Windows 10 ger nya ikoner för papperskorgen, kontrollpanelen och favoriter

Permalänk

Att säga att det är "snyggt" är nog fel, och kanske lite irrelevent, då det är skitfint utan att vara snyggt. väldigt trevligt och charmigt!

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så mycket om ikoner då jag oftast använder icon pack och ändrar men tycker att dessa är lite väl för färgglada. De kanske borde försöka med monochroma och förlita sig på bättre design.

§1
Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar platta ikoner, men de här såg ju inte direkt så fina ut jämfört med andra OS som har platta ikoner. Papperskorgen ser ju ut att vara gjord i Paint. :S

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Ser ut som att de har använt MS Paint.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Gillar inte alls dessa ikonerna av flera anledningar.

1. Fula (dock en smaksak)
2. Dålig färgkombination för standardikonerna (gul, blå, grå).
3. Formen. Näst intill omöjligt att se vad ikonerna ska föreställa. Det är ännu värre är man kör med liten taskbar, där många tunna linjer försvinner.

Efter att kört Windows 10 Technical Preview en längre tid, så föredrar jag faktiskt Windows 8.1 tillsammans med Classic Shell idag.
Det är dock lång tid kvar innan Windows 10 lanseras, så vi får se vad Microsoft hittar på. Jag förstår varför det blir gratis för majoriteten av användarna

Permalänk
Hedersmedlem

Nu låter jag som en gnällspik, men min första association när jag såg bilden var "90-tals webbsida". Jag hade mer hoppats på att de vågat sig på en mer genomtänkt design i några få väl valda färgtoner (gärna enkla extra val för PowerShell). Färgskalan är kanske densamma, men i min smak för grällt och spretigt. Platt design har jag inget emot, än om jag inte kan påstå att det här var en av de bättre utförandena.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara ikonerna. Hela operativsystemet ser hemskt ut. Herregud det får ju Windows 98 att se modernt ut! Och när slutade Microsoft supporta Win 98? 2006! Alltså för nästan 9 år sedan!

Tråkiga och platta ikoner, nä jag håller mig kvar på 8.1...

Visa signatur

Är en tämligen ointressant individ.

Permalänk
Avstängd

Ser riktigt bra ut måste jag säga. Enkelt... less is more.

Kanske kan öka produktiviteten... istället för att stanna upp några extra sekunder och förundras över hur snygga ikonerna är så klickar man bara på dem istället. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Jag är lite tveksam till det platta utseendet, men ikonerna ser väldigt bra ut ändå...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas man kan vælja mellan dom gammla ikonerna & dom nya Annars så fortsætter plattanpassningen detta var det 2a negativa æn så længe detta & x-boxfjollet Annars så tycker jag win 10 verkar bli bra(har testat preview, betydligt trevligare æn 8.1)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Extremt fula ikoner, är lika dant i massa andra program och mobiler. Men allt kör väl på den trenden antar jag.
Tyckte Windows 8 ikonerna var illa..

Permalänk

Platta ikoner är "inne" nuförtiden. Allt ska vara platt, avskalat och se ut som det gjorde på 80-talet. Jag gillar det inte utan föredrar helt klart mer "lull-lull". Men om några år kanske det är inne igen?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Hmm, någon som vet när den här uppdateringen släpps?

Permalänk
Medlem

Hemskt gammaldags och rent ut sagt fruktansvärt fult.

Den enda ursäkt jag kan godta är om de är vektorbaserade, för då har de helt klart en poäng (i skalningssyfte, för olika dpi-inställningar).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Så en återgång till win 3.1/95 då.

Permalänk
Medlem

Usch. Ser ut som ett upptäcksäventyrsspel för barn med de där platta färglada "knapparna" (ikonerna alltså, men de ger mig någon slags knapp-känsla), typ "nu ska vi på ett roligt målar äventyr! klicka på denna för att byta till färgpenseln och hjälp anika färglägga den stora tigern".
Tur att ikoner går att byta.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att se folk påpeka att det påminner om design vi haft för länge sedan? Är det på något sätt en nyhet att det är så mode och trender brukar fungera? Det som nyligen blev omodernt är helt ute, medan det som varit omodernt länge till slut kommer tillbaka som inspirationskälla. Nu kanske ett forum som detta inte har den största delen modeintresserade medlemmar, men konceptet borde ändå inte vara främmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Lite provocerande kanske, men jag menar inte att trolla.
Men, vad är fördelarna med att gå till Win10 om man har Win7?
Vad för tekniska/funktionella fördelar är det?
Förutom Dx12 och en nyare version av IE

Om vi drar det ett steg längre, vad för tekniska/funktionella fördelar finns det med Win10 jämfört med XP?

A shitload, i början så var jag tveksam men jag skulle ändå vilja jämföra din fråga med HDD vs SSD, mindre kapacitet för ett högre pris... Men har man väl testat och kört ett tag så vill man inte gå tillbaka, det är Bättre och man märker det i nästan allt man gör men allting är perfekt, installera classic start/start8 så är du praktiskt taget i en bra mycket bättre version av windows än 7:an, jag använder inget av dessa program då man ändå kommer åt allting via skrivbordet,aktivitetsfältet eller söka genom winknappen+Q.

Sen skulle jag säga att Dx12 är en riktigt bra anledning till att uppgradera oavsett.

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1100005...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Lite lustigt att se folk påpeka att det påminner om design vi haft för länge sedan? Är det på något sätt en nyhet att det är så mode och trender brukar fungera? Det som nyligen blev omodernt är helt ute, medan det som varit omodernt länge till slut kommer tillbaka som inspirationskälla. Nu kanske ett forum som detta inte har den största delen modeintresserade medlemmar, men konceptet borde ändå inte vara främmande.

Samtidigt finns det en betydande skillnad mellan mode och ett GUI. En dator är primärt ett verktyg, något vi använder för att uppnå ett annat mål. Och bör därför anpassas till detta. Och här spelar ikoner in, och hur lätt det är att identifiera en viss funktion t.ex.

Det kan ju vara så att moderna GUI är bättre än äldre, men tycker samtidigt att det varit mycket ett steg framåt och två bakåt i GUI-hänseende senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tycker var fula men är nog bara en vanesak om något år tänker jag nog inte på det. Det viktiga med en ikon är att den ser ut på ett sätt man lägger så man förstår vad det är. Classic=win 2000 design? I så fall måste jag fråga vad är det som du tycker är bra i den? Jag tycker den designen är skitful och blev glad när win xp satte lite färg på sakerna Eller tar det upp mindre pixlar eller något sånt?
Angående ikonerna så är det ju enkelt att själv byta ikoner om man inte gillar det MS ritat.

Classic temat finns att välja i Windows 7 också.

Jag föredrar det eftersom det gör det det ska och inget mer. Det är grått, så det är inte i vägen, och klickbart vs inte klickbart blir tydligt i och med pseudo-3D effekten på knappar. Jag inser som sagt att jag tillhör en minoritet men att döma av feedback-appen finns det såpass många som vill ha det så de kunde i alla fall ha det som valmöjlighet, som i Windows 7.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De nya ikonerna lär väl knappast vinna något designpris

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem

Är lite kluven när det gäller utseendet. Å ena sidan gillar jag principen KISS, alltså att det ska vara enkelt och inte krånglas till i onödan. Men samtidigt blir det lite väl platt och kantigt. Fördelen är kanske att det blir mindre resurskrävande och därför snabbare på klen hårdvara? Sådana platta gränssnitt borde gå att komprimera bra i minnet.

Antar att det är en modenyck eller kanske en anpassning till mobila enheter? Dagens webbsidor ser ju också ut så där och har fått höra att det är för att det ska funka bättre på mobiler med små skärmar och hög upplösning. Men sitter man vid en stor datorskärm med låg upplösning ser sådana sidor groteska ut.

Men det kanske kommer "windowsteman" som kan anpassa ikoner, menyer och annat efter tycke och smak? I så fall spelar det mindre roll hur standardutseendet ser ut, för kan man anpassa det kan var och en bli nöjd.

Permalänk
Medlem

Tillbaka till win 3.11 hehe

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Hoppas dom minskar antalet färger också.
8 borde räcka, eller 16 med high-colour.

Det ger ett rent och modernt intryck, passande för vår tid.

Och 64 bitar är onödigt, 32bitar känns fräschare och mer nyskapande.

Man får inte vara rädd att gå emot strömmen.

Permalänk

Lite OT sorry men, när riktigt kommer den där consumer edition betan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Samtidigt finns det en betydande skillnad mellan mode och ett GUI. En dator är primärt ett verktyg, något vi använder för att uppnå ett annat mål. Och bör därför anpassas till detta. Och här spelar ikoner in, och hur lätt det är att identifiera en viss funktion t.ex.

Det kan ju vara så att moderna GUI är bättre än äldre, men tycker samtidigt att det varit mycket ett steg framåt och två bakåt i GUI-hänseende senaste åren.

Funktion verkar inte vara viktigt på Sweclockers, så länge neonljus och LED fläktar inte klassas som funktionalitet såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är lite kluven när det gäller utseendet. Å ena sidan gillar jag principen KISS, alltså att det ska vara enkelt och inte krånglas till i onödan. Men samtidigt blir det lite väl platt och kantigt. Fördelen är kanske att det blir mindre resurskrävande och därför snabbare på klen hårdvara? Sådana platta gränssnitt borde gå att komprimera bra i minnet.

Antar att det är en modenyck eller kanske en anpassning till mobila enheter? Dagens webbsidor ser ju också ut så där och har fått höra att det är för att det ska funka bättre på mobiler med små skärmar och hög upplösning. Men sitter man vid en stor datorskärm med låg upplösning ser sådana sidor groteska ut.

Men det kanske kommer "windowsteman" som kan anpassa ikoner, menyer och annat efter tycke och smak? I så fall spelar det mindre roll hur standardutseendet ser ut, för kan man anpassa det kan var och en bli nöjd.

Det är nog så att Microsoft fortsätter att fullständigt skita i oss med PC, till förmån för att få framgångar inom det mobila segmentet. Windows 8 var ju ett klart fall av ignorans och varför skulle det inte fortsätta så? Vi får alltså lida för deras förhoppning om marknadsandelar inom det mobila segmentet.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Gillar inte dom där ikonerna jag.. sticker ut för mycket

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
99:e percentilen

Gillar inte alls den platta trenden som tagit över precis överallt. Eller ja, det passar bra i vissa sammanhang: Outlook.com fick till exempel i och med det platta utseendet ett enormt lyft jämfört med den gamla, plottriga, svårnavigerade designen. Men Windows 7 är så otroligt mycket vackrare och inger mycket mer lycka än Windows 8.

Undrar om man helt enkelt kan byta ut imageres.dll mot dess motsvarighet från Windows 7. Vore awesome om det gick.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers