Skrivet av Orici:
EA gör fortfarande bra spel, till skillnad ifrån Ubisoft.
Anno?
Skrivet av Knashatt:
Det största svineriet står INTE spelföretagen för!
Det står dom som laddar ner piratkopior och dom som crackar dessa piratkopior.
Det är ENBART på grund av piratkopiorna dessa typ av skydd överhuvudtaget existerar.
Det är lite som att vissa skulle bli arga för att banker sätter upp galler för deras kassavalv. Det blir ju jobbigt att gå in där för man måste låsa upp gallerdörren.
Eller bli arga för att det finns lås på bilen. Eller lås på ytterdörren. Eller möjligheter att låsa sitt kontokort om det blir stulet. etc etc etc.
Om du vill få bort sådant som DRM-skydd med mera så för du skälla ut dina vänner som laddar ner piratkopior.
Tack vare tjänster som Steam m.m. så är det dock fler som orkar köpa sina spel.
Att dom sätter in en sådan här DRM-spärr är ju för att dom förmodligen har sett att många inloggningar från samma konto sker över fem gånger på olika datorer, och även från olika IP-nummer. Är nog inte alls ovanligt att folk delar på sina konton för att kunna köpa spel tillsammans.
Speltillverkarna gör ett val. Piraterna kopierar deras spel i alla fall, och vi konsumenter som köper spelen drabbas av drakoniska DRM-system. Med det facit vill jag påstå att speltillverkarna gör fel val, och att det faktiskt är deras fel. Man gör det helt enkelt för lätt för sig, och resultatet uteblir. Det finns sätt att få folk att köpa spelen på, utan att pissa betalande kunder i ansiktet.
Skrivet av #enbom:
Det är principsaker. Detta borde inte existera helt enkelt. Helt onödigt.
Jag håller med, men det är ett personligt val man får göra. Det går inte att klandra andra för att de inte prioriterar på samma sätt som jag, bara för att jag tycker att det är självklart, och att alla som prioriterar annorlunda... Nå, de är inte automatiskt idioter. De har förstås felaktiga prioriteringar, men de kommer kanske till insikt så småningom ;- )
Skrivet av emilakered:
Det är irriterande för oss och värt att muttra om, men utöver principbiten kommer en normal gamer aldrig se begränsningen arbeta. Att ämnet först nu hamnar på tapeten internationellt är också lite talande - systemet har rullat sedan höstens DA:I, och borde rimligen upptäckts tidigare om vore en riktig dealbreaker.
Jag är inte ens e "normal gamer", utan närmast en "casual gamer". Och jag spelar med regelbundenhet på 6 olika datorer. Om jag hade spelat ett spel skyddat på det här viset, hade jag haft problem. Det hade inte uppstått var dag, av den enkla anledningen att jag inte sitter på alla 6 burkarna dagligen, och även om jag sitter vid dem, så är det ju som sagt bara som casual gamer, jag har med andra ord huvudsakligen annat än spel för mig när jag sitter framför datorn. Fan, bara här hemma har jag 4'a datorer som det spelas på. Av mig. Den stationära spelburken får av naturliga skäl bära huvud-delen av lasten. HTPC'n för när man slappar i soffan. Två laptoppar, den ena "min" den andra "min gamla" som jag åker på att använda när "någon" lagt beslag på "min" för att deras Sims inte funkar på "min gamla" (Jag vet inte varför de tror att mina spel fungerar bättre på den gamla.) Och det är bara här hemma. Hemma hos henne, och på kontoret där de andra arbetar, och jag sover på soffan har jag fler möjligheter att spela, och gör det med regelbundenhet. Mer på kontoret än hemma hos henne, men jag är helt övertygad om att det är bra för arbetsmoralen när jag sitter med en laptop i kontorslandskapet och bygger på mitt imperium, så att personalen inser vad de går miste om. Som plåster på såren brukar jag komma intraskande med en stor glass sommartid, det brukar leda till allmän mobilisering, och en utflykt till närmsta glassbar. Ja, jag tänkte ju inte dela med mig...
Skrivet av emilakered:
Så, för att sammanfatta. Ser jag poängen med det mer restriktiva DRM-systemet EA infört? Nej, inte direkt. Tycker jag det är ett problem för slutanvändare? Nej, inte utöver principsaken. Kommer SweClockers bojkotta EA-spel? Inte som det ser ut idag.
Faller in under det jag nämnde ovan, alla har rätt att prioritera olika. Och så länge nivån på antalet hårdvaru-id'n ligger där det gör i dag, är det säkert inte ett speciellt stort problem. Men jag räknar kallt med att antalet kommer att sjunka framöver.
"Ursäkten" att det egentligen inte är en DRM funktion, utan "anti-fusk" är, självklart, skitsnack. Man loggar alla hårdvaruiden som är inloggade under ett konto, och när någon åker fast för att ha fuskat, bannar man allihop. Det finns ingen anledning att begränsa det till 5 id'n. Och om någon tror att man inte lagrar alla ID'n mer eller mindre permanent redan i dag... Jag har en bro i USA, en snygg temporär stålkonstruktion i Frankrike, och ett något vertikalt utmanat torn i Italien, att sälja till er. En hash är som mest ett par hundra tecken, och då har man räknat fram en gigantisk hash. Med tanke på priserna på diskutrymme, så lagrar man alla man kommer över i anslutning till användarkontona.
B!