Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Systemuppdateringar Android

Permalänk

Systemuppdateringar Android

Hej, ibland kommer det en notis i min mobil att det är en ny systemuppdatering. Jag laddar hem och installerar. Plötsligt så har alla ikoner ändrats, knappar har bytt plats och sättet man gör vissa saker har förändrats. Jag brukar vänja mig med hur mobilen fungerar och förstår inte meningen med att utseendet ändras pga en uppdatering. Vad händer om man struntat i att ladda ner de där uppdateringarna?

Permalänk
Hedersmedlem

Systemuppdateringar innehåller nya version av operativsystemet Android på samma sätt som Windows Update innehåller uppdateringar för operativsystemet Windows. Det hade förmodligen inte hänt något om du struntat i de där uppdateringarna men de innehåller ju säkerhets- och prestandauppdateringar så det är ju klart rekommenderat att installera dem.

Permalänk

Windows update håller ju inte på att ändra utseendet vid uppdateringar, det är mer diskret i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyperdyne68:

Windows update håller ju inte på att ändra utseendet vid uppdateringar, det är mer diskret i bakgrunden.

Inte varit med om att ikoner och funktioner ändras av bara mindre uppdateringar.
Däremot om det går från tex 4.4 kitkat till 5.0 lollipop jo då ändras en hel del.

Beror säkert också på fabrikat och modell..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag har Sony compact Z1 och den nya uppdateringen kom förra veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyperdyne68:

Jag har Sony compact Z1 och den nya uppdateringen kom förra veckan.

Du kan ju alltid läsa vilken uppdatering det är du kommer få. Och sedan googla upp vilka ändringar det innebär för din telefon/modell. Se om du verkligen vill uppdatera eller inte.

Om du inte uppdaterar är det värsta att du blir "spammad" om att uppdatera lite då och då. Vet att det inte går att ta bort från vissa modeller/fabrikat.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk

Jag fick Android 5.0 (Lollipop), kanske det är en extra stor uppdatering.

Permalänk
Hedersmedlem

Mindre uppdateringar har för mig ändrat typsnitt och lite annat smått, men att uppgradera till 5.0 är den största uppdateringen du kommer göra under telefonens livstid. Visst hade du kunnat strunta i den men som sagt rekommenderad. Nu är den ju ändå gjord så jag tror inte du kan få tillbaks den gamla versionen, iallafall inte utan mycket krångel.

Permalänk
Medlem

Fick du lollipop(5.0) så är det även en rätt stor estetisk ändring.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyperdyne68:

Jag fick Android 5.0 (Lollipop), kanske det är en extra stor uppdatering.

Bara tänka dig att 4.4 tex som du hade innan var windows 7 och 5.0 är windows 8. Inget konstigt med att saker och ting ändras. Kolla på ios 6 och ios 7 eller allt annat i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyperdyne68:

Jag fick Android 5.0 (Lollipop), kanske det är en extra stor uppdatering.

Tycker creativ's beskrivning funkar ganska bra.
Du kan tänka på att om första siffran i versionsnumret ändras så är det en helt ny version av operativet, är det siffrorna efter som ändras så är det en uppdatering av den befintliga versionen.

4.x = Kitkat med diverse uppdateringar och fixar.
5.x = Lollipop med diverse uppdateringar och fixar.

Men måste ju säga att jag tycker det är lite pinsamt av Sony att det dröjt så lång tid för dem att ge sina telefoner denna uppdatering dock då den släpptes för typ ett halvår sedan.
Som ägare av en Nexus sitter jag på 5.1.1

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Tycker creativ's beskrivning funkar ganska bra.
Du kan tänka på att om första siffran i versionsnumret ändras så är det en helt ny version av operativet, är det siffrorna efter som ändras så är det en uppdatering av den befintliga versionen.

4.x = Kitkat med diverse uppdateringar och fixar.
5.x = Lollipop med diverse uppdateringar och fixar.

Men måste ju säga att jag tycker det är lite pinsamt av Sony att det dröjt så lång tid för dem att ge sina telefoner denna uppdatering dock då den släpptes för typ ett halvår sedan.
Som ägare av en Nexus sitter jag på 5.1.1

Har nog inte direkt något med Sony att göra, har själv en Sony Xperia Z1, och fick min för runt 2mån sen nu. Det är nog att vissa leverantörer (Telia, tele2 osv.) är sena på att släppa den till kunden, eller så har helt enkelt den inte dykt upp tidigare för TS av någon annan anledning. Den släpptes dock först till Z3, sen Z2, sist Z1 och Z. Så dom som hade lite äldre variant fick vänta någon månad längre. Ingen större deal enligt mig men men.

EDIT: Sitter själv bara på 5.0.2 just nu, så visst, håller väl med delvis att dom är väl inte jättesnabba, tycker dom borde lösa så dom släpper uppdateringarna universalt till alla samtidigt.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

Har nog inte direkt något med Sony att göra, har själv en Sony Xperia Z1, och fick min för runt 2mån sen nu. Det är nog att vissa leverantörer (Telia, tele2 osv.) är sena på att släppa den till kunden, eller så har helt enkelt den inte dykt upp tidigare för TS av någon annan anledning. Den släpptes dock först till Z3, sen Z2, sist Z1 och Z. Så dom som hade lite äldre variant fick vänta någon månad längre. Ingen större deal enligt mig men men.

EDIT: Sitter själv bara på 5.0.2 just nu, så visst, håller väl med delvis att dom är väl inte jättesnabba, tycker dom borde lösa så dom släpper uppdateringarna universalt till alla samtidigt.

Är väl en blandning av tillverkarna och leverantörerna men mest ligger på tillverkaren då det är dessa som bygger om saker i operativet när stora uppdateringar kommer så även när mindre uppdateringar kommer måste de se till att allt de har ändrat fortfarande fungerar som det ska och måste därför skjuta på släpp.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.