Gigabyte Geforce GTX 980 Ti G1 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

https://www.youtube.com/watch?v=B2-gCXscH04 7min in... verkar inte låta så mycket som de påstår här!

En video på youtube säger inte så mycket - i synnerhet inte i detta fallet när kortet (980 ti) inte ens susar på videon (något alla kort gör i någon utsträckning, i synnerhet @ 100% fanspeed.)
Känns som att det mänskliga örat hade snappat upp betydligt mer ljud än vad micen som används till det klippet gör.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Mycket bra tråd

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av WebMaximus:

Hört att det ska komma i slutet av juni.

Då väntar man, tack

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Mother of god.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Ångensten som uppstår när Titan X ägare ser att detta klockar förbi deras penisförlängare x)

Ja shit, vilken ångest man har! Detta kortet presterar likadant som mitt Titan X med lägre klock. När man köper hårdvara i denna prisklassen måste man vara beredd på att det kommer nya grafikkort också Jag tycker bara det är possitivt att fler får tillgång till GM200 för mindre pris Jag ångrar inte mitt val alls, sjukt nöjd med prestandan i 1440P!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tackar för testet! Hoppas MSI, Asus och Zotac Extreme ligger med i planeringen.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Har redan ett EVGA kort på väg men ska ändå bli intressant att se MSI, ASUS och Zotac om de kommer Samt Fury naturligtvis!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

En video på youtube säger inte så mycket - i synnerhet inte i detta fallet när kortet (980 ti) inte ens susar på videon (något alla kort gör i någon utsträckning, i synnerhet @ 100% fanspeed.)
Känns som att det mänskliga örat hade snappat upp betydligt mer ljud än vad micen som används till det klippet gör.

Ett test på SweClockers gör väl inte heller det isf.
Sen säger han att det är bra ljud på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Snusfri

Har själv ett "gammalt" 680 OC 4GB från Gigabyte med deras Windforce-kylare och är väldigt nöjd med den kylaren, inget coilwhine eller några konstigheter så förstår inte vad folk får det ifrån att Windforce-kylaren skall vara sämre än konkurenternas.

Trevligt kort detta dock G1.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Ett test på SweClockers gör väl inte heller det isf.
Sen säger han att det är bra ljud på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, jag litar mer på Sweclockers tester som är väl genomförda och förklarade, än en kille som filmar ett 8 minuters klipp och där själva "ljud testet" går ut på att han filmar kortet från en halvmeters avstånd i ett öppet chassi och säger "titta så tyst det är!"
Sen som sagt så är kortet helt knäpptyst, inte ens något vindbrus hörs - inget kort är så tyst i 100% load.

Slutligen så vet jag lite mer om killarna som recenserar kort på Sweclockers. Den där killen kan jobba för Gigabyte eller vara vinklad på något annat sätt (nu säger jag så klart inte att han är det.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Fick hem mina 2 Gigabyte GTX 980 Ti G1 GAMING från Inet i torsdags och jag är mer än nöjd.

När det gäller ljudnivån så får jag 47db, mätt med en app i mobiltelefonen. Jag mätte på ungefär 70 cm från datorn.

Detta är vid 96% belastning och 80 grader Celsius på ena kortet, 70 på det andra och fläktarna går på ~87%. Tänk dock på att detta är med 2 kort i SLI. Jag har ställt in en egen fläktkurva.

Dom andra fläktarna i datorn går också på hög hastighet för att få ut värmen från korten så det är inte enbart grafikkortens fel att det låter lite om datorn vid hög belastning.

PS Har överklockat grafikkorten lätt till 1300Mhz på gpu:erna. Konstiga är att boost frekvensen klockar up sig själv högre än dom 1300Mhz jag satt till, klockar upp sig själv till 1379Mhz när jag spelar ett spel men vid 80C så klockar korten ner sig till 1366Mhz.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk

Otroligt fånig diskussion om ljudet. Verkar som folk känner sig lite kränkta för att recensenten tycker deras surt förvärvade grafikkort är lite högljutt.

Är väl bara att acceptera att upplevelsen av ljud är extremt subjektiv? Siffran går inte att få ut som en sanning ur 3DMark. Dessutom kan en sådan sak som att en fläkt på ett kort är monterad med några graders fel bidra med stora skillnader pga vibrationer och annat (testa själva).
Och givetvis mäter vissa på 1m, andra på 0.25, Sweclockers i detta fall på 0.12(!).

Mig veterligen är det bara Silent PC Review som kör riktigt kvalificerade akustiktester i ljudisolerad kammare med proffsutrustning.

I denna recension står det ju:
Ljudnivåerna fångas på cirka 12 centimeters avstånd, med ljudtrycksmätaren stående bredvid chassits sidopanel. Värdena mäts i ett vanligt rum med konventionell hårdvara, utan extra isolering eller avancerad testutrustning.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Otroligt fånig diskussion om ljudet. Verkar som folk känner sig lite kränkta för att recensenten tycker deras surt förvärvade grafikkort är lite högljutt.

Är väl bara att acceptera att upplevelsen av ljud är extremt subjektiv? Siffran går inte att få ut som en sanning ur 3DMark. Dessutom kan en sådan sak som att en fläkt på ett kort är monterad med några graders fel bidra med stora skillnader pga vibrationer och annat (testa själva).
Och givetvis mäter vissa på 1m, andra på 0.25, Sweclockers i detta fall på 0.12(!).

Mig veterligen är det bara Silent PC Review som kör riktigt kvalificerade akustiktester i ljudisolerad kammare med proffsutrustning.

I denna recension står det ju:
Ljudnivåerna fångas på cirka 12 centimeters avstånd, med ljudtrycksmätaren stående bredvid chassits sidopanel. Värdena mäts i ett vanligt rum med konventionell hårdvara, utan extra isolering eller avancerad testutrustning.

Men så är det ju... Folk blir buthurt när ngt som dom köpt kritiseras för en eller annan egenskap.

Jag har skrivit innan i tråden eftersom jag haft ett Gygabyte kort hemma som jag lämnade tbx och bytte mot ett EVGA.

Om Gigabyte kortet är högljutt eller ej är ju subjektivt, vissa upplever kanske det som högljutt (jag tex) och andra inte.

Jag kan iaf säga att i min subjektiva bedömning så är ger Gigabyte kortet ifrån sig märkbart mer ljud än vad tex EVGA kortet gör.
Mitt Gigabyte kort hade dessutom likt SCs testexemplar ett rasslande spoltjut vid belastning, om man ska se det som någon indikation för generella problem med just Gigabyte korten låter jag vara osagt.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Men så är det ju... Folk blir buthurt när ngt som dom köpt kritiseras för en eller annan egenskap.

Jag har skrivit innan i tråden eftersom jag haft ett Gygabyte kort hemma som jag lämnade tbx och bytte mot ett EVGA.

Om Gigabyte kortet är högljutt eller ej är ju subjektivt, vissa upplever kanske det som högljutt (jag tex) och andra inte.

Jag kan iaf säga att i min subjektiva bedömning så är ger Gigabyte kortet ifrån sig märkbart mer ljud än vad tex EVGA kortet gör.
Mitt Gigabyte kort hade dessutom likt SCs testexemplar ett rasslande spoltjut vid belastning, om man ska se det som någon indikation för generella problem med just Gigabyte korten låter jag vara osagt.

Hehe är inte det minsta butthurt. Kan nyttja ångerrätten om man inte gillar kortet så där är det inga problem. Däremot är det faktiskt Sweclockers recension som utgör den enda avarten just nu bland recensioner. Att sedan en del folk inklusive jag själv inte alls känner igen det man skriver i recensionen gällande ljudnivån gör det bara än mer skumt.

Kan själv inte förstå hur t ex Guru3d får samma ljudnivå på detta Gigabytekortet och ett GTX 980 referens när det i Sweclockers recension skiljer 3,5db mellan korten. Den skillnaden är inget man skojar bort. Techpowerup, Guru3d och allehanda mindre recensenter anger alla ungefär detsamma, att kortet har en ganska bra ljudnivå, medan Sweclockers anger att det har en riktigt hög ljudnivå.

Personligen tyckte jag inte att kortet lät speciellt mkt alls med original-fläktkurva, dock eftersom mitt kort aldrig översteg 63 grader ställde jag om fläktkurvan så nu är det verkligen knäpptyst och maxar runt 70 grader, så man har ingen anledning att vara missnöjd.

Allt det handlar om är att det är intressant att veta varför Sweclockers recension, gällande ljudnivån skiljer sig från de andras och frågan är ju om det gör kortet rättvisa. I slutändan ska ju sånt här vara till för att hjälpa folk att köpa rätt grejor för dem.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Relik 📜

Jag har pratat med Gigabyte nu och fått lite mer data från deras interna tester. Under full belastning beter sig deras kort nästan exakt som vårt, det planar ut vid 71 grader med fläkten i ~2 500 RPM (60 %). De verkar inte heller vara speciellt fundersamma över den biten, utan mera intresserade av spoltjutet. Det är dock något även andra upplever (både i den här tråden och annorstädes), så är sannolikt exemplarvariation.

I vilket fall som helst vill de skicka ett nytt kort på sikt, vilket jag hoppas någon av oss hinner kika på. Det kan fortfarande vara så att fläktarna är trasiga och av någon anledning låter mer än de ska vid samma varvtal, även om jag helt ärligt inte tror det. Kortet har nämligen inget missljud på det sättet, utan det är mest flödande luft och vinande från snabbt roterande fläktblad som hörs.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hehe är inte det minsta butthurt. Kan nyttja ångerrätten om man inte gillar kortet så där är det inga problem. Däremot är det faktiskt Sweclockers recension som utgör den enda avarten just nu bland recensioner. Att sedan en del folk inklusive jag själv inte alls känner igen det man skriver i recensionen gällande ljudnivån gör det bara än mer skumt.

Kan själv inte förstå hur t ex Guru3d får samma ljudnivå på detta Gigabytekortet och ett GTX 980 referens när det i Sweclockers recension skiljer 3,5db mellan korten. Den skillnaden är inget man skojar bort. Techpowerup, Guru3d och allehanda mindre recensenter anger alla ungefär detsamma, att kortet har en ganska bra ljudnivå, medan Sweclockers anger att det har en riktigt hög ljudnivå.

Personligen tyckte jag inte att kortet lät speciellt mkt alls med original-fläktkurva, dock eftersom mitt kort aldrig översteg 63 grader ställde jag om fläktkurvan så nu är det verkligen knäpptyst och maxar runt 70 grader, så man har ingen anledning att vara missnöjd.

Allt det handlar om är att det är intressant att veta varför Sweclockers recension, gällande ljudnivån skiljer sig från de andras och frågan är ju om det gör kortet rättvisa. I slutändan ska ju sånt här vara till för att hjälpa folk att köpa rätt grejor för dem.

Hmm, har själv läst på flera av varandra oberoende ställen att ljudnivån inte är den lägsta i load, samma för referenkylaren som du jämför den mot ovanför. Har inte själv provat gigabyte kortet men kan vi inte vara överens om att det låter ganska mycket i load för att vara en customkylare? Visst finns det säkert en tendens att försvara allt med ett eget inköp för ganska mycket pengar. Men jag har läst slutsatsen att det låter en del på flera ställen som sagt. Säkert ett superbra kort annars som alla tester påvisar och om du inte störs av ljudet personligen så grattis till dig och då borde du kunna släppa det då du inte påverkas. Din egen upplevelse måste väl vara det viktiga för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Hmm, har själv läst på flera av varandra oberoende ställen att ljudnivån inte är den lägsta i load, samma för referenkylaren som du jämför den mot ovanför. Har inte själv provat gigabyte kortet men kan vi inte vara överens om att det låter ganska mycket i load för att vara en customkylare? Visst finns det säkert en tendens att försvara allt med ett eget inköp för ganska mycket pengar. Men jag har läst slutsatsen att det låter en del på flera ställen som sagt. Säkert ett superbra kort annars som alla tester påvisar och om du inte störs av ljudet personligen så grattis till dig och då borde du kunna släppa det då du inte påverkas. Din egen upplevelse måste väl vara det viktiga för dig?

Bryr mig inte alls för egen del då kylaren är så effektiv att det går utmärkt att ställa en egen fläktkurva så att man inte hör kortet alls. Har försökt berätta detta många gånger redan för att undvika just sådant som du skrivit.

Däremot tror jag att det var nåt fel på kortet man testade. Sånt kan ju faktiskt hända. Sen är det inte omöjligt att jag har fel, men tycker att det är intressant ändå. Både ljudnivån och värmeutvecklingen var avarter jämfört med andra stora sidor, så kanske kan det vara värt att nysta istället för att bara "släppa det"?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Bryr mig inte alls för egen del då kylaren är så effektiv att det går utmärkt att ställa en egen fläktkurva så att man inte hör kortet alls. Har försökt berätta detta många gånger redan för att undvika just sådant som du skrivit.

Däremot tror jag att det var nåt fel på kortet man testade. Sånt kan ju faktiskt hända. Sen är det inte omöjligt att jag har fel, men tycker att det är intressant ändå. Både ljudnivån och värmeutvecklingen var avarter jämfört med andra stora sidor, så kanske kan det vara värt att nysta istället för att bara "släppa det"?

Du skriver själv att "man kan sätta en egen fläktkurva" . Ja det kan man säkert... Men kan vi inte bara vara överens om att kortet låter rätt så mycket "out of the box" för att vara ett kort med custom kylare?

Det ha skrivits om på andra ställen, SC redaktionens exemplar var högljutt, det kortet jag hade hemma var också högljutt. Konklusion ?

Jag kan för övrigt också bekräfta att fläktarna planade ut på runt 60% i load även på Gigabytekortet jag hade hemma. Jag gissar på att SCs testkort beter sig precis som alla angra Gigabyte 980Ti G1 Gaming, förutom möjligtvis spoltjutet då (som även jag hade på mitt)

Vill man ha ett 980Ti som är riktigt tyst (från fabrik och utan att pilla med egna fläktkurvor) så ska man kanske välja ett annat märke.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Du skriver själv att "man kan sätta en egen fläktkurva" . Ja det kan man säkert... Men kan vi inte bara vara överens om att kortet låter rätt så mycket "out of the box" för att vara ett kort med custom kylare?

Det ha skrivits om på andra ställen, SC redaktionens exemplar var högljutt, det kortet jag hade hemma var också högljutt. Konklusion ?

Jag kan för övrigt också bekräfta att fläktarna planade ut på runt 60% i load även på Gigabytekortet jag hade hemma. Jag gissar på att SCs testkort beter sig precis som alla angra Gigabyte 980Ti G1 Gaming, förutom möjligtvis spoltjutet då (som även jag hade på mitt)

Vill man ha ett 980Ti som är riktigt tyst (från fabrik och utan att pilla med egna fläktkurvor) så ska man kanske välja ett annat märke.

Vi kan ju inte veta hur deras exemplar är eftersom vi inte kan testa det själva. Du har säkert mkt rätt i det du säger, så vi lämnar det där

Ikväll är jag inte så glad då mitt kort gick sönder vid start av datorn idag Inte säkert att jag får ett likadant heller om jag vill ha nytt denna veckan, så det känns sådär nu.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vi kan ju inte veta hur deras exemplar är eftersom vi inte kan testa det själva. Du har säkert mkt rätt i det du säger, så vi lämnar det där

Ikväll är jag inte så glad då mitt kort gick sönder vid start av datorn idag Inte säkert att jag får ett likadant heller om jag vill ha nytt denna veckan, så det känns sådär nu.

Fy s*tan va tradigt! Lider med dig...

Hoppas du får ett nytt kort fort!

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Fy s*tan va tradigt! Lider med dig...

Hoppas du får ett nytt kort fort!

Annars får jag ta ett EVGA SC+ eller nåt referens... hur klockar EVGA:et?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Annars får jag ta ett EVGA SC+ eller nåt referens... hur klockar EVGA:et?

I sina recensioner fick Sweclockers upp sitt G1 Gaming i 1482 MHz på kärnan, och sitt SC+ ACX 2.0+ i 1440 MHz på kärnan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Annars får jag ta ett EVGA SC+ eller nåt referens... hur klockar EVGA:et?

Jag vet faktiskt inte hur mycket det klockar. Just mitt kort boostade runt 1300 stock. Slängde på 100Mhz på core och 500Mhz på minnet direkt efter jag stoppade i burken, kortet är var 100% stabilt och jag bara kände att det räcker för mig just nu. Körde 1 benchmark stock i 1300Mhz och 1400Mhz gav 2C mer vid load och 1-2% högre fläkt hastighet än stock. MAO mer eller mindre lika tyst och svalt som out of the box.

Jag är extremt känslig för oväsen från datorn och känner därför inte ngt behov just nu att klocka högre, även om det säkert går.

Jag var tveksam till att köpa ett så dyrt kort innan AMD lanserat sitt FuryX men idag är jag mer än nöjd med min investering. Ett 980Ti i 1403Mhz på core och drygt 7500Mhz på minnet presterar helt enkelt astronomiskt bra framerate i 1440P :0)

Stoppade in ett par 140mm fläktar till i mitt R5 chassi idag och sänkte core temp med ca 2 grader under load på GPUn, 3C lägre temp på CPU också för den delen. 75C på GPU och 43% fläkt hastighet när allt stabiliserad sig efter 15-20 min benchmarking ca.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Jag vet faktiskt inte hur mycket det klockar. Just mitt kort boostade runt 1300 stock. Slängde på 100Mhz på core och 500Mhz på minnet direkt efter jag stoppade i burken, kortet är var 100% stabilt och jag bara kände att det räcker för mig just nu. Körde 1 benchmark stock i 1300Mhz och 1400Mhz gav 2C mer vid load och 1-2% högre fläkt hastighet än stock. MAO mer eller mindre lika tyst och svalt som out of the box.

Jag är extremt känslig för oväsen från datorn och känner därför inte ngt behov just nu att klocka högre, även om det säkert går.

Jag var tveksam till att köpa ett så dyrt kort innan AMD lanserat sitt FuryX men idag är jag mer än nöjd med min investering. Ett 980Ti i 1403Mhz på core och drygt 7500Mhz på minnet presterar helt enkelt astronomiskt bra framerate i 1440P :0)

Stoppade in ett par 140mm fläktar till i mitt R5 chassi idag och sänkte core temp med ca 2 grader under load på GPUn, 3C lägre temp på CPU också för den delen. 75C på GPU och 43% fläkt hastighet när allt stabiliserad sig efter 15-20 min benchmarking ca.

Får du samma temperaturer som Sweclockers?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:

Ja, jag får samma temp på OC som SC får i sina tester oklockat. Det är idag efter jag satt in 3st extra 140mm fläktar (tot 5st) i chassiet.
Igår (med bara 2st 140mm) fick jag 2c högre (77c)

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

@Stoff3th3m4n:

Ja, jag får samma temp på OC som SC får i sina tester oklockat. Det är idag efter jag satt in 3st extra 140mm fläktar (tot 5st) i chassiet.
Igår (med bara 2st 140mm) fick jag 2c högre (77c)

Tack!

Funderar lite på MSI's version också då jag kommer att kunna välja den också i veckan. Vet du något om deras TwinFrozr V kylare?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tack!

Funderar lite på MSI's version också då jag kommer att kunna välja den också i veckan. Vet du något om deras TwinFrozr V kylare?

Har haft ett 980 med derar TwinFrozr och det kortet var riktigt bra. Svalt och tyst.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Har haft ett 980 med derar TwinFrozr och det kortet var riktigt bra. Svalt och tyst.

Lika tyst som ditt EVGA 980 Ti?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Såhär låter mitt kort i full load @80 grader, custom fläktkurva. Något konstigt ljud är det, är det detta ni kallar spoltjut eller?
https://www.youtube.com/watch?v=eNzBkk2z7KU

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:

Nu var det ju ett tag sedan jag hade det kortet, men det är det nog.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]