Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Jobbar deltid, hur mycket semester?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du har rätt i att det verkar konstigt att man först signar upp sig på att jobba och sedan vill ha semester. Och visst stämmer det att arbetsgivaren kan neka ditt önskemål och hänvisa dig till vissa veckor under juni-augusti.

Jag tror vi överdriver TS önskemål om semester lite. Jag tolkar det som att TS är studerande som vill jobba extra i sommar, men samtidigt har han några andra saker han vill göra. Åtta dagar ledigt under hela sommaren är inte så farligt.

Okay, tack!

8-9 dagar, absolut inte mycket för en sommarsemester. Men det var ju den semester TS fått beviljad, han vill ju så som jag förstår det ha mer.
Och frågan är ju om det är 8-9 dagar i sträck eller 8-9 arbetande dagar.
Räkna lätt på 66% = 3 dagar i veckan, då kan det ju antingen vara:
* mån-sön + mån = 8 dagar, detta skulle ju t ex kunna ge så lite som 3 lediga jobbdagar
Men det skulle ju likaväl kunna vara 9 lediga jobbdagar utspritt på 3 veckor
* mån-ons + mån-ons + mån-ons, detta skulle ju ge 3 totala veckors ledighet från jobbet, på dessa 9 lediga arbetsdagar.
Jag tycker det blir svårt att uttala sig om rimligheten när man inte närmre vet exakt hur den arbetande tiden ser ut och hur TS räknar "lediga dagar".

Räknar man 20 arbetande dagar i månaden, 66% = 13 dagar, då är ju 8 dagar helt plötsligt 61% ledighet under en månad av den tid man förväntas arbeta.
Så som sagt, det jag är intresserad av är hur länge TS ska arbeta 66% och hur många av dessa arbetande dagar hans ledighet kommer sträcka sig över.

Sist men inte minst så är ju problemet att om nu TS täcker upp i en butik, ska han ha mer semester så kommer det ju saknas personal och nån annan måste tas in. Jag förstår att det blir problematiskt för arbetsgivaren.

Permalänk
Medlem

Har läst igenom alla svar nu och det verkar fortfarande vara oklart om vad som faktiskt gäller. Vissa säger 32h, vissa säger 25 dagar, vissa säger ca 1 vecka...
Tycker också att det är lite halvtråkigt att många frågar "behöver du verkligen semester?" när det i själva verket handlar om rätten till att ta semester på x antal dagar snarare än att jag är i behov av det. Jag kan tänka mig att majoriteten här hade tagit semester ifall de hade rätt till det, oavsett om de var i behov av den eller ej.

Avslutar tråden med att säga: tack till er som iaf försökt med att ge konkreta svar, även om det fortfarande verkar vara en pågående diskussion om hur många dagar/veckor det faktiskt rör sig om för min del.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av vompen:

Har läst igenom alla svar nu och det verkar fortfarande vara oklart om vad som faktiskt gäller. Vissa säger 32h, vissa säger 25 dagar, vissa säger ca 1 vecka...
Tycker också att det är lite halvtråkigt att många frågar "behöver du verkligen semester?" när det i själva verket handlar om rätten till att ta semester på x antal dagar snarare än att jag är i behov av det. Jag kan tänka mig att majoriteten här hade tagit semester ifall de hade rätt till det, oavsett om de var i behov av den eller ej.

Avslutar tråden med att säga: tack till er som iaf försökt med att ge konkreta svar, även om det fortfarande verkar vara en pågående diskussion om hur många dagar/veckor det faktiskt rör sig om för min del.

Jag arbetar också som fast timanställd på Teknikmagasinet sedan många år tillbaka och till att börja med tycker jag det är viktigt att förtydliga att butikschefen inte har någon som helst ansvar för hur mycket semester du har eller villkoren i ditt anställningsavtal. Det är något du ska kolla med personalavdelningen, som brukar vara väldigt duktiga med att svara på såna här frågor
Butikschefernas enda uppgift är att lägga in din semester i Quinyx och se till att någon täcker de dagar du är borta - självklart kan han ha åsikter på exakt vilka dagar du tar semester av olika orsaker, men inte hur många dagar.

För att få veta antalet betalda semesterdagar tar du 25/din semesterfaktor. Så om du har en semesterfaktor som jag på 3,33 motsvarar varje semesterdag 3,33 dagar om jag hade varit heltidsanställd, så det innebär att jag har 7,5 dagars semester (vilket avrundas uppåt till 8). Semesterfaktorn baseras på hur många timmar du är anställd på. Tanken med detta är att om du arbetar tex. varje lördag så ska din semesterfaktor göra att du visst kan vara borta 5 sammanhängande veckor under sommaren (eftersom du endast då behöver ta semester 5 dagar).

Jag tänker inte påstå att jag är någon expert inom området men jag har väldigt svårt att tro att TM inte skulle följa lagarna kring detta.

Permalänk
Medlem

Med andra ord bör TS ha lika många semesterdagar (dvs 7.5) som infinity08 då de har samma semesterfaktor (3.3).

Permalänk
Medlem

Du kan höra med arbetsplatsen fackombud hur just ni har det. Antar att du inte är med i facket men den största arbetstagarorganisationens kollektivavtal gäller även dig som oorganiserad.
Intjänandet av semester varierar men vanligt är att föregående år(semesterår) är grund för årets semesterlön. Men det förekommer också att semesteråret och intjänandeåret är samma.
Normalt ska semestern vara klar sista April så jag vet inte om du kan få någon utökning nu men fackombudet kan hjälpa till.
16% är inte ens 1 dag i veckan. Tror inte att du är med i någon tjänstepension då och det kan vara fler delar som inte räknas. Ofta är 20% gräns för att komma med i tjänstepensionssystemet.

Permalänk
Medlem

@vompen Hur gick det?
Trist att så många trådar dör ut utan att TS ger en update

@giplet
Jag fullständigt hatar att läsa avtal, men såg av tillfällighet via en liknande tråd på flashback detta:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19770480.htm
Kollar man paragraf 5:

Citat:

5 § När det gäller en anställning som avses pågå i högst tre månader och som inte varar längre tid, får det avtalas att semesterledighet inte ska läggas ut. I sådant fall har arbetstagaren rätt till semesterersättning.

Och det var ju lite detta vi var inne på, precis som jag menar så verkar det ju orimligt att nån som ska ha en korttid för att antagligen täcka upp för annan semester/vikariat/whatever själv ska kunna begära semester.

Däremot jobbar ju TS deltid under året så antar att detta ej gäller. Men då var "mina" funderingar inte så "off" ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@vompen Hur gick det?
Trist att så många trådar dör ut utan att TS ger en update

@giplet
Jag fullständigt hatar att läsa avtal, men såg av tillfällighet via en liknande tråd på flashback detta:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19770480.htm
Kollar man paragraf 5:

Och det var ju lite detta vi var inne på, precis som jag menar så verkar det ju orimligt att nån som ska ha en korttid för att antagligen täcka upp för annan semester/vikariat/whatever själv ska kunna begära semester.

Däremot jobbar ju TS deltid under året så antar att detta ej gäller. Men då var "mina" funderingar inte så "off" ändå.

Sorry att tråden dog lite, men jag hänger nog på infinitys svar, dvs att det är 7,5 dagar som gäller. Så jag har valt att inte ta det vidare utan går på det svaret Dumt att stöka till det ännu mer...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

vänd dig till facket de kan ge dig bäst svar. är du inte ansluten till facket. har du inget att säga om. då kan de inte hjälpa dig mer än ge råd.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell