Vilken spelare mjukvara är bäst för musik?

Permalänk

Vilken spelare mjukvara är bäst för musik?

Hej hoppas jag postat i rätt forum för denna fråga jag undrar vilken mjukvaruspelara är bättre än mediaspelaren att spela upp musik genom?
Tycker Windows media player inte riktigt fyller mina krav längre söker en riktigt bra spelare, finns det en sån?
Med vänlig hälsning
,

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Nu vet jag inte vad du har för krav men jag använder foobar2000 och är helt nöjd.
http://www.foobar2000.org/download

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Du glömde skriva vad du har för krav...

Permalänk

kravet är att det är bättre än Mediaplyern i windows det ska vara klart ljud inget grumligt eller svajigt, kan höra det ibland när man använder en EQ att ljudet blir svajigt på någe vis vad kan det bero på?
Lyssnar genom en surround anläggning för tillfället vet je vilket läge på den anläggningen ska vara på men 2CH kanske är en bra inställning?

en annan fråga jag har en 5.1 förstärkare med en hörlurs ingång 3,5mm tror jag det är eller större, om jag kopplar in ett par såna här till den Audio-Technica ATE-ATH-M50X, Green och väljer headphone theater ska det då komma ut 5.1 till lurarna eller virtuell sådan?
Samt finns det mjukvara som kan simulera surround till sådana lurar?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

kravet är att det är bättre än Mediaplyern i windows det ska vara klart ljud inget grumligt eller svajigt, kan höra det ibland när man använder en EQ att ljudet blir svajigt på någe vis vad kan det bero på?
Lyssnar genom en surround anläggning för tillfället vet je vilket läge på den anläggningen ska vara på men 2CH kanske är en bra inställning?

en annan fråga jag har en 5.1 förstärkare med en hörlurs ingång 3,5mm tror jag det är eller större, om jag kopplar in ett par såna här till den Audio-Technica ATE-ATH-M50X, Green och väljer headphone theater ska det då komma ut 5.1 till lurarna eller virtuell sådan?
Samt finns det mjukvara som kan simulera surround till sådana lurar?

Jag röstar också för Foobar2000.

Vad gäller inställningen så antar jag att 2CH är synonymt med vanlig stereo, vilket väl säkert är bra om det är stereoljud du spelar. Om du spelar något som har fler kanaler så verkar det ju lite tokigt.

Sedan vad gäller lurarna så är det ju en helt separat frågeställning som kanske egentligen borde föräras en egen tråd. Det korta svaret är väl iaf att det där är stereohörlurar, så de kommer i sig aldrig att ta in mer än höger/vänster-kanalerna. Dock går det ju att mixa ned ett större antal kanaler så att man med lurar behåller rumsuppfattning (du har trots allt bara två öron ändå).

Ta t.ex. http://www.qsound.com/demos/virtualbarbershop_long.htm som ett exempel.

Vad din förstärkare faktiskt gör när du har hörlurar anslutna och spelar upp ljud med fler kanaler är väl något som får kollas upp i specifikationer/manual/genom test.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Just när det kommer till mjukvara beror det lite på vilken utrustning du har.
Vill du gå förbi hgela Windows med ljud är Foobar enkelt, gratis och mycket kompetent.
Gillar du mer ordning och reda och stort bibliotek och mer multimedia upplevelse - har du Media Jukebox, Ape WinAmp etc.
Rent uppspelningsmässigt är de inte så mycket bättre eller sämre än varandra så länge de har stöd för det du vill spela upp. Mycket är smaksak.

Mitt råd är att du söker på ett par artiklar med top ten media players - testar av dem och bestämmer dig för den du gillar.

Jag kör själv med Foobar samt Media Jukebox. Tidigare WinAmp användare.

Permalänk
Rekordmedlem

Beror ju på om du är ute efter maximal ljudkvalitet eller finesser, winamp och foobar är bra kombinationer av det om de ställs in seriöst, mediaspelare brukar vara inriktade på finesser och trams med är ljudkvalitet och jplay är extremen åt ljudkvalitetshållet.
att det blir konstigt med eq beror kanske på att du ökat nån nivå så att den går i klipp eller triggar nån gaininställning.
Om du inte har full koll på vad och varför ska du bara sänka nivåer med en eq, aldrig öka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.