Permalänk
Medlem

Prodigy mod 2.0

Var ett bra tag sedan jag gjorde nått nu.
Senast bygget var Macchiato och den har jag tröttnat på nu.
Förra bygget på en Bitfenix Prodigy chassi och har tänk att behålla samma låda till detta projektet.

Till detta projekt kommer vara mycket likt det förra, mer en version 2.0 av Macchiato fast med annat färgschema.
Allt är egentligen bara ett "skall" till Prodigy chassiet med paneler gjorda i plexiglas (eller snarare styren-akrylnitril). Skivorna är sedan vitlackade på insidan. Stommen är gjord i vitlackad MDF och ramen till panelerna kommer vara i svartlackad bok.
Första bygget av mig som inte är gjort med trä utseende på några detaljer.

Bilderna är väl inte av högsta klass, fotar lite med mobilen bara. Får försöka få till lite bättre bilder på det färdiga resultatet.
Missade tyvärr bilder på byggandet av stommen.

Över till lite byggande...

Har kapat till skivorna och lackat dom. Den grå färgen är bara ett skyddslager och för att hindra genomlysning på den vita färgen.
Riktigt tråkigt och segt jobb, borrar över 100 hål i skivorna. Ibland önskar jag att man hade tillgång till en CNC.
Det här är andra uppsättningen med paneler jag gör. Första gjorde jag med frästa spår likadana som på Macchiato, men tyckte inte det blev så snyggt och finishen på fräsningen var lite "rå". Efter lite testande så använde jag mig av ett stegborr vilket gav ett bra resultat och samtidigt fick till en lite fasning på hålen.

Gjorde även en ram i bok. Boken är hård och slät vilket är bra när man skall måla på det, kommer som sagt att bli svarta.

Själva stommen.
Byggd i MDF och det känns som det har hundra lager med färg på sig. Har tyvärr inte tillgång till någon sprutbox så allt är gjort med vanlig sprayfärg på burk. Gjorde först ett misslyckat försök med Biltemas (skit) färg, testade sedan med burkar från Clas O. vilka inte var så mycket dyrare men grymt mycket bättre (CRC Pro Paint).

Till sist en lite prov "montering".
Själva chassiet kommer skutas in bakifrån helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Om det finns en Prodigy någonstans här så ser jag den inte. Men jag gillar definitivt vad jag ser!

Snyggt jobbat än så länge!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Yes! Wiihoo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dammfilter.
Har kvar en massa tyg från mitt förra bygge som jag använder som dammfilter. Då köpte jag gardiner från Ikea (Sarita) men verkar inte finnas längre. Dom funkar i alla fall väldigt bra som dammfilter. Försökte få till en bra närbild med min iphone på tyget men gav upp så snor en gammal bild på det.

För att fästa tyget på panelerna kör jag med dubbelhäftande tejp. Kallas nog för mattejp har jag för mig, bred och väldigt stark tejp i alla fall.
Testade med att rulla upp tyget på en pinnen och trycka/spänna fast tyget på tejpen vilket blev bra.

Igen ångrar jag att jag gjorde så många hål
Så seeegt att sitta och skära bort tejpen för hålen....

Lite neodym magneter för att få panelerna att sitta där dom skall.

Skrivet av Arazand:

Om det finns en Prodigy någonstans här så ser jag den inte. Men jag gillar definitivt vad jag ser!

Snyggt jobbat än så länge!

Här är underbarnet och fläker ut sig

Permalänk
Medlem

Snygg början. Det här ska följas.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Liten update.
Fixat till kabelhärvan i mitt chassi.

Går åt en del stripes och "ankare"

Införskaffade mig även en fläktkontroller från NZXT. Fick lite krupp på Corsairs medskicks program "Link". NZXT Grid+ med programvaran CAM funkar grymt mycket bättre och jag kan gömma undar kablarna från fläktarna lite bättre.

Undersidan.
Kommer rotera chassiet 90° från original layouten.

Uppifrån.

Slutligen dax montera lådan i ramen

Hittade en lite miss. Toppen passade inte riktigt 100% och det blev en liten glipa.
I för sig snabbt åtgärdat med en liten fräsning.

Tyvärr var det inte enda missen. Ramen var på gränsen till för tajt. När jag monterade den så blev det en liten spricka i lacken
Så blir till att lacka om ramen igen.

Allt nästan helt klar nu.
Tänkte först vänta på att Skylake skulle komma ut innan jag uppgraderade CPU och moderkort. Men har haft lite problem med moderkortet på senaste så nu blir det nytt moderkort å en 4790k.
Sen blir det som sagt omlackning av ramen och fixa till nån form av knopp/handtag på sidopanelerna så jag kan få upp dom lätt (just nu sitter det en bit maskeringstejp att dra i).

Permalänk
Medlem

Dag 1:

Fick hem nytt moderkort och processor (och en mumsig pingvin stång ).
Blev till att riva ut allt ur burken och pyssla en kväll.

Asus Z97I Plus och en i7 4790K.
Alltid ett lite plus att moderkortet estetiskt passar lite bättre till bygget än det förra som gick i blått.

Avmontering av CPU kylningen, en Corsair H100i.

Återanvände även min minnen, Corsair Vengeance 16GB.

Dag 2:

Åter till verkstaden för lite tråkigt jobb att lacka om stommen.

Först blir det till att maska av allt, massa tejpande...

Slipa ner den nuvarande lacken. Kör med 280 papper för en bra yta, dammigt värre blir det

Grundar med ett lager primer.

Sen täcka med vit lack och en topp med klarlack på det.