Asus transformerbook t100 från win 8 till win 10

Permalänk
Medlem

Asus transformerbook t100 från win 8 till win 10

Hej,

Jag är fruktansvärt frustrerad just nu. Valde att inte byta till win 8 på min desktop då jag efter ett par dagars användning förstod hur fruktansvärt värdelöst och ogenomtänkt det var. Emellertid har jag haft en gammal hybrid dator med win 8, vilken har blivit liggande då jag blir upprörd och ledsen bara jag rör den. Nu ska jag dock försöka reservera/ladda ner win 10 till den. Till saken hör att jag saknar win 10 icon. Har prövat allt för att få iconen. Härnäst försöker jag få datorn att gå från win 8 till 8.1 för att sen kunna fixa win 10.

Problemet är att så fort jag börjar använda win 8 skakar jag av frustration och impotent ilska.

Någon som har erfarenhet av att få asus t100 att uppdateras till win 8.1 och ännu hellre win 10?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Hej,

Jag är fruktansvärt frustrerad just nu. Valde att inte byta till win 8 på min desktop då jag efter ett par dagars användning förstod hur fruktansvärt värdelöst och ogenomtänkt det var. Emellertid har jag haft en gammal hybrid dator med win 8, vilken har blivit liggande då jag blir upprörd och ledsen bara jag rör den. Nu ska jag dock försöka reservera/ladda ner win 10 till den. Till saken hör att jag saknar win 10 icon. Har prövat allt för att få iconen. Härnäst försöker jag få datorn att gå från win 8 till 8.1 för att sen kunna fixa win 10.

Problemet är att så fort jag börjar använda win 8 skakar jag av frustration och impotent ilska.

Någon som har erfarenhet av att få asus t100 att uppdateras till win 8.1 och ännu hellre win 10?

Tack på förhand.

Jag kör W10 "betan" på min T100.
Installerade den som normalt.
Däremot så exorcerade jag såklart allt som hade med W8 att göra så nu är jag nog rökt när det gäller att få en gratis W10 till den.
kanske går det om jag installerar W8 på den igen och kör uppdateringen där.
Men som du ju säger så mår man fysiskt dåligt av att pillra med w8.

Så jag har inget direkt svar på din fråga, annat än att hålla ut.
För det finns ingen anledning till att du inte skulle få W10 till den.

Permalänk
Medlem

Ska fundera lite till. Är fortsatt intresserad av hur man kan gå till väga. Så fort jag ser windows 8:as startskärm får jag adrenalinpåslag.

Permalänk
Medlem

Har nu bitit i det sura äpplet och fixat senaste W10 betan (a.k.a retail) på min T100.
Det var som jag trodde "bara" att installera om W8.1 32bit (via w8.1 media creation tool).
Kolla att windows aktiveras korrekt.

Och efter det köra w10 installationen via från motsvarande W10 verktyg (32bit ! viktigt!).

Låt W10 aktiveras (viktigt !) på datorn och sedan kan du boota på ett USB minne och köra en ren W10 installation på den.
Jag rensade alla partitioner såklart för att helt få bort 8.1 rötan.

De är ju en hel del drivrutiner som saknas genom W10, men ASUS's "SOC DRIVER PACKAGE" fixar det mesta.
Och efter det så släng in Intels senaste drivrutin till HD Graphics (den till 8.1 funkar fint).