Svenskar vill ha snabbare bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är nog sämre men har dålig koll, har bott i lägenhet senaste åren och de har då alla haft fiber.
Kamomillstigen hade fiber ungefär samtidigt som GG, om man räknar det som privata hushåll.
Har helt klart gått segare för andra områden än GG.
110 hushåll i Töre på någon månad är bra jobbat imo

Kalixnet bildades 2013,
110 hushåll i Töre är vad man mäktat med hittills,
så någon månad är det nog...

Kalixnet har fn inga kända aktiviteter inplanerade 2015, som är riktade mot privata hushåll...
(Dvs, så vitt jag och mitt kontaktnät känner till)

Och Kalixnet blotta existens, lägger en död hand över möjligheten att väcka ev privata initiativ.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Just nu gör jag det gratis åt mina kompisar så inget svart här.

Trevligt för dem, dyrt för dig. Fast intressen får ju kosta som man brukar säga!

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas-2400:

Ja fast för 99.99% av befolkningen när det gäller privatpersoner är 100mbit långt över vad dom behöver och använder! Över 1gbit är åt helvete overkill, finns ju inget som kan nyttja hastigheten annat än i servermiljöer.

Har du väl testat Gbit så kan jag säga att det blir jobbigt att gå från det. Det är såklart overkill den mesta av tiden, men att kunna köpa ett spel på steam, börja ladda ner, göra sig en macka och spelet är nedtankat när man är tillbaka är bara så obeskrivligt skönt. Klart man klarar sig på 100/100, men lite vardagslyx skall man allt ha, särskillt när det kan vara så billigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha snabbare internet. Mitt Comhem 50mbit är tillräckligt snabbt.

Vad jag vill ha är en bättre lösning. Vill ha fibernätverk där man kan välja bland många leverantörer så man kan byta när de inte sköter sig. Vill ha ett smidigt fibermodem i elskåpet, kopplad till min egen Router. inte comhems jävla Sunk-router i min tv-bänk. Dessutom vill jag inte ha nertid och störningar på nätet...

Aja man kan inte få allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas-2400:

Ja fast för 99.99% av befolkningen när det gäller privatpersoner är 100mbit långt över vad dom behöver och använder! Över 1gbit är åt helvete overkill, finns ju inget som kan nyttja hastigheten annat än i servermiljöer.

Jodå... jag cappar min 100 lina rent för ofta

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd

Har "bredband" via tre hål i vägen. Combort (eller är det hem.. för jag vetifan?) är det sämsta som hänt mig.

Låt mig klargöra: 250/10 uppkoppling är inget en normal människa brukar, 10 mbit upload är ingenting idag. Det största problemet med Combort är att det är via COAX kabeln istället för fiber vilket gör spelande till en pina om något uppdateras i bakgrunden eller om någon annan i huset väljer att göra något som tar ett par mbit, t ex ladda upp en youtubefilm. Combort har även dålig routing ut i europa (de går på den billigaste vägen, men trots det kostar deras bredband mer än fiberuppkopplingar) och vissa spelservrar har man 30 ms mer än polaren som sitter på fiber från Telia.

Permalänk
Medlem

Samtidigt förlorar små orter fasta telefonnätet och deras snabbaste sätt att surfa blir EDGE som knappt funkar på grund av täckning.
Sverige är fan patetiskt när det kommer till telekommunikation.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk

Där jag bor har vi haft väldigt dåligt internetuppkoppling genom åren p.g.a. att det inte har funnits tillgång till a-dsl så har vi blivit tvungna att hålla oss till mobilt bredband.

Själv är jag äldsta barnet i familjen och teknikintresserad som jag är så har jag hållit mig uppdaterad om vilka bredbands abonnemang som bästa och billigast för oss där vi bor. jag kom ihåg vårat första mobila bredband för ett antal år sedan som var ett 3G(Dock endast EDGE) bredband med väldigt låg hastighet men det det dög för oss just då.

Efter vårat 3G abonnemang så har vi provat oss fram mellan olika operatörer/abonnemang och jag har sett en positiv trend med ständiga förbättringar på mobila bredband och idag skulle jag vilja påstå att jag har ganska bra uppkoppling i 4G med 100GB data och Ca 10-20 Mbits nerströms och 2-4 Mbits uppströms och med en responstid som oftast ligger runt 20ms, det är ändå långt ifrån perfekt men det duger för oss just nu.

Trots att vi har "bra" bredband nu så är jag orolig för hur det kommer bli i framtiden. För 3 år sedan förbrukade vi ca 20GB/mån, för 1 år sedan var den siffran uppe på ca 50GB och som jag skrev tidigare så har vi idag 100GB som också förbrukas fullt ut.

Vem vet vad framtiden har att bjuda på men en sak som är säker är att kravet på mobila bredband och bredband över lag kommer att öka markant och vi kommer förlita oss på bredband mer och mer, Så jag hoppas verkligen att det staten får arslet ur vagnen och fixar så vi konsumenter får bättre, stabilare och framförallt snabbare bredband.

Permalänk
Medlem

"Vad är din primära internetuppkoppling?" Wifi som svarsalternativ...Var ni roliga eller är det alternativet man ska ta om man kör på grannens och inte vet vilken typ det är?

Permalänk
Skrivet av cheben:

Har du väl testat Gbit så kan jag säga att det blir jobbigt att gå från det. Det är såklart overkill den mesta av tiden, men att kunna köpa ett spel på steam, börja ladda ner, göra sig en macka och spelet är nedtankat när man är tillbaka är bara så obeskrivligt skönt. Klart man klarar sig på 100/100, men lite vardagslyx skall man allt ha, särskillt när det kan vara så billigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av _niko_:

Jodå... jag cappar min 100 lina rent för ofta

Notera att jag skrev "över 1gbit". Upp till 1gbit förstår jag att vissa kan ha användning av, dock inte den stora majoriteten av befolkningen i dagsläget.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem

För min del skulle det väga tungt om det finns eller inte finns fiber om man nån gång flyttar till en mindre ort.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

100/10 känns lite segt men samtidigt är det väl ungefär det jag har råd med just nu. Skulle gärna haft snabbare om det inte varit så himlans dyrt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av PeanutPowerz:

"Vad är din primära internetuppkoppling?" Wifi som svarsalternativ...Var ni roliga eller är det alternativet man ska ta om man kör på grannens och inte vet vilken typ det är?

Haha, jadu vad kan de mena med det Jag skulle gissa på att de menar sk. surfzoner eller wifi-zoner.

Permalänk

Hade jättegärna kört någon form av hybrid 1000/100 där jag kan ha mitt 100/10 till vardagligt bruk och när jag väl kommer upp i hastigheter över det så har jag 100gb 1000/100 i månaden att gotta mig med. Väldigt sällan skulle jag komma upp i 1000/100 och att ligga på en så stark lina känns onödigt, speciellt när det mer än dubblar priset just nu. Samtidigt så har jag det när jag väl behöver det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zeg:

Samtidigt förlorar små orter fasta telefonnätet och deras snabbaste sätt att surfa blir EDGE som knappt funkar på grund av täckning.
Sverige är fan patetiskt när det kommer till telekommunikation.

Sverige fick just nu beslut om pengar till bredbandsutbyggnad från EU.
Det finns hopp.

Pressmeddelande 26 maj 2015 Näringsdepartementet
Landsbygdsprogrammet godkänt av EU
EU-kommissionen har idag godkänt det svenska landsbygdsprogrammet för perioden 2014-2020 med en total budget på 36,1 miljarder kronor
viktiga satsningar inom programmet är insatser för....
tillgång till bredband på landsbygden.

http://www.regeringen.se/sb/d/19808/a/259780

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

100/10 från bredbandsbolaget. Funkar helt ok även om det hade varit trevligt med 100/100 men den tjänsten finns inte här för tillfället. Önskar att föreningen hade valt öppet fiber vilket fanns tillgängligt men någon på bbb lyckades väl snacka omkull gamlingarna i föreningen 329/månad känns lite dyrt om man jämfört med tex päronen som har stadsnät i villan. 100/100 för 289. Men ska inte klaga. Allt är ju bättre än comhem som gällde när jag flyttade hit

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

"Vad är din primära internetuppkoppling?" Wifi som svarsalternativ...Var ni roliga eller är det alternativet man ska ta om man kör på grannens och inte vet vilken typ det är?

Det finns en hel del studentbostäder där wifi ingår i hyran, sedan finns det även en del städer i Sverige som har börjat dela ut gratis wifi

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Har haft fiber med 100mb/sec sen 2009. Tycker det räcker mer än väl för allt, flyter även på bra när man streamar 4k UHD. Så jag ser ingen anledning till att skaffa 250 eller 1gb även om det är möjligt. Det skulle väll vara först när 8K streaming blivit standard, om ens då.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kalixnet bildades 2013,
110 hushåll i Töre är vad man mäktat med hittills,
så någon månad är det nog...

Kalixnet har fn inga kända aktiviteter inplanerade 2015, som är riktade mot privata hushåll...
(Dvs, så vitt jag och mitt kontaktnät känner till)

Och Kalixnet blotta existens, lägger en död hand över möjligheten att väcka ev privata initiativ.

Att de inte har fortsatt utveckling planerat är ju tråkigt, men 110 hushåll är ju bättre än inga.
Men kom inte EU pengarna i år och det börjades grävas i år för att folk klagat.
Ska 95% ha fiber till 2020 lär ju föreningar börja få tummen ur och börja gräva

Kommer då aldrig skaffa bostad där det inte erbjuds minst 100Mbit fiber.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det byggs ut lite mer fiber...
Jag bor rätt centralt i Norrköping har fiber typ 100m ifrån mig åt flera håll. Men tyvärr där jag bor finns det bara en dålig ADSL lina som knappt orkar med 8/1 och det räcker inte direkt för 4-5pers som streamar. Och 4G etc är inte direkt något alternativ då man ligger runt några hundra gigabyte i månaden...

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Inaktiv

Fy fan vad jag hatar er allihopa. Här sitter jag i centrala München och har ett enda val av "fiber" internet (där EU betalade för jävla kablarna) och får njuta av VDSL upp till lägenheten (100/10), DS-Lite så ingen möjlighet att ansluta till hemnätet utifrån och världens förmodligen mest inkompetenta och ovänliga ISP support.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Fy fan vad jag hatar er allihopa. Här sitter jag i centrala München och har ett enda val av "fiber" internet (där EU betalade för jävla kablarna) och får njuta av VDSL upp till lägenheten (100/10), DS-Lite så ingen möjlighet att ansluta till hemnätet utifrån och världens förmodligen mest inkompetenta och ovänliga ISP support.

Grattis! Då vet du hur Comhems "fiber"kunder känner sig!
Själv har jag inte ens Comhems "fiber" utan via coax rakt av, vilket är ännu trevligare när det gäller latenser.

Men visst, kan iaf komma åt mitt IP om jag väljer att hosta en hemsida, även om det är ett dynamiskt IP.

Permalänk
Medlem

Löjligt vad mobilt bredband har växt, sämre skräp får man ändå leta efter. Synd för utvecklingen av fiber, folk skaffar mobilt istället eftersom det är bättre än dsl.'

Bara hoppas att Telia ökar hastigheten i sitt nät, 100/100 börjar bli väldigt gammalt.

Permalänk
Medlem

I Finland (eller åtminstone här Helsingfors) så säljs mobilt bredband till precis allt, även för hemmabruk att ha i sin stationära.

Utöver att man aldrig hört talas om några datamängdstak, så har man numera även slopat hastighetstaken för 3G. Man får helt enkelt allt 3G har när man köper det, och det enda som är långsammare är om man kör 2G (vilket jag har, för det medföljer mitt redan i stort sett gratis mobilabonnemang).
4G är dock fortfarande uppdelat i olika hastigheter upp till 300Mbit.

Permalänk
Medlem

8/1 i bästa fall, ADSL. Kämpar för fiber... 4G kan dra något gammalt över sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Passande artikel dagen efter jag snålat klart i livet. Uppgraderade från 10/10 för 99:- i mån till 100/100. 250/250 var jag tvungen att börja byta utrustning och svetsa fiber för att få får väl bli när Gbit blir tillgängligt

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk

@ZaInT: mja, jag bytte från BBB's adls till comhem 50/30, och det är klart mycket bättre...

Permalänk
Medlem

Fick ut 14/0.7 när jag hade ADSL via BBB Har numera 100/10 från Comhem vilket fyller mina behov alldeles utmärkt i dagsläget - än om det hade varit trevligare med lite högre upphastighet. Flyttar dock om ett par veckor och då blir det fiber, 100/10.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Senast igår drog jag iväg ett mejl med en 6Mbyte fil hemma från min adsl och min bror som är mitt uppe i ett spel skriker "laddar någon ner?" Det känns hopplöst med adsl

Haha om någon spelar här hemma och jag skickar iväg en Snap t.ex så blir det ping-spik med adsl

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

När jag flyttade hemifrån 2009 hade jag redan 100/100. Jag fick ut 100/100 också! 2014 fick jag 1000/1000 (gbit), jag får inte riktigt ut 1000/1000 men jag ska inte klaga då jag betalar 92kr/månaden.

Ibland glömmer man hur bra man har det.

Studentjävel.