Permalänk

Kan nämna att OSMC RC2 är riktigt trevlig. Stabil wifi, segar inte minutsvis i menyer, avbryter inte filmer med mera.

Permalänk
Medlem

Tjabba!

Pga. bland annat platsbrist funderar jag på att överge min stora (snabba) och klumpiga HTPC och istället gå över till en Raspberry Pi 2.

Just nu har jag helt enkelt en Windows-PC som kör KODI (XBMC). Alla filmer är antingen på den inbyggda 2 TB disken eller den externa 3 TB usb-disken som är kopplad till denna PC. Streamar alltså inget till den, allt är lokalt och smidigt.

Några frågor:

1.) Min "vanliga" PC står i samma rum, funkar det att helt sonika flytta över hårddiskarna till den och sen typ dela ut skiten så att Pi'n kommer åt hela biblioteket som vanligt, eller kommer detta sega ner nå jävulskt?

2.) Kommer jag kunna köra med Wifi, och isåfall vilken är den snabbaste wifi-stickan som rekommenderas (fungerar utan problem)?

3.) Inga delar är inköpta ännu, så då undrar jag; vad finns det för schysst setup till Pi 2:an? Då menar jag främst chassi, minneskort (class/storlek), laddare/kabel. Och hur styr jag den smidigast? Nån slags kontroll, eller trådlös mus/tangentbord?

4.) Något annat som är bra att veta?

Routern jag kör med är förresten en Asus AC68U

Ös på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biran:

Tjabba!

Pga. bland annat platsbrist funderar jag på att överge min stora (snabba) och klumpiga HTPC och istället gå över till en Raspberry Pi 2.

Just nu har jag helt enkelt en Windows-PC som kör KODI (XBMC). Alla filmer är antingen på den inbyggda 2 TB disken eller den externa 3 TB usb-disken som är kopplad till denna PC. Streamar alltså inget till den, allt är lokalt och smidigt.

Några frågor:

1.) Min "vanliga" PC står i samma rum, funkar det att helt sonika flytta över hårddiskarna till den och sen typ dela ut skiten så att Pi'n kommer åt hela biblioteket som vanligt, eller kommer detta sega ner nå jävulskt?

2.) Kommer jag kunna köra med Wifi, och isåfall vilken är den snabbaste wifi-stickan som rekommenderas (fungerar utan problem)?

3.) Inga delar är inköpta ännu, så då undrar jag; vad finns det för schysst setup till Pi 2:an? Då menar jag främst chassi, minneskort (class/storlek), laddare/kabel. Och hur styr jag den smidigast? Nån slags kontroll, eller trådlös mus/tangentbord?

Ös på!

1. Ja det borde funka att flytta hårddiskarna till en annan dator, för bästa prestanda kanske du behöver använda nfs istället för cifs(cifs använder windows som standard). Väljer du att använda nfs kommer du behöva installera en nfs-server för att dela filmerna till rpi:n.

3. Ofta kan man styra rpi:n med tv:ns fjärrkontroll med hjälp av cec (Consumer Electronics Control), men man bör även ha ett trådlöst tangentbord och mus som komplement.

4. Det kan krävas att man pillar en del för att få det som man vill ha det. Att spela upp filmerna utan hårdvaruacceleration har gett mig mjukare uppspelning. Genom att använda nfs med lite optimerade inställningar har jag fått snabbare nätprestanda med rpi:n

Permalänk

Jag kör

* Raspberry Pi 2.
* Router: Asus RT-N66U
* Wifi-usb-sticka: Edimax EW-7612UAn V2 (som enligt ett test var snabbast och drog minst ström)
* En vit 2.4A adapter som sades vara uppmätt att verkligen ge 2,4
* sandisk ultra 8gb class10 + sandisk extreme usb 3.0 16gb
* trådlöst tagentbord med musplatta
* OSMC RC2

Krävs inte så mycket wifiprestanda för se filmer eller streama webbtv så det funkar.
Jag hämtar filer från usb-hårddisk på routern, eller filer från pc.
RC2 versionen har gjort det drastiskt stabilare.

Men det är fortfarande väldigt nedbantat mot vad Kodi via PC erbjuder så du är beredd på det.

Man kan byta skin så man får omslagsbilder och annat, det är tänkt att OSMC originalskinnet ska bli sånt sen i framtiden men idag är det bara test och enstaka iconer.

OSMC har ett installationsprogram för windows.. där klickar man bara hur man vill ha det.. om allt ska vara på minneskortet eller delvis på usbminnet osv.

Tyckte jag allt dessa småsaker jag köpt var värt det? Inte fram till senaste RC2 versionen, jag var påväg att överväga geupp och köpa en NUC. Men nu funkar det bra så det duger. Saknar omslag och allt det där extra men det ska komma. Och går att välja sådant skin somsagt.

Skrivet av Biran:

Tjabba!

Några frågor:

Ös på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Tyckte jag allt dessa småsaker jag köpt var värt det? Inte fram till senaste RC2 versionen, jag var påväg att överväga geupp och köpa en NUC. Men nu funkar det bra så det duger.Saknar omslag och allt det där extra men det ska komma. Och går att välja sådant skin somsagt.

Byt och kör med Kodi original Confluence skinet så länge, men håller med hade gärna sett nåt mer alternativ än bara lista i RC2.

Låter som att du har fått snurr på din setup nu?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Låter som att du har fått snurr på din setup nu?

Ja RC2 versionen var som natt och dag mot dom tidigare. Slut på att det i menyer segar efter att man gjort något och att filmer avbryts.

Ibland kollar jag deras forum och upplever väl att i takt med att OSMC blivit stabilt så ökar efterfrågan
på det mer kompletta skin'et. Även där hänvisas man till Confluence sålänge (av andra användare). Men han som är ansvarig för utveckla originalet skin'et säger att OSMC är inte riktigt redo än men undertiden jobbar dom på forma den nya looken.

Jag kör vidare på originalet, ser bara serieavsnitt nu ändå samt tycker det är lite kul att se om uppdateringar gör skillnad.

Är lite orolig för att dom kanske medvetet gör det sämre för Raspberry då dom vill sälja sin egna Vero.
Folk har väntat länge på få sina Vero, och nu börjar dom komma ut till köparna. Som börjar rapportera småproblem.
Kanske ökar dom utvecklartakten på OSMC, kanske lägger dom fokuset på Veros funktioner - som dom tjänar pengar på.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen grabbar!
Har varit 120 mil söderut och inte haft möjlighet att svara tidigare, men det blev ett köp av Pi 2, fet jäkla "laddare" på 3.1A, class 10 32 gb kort, Edimax wifi-dongeln som rekommenderas hära.

Det jag har problem med fortfarande är
* att hitta en schysst remote (alternativt smidigt tangentbort och mus)
* ett chassi så otroligt brutalt superhäftig på alla sätt och vis (beställt ett från aliexpress tills vidare) behövs kylning? Beställde kylflänsar anpassade för Pi 2 B
* kör just nu OSMC som inte utvecklas längre, och det var ju inga problem att få igång *ta i trä* å spela upp musik och filmer via wifi från min vanliga dator som får agera mini-nas tills nån annan bättre lösning listas ut. men... jag blir fan inte klok när jag försöker hitta info om för/nackdelar mellan dom olika OS'en till Pi 2. Vilken är det som gäller egentligen?
Krav: hyfsat ny version av kodi ska ju ingå, ska funka att streama material från windows 8 datorn till Pi 2:an utan att behöva tjorva med configfiler i en halv evighet.
har jag för höga krav?
Hur har ni gjort?

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biran:

Har varit 120 mil söderut och inte haft möjlighet att svara tidigare, men det blev ett köp av Pi 2, fet jäkla "laddare" på 3.1A, class 10 32 gb kort, Edimax wifi-dongeln som rekommenderas hära.

* ett chassi så otroligt brutalt superhäftig på alla sätt och vis (beställt ett från aliexpress tills vidare) behövs kylning? Beställde kylflänsar anpassade för Pi 2 B
* kör just nu OSMC som inte utvecklas längre, och det var ju inga problem att få igång *ta i trä* å spela upp musik och filmer via wifi från min vanliga dator som får agera mini-nas tills nån annan bättre lösning listas ut. men... jag blir fan inte klok när jag försöker hitta info om för/nackdelar mellan dom olika OS'en till Pi 2. Vilken är det som gäller egentligen?
Krav: hyfsat ny version av kodi ska ju ingå, ska funka att streama material från windows 8 datorn till Pi 2:an utan att behöva tjorva med configfiler i en halv evighet.
har jag för höga krav?
Hur har ni gjort?

Tackar!

Kör själv på denna för 43 kr med frakt, fast jag inte behöver, då jag kan styra via TV:ns vanliga fjärr. Du har ju även Logitech K400R som är rätt smidigt.

OpenElec funkar fint. Stöd för Airplay, men något laggigt. Så länge din dator finns i ditt nätverk så ska du kunna direktuppspela till din Pi.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biran:

har jag för höga krav?
Hur har ni gjort?

Tackar!

Rätta mig om jag har fel, men det är väl OSMC som faktiskt utvecklas numera? Dvs det nya.
Inte så att du tänker på raspbmc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Kör själv på denna för 43 kr med frakt, fast jag inte behöver, då jag kan styra via TV:ns vanliga fjärr. Du har ju även Logitech K400R som är rätt smidigt.

OpenElec funkar fint. Stöd för Airplay, men något laggigt. Så länge din dator finns i ditt nätverk så ska du kunna direktuppspela till din Pi.

Styra via tv'n fjärr? Hooow? -dreggel-
Hade varit kul med en lösning som inte laggar/segar/hackar i menyerna som det gör just nu med min trådlösa MS-mus. Omöjligt att träffa rätt när det går så segt..

Skrivet av Big Lars:

Rätta mig om jag har fel, men det är väl OSMC som faktiskt utvecklas numera? Dvs det nya.
Inte så att du tänker på raspbmc?

Ja givetvis, det är det "nya" Raspbmc jag menar

Känner ni till XBian? Synpunkter isåfall?
http://www.xbian.org/what-is-xbian/

DETTA är något jag saknar från Kodi i min HTPC!
Enkelheten när man vill lägga till nya shares över nätverket:
http://www.nextofwindows.com/wp-content/uploads/2013/04/2013-...
I OSMC måste det skrivas in smb:\\192.168.........\blablabla\blaha-aha\ och göras värsta jobbiga grejen för varje delad mapp man vill komma åt.
Screenshotet ovan är ju från en Pi 2, så det ska ju inte vara helt omöjligt att få till det så... men huuur? =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biran:

I OSMC måste det skrivas in smb:\\192.168.........\blablabla\blaha-aha\ och göras värsta jobbiga grejen för varje delad mapp man vill komma åt.
Screenshotet ovan är ju från en Pi 2, så det ska ju inte vara helt omöjligt att få till det så... men huuur? =(

Det finns möjlighet att "browsa" och hitta SMB shares i OSMC RC2, bara att trycka vänster när du är i "lägg till share" menyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biran:

Hade varit kul med en lösning som inte laggar/segar/hackar i menyerna som det gör just nu med min trådlösa MS-mus. Omöjligt att träffa rätt när det går så segt..

CEC/AnyNet+ dvs. att du kan styra via hdmi. Prova det först, så slipper du köpa lull lull.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biran:

Ja givetvis, det är det "nya" Raspbmc jag menar

Känner ni till XBian? Synpunkter isåfall?
http://www.xbian.org/what-is-xbian/

Går att styra med mobilen om du har en smartphone.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

1.) Upplever UI't lite laggigt. Speciellt musj*veln hackar sej fram. Är det nåt man får leva med när det "bara" är en Pi 2:a, eller går det att trolla bort?

2.) Jag har nu lagt till nästan hela mitt bibliotek, (filmer, serier och musik). Men, fliken SERIER är nu mera borta på huvudskärmen (kör Confluence skinnet), och jag har letat som en galning och får inte tillbaks det.... hjälp? =(

En till grej..... vilket är erat favoritskinn för Kodi i Pi'n? Prio är väl användarvänlighet, i andra hand snyggheten.

Skrivet av EyeNEye:

CEC/AnyNet+ dvs. att du kan styra via hdmi. Prova det först, så slipper du köpa lull lull.

Haha, innan jag hann läsa svaren hära hade tjejen - av misstag - redan hittat denna funktion, hahaha! Hur coolt som helst, faktiskt.
Jag behöver väl inte ens ha tangentbord och mus inkopplat när detta funkar, right?
Har iofs inte kollat om jag kan tanka subtitles via tv-kontrollen... vet du om det funkar?

Skrivet av Broken-arrow:

Går att styra med mobilen om du har en smartphone.

Japp, så styr jag HTPC'n ibland (Yatse appen)

Skrivet av beh:

Det finns möjlighet att "browsa" och hitta SMB shares i OSMC RC2, bara att trycka vänster när du är i "lägg till share" menyn.

Hittade detta när jag bytte bort OSMC skinnet och slängde dit den jag är mer hemma med; Confluence. -tumme upp-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biran:

Haha, innan jag hann läsa svaren hära hade tjejen - av misstag - redan hittat denna funktion, hahaha! Hur coolt som helst, faktiskt.
Jag behöver väl inte ens ha tangentbord och mus inkopplat när detta funkar, right?
Har iofs inte kollat om jag kan tanka subtitles via tv-kontrollen... vet du om det funkar?

Din tjej är en keeper

Har för mig att du kan använda allt som vanligt. Ska du skriva något så dyker det inbyggda tangentbordet upp. Prova! ( jag är för lat för att gå och testa nu)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem med Airplay på min Pi 2 med Kodi (OSMC). Har försökt med både min iPad och iPhone (båda med senaste programvaran) men får inte fram varken ljud eller bild. Någon som har en aning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Jag har lite problem med Airplay på min Pi 2 med Kodi (OSMC). Har försökt med både min iPad och iPhone (båda med senaste programvaran) men får inte fram varken ljud eller bild. Någon som har en aning?

Ingen hjälp, men Airplay på OpenElec är lite upp och ner med.

Har du ett Micro-SDHC-kort liggandes så kan du ju prova och se om OpenElec fungerar bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rasperry Mirror

Har någon provat att göra en Rasperry mirror ännu?
http://3.bp.blogspot.com/-CLCuSVzTlOw/U9sJ5K0aTjI/AAAAAAAAIIo...

Permalänk

Hej!
Jag är ny här och det känns som att jag är ännu nyare på Raspbian!
Hoppas att jag fattar bättre på ett svenskt forum.
Jag har en tråd på
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=91&t=10843...
som innehåller en massa osorterad information som jag har svårt att sortera.
Jag har omxplayerGUI installerad och den fungerar utmärkt (förutom åäö i undertexter) och det ska finnas en streamfunktion som tydligen kräver youtube-dl för att fungera. Jag har kommit så långt att jag undrar om jag ska i en terminal skriva

"sudo wget https://yt­dl.org/latest/youtube­dl ­O /usr/bin/youtube­dl
sudo chmod a+x /usr/bin/youtube­" eller
"apt get youtube-dl"
"ginstall­ ytdl" fungerar inte.

de 2 alternativen har jag hittat i appendix c: i
http://steinerdatenbank.de/software/omxplayerGUI_manual.pdf
det 3e har jag komponerat själv utifrån information hämtad lite här och där.

Jörgen

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Medlem

Endast detta torde räcka om jag tolkar det rätt:

sudo wget https://yt­dl.org/latest/youtube­dl ­-O /usr/bin/youtube­dl sudo chmod a+x /usr/bin/youtube­dl

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Jag ska prova det men just nu är vädret för bra för att sitta inne i det mörka datorrummet.

Jörgen

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk

Solen gick i moln!

pi@raspberrypi ~ $ sudo wget https://yt­dl.org/latest/youtube­dl ­-O /usr/bin/youtube­dl
--2015-05-15 12:55:47-- https://ytdl.org/latest/youtube%C2%ADdl
Resolving ytdl.org (ytdl.org)... 98.124.198.1
Connecting to ytdl.org (ytdl.org)|98.124.198.1|:443... connected.
GnuTLS: A TLS packet with unexpected length was received.
Unable to establish SSL connection.
--2015-05-15 12:55:50-- https://ytdl.org/latest/youtube%C2%ADdl
Connecting to ytdl.org (ytdl.org)|98.124.198.1|:443... failed: Connection refused.
Resolving ytdl.org (ytdl.org)... 98.124.198.1
Connecting to ytdl.org (ytdl.org)|98.124.198.1|:443... failed: Connection refused.
idn_encode failed (4): `Forbidden leading or trailing minus sign (`-\')'
--2015-05-15 12:55:53-- http://%C2%AD-o/
Resolving ­-o (­-o)... failed: Name or service not known.
wget: unable to resolve host address `­-o'
idn_encode failed (4): `Forbidden leading or trailing minus sign (`-\')'
--2015-05-15 12:55:53-- http://%C2%AD-o/
Resolving ­-o (­-o)... failed: Name or service not known.
wget: unable to resolve host address `­-o'
/usr/bin/youtube­dl: Scheme missing.
pi@raspberrypi ~ $ sudo chmod a+x /usr/bin/youtube­dl
chmod: cannot access `/usr/bin/youtube­dl': No such file or directory
pi@raspberrypi ~ $

Det gick sådär!

Jörgen

Edit
Om jag skriver

sudo apt get install youtube-dl

Installerar jag då en version av youtube-dl som passar Raspbian? eller som åtminstone kan ersättas genom att köra

ginstall­ytdl

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krassegrand:

Om jag skriver

sudo apt get install youtube-dl

Installerar jag då en version av youtube-dl som passar Raspbian?

Ja, förutsatt att det finns i Raspbian-repositoriet, men så vitt jag förstår så är problemet att den versionen du får då inte innehåller uppdateringsverktyget, varför du vill använda nämnda alternativa metoder.

Jag vet inte var ginstall­-ytdl kommer ifrån, men varför kan du inte köra den?
Testat detta?

./ginstall­-ytdl

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

sudo apt-get install youtube-dl

Borde fungera fint, på min PI med raspbian fungerar det. Länken du försöker ladda ner ifrån är total död (https://ytdl.org/latest/youtube%C2%ADdl)

Permalänk

Hur man ska installera youtube-dl på Raspbian har jag läst i appendix C: (sista sidan) i
http://steinerdatenbank.de/software/omxplayerGUI_manual.pdf
Det verkar som att man ska installera en, typ, minimerad version av youtube-dl.

Jag tror att jag börjar med att köra
och sedan följa de andra instruktionerna.

ginstall­-ytdl
är en av dessa instruktioner (från appendix C:)

Jörgen

Edit
Hur lägger man till bokmärken i Chromium browser för Raspbian

Visa signatur

Permalänk

Jag saknar Kanal 5 via OSMC, hur får man enklast detta?

Installerade XOT fast den kunde inte ladda in några kanaler längre.

Permalänk
Skrivet av Krassegrand:

Jag tror att jag börjar med att köra
och sedan följa de andra instruktionerna.

verkar fungera för att installera youtube-dl
men de andra kommandona från appendix C: funkar inte.
Jag har dessutom fått ett svar på Raspberryforumet som säger att man inte ska blanda ihop de olika sätten att installera, toppen!!

Jörgen

Edit
Min youtube-dl funkar att ladda ner videor med men inte som hjälpmedel för omxplayerGUI

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis köpt en Raspberry Pi 2 och aldrig ägt den första versionen, men länge velat köpa en. (Men har inte haft större behov av en) Men nu ville jag ha en htpc så fick bli xbmc

Jag kör OpenElec, men vad föredrar ni OpenElec och OSMC, eller något annat roligt?
Utveckla gärna varför tackar! (Har inte hunnit testa OSMC )

PS:
Någon annan som är dum nog att kör 64gb 10class microsd kort?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Swedishg33k95:

Precis köpt en Raspberry Pi 2 och aldrig ägt den första versionen, men länge velat köpa en. (Men har inte haft större behov av en) Men nu ville jag ha en htpc så fick bli xbmc

Jag kör OpenElec, men vad föredrar ni OpenElec och OSMC, eller något annat roligt?
Utveckla gärna varför tackar! (Har inte hunnit testa OSMC )

PS:
Någon annan som är dum nog att kör 64gb 10class microsd kort?

OSMC ha precis blivit stabilt och snabbt, dom som kodar säljer även en egen minidator så dom är extra angelägna att utveckla mjukvaran. Kommer uppdateringar iaf en gång i veckan. Jag har förvisso inte testat OpenElec så vet inte skillnaden.

Tror inte du har någon glädje av 64gb microkort såvida du inte har tänkt ha en miljard emulator spel på den, eller filmer,
men dom små korten tål inte att man läser/skriver så mycket. Istället kan du köra litet microkort ihop med ett usbminne som tål att arbeta mer. Dessutom kanske samarbetet ger snabbare system.

Raspberry önskar allt i FAT32 format vilket inte tillåter stora filer. Och då skiter det sig att detta är en bärbar mediadator som man tar med sig till andra personer - för man kan inte ha filerna på minneskorten. Såvida man inte börjar kånka med sig usb hårddisk, fast då behöver man mer ström och får kånka med sig lösningar för det = inte någon liten smidig sak att ha med sig.

Jag kör
* Raspberry Pi 2.
* Wifi-usb-sticka: Edimax EW-7612UAn V2 (som enligt ett test var snabbast och drog minst ström)
* OSMC RC2

* stora filer streamar jag från routerns usbhårddisk. med andra ord bara dom minsta viktigaste startfilerna är på microkortet, lite bilder och större filer är på usbminnet och filmer osv finns i nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

OSMC ha precis blivit stabilt och snabbt, dom som kodar säljer även en egen minidator så dom är extra angelägna att utveckla mjukvaran. Kommer uppdateringar iaf en gång i veckan. Jag har förvisso inte testat OpenElec så vet inte skillnaden.

Tror inte du har någon glädje av 64gb microkort såvida du inte har tänkt ha en miljard emulator spel på den, eller filmer,
men dom små korten tål inte att man läser/skriver så mycket. Istället kan du köra litet microkort ihop med ett usbminne som tål att arbeta mer. Dessutom kanske samarbetet ger snabbare system.

Raspberry önskar allt i FAT32 format vilket inte tillåter stora filer. Och då skiter det sig att detta är en bärbar mediadator som man tar med sig till andra personer - för man kan inte ha filerna på minneskorten. Såvida man inte börjar kånka med sig usb hårddisk, fast då behöver man mer ström och får kånka med sig lösningar för det = inte någon liten smidig sak att ha med sig.

Jag kör
* Raspberry Pi 2.
* OSMC RC2

* stora filer streamar jag från routerns usbhårddisk. med andra ord bara dom minsta viktigaste startfilerna är på microkortet, lite bilder och större filer är på usbminnet och filmer osv finns i nätverket.

Haha jo, men tanken var bara att jag skulle ha 16gb minne....men ett försvann och det andra sålde jag. Hade 64gb minne i min Note3 innan. Tänker inte slösa 64 gb microsd kort för det här...har ju massor av saker som kräver microsd. Ett jävla jobb att använda sånt minneskort jag får ju bara ut 32gb ändå... men just nu är det lite upp och ner...

Router: R7000 nighthawk (Har en oöppnad Asus RT-N66U precis brevid mig )
Själv kör jag Samsung 2.1? 2A? Ja antingen eller?
Ett gammalt Logitech g15 och mus behövs aldrig...
Sladd cat6 framdraget från router till tv;n...fiber hemma 250/250 mbit
Sen har jag 3Tb på min skrivbords dator(gaming riggen) står på för det mesta, har ju 81% uptime på dem senaste 6-7 åren
Där hämtas alla filer

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!