Permalänk

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Klarar rpi2 50 GB blurays?
Klarar den tex 120 Mbps testet från Jellyfish?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Klarar rpi2 50 GB blurays?
Klarar den tex 120 Mbps testet från Jellyfish?

Nej, 120 Mbps-filen klarar den inte, däremot 80 Mbps (mao nästan dubbla bitraten mot Bluray) är inga problem.
8o Mbps klarar tom mina Pi B.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Nej, 120 Mbps-filen klarar den inte, däremot 80 Mbps (mao nästan dubbla bitraten mot Bluray) är inga problem.
8o Mbps klarar tom mina Pi B.

Om din Pi B klarar 80 Mbps bör väl Pi 2 vara nära 120 Mbps åtminstone?
Vad innebär "High@L5.0"? Antog nästan att det innebar ett 5.0 ljudsystem? Eftersom tidigare var tex 4.1 och 4.0 samt 3.2.

Vill gärna få ut bästa kvalitet även när jag lägger in filmerna i NASen och det är därför viktigt för mig att den klarar just det.

Men du har väl rätt antar jag, om en film är 50 GB och 2h. Kan man då ta 400 000 / 7200?
400 000 megabit och 7200 är ju då sekunder på 2h. För att få ut bit hastigheten som krävs?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Om din Pi B klarar 80 Mbps bör väl Pi 2 vara nära 120 Mbps åtminstone?
Vad innebär "High@L5.0"? Antog nästan att det innebar ett 5.0 ljudsystem? Eftersom tidigare var tex 4.1 och 4.0 samt 3.2.

Vill gärna få ut bästa kvalitet även när jag lägger in filmerna i NASen och det är därför viktigt för mig att den klarar just det.

Men du har väl rätt antar jag, om en film är 50 GB och 2h. Kan man då ta 400 000 / 7200?
400 000 megabit och 7200 är ju då sekunder på 2h. För att få ut bit hastigheten som krävs?

Du får nog läsa på lite...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Du får nog läsa på lite...

Utan tvekan, lust att peka mig i rätt riktning?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Första träffen jag fick på Google: http://en.wikipedia.org/wiki/H.264/MPEG-4_AVC
Kolla tex under punkt 8 för att reda ut @5.0

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Har nu beställt en RPI2. Kommer att använda den som mediespelare. Tror jag kommer köra Openelec eller är någon annan att föredra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmoberg:

Har nu beställt en RPI2. Kommer att använda den som mediespelare. Tror jag kommer köra Openelec eller är någon annan att föredra?

Du har även OSMC som är i alpha 4, tror de skulle komma en final version vilken dag som helst ~ 28feb.
Mitt råd är att du testar båda och ser vilken DU trivs bäst med.

Edit: ny version ute av OpenElec 5.0.4. (kodi 14.2-beta2)

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Snusfri

Fick min RPI2 igår och den står nu och tuffar som webserver med Raspbian on Nginx, mycket trevlig lite sak, känns betydligt rappare än den tidigare Model B som nu får bli Kodi-box

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fick min RPI2 igår och den står nu och tuffar som webserver med Raspbian on Nginx, mycket trevlig lite sak, känns betydligt rappare än den tidigare Model B som nu får bli Kodi-box

Ungefär hur mycket snabbare tycker du det är jämfört med förra processorn? Jag funderar på att uppgradera min webbserver paj mot en 2a. Jag har kört med OwnCloud och WordPress.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Virre131:

Ungefär hur mycket snabbare tycker du det är jämfört med förra processorn? Jag funderar på att uppgradera min webbserver paj mot en 2a. Jag har kört med OwnCloud och WordPress.

Nu har jag bara testat med att installera IP.Board men det är stor skillnad, skulle gissa att den är 3-4x snabbare än Model B som jag körde med tidigare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seyaro:

2. Det lättaste verkar vara att köra en ren kodi distro.
Men jag kör Raspbian med Kodi efter att ha gjort följande:
http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=66&t=99866
Ofta när man stänger av Kodi får man dock en blankskärm,
ibland fungerar det att trycka på valfri knapp eller byta tty för att få tillbaka bilden.
Om inte det fungerar så brukar jag ssh:a in på pi:en och köra sudo killall kodi.

Tänkte rätta mig själv lite.
I guiden står det att man ska kommentera bort tre rader i en config för att undvika problem vid nedstängning av Kodi.
För mig så fungerar det om jag INTE följer den instruktionen.

Permalänk
Medlem

Tror ni dom här kontrollerna fungerar med Raspberry Pi 2?

http://www.miniinthebox.com/sv/2-4ghz-wireless-vibration-cont...

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk

Tänkte försöka installera om OSMC med trådlöst.

Jag är tvungen att fylla i SSID, vet inte vad det är, googlade och det var något id mot nätverket. Men jag har öppet nät utan koder och annat så vad är tanken att skriva då, var hittar jag SSID informationen? Eller är det bara att skriva något random?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Tänkte försöka installera om OSMC med trådlöst.

Jag är tvungen att fylla i SSID, vet inte vad det är, googlade och det var något id mot nätverket. Men jag har öppet nät utan koder och annat så vad är tanken att skriva då, var hittar jag SSID informationen? Eller är det bara att skriva något random?

SSID = namnet på det trådlösa nätverket.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Funkar Netflix med KODI ?
Netflix är väl med silverlight?

Är det i så fall rasbmc man ska köra?

Permalänk
Medlem

Nej Netflix fungerar inte på Raspberry Pi 2. Om inte någon har lyckats sen sist jag kollade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmoberg:

Hur fungerar retropie? Är det ett eget OS eller kör man det i Osmc?

Du fick ett svar på ditt förra inlägg.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Köpte billigaste tangentbordet (med touchpad) idag från netonnet (Logitech K400) vilket fungerade fint. Blev genast lite enklare och roligare jämfört med att bara ha musen.

Installerade om OSMC med inriktning på trådlöst.

Har bytt skin till det man kännerigen.

Men jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas fåigång nätverket.

Usb-stickan lyste i min vanliga dator, men inte ihop med raspberryn.

Tror ni det är kört pga t.ex brist på ström, eller tror ni det är någon inställning jag kan pilla på i OSMC?

Eller ska jag lugna mig till bättre OSMC version är ute?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Usb-stickan lyste i min vanliga dator, men inte ihop med raspberryn.

Tror ni det är kört pga t.ex brist på ström, eller tror ni det är någon inställning jag kan pilla på i OSMC?

Eller ska jag lugna mig till bättre OSMC version är ute?

Vad är det för tillverkare på Usb-stickan?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Vad är det för tillverkare på Usb-stickan?

TP-LINK Archer T4U USB (Realtek 8812au chipset)

Vilket folk har lyckats fåigång (inte sett ihop med OSMC iofs) vad jag förstår på andra forum, men då har dom knappat in massa kod manuellt någonstans.
Går det att trycka på något för att få fram en kommandoruta där man kan pilla in kod i OSMC, eller är det att man ska skriva in det i någon fil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

TP-LINK Archer T4U USB (Realtek 8812au chipset)

Vilket folk har lyckats fåigång (inte sett ihop med OSMC iofs) vad jag förstår på andra forum, men då har dom knappat in massa kod manuellt någonstans.
Går det att trycka på något för att få fram en kommandoruta där man kan pilla in kod i OSMC, eller är det att man ska skriva in det i någon fil?

Verkar gälla Raspbian och Pi B, inte Pi 2.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Verkar gälla Raspbian och Pi B, inte Pi 2.

Aha. Tänkte att Pi 2 skulle klara allt och mer än så men jag är öppen för att skaffa annan Wi-Fi adapter.
Googlade, hamnade på den lista som tidigare nämnts: http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters
Men det är ju mest Pi B folk som lagt in saker där.

Finns det en annan lista ifrån Pi 2 eller vågar man chansa på dom gröna i http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters listan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Aha. Tänkte att Pi 2 skulle klara allt och mer än så men jag är öppen för att skaffa annan Wi-Fi adapter.
Googlade, hamnade på den lista som tidigare nämnts: http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters
Men det är ju mest Pi B folk som lagt in saker där.

Finns det en annan lista ifrån Pi 2 eller vågar man chansa på dom gröna i http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters listan?

Jag kör med en Asus N10 i min Rpi 2 och även min Asus N53 hittades av pin så där har du två kandidater.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Sitter och läser lite om 300mbps wifi.

Citat:

WiFi 802.11n goes up to 600Mbits/s.

So find a good, supported USB 802.11n dongle with an external antenna
and you'll have the hardware that can achieve your 300Mbits/s (and more).
You'll want to use it in a powered hub as it's going to need the full
USB spec 500mA.

Citat:

Not much point in trying to go over the 150Mb standard.

For comparison I just transferred a 750MB file to and from my RPi NAS drive over a wired connection to Win8.1
(Speeds as reported by the Win8.1 file-manager pop up window)

From Win8.1 to RPi NAS = 8MB/s (64Mb/s)
From RPi NAS to Win8.1 = 5.5MB/s (44Mb/s)

I have not tried this over WIFI yet but WIFI will be slower.

Note NAS drive is 2T hard drive formatted ext3

Jag uppfattar att USB porten begränsar farten... Min fråga då är om 150Mbits/s wifi är tillräckligt för streama film?
Annars är det onödigt att jag lägger energi på wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Finns det en annan lista ifrån Pi 2 eller vågar man chansa på dom gröna i http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters listan?

Tar länken en gång till: http://powerpi.de/der-beste-wlan-usb-adapter-fuer-deinen-rasp...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Sant, du nämnde den tidigare så som ursäkt så erbjuder jag övriga läsare en översättning.
https://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=auto&tl=sv&u=...

Citat:

Slutsats (på hans Pi 2)

Den Edimax 7612UAn (Nr 1) och TP-Link WN822N (Nr 2) gör du absolut inget fel. Dessa två adaptrar har en hel del kraft och säkerställa en oavbruten streaming upplevelse på din Pi. 2

Även snabbspolning framåt och större hopp genom långa filmer är absolut inga problem för två!

Internet är ofta den lilla Edimax 7811Un (# 5) rekommenderas. För sin kompakta storlek, levererar den en anständig prestanda och rekommenderas också för det låga priset.

Vem är inte långt borta med sin Pi 2 från routern kommer att ha några problem, men jag rekommenderar att använda en mer kraftfull trådlös adapter för längre sträckor.

Edimax EW-7612UAn (v2) ~250-300kr
TP-Link WN822N (v3) ~ 200-250kr .. oklart om det är V3

Permalänk

Testade att installera Kodi / OpenELEC 5.0.5 på en RPi2. La in några videor på ett FAT32 USB minne, när man sedan försöker spela upp dom visas detta meddelande:

"Uppspelningen misslyckades! Ett eller flera objekt spelades inte."

Ingen typ av fil fungerar, vad kan det bero på?