Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Reparera Nexus 7 USB!

Hej!

Jag har en Nexus 7 2013 som har en trasig usb port, den laddar inte alls så surfplattan är numer obrukbar. Finns det någon butik man kan lämna in den i Malmö-området som är pålitligt eller finns det någonstans man kan köpa reservdelar så att man kan byta själv ( Jag är ganska händig och har hittat youtube guide). Jag har googlat runt men hittar inte riktigt den reservdelen jag är ute efter och är väldigt osäker på vilken firma som man kan lita på att fixa den.

Tack på förhand
Mvh Tor.

Permalänk
Inaktiv

Köp delen du vill ha på ebay, brukar inte kosta många kronor.

Är du säger på att det är USB delen som är trasig och inte batteriet?

Permalänk
Medlem

Det finns ingen extern batteriladdare till den då? Så du plockar ur batteriet och laddar batteriet i batteriladdaren

Permalänk
Medlem

Nu har jag en Nexus 7 2012, men jag hade tappat min Nexus när laddaren var i och självklart gick USB-porten sönder.

För min del var det endast att beställa en ny port (vilket även inkluderade porten för ljud) och koppla in den och allt var frid och fröjd. Hur det är för 2013-modellen däremot är en annan femma...

Jag beställde delar från Asusparts.eu (lager i sverige).
Nexus 7 2013
http://www.asusparts.eu/en/partfinder/Asus/Pad/Nexus/ME571K%2...
Nexus 7C 2013 (3g?)
http://www.asusparts.eu/en/partfinder/Asus/Pad/Nexus/ME571KL%...

Efter snabb googling så fick jag infon att dessa kan behövas kalibreras för din Nexus varav jag inte rekommenderar att beställa och byta ut delen själv direkt. Du får nog göra lite efterforskning och se om det bara är att öppna tableten och byta delen.

EDIT:
Det verkar som att det finns olika revisions på kontakten. Beroende på vilken rev. så kan tableten behöva kalibreras om du beställer en som skiljer sig från din nuvarande. Det borde stå på PCBn vilken del din tablet har, sen borde det gå att beställa delen (googla spare-part numret från länkarna ovan när du vet vilken port din använder) från t.e.x ebay.

Permalänk
Medlem

@Thorthemighty: Kan inte bara fixa en QI-laddare då?

Visa signatur

GPU: Asus GeForce GTX 960 Strix 4GB - HDD: Samsung 840 Pro 256GB - Moderkort: Asus Z87-Pro - RAM: HyperX 16GB DDR3 PC-17000 2133MHz - Kylning: Cougar Vortex HDB CF-V14H (x4) - Chassi: Fractal Design Arc - Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W - Bildskärmar: BenQ XL24011T + BenQ XL2410T