Firefox öppnar inte PDF, hänger upp sig på dialogrutan

Permalänk

Firefox öppnar inte PDF, hänger upp sig på dialogrutan

Hej, jag har Windows 7 och nyaste Mozilla Firefox-utgåvan. När jag laddar ned en PDF så frågar programmet vad jag vill göra. Jag kan ladda ned filen utan problem men när jag försöker öppna den med Firefox så öppnas bara en ny flik med samma dialogruta och vips så är jag i en endlös loop. Faktum är att jag provade ställa in "Öppna med Firefox" som standardåtgärd och då spammade Firefox upp 1000 flikar tills programmet kraschade och Google anklagade mig för "Onaturligt beteende" och tvingade mig skriva en capatcha.

Så hur ska jag göra för att Firefox faktiskt ska visa PDF:en och inte öppna en ny flik där jag tillfrågas på nytt? Tack på förhand!

Permalänk

Du skall via Firefox gå till https://get.adobe.com/se/reader/ och där först AVmarkera McAfee tillägget och sedan i gula rutan välja "Installera nu". Nästa gång du skall öppna ett PDF dokument så högerklickar du dokumentet och väljer "Öppna med" - "Välj standardprogram..." välj nu Adobe Reader.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Du skall via Firefox gå till https://get.adobe.com/se/reader/ och där först AVmarkera McAfee tillägget och sedan i gula rutan välja "Installera nu". Nästa gång du skall öppna ett PDF dokument så högerklickar du dokumentet och väljer "Öppna med" - "Välj standardprogram..." välj nu Adobe Reader.

Tack för svaret! Jag pratar dock om den i Firefox integrerade PDF-läsaren. Jag vill inte använda Adobe och det ska inte heller behövas.

Permalänk

Okay... men med installationen får du samtidigt installerat ett "Tillägg för Adobe Acrobat" i web-läsarna. Adobe gör ju ingen skada där det ligger om du inte vill använda det.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Okay... men med installationen får du samtidigt installerat ett "Tillägg för Adobe Acrobat" i web-läsarna. Adobe gör ju ingen skada där det ligger om du inte vill använda det.

Jag vill inte använda Adobe p.g.a. integritets- och säkerhetsbrister i deras mjukvara.

Någon som vet hur jag får Firefox PDF-läsare att fungera?

Permalänk
Medlem

Gå in i inställningarna, välj "Applikationer", på raden för PDF ska det finnas en meny, öppna den och välj "Förhandsgranska i Firefox".
(Jag översatte från engelska så det kanske inte är rätt ordagrant)

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Gå in i inställningarna, välj "Applikationer", på raden för PDF ska det finnas en meny, öppna den och välj "Förhandsgranska i Firefox".

På svenska blir det "Firefox - Inställningar - Program - Adobe Acrobat..." men det fungerar bara om Adobe Acrobat Reader installerats så att insticksmodulen har adderats till Firefox... Avinstallerar man Adobe Acrobat Reader i Windows så försvinner även insticksmodulerna i web-läsarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

På svenska blir det "Firefox - Inställningar - Program - Adobe Acrobat..." men det fungerar bara om Adobe Acrobat Reader installerats så att insticksmodulen har adderats till Firefox... Avinstallerar man Adobe Acrobat Reader i Windows så försvinner även insticksmodulerna i web-läsarna.

Sedan ett tag tillbaka har Firefox en inbyggd PDF-läsare som inte kräver installation av något (utöver Firefox då), och som jag förstått det så är det den trådskaparen vill kunna använda.
https://support.mozilla.org/en-US/kb/view-pdf-files-firefox-w...

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

@ToJa92: Okay !!! Raden heter då "Portable Document Format -> Förhandsgranska i Firefox" och det fungerar

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Tack, nu funkar det!

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem i win10 med firefox.
Klickar jag på en pdf länk så vill den bara spara filen, trots jag ställt in ff att förhandsgranska i Firefox.
Samma sak händer i word online när jag klickar på skriv ut när ett pdf är öppet där så vill den också bara spara.

Nån som har nån ide?

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR6 | Asus 3080ti | Samsung 980 m.2 500 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1