Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ok, planerar nu köra med in från botten 360 radiatorn pp, stock 2x140mm fläktar i fronten, beställt och väntar på en 240 rad som ska dra in på sidan i push, ev. pp om det får plats, och 420 rad i taket pp som utblås + stock 140mm fläkt bak ut.
Fått hem allt nu förutom 240 radden och några 90 graders anslutningar. Kommer förhoppningsvis närmaste dagarna. Börjat skruva ihop en del saker och provmontera. Enda jag blir lite undrande över är om hur tight slangen ska sitta när man fäster den på anslutningarna? Fick rekommenderat dessa anslutningar tillsammans med denna slang, man får ta i ordentligt för att få på slangen. Känns som det kan bli problematiskt när man ska montera slangen i chassiet inte bara prova utanför som jag gjort nu. Slangen har 11,1mm innerdiameter och anslutningarna är 12mm. Kanske går att töja ut ändarna något på ett smart sätt för att slippa använda allt för mycket kraft för att få på slangen och ev. förstöra någon komponent?

man får ta i en del, så är det. ska du ha 240 på sidan kan du inte ha några hårddiskburar så tänk på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

man får ta i en del, så är det. ska du ha 240 på sidan kan du inte ha några hårddiskburar så tänk på det.

Ok som det ska vara då. Nej inga hdd burar, kör bara SSD + eventuellt en mekanisk som jag nog i så fall monterar i 5.25 platserna eller vertikalt på baksidan om utrymme finns.

Permalänk
Avstängd

Börjar likna något nu, hoppas på att det blir klart imorgon..beror på postnords något opålitliga service..
Monterat GPU-block och backplates med "hard tubes" som var färdigskurna för 2-slot SLI. Monterat pump/res-kombon får se om det långa reservoarröret får plats när jag monterar radiatorn i taket, har ett kortare annars. Börjar ångra att jag köpt vita anslutningar då nickelanslutningarna på GPUerna ser riktigt bra ut..kanske blir bra i alla fall, kanske blir en framtida "uppgradering". Var "tvungen" att byta ut mina svarta RAM mot några som matchade temat lite bättre.. Nej nu får det vara klart snart annars blir det alldeles för dyrt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Börjar likna något nu, hoppas på att det blir klart imorgon..beror på postnords något opålitliga service..
Monterat GPU-block och backplates med "hard tubes" som var färdigskurna för 2-slot SLI. Monterat pump/res-kombon får se om det långa reservoarröret får plats när jag monterar radiatorn i taket, har ett kortare annars. Börjar ångra att jag köpt vita anslutningar då nickelanslutningarna på GPUerna ser riktigt bra ut..kanske blir bra i alla fall, kanske blir en framtida "uppgradering". Var "tvungen" att byta ut mina svarta RAM mot några som matchade temat lite bättre.. Nej nu får det vara klart snart annars blir det alldeles för dyrt..
http://i.imgur.com/3ZZ6oEk.jpg

Custom loop är DYRT, därför får det anses mer som en hobby/entusiast pryl.
Man blir, i min erfarenhet, heller aldrig klar.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Skrivet av Jonas_75:

Custom loop är DYRT, därför får det anses mer som en hobby/entusiast pryl.
Man blir, i min erfarenhet, heller aldrig klar.

Håller med fullständigt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas_75:

Custom loop är DYRT, därför får det anses mer som en hobby/entusiast pryl.
Man blir, i min erfarenhet, heller aldrig klar.

Jag förstår naturligtvis båda punkterna, var sagt med en glimt i ögat..använde till och med smiley med blinkande öga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Jag förstår naturligtvis båda punkterna, var sagt med en glimt i ögat..använde till och med smiley med blinkande öga..

Mitt inlägg med, men jag glömde

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Avstängd

Har nu fått "klart" min custom loop, åtminstone för ett tag. Orkade inte vänta på att postnord skulle få "tummen ur" utan monterade utan några vinklade anslutningar alls. Fungerade riktigt bra i alla fall. Är mycket nöjd speciellt med GPU temps - 41 grader är vad jag lyckas pressa upp korten i med 1500/8000 överklockning i valley. Vilken skillnad mot förut då dom nådde 85 grader med mildare överklockning än nu!

CPU temperatur är dock lite högre än jag räknat med, runt 70 grader i Aida64 system stability test med 1.24V/4600MHz. Tror inte jag felmonterat cpublocket men kanske ändå värt att prova att montera om.. Är väl ingen fara egentligen då i spel så ligger den på cirka 50grader..

Tack för all hjälp jag fått!

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Har nu fått "klart" min custom loop, åtminstone för ett tag. Orkade inte vänta på att postnord skulle få "tummen ur" utan monterade utan några vinklade anslutningar alls. Fungerade riktigt bra i alla fall. Är mycket nöjd speciellt med GPU temps - 41 grader är vad jag lyckas pressa upp korten i med 1500/8000 överklockning i valley. Vilken skillnad mot förut då dom nådde 85 grader med mildare överklockning än nu!

CPU temperatur är dock lite högre än jag räknat med, runt 70 grader i Aida64 system stability test med 1.24V/4600MHz. Tror inte jag felmonterat cpublocket men kanske ändå värt att prova att montera om.. Är väl ingen fara egentligen då i spel så ligger den på cirka 50grader..

Tack för all hjälp jag fått!
http://i.imgur.com/Zua6OcW.jpg

Det är ett Supremacy EVO block?
Har du satt i rätt jetplate? Applicerat TIM rätt?
Vad har du för temps på VRM's på grafiken, nyfiken bara
Jag passade på att göra rent i mitt Supremacy EVO block när jag bytte jetplate(var lite lite skit i trots att det var direkt ut förpackningen).
Har inte kollat upp vad som gäller för ditt system, men orienteringen av blocket spelar viss roll på vissa CPU:er).

Btw, snyggt bygge!

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas_75:

Det är ett Supremacy EVO block?
Har du satt i rätt jetplate? Applicerat TIM rätt?
Vad har du för temps på VRM's på grafiken, nyfiken bara
Jag passade på att göra rent i mitt Supremacy EVO block när jag bytte jetplate(var lite lite skit i trots att det var direkt ut förpackningen).
Har inte kollat upp vad som gäller för ditt system, men orienteringen av blocket spelar viss roll på vissa CPU:er).

Btw, snyggt bygge!

Jäklar..ser nu att jag borde bytt jetplate från den som satt i..tyckte jag läste manualen noggrant..
Du har ett likadant block? Står att jag bör ha Jet J2 men sen står det att det finns två stycken J2 0.30mm och 0.1mm, tryckfelsnisse? Ska ju även finnas en J3?
edit: försökt googla lite och vissa säger att det inte gör någon större skillnad i temperatur men att "flow rate" blir bättre. Tycks inte vara någon panik att byta i alla fall, står även i manualen att det är "optional" att byta. Vid första tömmning så bytes den dock. TIM är jag ganska säker på att den är bra applicerad. Har gjort det massor gånger och alltid fungerat bra. Kör med en liten dutt i mitten, korsdrar fästskruvarna.

Tror inte det går att mäta VRM temp på 980ti med mjukvara, åtminstone inte de som är baserade på stock PCB. Varken GPU-Z, afterburner eller HWmonitor visar VRM-temp för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Jäklar..ser nu att jag borde bytt jetplate från den som satt i..tyckte jag läste manualen noggrant..
Du har ett likadant block? Står att jag bör ha Jet J2 men sen står det att det finns två stycken J2 0.30mm och 0.1mm, tryckfelsnisse? Ska ju även finnas en J3?
edit: försökt googla lite och vissa säger att det inte gör någon större skillnad i temperatur men att "flow rate" blir bättre. Tycks inte vara någon panik att byta i alla fall, står även i manualen att det är "optional" att byta. Vid första tömmning så bytes den dock. TIM är jag ganska säker på att den är bra applicerad. Har gjort det massor gånger och alltid fungerat bra. Kör med en liten dutt i mitten, korsdrar fästskruvarna.

Tror inte det går att mäta VRM temp på 980ti med mjukvara, åtminstone inte de som är baserade på stock PCB. Varken GPU-Z, afterburner eller HWmonitor visar VRM-temp för mig.

Ok, ja jag har ett supremacy evo...white edition. J*la dumt namn...supremcy och white i samma mening rimmar illa för mig.
På min 2500K prolle så funkar det bäst med blocket vridet 90grader så att kanalerna går ut med själva CPU core.
Var så länge sedan jag läste på detta nu, men såg grafer som visade temperatur skillnader osv.
Såg efter jag skrev mitt inlägg att du kör 2x980Ti, overkill *host host* lol
En annan får nöja sig med ett 290X, vilket var ett stort kliv upp från mitt 750Ti.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas_75:

Ok, ja jag har ett supremacy evo...white edition. J*la dumt namn...supremcy och white i samma mening rimmar illa för mig.
På min 2500K prolle så funkar det bäst med blocket vridet 90grader så att kanalerna går ut med själva CPU core.
Var så länge sedan jag läste på detta nu, men såg grafer som visade temperatur skillnader osv.
Såg efter jag skrev mitt inlägg att du kör 2x980Ti, overkill *host host* lol
En annan får nöja sig med ett 290X, vilket var ett stort kliv upp från mitt 750Ti.

Ahh, inte reagerat på namnet förrän du nämnde det. Håller med om att det inte låter så smakligt precis..
Ok, ska kolla upp det tills det är dags för första tömmning av loopen. Kör nog på så här så länge i alla fall. Har åtminstone bättre temps än förut på cpu. För att inte tala om GPU
Nej inte overkill alls faktiskt med 980ti sli:) Kör ju 4k så ett till vore inte helt fel.. Nej får nog vänta ett tag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ahh, inte reagerat på namnet förrän du nämnde det. Håller med om att det inte låter så smakligt precis..
Ok, ska kolla upp det tills det är dags för första tömmning av loopen. Kör nog på så här så länge i alla fall. Har åtminstone bättre temps än förut på cpu. För att inte tala om GPU
Nej inte overkill alls faktiskt med 980ti sli:) Kör ju 4k så ett till vore inte helt fel.. Nej får nog vänta ett tag..

Ahh, en annan kör 1080p så...

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Tror du inte har CPU blocket optimalt för Haswell , ska nog vridas 90grader.
Det är iallafall vad jag märkt funkar bäst , så jag håller med Jonas75 .

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gubben:

Tror du inte har CPU blocket optimalt för Haswell , ska nog vridas 90grader.
Det är iallafall vad jag märkt funkar bäst , så jag håller med Jonas75 .

Ok, in eller ut överst eller nederst? Spelar det någon roll? Skumt att det inte sägs något om det i manualen om det ger lägre temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ok, in eller ut överst eller nederst? Spelar det någon roll? Skumt att det inte sägs något om det i manualen om det ger lägre temperaturer.

Inget du behöver ha panik att göra. Ta det när du ändå underhåller loopen.
TROR inte det spelar någon större roll om hur in/ut sitter så länge det följer "the flow" i loopen om du hänger med i mitt väldigt trötta resonemang lol

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas_75:

Inget du behöver ha panik att göra. Ta det när du ändå underhåller loopen.
TROR inte det spelar någon större roll om hur in/ut sitter så länge det följer "the flow" i loopen om du hänger med i mitt väldigt trötta resonemang lol

Absolut ingen panik. Är lite skeptisk ändrar mig om jag ser resultat ..så länge man satt in och ut rätt så har jag svårt att se att vrida den 90 grader skulle göra någon större skillnad. Men ok, kanske värt att prova så småningom.

edit: i och för sig skulle det gå fort att göra, kanske provar ikväll..
edit 2: Enligt detta inlägg så tjänar man möjligen mellan 0-2 grader. 0 grader låter sådär.. Andra är mer vaga och säger att man tjänar på det men inget jag hittar styrker det med faktiska siffror. Väljer att tro de som kan komma upp med siffror. Därför hoppar jag att montera om idag som jag sa i min förra edit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Absolut ingen panik. Är lite skeptisk ändrar mig om jag ser resultat ..så länge man satt in och ut rätt så har jag svårt att se att vrida den 90 grader skulle göra någon större skillnad. Men ok, kanske värt att prova så småningom.

edit: i och för sig skulle det gå fort att göra, kanske provar ikväll..
edit 2: Enligt detta inlägg så tjänar man möjligen mellan 0-2 grader. 0 grader låter sådär.. Andra är mer vaga och säger att man tjänar på det men inget jag hittar styrker det med faktiska siffror. Väljer att tro de som kan komma upp med siffror. Därför hoppar jag att montera om idag som jag sa i min förra edit..

Jag monterade så från början för att...tja, varför inte
Hade ju sett lite grafer där det gjorde skillnad, inga där det blev sämre....
Angående TIM körde jag nåt mitt emellan pea och line metoderna...EK rekommenderar line.
Jag gjorde en liten, avlång pea lol
Har funkat prima så jag klagar inte.
CPU block är det enda jag körde EK's medföljande TIM på, det är ju(eller var iaf) re-brandat Gelid GC Extreme så helt ok.
Körde Phobya NanoGrease Extreme på GPU core, samt en liten dutt (ytterst lite) på EK's pads på VRAM samt de Fujipoly extreme jag hade till VRM1 & 2.
Temperaturerna håller sig riktigt bra Vissa har ifrågasatt Fujipoly'n och Phobya's TIM (att jag körde det istället för det medföljande), men med tanke på att det nu är (taskigt väder och svalt) 27c där datorn står...samt att en loop med en 240 och en 360 rad som ska kyla en klockad 2500K samt ett 290X så tycker jag det är suveränt att tempsen håller sig under 60c Max CPU, GPU 48c Max, VRM1 46c VRM2 40c.
Det tog ett par veckor känns det som innan "allt satt sig", tempsen har förbättrats sedan 290X var nyinstallerat trots högre temp i rummet.
Vår lägenhet blir ett h-e på sommaren, krypvind över och ligger så solen ligger på taken från att den går upp tills den går ned.
Krypvinden blir en fantastisk värme-ackumulator lol.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas_75:

Jag monterade så från början för att...tja, varför inte
Hade ju sett lite grafer där det gjorde skillnad, inga där det blev sämre....
Angående TIM körde jag nåt mitt emellan pea och line metoderna...EK rekommenderar line.
Jag gjorde en liten, avlång pea lol
Har funkat prima så jag klagar inte.
CPU block är det enda jag körde EK's medföljande TIM på, det är ju(eller var iaf) re-brandat Gelid GC Extreme så helt ok.
Körde Phobya NanoGrease Extreme på GPU core, samt en liten dutt (ytterst lite) på EK's pads på VRAM samt de Fujipoly extreme jag hade till VRM1 & 2.
Temperaturerna håller sig riktigt bra Vissa har ifrågasatt Fujipoly'n och Phobya's TIM (att jag körde det istället för det medföljande), men med tanke på att det nu är (taskigt väder och svalt) 27c där datorn står...samt att en loop med en 240 och en 360 rad som ska kyla en klockad 2500K samt ett 290X så tycker jag det är suveränt att tempsen håller sig under 60c Max CPU, GPU 48c Max, VRM1 46c VRM2 40c.
Det tog ett par veckor känns det som innan "allt satt sig", tempsen har förbättrats sedan 290X var nyinstallerat trots högre temp i rummet.
Vår lägenhet blir ett h-e på sommaren, krypvind över och ligger så solen ligger på taken från att den går upp tills den går ned.
Krypvinden blir en fantastisk värme-ackumulator lol.

Ja såg att EK rekomenderar line men alltid kört pea, eller ärta och ärta, i min värld så är en kokt ärta jäkligt stor så en lagom liten ärta kör jag med..
Körde arctic 5 på cpu, medföljande TIM på GPU, duttade också ytterst lite på VRAM innan padsen. Får se allt kanske sjunker in med någon grads förbättring på cpu. 4790 är ju annars en ganska varm cpu enligt min erfarenhet. GPU temp tvivlar jag på kan bli bättre än vad de redan är.
Hur som helst så är inget akut, hade bara räknat med något lägre på CPU men kanske byte av jet plate så småningom kan hjälpa en lite. Men i stort sätt så är det inget som behövs. Annars finns det plats för en 240 till i sidan på chassit, inte pp dock.

Permalänk
Medlem

Det är en Haswell, det blir lite varmare än förväntat. Lösningen är en delid men det är inte så att det blir farligt varmt just nu heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

Det är en Haswell, det blir lite varmare än förväntat. Lösningen är en delid men det är inte så att det blir farligt varmt just nu heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, varma är de. Nöjd med tempen som det är, delid tänker jag inte göra, ser inte att jag skulle vinna något på lägre cpu temps.
Just nu njuter jag bara av GPU temperaturerna. Man kan knappt tro sina ögon när man kommer från luftkylning..nu känns bios modifiering plötsligt som ett mycket rimligt alternativ för att nå ännu högre..

Permalänk
Medlem

Hmm, aldrig läst om att man ska vrida cpu block 90 grader om man har Evo och Haswell
Kan säga att det blir liiiite mer jobb för mig om jag ska vrida eftersom jag kör rigid tubes :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Jäklar..ser nu att jag borde bytt jetplate från den som satt i..tyckte jag läste manualen noggrant..
Du har ett likadant block? Står att jag bör ha Jet J2 men sen står det att det finns två stycken J2 0.30mm och 0.1mm, tryckfelsnisse? Ska ju även finnas en J3?
edit: försökt googla lite och vissa säger att det inte gör någon större skillnad i temperatur men att "flow rate" blir bättre. Tycks inte vara någon panik att byta i alla fall, står även i manualen att det är "optional" att byta. Vid första tömmning så bytes den dock. TIM är jag ganska säker på att den är bra applicerad. Har gjort det massor gånger och alltid fungerat bra. Kör med en liten dutt i mitten, korsdrar fästskruvarna.

Tror inte det går att mäta VRM temp på 980ti med mjukvara, åtminstone inte de som är baserade på stock PCB. Varken GPU-Z, afterburner eller HWmonitor visar VRM-temp för mig.

Bra test utav blocket där dom testar vanliga och "goofy (90grader)" installationen där vanliga installationen vinner med någon grad
http://www.xtremerigs.net/2014/08/27/ek-supremacy-evo/

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pathway:

Hmm, aldrig läst om att man ska vrida cpu block 90 grader om man har Evo och Haswell
Kan säga att det blir liiiite mer jobb för mig om jag ska vrida eftersom jag kör rigid tubes :/

Haha, ja lite jobbigare då.. Men nu sägs det att det ska vara så så bara att ta tag i det.. Du kan tjäna 0-2 grader enligt den enda jag hittat med konkreta siffror, noll grader vore ju mindre kul men betänk att det är något större chans att du sänker med en eller två grader då alternativen är tre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EddAa:

Bra test utav blocket där dom testar vanliga och "goofy (90grader)" installationen där vanliga installationen vinner med någon grad
http://www.xtremerigs.net/2014/08/27/ek-supremacy-evo/

Ja där ser man, tack, lönar sig att vara skeptisk ibland.

Permalänk
Medlem

Vet inte om ni läst den här, står lite smått och gått
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?285753-CPU...

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut, däremot saknar jag en del 90 och 45 graders böjar vilket gör att slangarna inte får en "naturlig böj".

Permalänk
Medlem

Det är inte värt det för 0 till 2 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Det ser bra ut, däremot saknar jag en del 90 och 45 graders böjar vilket gör att slangarna inte får en "naturlig böj".

är väl en smaksak. själv tycker jag oftast att det är snyggare med raka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Hmm, aldrig läst om att man ska vrida cpu block 90 grader om man har Evo och Haswell
Kan säga att det blir liiiite mer jobb för mig om jag ska vrida eftersom jag kör rigid tubes :/

Skrivet av EddAa:

Bra test utav blocket där dom testar vanliga och "goofy (90grader)" installationen där vanliga installationen vinner med någon grad
http://www.xtremerigs.net/2014/08/27/ek-supremacy-evo/

Skrev från början att det ska göra skillnad på Sandy Bridge iaf, men att jag inte visste hur det var med andra

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.