Why Ultra HD 4K TVs are still stupid (Håller ni med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Inte falskt någonstans. Läs på först.

1 http://referencehometheater.com/2013/commentary/4k-calculator... En väldigt seriös hemmabiosida väl respekterad.

"Many reviewers have tried to compare 4K to 1080p to see if they notice a difference. David Katzmaier pulled in a panel and showed them the same content on 4K streaming from Netflix and 1080p Blu-ray and none of the people could pick out the 4K display. "

"I talked to other reviewers who tested projectors, being able to instantly switch between a Sony 4K projector and a JVC X700R on a 120″ screen. They could barely notice the difference with the 4K resolution using content directly from a RED 4K camera. "

2. Här ser man att det krävs Runt 130-150 tum innan det mänskliga ögat kan se skillnad på 4k vid 3 meters avstånd.
http://carltonbale.com/1080p-does-matter/

EDIT. efter vidare efterforskningar krävs under 3m för att se skillnad på 4k på en 80"
http://www.rtings.com/info/4k-ultra-hd-uhd-vs-1080p-full-hd-t...

beroende på hur man ser det (olika källor) krävs storlekar på 80"-140" innan man på ett 3 meters avstånd kan göra skillnad på 4k och 1080p. ofta sitter man längre från TV´n (tror standard är 3.5 meter) och då krävs större skärmar innan man ser skillnad mellan FULL och Ultra HD

Sidan du länkar motsäger ju vad du först sa, alltså det jag citerade dig på. Enligt den så ger 4k en fördel mot 1080p om man har 100" och sitter på 3 meters avstånd. Vid 150" så är det väldigt stor fördel med 4K. Jag har aldrig sagt att 4k alltid är märkbart, det är det inte. Bara att ditt extrema exempel var falskt, vilket du bevisade.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Sidan du länkar motsäger ju vad du först sa, alltså det jag citerade dig på. Enligt den så ger 4k en fördel mot 1080p om man har 100" och sitter på 3 meters avstånd. Vid 150" så är det väldigt stor fördel med 4K. Jag har aldrig sagt att 4k alltid är märkbart, det är det inte. Bara att ditt extrema exempel var falskt, vilket du bevisade.

Då måste du ha tolkat graferna fel. Sidan anger när du kan se 4k eller inte och på vilka avstånd. Om vi skippar den sidan och tittar på denna istället. (använder meter)

http://www.rtings.com/info/4k-ultra-hd-uhd-vs-1080p-full-hd-t...

Så ser man att det är omöjligt för det mänskiga ögat att se skillnad på 1080p och 4k på skärmstorlek och avstånd större än

- 75 tum kräver mindre än 3m för att se skillnad på 4k och 1080p

- 90 tum kräver mindre än 3.7m avstånd för att kunna se skillnad på 1080p och 4k

Jag känner inte till någon som har en 90" skärm eller planerar att köpa en. Det är väldigt få som köper så stora skärmar.
Samtidigt är det väldigt få personer som sitter närmare än 3 meter från tv skärmen.

på en 65 tumstv hade du behövt sitta så nära som 2.5 meter från huvudet till skärmen för att kunna se skillnad på 1080p och 4k
(läs den enkla grafen). Jag har aldrig träffat någon som sitter närmare än 2.5 meter från sin TV. Mät själva så gissar jag på att merparten sitter mellan 3 och 4 meter från sitt huvud till själva TV´n.

-----
Edit. sidan anger när det överhuvudtaget är möjligt att kunna se skillnaden 4k och 1080p . sen när man väl kan se skillnaden är det en annan fråga hur mycket bättre det blir. ju närmare ju mer får du nytta av 4k

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Då måste du ha tolkat graferna fel. Sidan anger när du kan se 4k eller inte och på vilka avstånd. Om vi skippar den sidan och tittar på denna istället. (använder meter)

http://www.rtings.com/info/4k-ultra-hd-uhd-vs-1080p-full-hd-t...

Så ser man att det är omöjligt för det mänskiga ögat att se skillnad på 1080p och 4k på skärmstorlek och avstånd större än

75 tum kräver mindre än 3m för att se skillnad på 4k och 1080p

90 tum kräver mindre än 3.7m avstånd för att kunna se skillnad på 1080p och 4k

Jag känner inte till någon som har en 90" skärm eller planerar att köpa en. Det är väldigt få som köper så stora skärmar.
Samtidigt är det väldigt få personer som sitter närmare än 3 meter från tv skärmen.

på en 65 tumstv hade du behövt sitta så nära som 2.5 meter från huvudet till skärmen för att kunna se skillnad på 1080p och 4k
(läs den enkla grafen). Jag har aldrig träffat någon som sitter närmare än 2.5 meter från sin TV. Mät själva så gissar jag på att merparten sitter mellan 3 och 4 meter från sitt huvud till själva TV´n.

-----
Edit. sidan anger när det överhuvudtaget är möjligt att kunna se skillnaden 4k och 1080p . sen när man väl kan se skillnaden är det en annan fråga hur mycket bättre det blir. ju närmare ju mer får du nytta av 4k

Jag tror att du tolkat avstånden fel. Enligt deras calculator och enligt grafen så har jag rätt i att ditt första påstående var kraftigt falskt.

Som sagt. Jag håller med om att många inte skulle ha användning av 4k(även om jag skulle ha det då jag har 100" på 3m). Men det du först skrev var falskt enligt dina egna källor. Du sa att man behöver 150" och ett tittavstånd på under 3m innan man ser skillnad. Det har du, som jag sa, bevisat var falskt. Ingen mening i att harva runt detta då det redan är bevisat.

Det jag ville få fram var att förbättringarna av 4K synns mycket tidigare än du först hävdade(som du sen skrivit, vid mindre än halva storleken av det du först skrev). Vilket gör det mycket mer realistiskt att folk får användning av det i framtiden.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Då måste du ha tolkat graferna fel. Sidan anger när du kan se 4k eller inte och på vilka avstånd.

Nej, du läser grafen fel. Jag utläser att man nått gränsen för 1080P vid 3 meter och 75", efter det gör 4K skillnad. Och detta gäller vid filmad film. I 3D-renderade spel kan man nog se skillnaden ändå. Blir ju som bekant lite intressant med staket och så i 3D-renderingar i för låga upplösningar.

Och sedan då. Vid passiv 3D så kan du se skillnaden på 1080P och 4K redan nere kring 37" skärm på 3 meters håll. Och helt ärligt, vem tittar på en sån liten skärm idag? Och vem gör det på 3 meters håll?

Permalänk

Marinlink och Aleshi

http://www.rtings.com/info/4k-ultra-...0p-full-hd-tvs

Den grafen visar samma som första fast bevisar min tolkning (som jag skrev ovan) . kolla den grafen istället i min ovan länk.

"75 tum kräver avstånd mindre än 3m för att se skillnad på 4k och 1080p

90 tum kräver avstånd mindre än 3.7m avstånd för att kunna se skillnad på 1080p och 4k
"

read and weep

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Marinlink och Aleshi

http://www.rtings.com/info/4k-ultra-...0p-full-hd-tvs

Den grafen visar samma som första fast bevisar min tolkning (som jag skrev ovan) . kolla den grafen istället i min ovan länk.

"75 tum kräver avstånd mindre än 3m för att se skillnad på 4k och 1080p

90 tum kräver avstånd mindre än 3.7m avstånd för att kunna se skillnad på 1080p och 4k
"

read and weep

Men ge dig nu. Du sa att man behöver vara på under 3 meters avstånd för att se skillnad på 1080p och 4k med en 150" skärm. Allt du postat har visat att det är falskt. Till och med texten du skrivit nu visar att sanningen ligger under 50% av den skärmstorlek du hävdat krävs vid 3m.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av spikfavoriten:

Marinlink och Aleshi

http://www.rtings.com/info/4k-ultra-...0p-full-hd-tvs

Den grafen visar samma som första fast bevisar min tolkning (som jag skrev ovan) . kolla den grafen istället i min ovan länk.

"75 tum kräver avstånd mindre än 3m för att se skillnad på 4k och 1080p

90 tum kräver avstånd mindre än 3.7m avstånd för att kunna se skillnad på 1080p och 4k
"

Aleshi. du håller med om att man kan tolka det som att det krävs tittavstånd närmare än 3 meter för att på en 75 tums tv kunna se skillnaden på 4k och 1080p. När det gäller passiv 3d vet jag inte äns vad det är så får avvakta från att uttala mig där.
read and weep

Aleshi. du håller med om att man kan tolka det som att det krävs tittavstånd närmare än 3 meter för att på en 75 tums tv kunna se skillnaden på 4k och 1080p. När det gäller passiv 3d vet jag inte äns vad det är så får avvakta från att uttala mig där.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Keeper of Traditions

Japp, det sade man om utvecklingen för Duke Nukem också.

Skrivet av ipac:

Nu drar det iväg här... Tv-sändningar är ingen liten nisch nej men det var ju inte det diskussionen startade med.

Det var vad jag citerade. Jag svarar självklart på det personen skriver, inte det som skrevs tidigare.

Skrivet av ipac:

Du antydde att vidare utveckling av displayupplösning är onödigt eftersom dagens sändningsteknik inte stödjer så höga upplösningar (eller ens FullHD, vilket alltså är fel).

Nja, det är onödigt i den bemärkelsen att det finns viktigare saker att fixa först, vilket alltså inte är fel. FullHD stöds idag i sändningar, så vad menar du där?

Skrivet av ipac:

"Att tv-sändningar är en stor nisch" och "begränsa displayer efter dagens sändningar" är två helt olika väsen.

Sen kan du ju ställa dig frågan, om det inte finns nån teknik som kan visa 4K, var finns då initiativet att ordna sändningar av densamma? Hönan och ägget och allt det där vet du.

Med det sagt så är behovet av högre display- (eller signal-) upplösning knappast akut (det är som regel inte där vi hittar de största bildmässiga bristerna idag, Aleshis passiva 3D TV undantagen ) men eftersom det är en billig teknik på displaysidan (iaf för LCD) och högre siffror alltid säljer hos den okunniga massan så blev det nästa steg. Personligen är jag mer intresserad av vad UltraHD har att erbjuda iövrigt.

Initiativet finns som alltid i att hitta nya sätt att tjäna pengar på, inte om Svensson gått och köpt sig en 4K-TV eller inte. Det är "två helt olika väsen", om jag ska använda din terminologi. 4K (eller vad man nu hoppar till efter Full-HD) kommer komma i vilket fall som helst, så medan Full-HD fortfarande är totalt överlägset störst, så hade i alla fall jag hellre sett att pengarna hos utvecklarna lades på något annat, som gör större skillnad.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Marinlink i och med att många missuppfattar den första länken bifogade jag en annan länk. http://www.rtings.com/info/4k-ultra-...0p-full-hd-tvs

den säger att du behöver en 90" för att med perfekt syn kunna se skillnad på 4k eller 1080p på ett normalt tittavstånd 3 meter.

Har du inte perfekt syn krävs större än 90" för att rent vetenskapligt kunna se skillnaden på 1080p och 4k. Bara för att man precis kan utröna skillnaden betyder inte att det är "fördelakigt" att köpa 4k. Då "kanske" det inte är fördelaktigt med 4 k förrän storlekar uppemot 150 tum. Och det är inte ett ohållbart argument utifrån de källor jag postat.

Ta resten i privata meddelanden istället för att spamma här om du vill diskutera vidare den dispyten.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Marinlink i och med att många missuppfattar den första länken bifogade jag en annan länk. http://www.rtings.com/info/4k-ultra-...0p-full-hd-tvs

den säger att du behöver en 90" för att kunna se skillnad på 4k eller 1080p på ett normalt tittavstånd 3 meter. Ta resten i privata meddelanden istället för att spamma här om du vill diskutera vidare den dispyten.

Skrivet av spikfavoriten:

1. det krävs en 150 tumsskärm och tittavstånd på under 3m innan man kan se skillnad på 1080p och 4k

Av din länk att döma i inlägget jag citerar nu, samt vad du skriver i det inlägget så var det alltså ett falskt påstående. Det handlar inte om missuppfattning av någon graf, utan bara att det du skrev var falskt. Jag förstår inte varför du inte bara kan acceptera att det du först skrev inte stämde, istället för att konstant motbevisa dig själv, men ändå hävda att det stämmer.

Att sen ändra till att vi ska prata om en teoretiskt halvblind person för att avgöra när 4k är märkbart för alla personer känns inte heller särskilt givande.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Marinlink i och med att många missuppfattar den första länken bifogade jag en annan länk. http://www.rtings.com/info/4k-ultra-...0p-full-hd-tvs

den säger att du behöver en 90" för att med perfekt syn kunna se skillnad på 4k eller 1080p på ett normalt tittavstånd 3 meter.

Har du inte perfekt syn krävs större än 90" för att rent vetenskapligt kunna se skillnaden på 1080p och 4k. Bara för att man precis kan utröna skillnaden betyder inte att det är "fördelakigt" att köpa 4k. Då "kanske" det inte är fördelaktigt med 4 k förrän storlekar uppemot 150 tum. Och det är inte ett ohållbart argument utifrån de källor jag postat.

Ta resten i privata meddelanden istället för att spamma här om du vill diskutera vidare den dispyten.

Du missförstår. Här har vi visat brytpunkten tydligt. Att du säger att den visar 150", för att sedan minska till 140" är bara skitsnack.

Passiv 3D halverar upplösningen i höjdled. 1080P blir 540 linjer, 4K blir 1080 linjer. Räkna vart gränsen går mellan 540P och 1080P så får du se varför 1080P inte duger alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Ambilight är också en förkortning för "ambient lighting".

Det behöver du inte berätta för mig, men nu skrev ju rippmaster13 just Ambilight som är ett namn på en funktion som Philips har trademark på, han hade kunnat skriva ambient lightning på en gång.

Skrivet av Alpha77:

Tycker det kommer hyffsat mycket nya 3D filmer.
Senaste jag tittade på var Hobbit

Vet inte om den är komplett men lista med 3D filmer från 2014.
Har nog bara sett 7st av dom.. men det bästa som har hänt 3D är nog HFR.
Gjorde stor skillnad tyckte det var behagligare att titta på.. förut har jag fått eye-strain på så långa 3D filmer men kändes betydligt bättre på Hobbit med HFR.

The Nut Job
Pompeii
Nurse 3D
Mr. Peabody & Sherman
Captain America: The Winter Soldier
Island Of Lemurs: Madagascar
Godzilla
Tarzan 3D
Legends of Oz: Dorothy's Return
The Amazing Spider-Man 2
The Protector 2
How to Train Your Dragon 2
Step Up All In
Teenage Mutant Ninja Turtles
Guardians of the Galaxy
The Boxtrolls
Big Hero 6
The Hobbit: The Battle of the Five Armies

3D hade aldrig något genombrott (floppade för 3'e gången på 3 decennium), väldigt få släpper filmer med funktionen och TV tillverkare bygger in det i TV bara för att tekniken finns och de kan, men de utvecklar den inte vidare då den inte har något genombrott samt väldigt få filmer gör sig bra i 3D.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen skillnad på VHS och Blu-ray och hör ingen skillnad på 128kbit mp3 och FLAC heller för den delen.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

faktum oavsett är att det är vetenskapligt bevisat att det behövs en 90 tummare och ett tittavstånd närmare än 3.7 meter innan en person med perfekt syn överhuvudtaget kan se skillnad på 1080p och 4k. var gränsen sen går för när det är lönt dvs 110 eller 150 tum och 3 metes avstånd är en diskussionsfråga.

i bilden ovan är det full benifit av 4k man skall titta på.

http://www.rtings.com/info/4k-ultra-...0p-full-hd-tvs

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

faktum oavsett är att det är vetenskapligt bevisat att det behövs en 90 tummare och ett tittavstånd närmare än 3.7 meter innan en person med perfekt syn överhuvudtaget kan se skillnad på 1080p och 4k. var gränsen sen går för när det är lönt dvs 110 eller 150 tum och 3 metes avstånd är en diskussionsfråga.

i bilden ovan är det full benifit av 4k man skall titta på.

http://www.rtings.com/info/4k-ultra-...0p-full-hd-tvs

Faktum? Vetenskapligt bevisat? Vet du ens vad det betyder? Vart är studien? Är den peer reviewed? Att ljuga är inte god ton.
Och nej, det är ju förhelvete inte "full benefit" man ska titta på om vi diskuterar om man har fördel av det. Full benefit betyder att man är på gränsen för vad 4K duger till, efter det krävs 8K. Enligt dessa grafer så ser man skillnad redan vid 75" vid film på 3 meters håll. Personligen sitter jag förövrigt ofta närmare än 3 meter, jag kan lova dig att jag passerar gränsen för var 1080P kan göra redan på min 55" beroende på vart i soffan jag sitter.

Med ditt dumma resonemang att man ska titta på full benefit så behöver man inte 720P ens för 46" TV, de klarar sig på 480P med ditt resonemang. Menar du allvar med detta? Är du inkonsekvent eller erkänner du hur dumt det hela är?

EDIT: Du har fortfarande inte lärt dig använda citatfunktionen eller hur man lägger upp en hel länk.

Permalänk

bevisen finns i ovan länk. 90 tum och under 3.7 meter så visst. det är där man "start to take advantage of 4k" dvs man börjar kunna se förbättringar. det innebär inte att alla ser en klar förbättring men att vissa med mycket god syn kan ana en förbättrad bild.

men 90 tumsskärmar och nära tittavstånd är en nisch.
du behöver inte vara otrevlig i dina poster.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

bevisen finns i ovan länk. 90 tum och under 3.7 meter så visst. det är där man "start to take advantage of 4k" dvs man börjar kunna se förbättringar. det innebär inte att alla ser en klar förbättring men att vissa med mycket god syn kan ana en förbättrad bild.

men 90 tumsskärmar och nära tittavstånd är en nisch.
du behöver inte vara otrevlig i dina poster.

Jag tröttnar när du ljuger. Du har inte presenterat vetenskapliga bevis. Du vet inte ens vad det betyder. Och ditt resonemang är skitdumt. Eller nöjer du dig på allvar med 480P på en 46" TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

bevisen finns i ovan länk. 90 tum och under 3.7 meter så visst. det är där man "start to take advantage of 4k" dvs man börjar kunna se förbättringar. det innebär inte att alla ser en klar förbättring men att vissa med mycket god syn kan ana en förbättrad bild.

men 90 tumsskärmar och nära tittavstånd är en nisch.
du behöver inte vara otrevlig i dina poster.

Och varför höjer du avståndet till 3,7 meter bara för att kunna höja storleksgränsen i ditt argument? Sådant trams är ohyfsat och då får du ta att folk tröttnar på dig. Med ditt resonemang där du använder dig av 3,7m och dessutom pratar om att man måste se "full benefit" så är ju 720P meningslöst på 60" till och med!

Vid 2,5 meter så får man fördelar redan på 55" med 4K, inte full benefit, men man vill inte ligga på gränsen. Och som sagt, passiv 3D halverar upplösningen i höjdled, så vill man köra det så blir det ännu värre.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Jag tröttnar när du ljuger. Du har inte presenterat vetenskapliga bevis. Du vet inte ens vad det betyder. Och ditt resonemang är skitdumt. Eller nöjer du dig på allvar med 480P på en 46" TV?

Jag ljuger inte. Ovan bild förklarar när det är möjligt att överhuvudtaget se skillnad på 4k och 1080p beroende på hur det mänskliga ögat är uppbygt

http://www.rtings.com/info/4k-ultra-hd-uhd-vs-1080p-full-hd-t...

Sluttesen får då vara att skärmar över 75" och tittavstånd på under 3 meter tillhör ovanligheterna. (90tum 3.7 80 tum 3m) beroende på vilken graf man tittar på. det är inte poängen. någon tum hit eller dit spelar ingen roll. Poängen är, ,, det finns andra saker som tex

- OLED
- AMBILIGHT
- 3D
- Smartare funktioner

Som ger en klar och märkbar synlig fördel direkt utan att behöva gigantiska skärmar och små tittavstånd. Något som TV utvecklarna hade kunnat satsa på istället för onödig 4k.
Det var mitt för idag.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

http://i.imgur.com/HMXExNH.png

Jag ljuger inte. Ovan bild förklarar när det är möjligt att överhuvudtaget se skillnad på 4k och 1080p beroende på hur det mänskliga ögat är uppbygt

http://www.rtings.com/info/4k-ultra-hd-uhd-vs-1080p-full-hd-t...

Sluttesen får då vara att skärmar över 75" och tittavstånd på under 3 meter tillhör ovanligheterna. Det finns andra saker som tex

- OLED
- AMBILIGHT
- 3D
- Smartare funktioner

Som ger en klar och märkbar synlig fördel direkt utan att behöva gigantiska skärmar och små tittavstånd. Något som TV utvecklarna hade kunnat satsa på istället för onödig 4k.
Det var mitt för idag.

Nu ljuger du dock igen när du säger "när det är möjligt att överhuvudtaget är skillnad" när det i texten står "major difference". Alltså när det är betydlig skillnad.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

http://i.imgur.com/HMXExNH.png

Jag ljuger inte. Ovan bild förklarar när det är möjligt att överhuvudtaget se skillnad på 4k och 1080p beroende på hur det mänskliga ögat är uppbygt

http://www.rtings.com/info/4k-ultra-hd-uhd-vs-1080p-full-hd-t...

Sluttesen får då vara att skärmar över 75" och tittavstånd på under 3 meter tillhör ovanligheterna. Det finns andra saker som tex

- OLED
- AMBILIGHT

Som ger en klar fördel direkt utan att behöva gigantiska skärmar och små tittavstånd. Det var mitt för idag.

Du vet alltså inte vad varken "bevis" eller "vetenskapligt" betyder. 3D är inte så ovanligt, 70"+ blir vanligare, och tittavstånd under 3 meter är definitivt mycket vanligare än dina 3,7 meter. Summa summarum, det finns anledningar för många att titta på 4K. Inte för alla, men för många. Dina extrema sätt att läsa grafer förpassar ju dina egna krav ner till SD-TV.

Permalänk

Marlink Och aleshi i maskopi. Våra ögon är den svaga länken i kedjan för 4k.

Inte falskt någonstans. Läs på allt jag länkat först.

http://referencehometheater.com/2013...4k-calculator/ En väldigt seriös hemmabiosida väl respekterad.
http://referencehometheater.com/2013/commentary/4k-calculator/
Länken verkar bli klippt om det är någon som inte kommer in så skicka pm till mig.

"Many reviewers have tried to compare 4K to 1080p to see if they notice a difference. David Katzmaier pulled in a panel and showed them the same content on 4K streaming from Netflix and 1080p Blu-ray and none of the people could pick out the 4K display. "

"I talked to other reviewers who tested projectors, being able to instantly switch between a Sony 4K projector and a JVC X700R on a 120″ screen. [B] They could barely notice the difference with the 4K resolution using content directly from a RED 4K camera.[B] "

Jag har sagt mitt. bevisen finns ovan.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Marlink Och aleshi i maskopi. Jag har sagt mitt. bevisen finns ovan.Misstänker någon här jobbar som 4k tvförsäljare...-

Japp, det är en konspiration!

Permalänk
Medlem

Konsumentmakt?
Man måste inte köpa det om man inte vill. Om du som konsument lägger dina pengar på det du vill ha, istället för det "nya svarta" som du blir tillsagd att du vill ha, så får du vad du vill. Om alla konsumenter köper produkter med egenskaper som t.ex bättre bild före 3d/välvd panel/4k, så blir också incitamentet att utveckla produkter med bättre bild större. Men konsumenter kanske föredrar något av det sistnämnda, och det är faktiskt upp till var och en hur de vill spendera sina pengar, så där har man som enskild person inte så mycket att säga till om - lika lite som att någon annan ska bestämma över vad du ska lägga dina pengar på.
Men om du köper det DU vill ha, det DU tycker är viktigt, så signalerar du ialf vad som är intressant för dig.

Hade själv gärna haft en skärm på 28-30' med 4k, 144hz, G-Sync, Freesync och IPS-nivå i färgåtergivningen för 3500 - 5000kr, men jag tillhör då en liten målgrupp och tekniken för att få ner den till det priset är antagligen inte riktigt där ännu. Då får jag antingen invänta produkten som fyller kraven innan inköp, eller köpa det närmastliggande alternativet. Företagen har ingen skyldighet att utveckla en produkt jag gillar, lika lite som jag har en skyldighet att köpa deras produkter. Om de skulle producera en produkt jag gillar så får de mina pengar, annars inte. Det är trotts allt fortfarande helt OK att inte köpa något.

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaULF:

Konsumentmakt?

Precis där problemet ligger, Svensson-konsumenten är dum i hela jävla huvudet.

Permalänk
Medlem

Har inget problem med högre upplösningar, det jag dock har problem med är böjda TV-skärmar.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Precis där problemet ligger, Svensson-konsumenten är dum i hela jävla huvudet.

Kan du inte utveckla detta påstående? Tror det skulle kunna föra diskussionen vidare.
Är intresserad av vad du exakt menar. Syftar du till tekniskt kunnande? Är det många Svensson som köper "det senaste"? D.v.s. 4k i det här fallet.

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MegaULF:

Kan du inte utveckla detta påstående? Tror det skulle kunna föra diskussionen vidare.
Är intresserad av vad du exakt menar. Syftar du till tekniskt kunnande? Är det många Svensson som köper "det senaste"? D.v.s. 4k i det här fallet.

Kanske tänker han på hur folk frågar efter LEDskärmar trots att de flesta konsumenterna inte vet vad det egentligen innebär (fortfarande vanligt att man tror att LEDskärm är en paneltyp). Det exemplet visar ganska väl att tillverkarna kan styra vad konsumenterna efterfrågar i rätt stor utsträckning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaULF:

Kan du inte utveckla detta påstående? Tror det skulle kunna föra diskussionen vidare.
Är intresserad av vad du exakt menar. Syftar du till tekniskt kunnande? Är det många Svensson som köper "det senaste"? D.v.s. 4k i det här fallet.

Tror precis det han menar är att Svensson inte är tekniskt kunnig, men är intresserad av att ha det "bästa". Därmed går Herr(/Fru) Svensson på säljarna och köper dyra saker med höga siffror i beskrivningen, för alla vet att ju högre siffror, ju bättre teknik!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

3D hade aldrig något genombrott (floppade för 3'e gången på 3 decennium)

lol det är därför det släpps massvis med filmer varje år sedan 2004 eller när det återkom till biograferna.