Tio modeller av Intel Skylake för LGA 1151 hittar ut på nätet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DarkOoze:

Är det inte snarare att det är övergången mellan kisel och IHS som är begränsande faktorn då kretsarna böjar bli så små?

Nej de kan man göra mycket bättre om man bara löder fast IHS. Mellan IHS och kylare måste du lita på kylpasta som har betydligt sämre värmeledningsförmåga. Sen handlar det också som sagt om flux, det vill säga effekt per areaenhet. En modern processor tar bara upp en liten del av utrymmet under IHS så de heat pipes på kylaren som ligger direkt över själva kärnan gör mer nytta än de som sitter ute på kanterna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Man vill ju gärna uppgradera sin 2700K bara för att och att det känns naturligt att göra för en high end-dator efter 4 år men ärligt talat så känns det inte motiverat för mig även om jag spelar i 120Hz.

Förra veckan så började jag dock få blåskärmar med min trogna CPU i 4.8GHz så jag fick snällt dra ner till 4.7GHz temporärt och om det förvärras så kanske det blir Skylake ändå beroende på hur bra Skylake klockar och hur stor IPC-skillnaden egentligen blir men jag tvekar på det.
Köper nog i så fall hellre ett till GTX 780

Det är väl mer värt om man spelar spel med stora öppna världar eller liknande som kräver mycket cpu prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Q9550. Nu jämförde jag ju min med en mobil i7 processor, din i5 4690k är nog betydligt kraftfullare än min 4700MQ. Jag vet inte vad du gör med din dator, men jag upplever allt väldigt snabbt. Självklart blir det stor skillnad i RAR osv, men det är inte ofta jag extraherar mycket stora filer. Visual Studio och andra IDEer jag jobbar med fungerar lika snabbt och bra på båda datorerna. Spelen är svårt att jämföra då jag har ett bättre grafikkort i min laptop, men det är inte ofta C2Qen ligger i maxload. Så länge jag upplever det såhär (för allt handlar väl om hur man upplever att systemet fungerar?) ser jag inget större mening till att uppgradera. Det jag funderar på är om DDR4 och Skylake kommer vara ett sådan enormt hopp att det faktiskt är värt det. Men som sagt, det är inte direkt som att byta ifrån en Athlon 4000+ till C2Q 2009...

Jo, vet att du jämförde med en mobil CPU Att din bärbara dator har liknande prestanda som din stationära borde säga dig nånting Jag tror att det definitivt kommer vara värt att uppgradera till en modernare processorarkitektur för dig.

Jag uppgraderade från min Q9400 eftersom den hindrade mitt dåvarande grafikkort, GTX 560 Ti, från att arbeta fullt ut. Den gamla processorn gick verkligen på knäna i de flesta moderna spel dessutom.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Det är väl mer värt om man spelar spel med stora öppna världar eller liknande som kräver mycket cpu prestanda

Nja, tro mig för att nå 120Hz krävs en hel del CPU-kraft i vissa spel.
Civilization V, Hitman Absolution, GTA V och många fler jag inte har i huvudet nu är bra exempel. För 60FPS så är det smooth sailing med en Sandy Bridge dock.

(När jag tänker efter är ju de flesta sådana spelen precis som du säger öppna men nu råkar jag spela många sådana )

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ja det börjar bli dags att byta ut sin 2500K mot en 6700K då kanske, det börjar kännas att 4 trådar är lite i vissa moderna spel. Vad tror vi att en sådan kan bli att kosta? 5-6k med moderkort och minne(16Gb)? Eller kommer ens det räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Ja det börjar bli dags att byta ut sin 2500K mot en 6700K då kanske, det börjar kännas att 4 trådar är lite i vissa moderna spel. Vad tror vi att en sådan kan bli att kosta? 5-6k med moderkort och minne(16Gb)? Eller kommer ens det räcka?

Varför byta RAM minne?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skall bli intressant att se hur i7-6700K presterar.
Min 2600K är fortfarande förbannat bra, men man vill ju gärna ha nytt, även fast det inte direkt behövs

Hej THB din 2600K vad har du maxat vid överklockning som mest ? mina sista 2600K pendlade mellan 5.1 till 5,5Ghz på luft Sandy bridge är och var verkligen bästa intel cpu som kunde klocka skiten. min 2700K gjorde max 5,6Ghz just for printscreen.

hoppas man kan minst se 5ghz med en 6700K

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cheben:

Ja det börjar bli dags att byta ut sin 2500K mot en 6700K då kanske, det börjar kännas att 4 trådar är lite i vissa moderna spel. Vad tror vi att en sådan kan bli att kosta? 5-6k med moderkort och minne(16Gb)? Eller kommer ens det räcka?

Jadå, även om kronan är svag mot dollarn idag så hamnar nog 6700K på runt 3K, valfritt moderkort med överklockningsmöjligheter på 1K och minnet lär väl ligga på 1.5-2K om du ska ha DDR4.

Sen så tycker jag precis som någon annan sa att minnesbtye känns lite onödigt då du antagligen redan har DDR3 och Skylake kommer vara bakåtkompatibelt och då sparar du ju 1.5-2K
Bättre att vänta tills priserna går ner och hastigheterna gått upp.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ni som sitter med sandy bridge borde uppgradera genast när skylake kommer ni kommer få en hel frame extra!

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Väntat länge på denna artikeln!

6700 eller 6700K blir det för egen del, dags att ersätta nuvarande Quad 9450

Lutar nog mer åt 6700, det känns som den modellen kommer att orka leva lite längre.

Visa signatur

GPU: Nvidia GTS 450 | CPU: Q9450 | MB: GA-EP35-DS3 | RAM: 2 x 2 GB DDR2 800 MHz | OS: Win10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lexius:

Ni som sitter med sandy bridge borde uppgradera genast när skylake kommer ni kommer få en hel frame extra!

Precis som Uzanar säger så kan det faktiskt vara riktigt CPU-intensivt i spel om man vill uppnå 120Hz hela tiden och om då Skylake medför en okej IPC-förbättring samt är ganska överklockningsvänlig så handlar det om mycket mer än en frame att vinna på en uppgradering från Sandy Bridge.

Nu är det ju det en lite nischad grupp men sen är det ju verkligen inte alla som bara spelar med sina datorer om man säger så

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag sitter pà HD7950@1100 MHz, i5-2500@4.3 GHz men nu när jag bytt upp till 1440p börjar grafikkortet ha det tungt, jag fàr ofta gà fràn Ultra till High/Medium. Att jag kommer byta kort är helt klart, men vilket kort är kraftigt nog att processorn ska flaska i 1440p? Med andra ord, är det värt att byta processor om jag skaffar typ en 390 för den upplösningen?

Edit: Vill ha jämna 60-80 FPS, inga dippar under 50.

Permalänk
Medlem

Intressant och se om skylake-e kommer för socket 2011-3 gynnar mest dom som redan sitter med X99 chipset, eller skulle inte förvåna mig att Socket 2011-4 ska komma är ju tal på det nästa år, då är det nytt chipset igen som gäller. men utnyttjar ddr4 då slipper man köpa nya minnen.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jadå, även om kronan är svag mot dollarn idag så hamnar nog 6700K på runt 3K, valfritt moderkort med överklockningsmöjligheter på 1K och minnet lär väl ligga på 1.5-2K om du ska ha DDR4.

Sen så tycker jag precis som någon annan sa att minnesbtye känns lite onödigt då du antagligen redan ahr DDR3 och Skylake kommer vara bakåtkompatibelt och då sparar du ju 1.5-2K
Bättre att vänta tills priserna går ner och hastigheterna gått upp.

Ja om jag skall stanna på DDR3 eller uppgradera till DDR4 är ju en bra fråga. Det kan dock hända att en kompis till mig köper upp min gamla bräda, och då kan det nog hända att minnerna flyger med i den försäljningen. Man kan ju hoppas DDR4 hinner falla lite i pris till hösten. Kan ju iofs hända att det blir ett DDR3 moderkort ändå, även om det såklart kommer kännas "fel" med en gammal standard på sina nya grejer

Permalänk
Medlem

Varför har Intel så många arkitekturer ute för hemanvändare?
Det är en djungel att välja i för moderkort och CPU.

Dom vill tjäna pengar ,det förstår jag med haha.
Men när det skiljer så lite som det faktiskt gör per generation, är inte utvecklingskostnaderna ganska orimliga?
Dom är ju inte i närheten hotade av tex AMD. Inte varit på flera år.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Ja om jag skall stanna på DDR3 eller uppgradera till DDR4 är ju en bra fråga. Det kan dock hända att en kompis till mig köper upp min gamla bräda, och då kan det nog hända att minnerna flyger med i den försäljningen. Man kan ju hoppas DDR4 hinner falla lite i pris till hösten. Kan ju iofs hända att det blir ett DDR3 moderkort ändå, även om det såklart kommer kännas "fel" med en gammal standard på sina nya grejer

Det verkar endast vara DDRL så dina nuvarande minnen passar troligtvis inte. Jag hade kört på DDR4, det blir bättre att ha ett DDR4-moderkort i framtiden, DDR2 är ju dyrare än DDR3 nu.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cheben:

Ja om jag skall stanna på DDR3 eller uppgradera till DDR4 är ju en bra fråga. Det kan dock hända att en kompis till mig köper upp min gamla bräda, och då kan det nog hända att minnerna flyger med i den försäljningen. Man kan ju hoppas DDR4 hinner falla lite i pris till hösten. Kan ju iofs hända att det blir ett DDR3 moderkort ändå, även om det såklart kommer kännas "fel" med en gammal standard på sina nya grejer

Bara för att klargöra så kommer du inte behöva välja mellan DDR3-moderkort och DDR4-moderkort, alla moderkort för Skylake (Eller i alla fall många) kommer att kunna använda både och så du låser dig inte till DDR3 om vill återanvända dina minnen

Edit: När jag gräver lite i artiklar kanske det inte stämmer förresten, har kanske bara fått för mig det då det fanns moderkort som kunde ha både DDR2 och DDR3 på samma moderkort back in the day. (Om jag nu inte fått för mig det också, snälla någon rätta mig)

Skrivet av MakeCoke:

Det verkar endast vara DDRL så dina nuvarande minnen passar troligtvis inte. Jag hade kört på DDR4, det blir bättre att ha ett DDR4-moderkort i framtiden, DDR2 är ju dyrare än DDR3 nu.

Var har du fått det ifrån? Aldrig sett någonstans att Skylake exklusivt skall stödja just DDRL-minnen?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

En annan hypotes är att krympningen ger ett högre flux. Vi har sett tidigare att kretsarean minskar mer än effekten när man krymper vilket antagligen blir extra tydligt när de fortsätter hålla frekvenserna högt. En mindre krets under IHS betyder att det i praktiken kan krävas en större kylare för att hålla samma temperatur. Det är ju övergången mellan IHS och kylare som den begränsande faktorn för kylning av processorer. Om det är en av anledningarna till högre TDP vet jag inte. Det beror på hur de kommer fram till värdet och hur de klassar kylarna.

Har det dykt upp några rykten om frekvenser på GPUn än?

Verkar i alla fall som krympningar snarare försvårar hög frekvens än underlättar numera. Inte hört något om frekvens på GPU, men den är ändå så pass begränsad av minnesbandbredd på för desktop och begränsad av TDP på bärbara så kvittar rätt mycket vad frekvensen blir. Apple verkar ju föredra många EU som är lite högre klockade (Iris "utan Pro") då det verkar ge bättre perf/W, kanske blir liknande här då antal EU ökar lite i alla fall?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Gäsp! Inget nytt under himlen undantag en krympning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon99339:

Haha skönt att min FX-8350 får rulla på ett tag till

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe jo det verkar ju så.. dessutom släpps dessa inte ens förens till hösten.

Nu är det verkligen så att man inte kan jämföra mhz osv längre, men ändå.. 8 kärnor @3,5ghz betalade jag strax över tusenlappen för nästan 1½ år sen. Får man gissa att man ska ganska långt ner i hierarkin innan man stöter på det priset.

Faktum är att jag gissar att Core i5-6400 kommer bli både dyrare och kanske till och med långsammare än FX-8350. Hur som helst finns det ingen som helst anledning att uppgradera till något av det där såvida inte datorn pajjar ihop innan hösten.

Permalänk
Medlem

DDR3L är So-dimm minnen inte samma som vanliga ddr3 det funkar inte med skylake

HyperX Impact So-dimm DDR3L 1600MHz 16GB

https://www.komplett.se/hyperx-impact-so-dimm-ddr3l-1600mhz-1...

Detta kit ska passa med skylake billigare än ddr4

men tydligen är 1866mhz minne billigare än 1600mhz kolla här

https://www.komplett.se/hyperx-impact-so-dimm-ddr3l-1866mhz-1...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Blir nog en i7:a med nytt moderkort när dessa hittar ut på marknaden

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Bara för att klargöra så kommer du inte behöva välja mellan DDR3-moderkort och DDR4-moderkort, alla moderkort för Skylake (Eller i alla fall många) kommer att kunna använda både och så du låser dig inte till DDR3 om vill återanvända dina minnen

Edit: När jag gräver lite i artiklar kanske det inte stämmer förresten, har kanske bara fått för mig det då det fanns moderkort som kunde ha både DDR2 och DDR3 på samma moderkort back in the day. (Om jag nu inte fått för mig det också, snälla någon rätta mig)

Var har du fått det ifrån? Aldrig sett någonstans att Skylake exklusivt skall stödja just DDRL-minnen?

"Plattformen får stöd för både DDR3L och DDR4, där valet av moderkort avgör vilken minnestyp som kan användas."

http://www.sweclockers.com/nyhet/20354-intel-skylake-och-100-...

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pytonOrm:

DDR3L är So-dimm minnen inte samma som vanliga ddr3 det funkar inte med skylake

HyperX Impact So-dimm DDR3L 1600MHz 16GB

https://www.komplett.se/hyperx-impact-so-dimm-ddr3l-1600mhz-1...

Detta kit ska passa med skylake billigare än ddr4

men tydligen är 1866mhz minne billigare än 1600mhz kolla här

https://www.komplett.se/hyperx-impact-so-dimm-ddr3l-1866mhz-1...

DDR3L är inte synonymt med SO-DIMM. Det kommer vara vanliga fullängdsmoduler som det gäller.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

SeF.Typh00n

jo, jag tänkte på det gör ju inte ha vanliga so-dimm som är för bärbara heller passar nog inte som sagt. du har rätt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Hehe jo det verkar ju så.. dessutom släpps dessa inte ens förens till hösten.

Nu är det verkligen så att man inte kan jämföra mhz osv längre, men ändå.. 8 kärnor @3,5ghz betalade jag strax över tusenlappen för nästan 1½ år sen. Får man gissa att man ska ganska långt ner i hierarkin innan man stöter på det priset.

Faktum är att jag gissar att Core i5-6400 kommer bli både dyrare och kanske till och med långsammare än FX-8350. Hur som helst finns det ingen som helst anledning att uppgradera till något av det där såvida inte datorn pajjar ihop innan hösten.

Inte för att vara sån men en i5-6400T kommer vara snabbare än en fx-8350 i alla scenarion som inte låter FXen utnyttja alla trådar fullt ut vilka typ inte finns för folk som bara spelar i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Hej THB din 2600K vad har du maxat vid överklockning som mest ? mina sista 2600K pendlade mellan 5.1 till 5,5Ghz på luft Sandy bridge är och var verkligen bästa intel cpu som kunde klocka skiten. min 2700K gjorde max 5,6Ghz just for printscreen

hoppas man kan minst se 5ghz med en 6700K

Min 2700K gör 5,1Ghz stabilt, över 5,4Ghz väldigt ostabilt

Och jag håller med dig: " Sandy bridge är och var verkligen bästa intel cpu som kunde klocka skiten." den fick mig att tappa hakan flera gånger.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Thornblom:

Sitter fortfarande med en klockad Core 2 Quad, känns lika blixtsnabbt som för 5 år sedan. Har en laptop med i7 4700QM och kan inte påstå att jag känner någon skillnad för mina ändamål (utveckling, diverse spel). Har börjat fundera att uppgradera nu till hösten, men vet fortfarande inte om det kommer vara värt den summan pengar att knappt känna någon skillnad ändå? Jag menar, det är inte som 00-talet. Nu är det mest strömförbrukning som verkar vara den stora skillnaden.

Du får ju en mycket modernare plattform om du uppgraderar: exempelvis USB 3.0, SATA III, PCIe 3.0, DDR4 istället för DDR2 (vilket om inte annat möjliggör mer minne), M.2, mSATA, fler PCIe om du väljer ett stort moderkort eller möjlighet till mindre dator om du väljer ett litet. Självklart är det dock bara vissa av de skillnaderna du faktiskt skulle märka.

Förstår också att du inte spelar några tunga spel, för där är skillnaden verkligen inte försumbar.

Men visst, gör man inget prestandatungt räcker det gott med en C2Q och en SSD, vilket jag brukar försöka få folk att förstå när de tänker lägga 8 lax på en ny seg dator att betala räkningar med istället för sin Nehalem-rigg som egentligen bara behöver SSD.

Håller man på med tunga grejer vid datorn kan man däremot inte få för mycket beräkningskraft. Är glad över min sexkärniga Haswell-E, men hade gärna haft dubbelt så många kärnor eller, ännu hellre, dubbla IPC:n.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Varför har Intel så många arkitekturer ute för hemanvändare?
Det är en djungel att välja i för moderkort och CPU.

Dom vill tjäna pengar ,det förstår jag med haha.
Men när det skiljer så lite som det faktiskt gör per generation, är inte utvecklingskostnaderna ganska orimliga?
Dom är ju inte i närheten hotade av tex AMD. Inte varit på flera år.

Faktiskt så tycker jag det är bättre att dom gör en ny socket istället för du måste kolla igenom om ditt moderkort verkligen klarar av cpun. Kommer ihåg att det var sjukt stora problem med det när quad kom till 775 socketen.

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli en 6700k och byta ut nuvarande 4670k. Ett riktigt måndagsex som är hur envis som helst vid överklockning...

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK