Permalänk
Medlem

Knasig MBR?

INstallerade nyligen WIndows 7 åt en av mina bröder på en av hans nya SSD'er, och upptäckte sedan att eftersom han hade Windows 7 även på sin gamla mekaniska drive som var inkopplad så fick jag vänta vid varje bootup, då man hade en 30-sekunders timeout för att välja vilken Windows 7 man skulle starta (på vilken disk).

Så det jag provade var helt sonika at rycka ur den mekaniska disken, men det verkar som MBR är på den, för när jag bara har SSD inkopplad så bootar den inte, utan vill ha media att boota från, trots att allting är rätt lagt i BIOS (dvs boota från ssd -> cd -> *).

Så jag kollade i Windows 7 diskhantering och såg att mycket riktigt så är båda diskarna markerade som aktiva. Så min undran är vad jag kan göra så att Windows default bootar ifrån ssd?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Plocka ut så att bara ssd:n är inkopplad. Sedan kör du Windows skivan och startreparationen. Om den inte löser det väljer du kommandotolken och gör det som skrivs i denna guide http://www.7tutorials.com/command-prompt-fix-issues-your-boot...

Permalänk
Medlem

Vad jag än gör så vill den visa flera alternativ i menyn när man bootar..

Såhär ser det ut nu (togglade precis SSD som aktiv, vilket den inte var tidigare, och fick göra om MBR, vilket inte skedde automatiskt när jag bootade från USB'n med Win 7 på, utan jag fick använda ett kommando som jag hittade i MS's egna forum som var: bcdboot C:\windows)

Och vad jag än gör, t.ex bootrec /rebuildbcd såå hittar den bara EN installation av Windows på e:\windows\windows.old, samma sak vid bootrec /scanos .. Men trots det så visar den 2 alternativ i menyn när jag rebootar, och det är
C:\Windows som förstval (står dock bara Windows) och andra alternativer är
Windows home premium (återställd)

Så hur jag än gör så verkar det som jag måste markera nån partition som inacitve, och jag gissa på att det är F: eller E: som strular (se skärmdump).. Så diskpart är nästa steg, eller vad bör jag pröva härnäst?

Vill bara poängtera alltså: Jag vill inte ha en meny på broderns dator där han måste välja vilken han vill boota, för det är irriterande.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Hedersmedlem

Hade du den gamla hårddisken inkopplad när du installerade Windows på SSD:n? Vad jag har hört som jag inte visste innan kan det bli trubbel i att det då installeras filer på båda diskarna som behövs vid uppstarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hade du den gamla hårddisken inkopplad när du installerade Windows på SSD:n? Vad jag har hört som jag inte visste innan kan det bli trubbel i att det då installeras filer på båda diskarna som behövs vid uppstarten.

Hade det, men det är ju just sånt som bootrec ska kunna fixa.. :/

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Om du nu har bootsektorn på SSD-disken kan du gå in i msconfig och under boot-fliken radera det andra valet