Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows vill inte starta även om disken hittas i bios

Permalänk

Windows vill inte starta även om disken hittas i bios

Hej!

Har ett stort problem med min dator. Uppkom idag då jag gick in i bios(ändrade inget), när jag sedan startade om datorn gick den 1 sec in i Windows boot sekvens och sedan blåskärmade den varje gång. Återställde alla bios inställningar och då fungerade det igen. Testade sen att ändra lite inställningar i bios och då kraschade den igen när jag försökte starta Windows. Fick inte ordning på datorn så återställde biosinställningar en gång till. Den kommer förbi bios skärmen men sedan säger datorn "Reboot and select proper boot device or insert boot media in seleted boot device and press a key". Datorn hittar hårddiskarna i bios men kan inte boota från dem. Plockade även ut grafikkort och ljudkort bara för att vara säker på att de inte låg och störde. Testade att stoppa i en windows installationsskiva och den upptäcks och kan köras. Datorn ominstallerades för ca 2 månaders sen btw. Specs finns nedanför.
Är inte extremt taggad på att ominstallera datorn igen då jag sitter på en 7/0,7 lina men om det behövs gör jag självklart det.

Tacksam för hjälp, googlade runt lite med kunde inte hitta någon lösning. Moderatorer får gärna flytta tråden om den ligger på fel plats

Operativsystem: Microsoft Windows 7 64bit
Processor: Intel Core i7 2600K
Processorkylare: Corsair H100i
Moderkort: MSI Z68-GD55
Minne: 2x 4 GB Corsair XMS3 1 600 MHz
Grafikkort: MSI GTX 580 Twin Frozr
Hårddisk: Kingston V300 240GB, Intel 520 180 GB
Nätaggregat Fractal Design Newon R3 1000W
Övriga komponenter: Skivläsare samt Xonar D2.

Permalänk

Där finns en BIOS inställning för SATA diskar som skiftar mellan IDE, AHCI och RAID. Om Windows är installerad med inställningen IDE och du ändrar till det bättre AHCI (eller RAID) så kraschar datorn just när Windows drivrutiner laddas. Man måste då ställa tillbaka till IDE och ändra i Windows Registret så rätt drivrutiner förbereds.

P.S.
När man har ett fungerande Windows så kan man förbereda AHCI inställningen genom att via "Kör" starta ett Kommandofönster. Där skriver man följande rad:
bcdedit /set {current} safeboot minimal
Sedan ändrar man i BIOS till AHCI och startar upp. Man hamnar i ett minimalt Windows och där "Kör" man åter igen ett Kommandofönster och återställer med raden:
bcdedit /deletevalue {current} safeboot
Nästa omstart blir normal och skall inte ge något problem med AHCI.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Där finns en BIOS inställning för SATA diskar som skiftar mellan IDE, AHCI och RAID. Om Windows är installerad med inställningen IDE och du ändrar till det bättre AHCI (eller RAID) så kraschar datorn just när Windows drivrutiner laddas. Man måste då ställa tillbaka till IDE och ändra i Windows Registret så rätt drivrutiner förbereds.

P.S.
När man har ett fungerande Windows så kan man förbereda AHCI inställningen genom att via "Kör" starta ett Kommandofönster. Där skriver man följande rad:
bcdedit /set {current} safeboot minimal
Sedan ändrar man i BIOS till AHCI och startar upp. Man hamnar i ett minimalt Windows och där "Kör" man åter igen ett Kommandofönster och återställer med raden:
bcdedit /deletevalue {current} safeboot
Nästa omstart blir normal och skall inte ge något problem med AHCI.

Hej!
Tacksam för att du tog dig tid.

Jag ändrade till ACHI den första gången vilket gjorde att den började blåskärma när man startade datorn. Efter det återställde jag biosinställningarna igen och default är som sagt IDE. Men även om den står på IDE kan jag inte få datorn att komma förbi biosskärmen i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Blir det samma sak om du försöker starta datorn i felsäkert läge (pumpa F8)?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Blir det samma sak om du försöker starta datorn i felsäkert läge (pumpa F8)?

Tjenare.

Datorn blåskärmar även i felsäkert läge.

Permalänk

Har du en Windows DVD så starta upp på den och på sidan efter språkval väljer du att Reparera installationen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Har du en Windows DVD så starta upp på den och på sidan efter språkval väljer du att Reparera installationen.

Testar detta nu.

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Har du en Windows DVD så starta upp på den och på sidan efter språkval väljer du att Reparera installationen.

Nu är det så att jag inte har en systemavbildning sparad samt att jag inte kan hitta hårddiskarna via alternativet återställningsverktyg. Står att jag ska installera drivrutiner för hårddisken men vad jag vet finns det ingen drivrutin till en Kingston V300 240 GB SSD.

Permalänk
Skrivet av TheAnnoyingBambi:

Nu är det så att jag inte har en systemavbildning sparad samt att jag inte kan hitta hårddiskarna via alternativet återställningsverktyg. Står att jag ska installera drivrutiner för hårddisken men vad jag vet finns det ingen drivrutin till en Kingston V300 240 GB SSD.

Du får extra alternativ utöver återställning av systemavbildningar, där du kan välja uppstarts reparation.
Om du får frågan om drivrutiner till disken så kör du nog AHCI just nu, vilket kräver dessa extra drivisar.

Det kan även vara så att du inte har disken kopplad till de första fyra SATA kontakterna...
Extra SATA-kontakter har oftast andra SATA-chip med sina egna drivrutiner.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Du får extra alternativ utöver återställning av systemavbildningar, där du kan välja uppstarts reparation.
Om du får frågan om drivrutiner till disken så kör du nog AHCI just nu, vilket kräver dessa extra drivisar.

Det kan även vara så att du inte har disken kopplad till de första fyra SATA kontakterna...
Extra SATA-kontakter har oftast andra SATA-chip med sina egna drivrutiner.

Uppstartsreparation fungerade inte(kunde inte reparera) och jag kör IDE. SATA kabeln till OS disken är kopplad till SATA port 1. (har även testat att koppla disken till port 2)

Permalänk

Testade att ändra IDE till AHCI bara föra att se om det gjorde någon skillnad. Nu startar datorn perfekt och har inte fått någon krasch på ca 5 reboots. Testade även att slänga på lite överklockning och fungerar bra än så länge. Ska stresstesta lite och se hur det urartar sig.

Men tackar så hemskt mycket för hjälpen ni gav mig. Mycket trevligt