Permalänk
Medlem

Bios - Checksum Error!

Hallå! Så här står det när jag försöker att starta datorn:

Award bootblock

BIOS ROM checksum error

Detecting floppy drive A media

INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Har ingen chans att komma in i Bios, så här blev det när jag försökte att Flasha bios till en äldre version för med den nyare biosversionen så slutad nätverks-delen att fungera.

Finns det något sätt att "resetta" hela bios? (förutom CMOS då), så att man kan flasha in en egen bios-version? Vart kan man köpa billiga bios-chips?

Har försökt att boota med windows startdiskett och flasha ifrån DOS men det går inte, den hänger sig i flashprogrammet.

behöver HJÄLP snabbt! Ska på LAN imorgon.. känns onödigt att ha betalat pengar och inte ha någon dator! =(

Visa signatur

- - -

Permalänk
Medlem

Har hänt mig oxo.. köpte ett nytt bioschipp från http://www.eksitdata.com/
man får det färdigprogrammerat och klart för en hundring.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Skapa en bootdiskett. Radera allt utom IO.SYS, MSDOS.SYS och COMMAND.COM.
Lägg in flash-program och bios-image. Skapa en autoexec.bat som innehåller flashkommandot, tex awdflash bios.bin /py /sn /cc /cd /cp /r

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Har försökt.. men det går inte! =( Själva bios-programmet hänger sig när den ska börja till att "flasha" minnet... så jäkla jobbigt! Men jag har beställt ett 8rda nu i alla fall, får se om jag ska skicka in Chipet till eksitdata.com köra 8k5a2+ som server m-kort..

Visa signatur

- - -

Permalänk
Medlem

testa det som Hardware guy skrev och töm biosen innan, samma sak hände med en kompis kort när vi flasha det å samma problem som du har med att flashprogrammet hängde sig.

men efter att jag tömde bios för andra gången å försökte flasha igen så funka det faktiskt. du kan ju testa inte säkert att det hjälper.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

Tömma biosen? hur då? menar du att reseta CMOS?

Visa signatur

- - -

Permalänk
Medlem

dronkers: Ja.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

har ett 8rda+..

får checksum error ja me efter OCning..

jag kan flasha om BIOS men utan resultat.. fortfarande checksum error.. datorn startar om jag har jumpern i "clear cmos" läget..

nån idé ?

Visa signatur

|XP 2500+ |Epox 8RDA+|Prometeia Black|TwinMos/Winbond PC3200 2*256mb|Hercules 9700 Pro|
|XP 2000+ AGOIA Y|Epox 8K5A2|Alpha 8045|TwinMos PC2100 2*256mb| Leadtek GF3 Ti200|

Permalänk
Medlem

Ingen aning? sorry, har inte löst mitt "problem" än så.. Men jag skaffade nytt m-kort!

Visa signatur

- - -

Permalänk
Medlem

fick du nytt på RMA eller köpte du nytt ?
har beställt nytt bios chip får se om det fuxar sig då..

Visa signatur

|XP 2500+ |Epox 8RDA+|Prometeia Black|TwinMos/Winbond PC3200 2*256mb|Hercules 9700 Pro|
|XP 2000+ AGOIA Y|Epox 8K5A2|Alpha 8045|TwinMos PC2100 2*256mb| Leadtek GF3 Ti200|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]{ing_En
har ett 8rda+..

får checksum error ja me efter OCning..

jag kan flasha om BIOS men utan resultat.. fortfarande checksum error.. datorn startar om jag har jumpern i "clear cmos" läget..

nån idé ?

Startar med bygeln i Clear-läget?!? Då har du nog förväxlat lägena.

'Vanlig start' och checksum error får man när inga inställningar är lagrade, tex efter Clear CMOS. In i bios, load default och sen save&exit.

Ska inte förväxlas med Award bootblock error, även om det då står BIOS ROM checksum error istället.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Kingen vart köpte du nytt chip? hur mycket kostade det?

Visa signatur

- - -

Permalänk
Medlem

det kostar nästan 500:- för en tång som man tar bort chipet med + själva chipet+bios fil som man skickar till dom.. man kan lägga på 50:- så fixar dom bios fil åt dig.. men de e ju inget svårt att hitta och skicka..
http://www.eksitdata.com/

där kan du hitta pris mm..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok! där jag tänkte förut oxå då! ja, ja!

Visa signatur

- - -

Permalänk
Medlem

har du bios warning aktiverat på ditt mobo??? jag hade det när jag skulle flasha då går det inte att flasha.....
fast sitter med ett Gigabyte 6BX7 gammalt m-kort.....

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Som sagt.. jag fick mitt nya BIOS chip.. så av nyfikenhet testade jag att hotswap metoden att se om jag kunde få mitt gamla att funka igen.. och det gjorde det.. så nu har jag 2 fungerande bios chip..

så är det nån som behöver ett så

Visa signatur