en fläkt hubb som krämar på max fart på alla chassi fläktar.
Så det jag undrar är om det finns något sätt att styra hastigheten på dessa. Anledningen till att jag inte kopplar in fläktarna direkt på moderkortet är pga av att det saknas tillräckligt många kontakter.
Så min fundering var om jag kan använda en sådan här https://www.komplett.se/noctua-na-syc2-sleeved-y-cable/816900 på mitt moderkort så att jag får tillräckligt många fläktkontakter där eller om jag skulle köpa https://www.komplett.se/noctua-na-src7-low-noise-adapters/816...
och koppla in på varje fläkt.
Har en low noise adapter idag till en av fläktarna men då jag totalt har 5 fläktar så skulle inte noctuas paket räcka utan då skulle jag behöva köpa 2 paket.
Huvudsaken är att fläktvarvet ska gå ner men det skulle även vara en bonus om jag kan kontrollera dem via moderkortet.
Hoppas ni förstår vad jag menar och om ni undrar vad jag har för prylar så står det i signaturen.
Edit: Alla fläktar är 3 pins fläktar

Mvh
Jonahtan

En fläkt med 4 pinnar (PWM) använder den fjärde för att styra varvtalet. Om du vill styra en 3 pinnars fläkt så måste du reglera spänningen (antalet Volt) som fläkten får. Det går bra att koppla en 3 pinnars fläkt på en 4 pinnars port men, återigen, om du vill kunna styra varvtalet på den fläkten så måste du kunna reglera spänningen. Möjligheterna till fläktstyrning varierar från moderkort till moderkort. Om jag tar mitt Sabertooth P67 som exempel, så kan jag välja mellan PWM-styrning och Volt-styrning på de flesta av mina fläktkanaler. Enda undantaget är CPU anslutningen: där går det bara att använda PWM.

Mitt tips är att lusläsa moderkortsmanualen. Kanske kan du bara ställa om cha1 och cha2 (eller vad fläktkanalerna råkar heta) till Volt-reglering? Värt också att kolla hur mycket last (hur många Watt) du kan lägga på varje fläktkanal. Mer än en fläkt per kanal borde gå bra, men om du sätter alla 5 på samma finns det kanske en risk att du bränner den kanalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, för att förtydliga det jag sade så fungerar inte en fläktkontroller som är avsedd för PWM om den inte får PWM feedback genom den extra kabeln. Däremot så fungerar en kontroller som innehåller motstånd som kan minska strömmen till fläktarna, denna typ av reglerbara motstånd kallas potentiometer och finns i utförande till exempel så att den går enkelt att ställa in med ett handvred.

Rent tekniskt fungerar det som så att Det tal som den (motståndets Ohm tal) bör har kan sägas vara övre och nedre läget på din vattenkran som spolar vatten genom en slang till ett kvarnhjul (motorn) som driver fläkthjulet, vrider du på kranen fullt så spolar den fram så mycket vatten som den kan, skruvar du sedan ner den så kommer så småning om vattenhjulet i andra änden (fläktmotorn) att stanna när vattnet du spolar till det genom din vattenkran inte längre kan driva fläkthjulet. Farten på fläkten kommer således att variera mellan kranens maxläge och läget när fläkten inte arbetar effektivt (det märker du ganska tydligt) beroende på hur mycket vatten du vill spola på vattenhjulet. Har vi nu ett fast läge så sätter vi dit en skiva med ett litet hål som bara släpper igenom en bestämd mängd vatten, denna ger således vårt vattenhjul ett konstant läge som beror av hålets storlek.
Inte så svårt egentligen som du nog ser, det är ingen raketvetenskap i detta sammanhang.

Vi kan säga att ström är volymen på vattnet och spänning är trycket på det.
I andra änden (på moderkortet) kan vi säga att en pump fyller en liten tunna, den totala mängd vatten pumpen kan suga upp till dina rörledningar som driver dina vattenhjul är den mängd vatten du maximalt kan få ut. Har du många vattenhjul (eller ett mycket stort) så kommer de tillsammans att ge den totala förbrukningen. Vi säger då här att timmermannen har huggit in siffror i varje vattenhjul (vilet han som regel har, om inte så får man mäta volymen med instrument, men det är överkurs just nu), dessa adderar du ihop så får du den totala förbrukarsumman. Ju hårdare pumpen får jobba desto mer påfrestningar måste den tåla men ligger belastningen i det område den är byggd att jobba inom så kommer den att trivas och utföra sitt jobb väl. Kanske litet övertydlig, men min poäng är att det inte är så avancerat som det låter. Det är ett bra sätt att lära om man tänker med vattenrännan som exempel.

Där blev det hela betydligt klarare. Tack ska du ha!
Har inte pluggat ellära inom fysiken än men det kommer! Kan det simplaste, resistans, spänning, effekt, ström. Så tack för denna förtydling.

Moderkortet som jag har, har stöd för att styra 3 pins fläktar visar det sig när jag provar att koppla in några, dock inte alla så en fläkt går fortfarande på max varv eftersom att jag saknade plats på moderkortet. Så jag kommer beställa en låda med noctua low noise fan adapters och senare eventuellt byta fläktar och i bästa fall vattenkyla så hoppas jag att ljudet lägger sig!
Tack så hemskt mycket alla som har tagit tid och gjort bra lärorika inlägg! Uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem

Bara en sista fråga.
Om jag köper dessa https://www.komplett.se/noctua-na-src7-low-noise-adapters/816...
Så kommer det väl att funka till en fläkthubb med 3 pin ut och en fläkt med 3 pin in. Det vill säga att jag skippar den yttersta kontakten.
MVH

Edit: löste sig

Permalänk
Avstängd

Ja, iaf de jag ha som följde med en av mina fläktar är bara en resistor () en fast reglering av vattenmassan således ).

Det finns inga dumma frågor, om man inget frågar får man inget veta och en som man själv som frågeställare kanske tycker extremt dum fråga är ju bättre än falsk stolthet och riskera dyrbara eller farliga misstag för att man antar eller tar något för givet det håller jag avgjort med om! Dessutom är det roligt att lära tycker jag och detta är ju en utmärkt början.

Litet mer kuriosa jag tänkte på i natt om du har tråkigt och känner för att fortsätta med detta, vår pump i exemplet är egentligen ytterst kraftverkets generator och den kan ju i sammanhanget ge i princip oändligt flöde och tryck, därför behöver vi en dammlucka som kan reglera flödet från dammen i röret vi pluggar in till vart datorhus med alla våra fantastiska apparater som skall drivas av vattnet, Det är här PSU och WRM modulerna med tillbehör kommer in i bilden, om vi fokuserar på WRM modulen (som har i princip exakt samma funktion som PSUn men mindre kan man säga) så kan vi kanske likna den vid en fördelningstank med en massa dammluckor av olika storlek, vid varje lucka sitter olika tunnor och anda komponenter, om vi plockar ut en tunna och tittar närmare på den så ser vi att den i botten har två röranslutningar, med tunnans höjd, volym och bredd (har dock inte alltid med fysisk volym hos kondensatorn på riktigt utan jag använder det för att göra illustrationen enklare) så bestämmer detta dess egenskaper, en (bildligt talat) hög och smal tunna ger oss således högre tryck och snabbare urladdning medan en tjock och låg tunna kanske kan hålla mer vatten men klarar lägre tryck. Dessa små tunnor kan -till exempel- användas till att utjämna flödes störningar så att vi får ett jämnt och stabilt flöde (spänningsutjämning tex) Kopplar vi ihop flera får vi således en stor tunna när de samarbetar om vi fogat samman dem korrekt, men vi kan också montera en enda stor tunna där vilket kan ge en bättre och smidigare lösning ibland osv.

Dammluckan och trycktankarna begränsar flödet till de poster vi önskar använda, "tunnorna" utjämnar trycket och spolar (vad man nu skall översätta dem till här? Spoltankar kanske? Vi kan likna dessa vid en litetn fångdamm, vi säger ett stort kar på vinden som fylls och töms i en jämn ström efter den lilla tunnan, kanske.. Varje kar på vinden ger nu ett jämnt flöde ut till dess ledning (men de behåller samma tryck eftersom vi har dem på samma höjd, vi kan bara reglera storleken på volymen hos dem för att ändra deras egenskaper säger vi).) utjämnar flödet till en jämn ström. (Tunnan kan alltså bara utjämna trycket och karen endast flödet i exemplet här (vi tar det enkelt )) Nu har vi alltså ett relativt stabilt flöde och tryck ut, hur mycket av detta vi kan skicka tillbaka i sugledningen, I andra änden av vårt fina chassihus har vi en sugledning, utan den händer inte så mycket, men när vi kopplar in den så kan vattnet börja cirkulera i vårt system, bestäms alltså av hur mycket dessa luckor och olika behållare klarar av att hantera utan att gå sönder.
Nu lämnar vi detdär en stund och går in på resistorn, vi tar ett mycket starkt mikroskop och tar en titt på en bit av vår ledning;
Om vi tänker att denna sugledning vi tittade på litet tidigare suger en massa pingisbollar genom en kanal som är gjord av glest utplacerade badbollar i ett bestämt mönster, ibland krockar pingisbollar med badbollar (det är oundvikligt om vi inte har en supraledare) varje gång det händer kan vi i exemplet säga att badbollen sätts i svängning (men den kan inte rulla bort då den är låst i sin struktur) Har vi nu en stor och bred gata kan vi skicka massor med pingisbollar genom uppsugningsröret utan att det händer så mycket, men minskar vi arean på vår ledning så kommer fler och fler bollar att krocka med varandra och fler badbollar sätts i svängning av pingisbollarnas rörelse energi. Om vi nu kortsluter ledningen eller sätter någonting som suger i sig väldiga mängder pingisbollar så kommer det till slut att bli kaos bland badbollarna och strukturen rämnar till andra former. (I verkligheten är de små bollarna elektroner och de stora atomer i ett medium där elektronerna kan röra sig mer eller mindre obehindrat, luften är för tät att släppa igenom särskilt många av våra "golfbollar" därför måste de följa linjen med de ordnade badbollarna (atomer i metallen) När en atom svänger deffinierar vi det som värme om den gör det snabbt (och kyla om den rör sig långsammare än normalt) Ju mer energi som tillförs desto mer kan det eskalera och vår ledare blir varm när elektronerna trängs under trycket.

Detsamma händer i en resistor, men den är gjord att tåla mer och har som regel ett bestämt värde på hur mycket den krymper ned motorvägen för våra golfbollar mellan badbollarna som håller uppe banstrukturen.

(exakt hur mycket samt spänningsfall kan du mäta med en elektrometer eller se grovt med en cykel lampa och ett batteri, (som du säkert gjort i skolan )

Finns massor med skojiga laborationer man kan göra här om man vill lära mer.

Aja, som vanligt den främsta regeln, Ha kul! Mycket nöje med dina laborationer!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, iaf de jag ha som följde med en av mina fläktar är bara en resistor () en fast reglering av vattenmassan således ).

Det finns inga dumma frågor, om man inget frågar får man inget veta och en som man själv som frågeställare kanske tycker extremt dum fråga är ju bättre än falsk stolthet och riskera dyrbara eller farliga misstag för att man antar eller tar något för givet det håller jag avgjort med om! Dessutom är det roligt att lära tycker jag och detta är ju en utmärkt början.

Litet mer kuriosa jag tänkte på i natt om du har tråkigt och känner för att fortsätta med detta, vår pump i exemplet är egentligen ytterst kraftverkets generator och den kan ju i sammanhanget ge i princip oändligt flöde och tryck, därför behöver vi en dammlucka som kan reglera flödet från dammen i röret vi pluggar in till vart datorhus med alla våra fantastiska apparater som skall drivas av vattnet, Det är här PSU och WRM modulerna med tillbehör kommer in i bilden, om vi fokuserar på WRM modulen (som har i princip exakt samma funktion som PSUn men mindre kan man säga) så kan vi kanske likna den vid en fördelningstank med en massa dammluckor av olika storlek, vid varje lucka sitter olika tunnor och anda komponenter, om vi plockar ut en tunna och tittar närmare på den så ser vi att den i botten har två röranslutningar, med tunnans höjd, volym och bredd (har dock inte alltid med fysisk volym hos kondensatorn på riktigt utan jag använder det för att göra illustrationen enklare) så bestämmer detta dess egenskaper, en (bildligt talat) hög och smal tunna ger oss således högre tryck och snabbare urladdning medan en tjock och låg tunna kanske kan hålla mer vatten men klarar lägre tryck. Dessa små tunnor kan -till exempel- användas till att utjämna flödes störningar så att vi får ett jämnt och stabilt flöde (spänningsutjämning tex) Kopplar vi ihop flera får vi således en stor tunna när de samarbetar om vi fogat samman dem korrekt, men vi kan också montera en enda stor tunna där vilket kan ge en bättre och smidigare lösning ibland osv.

Dammluckan och trycktankarna begränsar flödet till de poster vi önskar använda, "tunnorna" utjämnar trycket och spolar (vad man nu skall översätta dem till här? Spoltankar kanske? Vi kan likna dessa vid en litetn fångdamm, vi säger ett stort kar på vinden som fylls och töms i en jämn ström efter den lilla tunnan, kanske.. Varje kar på vinden ger nu ett jämnt flöde ut till dess ledning (men de behåller samma tryck eftersom vi har dem på samma höjd, vi kan bara reglera storleken på volymen hos dem för att ändra deras egenskaper säger vi).) utjämnar flödet till en jämn ström. (Tunnan kan alltså bara utjämna trycket och karen endast flödet i exemplet här (vi tar det enkelt )) Nu har vi alltså ett relativt stabilt flöde och tryck ut, hur mycket av detta vi kan skicka tillbaka i sugledningen, I andra änden av vårt fina chassihus har vi en sugledning, utan den händer inte så mycket, men när vi kopplar in den så kan vattnet börja cirkulera i vårt system, bestäms alltså av hur mycket dessa luckor och olika behållare klarar av att hantera utan att gå sönder.
Nu lämnar vi detdär en stund och går in på resistorn, vi tar ett mycket starkt mikroskop och tar en titt på en bit av vår ledning;
Om vi tänker att denna sugledning vi tittade på litet tidigare suger en massa pingisbollar genom en kanal som är gjord av glest utplacerade badbollar i ett bestämt mönster, ibland krockar pingisbollar med badbollar (det är oundvikligt om vi inte har en supraledare) varje gång det händer kan vi i exemplet säga att badbollen sätts i svängning (men den kan inte rulla bort då den är låst i sin struktur) Har vi nu en stor och bred gata kan vi skicka massor med pingisbollar genom uppsugningsröret utan att det händer så mycket, men minskar vi arean på vår ledning så kommer fler och fler bollar att krocka med varandra och fler badbollar sätts i svängning av pingisbollarnas rörelse energi. Om vi nu kortsluter ledningen eller sätter någonting som suger i sig väldiga mängder pingisbollar så kommer det till slut att bli kaos bland badbollarna och strukturen rämnar till andra former. (I verkligheten är de små bollarna elektroner och de stora atomer i ett medium där elektronerna kan röra sig mer eller mindre obehindrat, luften är för tät att släppa igenom särskilt många av våra "golfbollar" därför måste de följa linjen med de ordnade badbollarna (atomer i metallen) När en atom svänger deffinierar vi det som värme om den gör det snabbt (och kyla om den rör sig långsammare än normalt) Ju mer energi som tillförs desto mer kan det eskalera och vår ledare blir varm när elektronerna trängs under trycket.

Detsamma händer i en resistor, men den är gjord att tåla mer och har som regel ett bestämt värde på hur mycket den krymper ned motorvägen för våra golfbollar mellan badbollarna som håller uppe banstrukturen.

(exakt hur mycket samt spänningsfall kan du mäta med en elektrometer eller se grovt med en cykel lampa och ett batteri, (som du säkert gjort i skolan )

Finns massor med skojiga laborationer man kan göra här om man vill lära mer.

Aja, som vanligt den främsta regeln, Ha kul! Mycket nöje med dina laborationer!

Tack för att förstör min nattsömn
Om jag mäter spänningen på en av fläktarna gör jag det genom att koppla ur fläkten. Och sedan använda en multimeter på positiv samt negativpol? Verkar som att skolan är ganska överskattat när folk här på sweclockers förklarar 100X bättre än min lärare!

Permalänk
Avstängd

Här är en ganska bra PDF om hur du kan göra:
http://www.bde.se/labbar/elab001a.pdf

Edit, behöver inte vara deras fina labbgrejer, du kan ta vad skit du hittar hemma till dina laborationer.

Edit, det är som du kanske vet 12V (eller 5V på lilla pinnen) likström från PSU agget och 12 eller 5V DC från WRM modulen (Vanligen 5V likström) till denna typ av uttag. (De andra är 3V DC osv, men dessa används bara internt till minnen och annat, inte till det man normalt kopplar in så det är alltid 5 eller 12V likström i de uttag man normalt använder till sådanthär)
Spänningen kommer att minska om du sätter dit ett motstånd.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Använd inte motstånd. De gör bara att datorn drar mer ström och blir varmare helt i onödan.

lättast är att ta ström från en vanlig molex kontackt från nätagget. Det går att få ut 12, 7 och 5 V ur den beroende på hur man kopplar sladdarana. Tror det finns färdiga molex till 7V 3pin fläkt sladdar att köpa. annars är det enkelt att göra en själv.

Här är en guide: http://www.techpowerup.com/articles/other/137

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Avstängd

Om man inte använder motstånd får man ett fast läge på 5 eller 12V och är låst till det varvtalet (om man vill hålla det enkelt), med experimentet jag hänvisade till kan man räkna ut enkelt hur mycket varje motstånd kommer att förbruka, men jo, det är ju i detta sammanhang alltid en kompromiss att använda resistorer då de här alltid kommer att elda upp litet effekt för egen förbrukning (jämför det jag skrev om "badbollarna") I dokumentet jag länkade till står det hur man kan mäta seriekopplade apparater, var noga med att polariteten blir rättvänd på alla bara, varje enhet kommer att fungera som en resistor om man så vill i kedjan om man seriekopplar, de kommer alla att arbeta mot den spänning som kedjan medger (dvs enhet ett= spänningsfall X, enhet 2 spänningsfall X, summa spänningsfall X+X=totalsumma osv).

Du kan bara få ett fast läge med tex en transistor om man kör den på "sammanhängande ström".
Därför fungerar inte tex PWM konsolers hårdvara utan feedback av något slag, men även dessa bränner intern energi.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en låda med 3 st resistorer nu och hoppas att de löser mitt problem. Jag vet att en viss mängd energi går åt för att minska spänningen men i sammanhanget är väl inte detta så mycket?

Permalänk
Avstängd

Inte i detta sammanhang tycker jag, det är i allafall också den lösning som tillverkare som tex Noctua och andra skickar med från fabrik.

(Vid seriekoppling kan vi säga att varje vattenhjul sitter på samma ledning och sugröret efter det sista, ju fler eller större vattenhjul vi kopplar in desto mer kommer de att bromsa flödet i slutet, vilket är det flöde som driver runt hjulen)

Men är det mycket vi behöver få ned "trycket" i ledningen så kommer ju resistorn fortfarande att elda på konstant utifrån det den matas med och "elda upp energin" som ligger över det vi får ut i andra änden i form av värme. Exakt hur mycket kan du se i uppkopplingen i experimentet. Vi får med andra ord ett miniatyr element som också drivs av samma vattenflöde eftersom vi med denna lösning inte kan använda vattentrycket till annat så att säga.

Edit, därför att våra arga golfbollar nu pucklar på de stackars badbollarna för fullt därinne, men varje "golfboll" har bara ett ensamt slag den kan använda innan den stannar sedan får den slut på skjutsen vi gett den vid pumpstationen. Följaktligen skallrar de stackars badbollarna runt så det ringer därinne och motståndet blir varmt när atomerna svänger runt (arm i arm där de står) på dansgolvet i takt med att golfbollarna krockar in i dem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number