Hur göra när man ska LAN:a?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västergötland
Registrerad
Maj 2015

Hur göra när man ska LAN:a?

Hej! Jag och en person till har tänkt att vi ska lana imorn och bygga på nån form av minecraftvärld. Problemet är det att inga av oss kan något om sånt här, och desto mer jag googlar desto mer osäker blir jag... Så jag skulle gärna vilja ha en lite utförlig guide så jag vet hur vi ska göra, gällande allt ifrån nätverk till, tjaaa, allt annat... :). Har även en fråga: om vi lanar och bygger på en värld, kommer då den världen finnas kvar när vi slutar lana, så vi kan spela på den nästa gång? All hjälp mottages tacksamt!

Citera när du pratar med mig, annars kan jag missa det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2005

sitt bakom samma router

| INTEL i7 7700K@4,9GHZ | NOCTUA NH-D15 | ASUS PRIME Z270-P | 32GB DDR4@3000mhz | GTX 1080 STRIX | 512 GB CRUCIAL MX300 SSD | 4TB HDD | WIN 10 | BENQ XL2420Z@144hz| SUPERNOVA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

I minecraft kommer mapen sparas hos den som hostar den. Angående lan, ett smidigt sätt är att ni har en switch alla kopplar in sig i, stäng av brandväggen i windows och tuta och kör. Kan vara lite krångligt att hosta minecraft server imellan åt bara. Den med bäst cpu borde göra det.

Chassi: Corsair 900D Mobo: MSI Z77A-S03
Cpu Intel 3770K 4.4 ghz Kylare EVO Supremacy Gpu XFX 290 ekwb 2.0Ram Ballistix 24 GB
SSD Samsung evo 840 120gb HDD Samsung 1Tb, PSU: EVGA SuperNova 850 G2