Permalänk
Medlem

Att köpa begagnat

Jag började intressera mig för datorer på 90-talet med trotjänare som 486:an och Pentium. På den tiden var det i principen otänkbar att köpa begagnat då utvecklingen gick i rasande fart; en två år gammal dator var nästintill oanvändbar då mjukvaran utvecklades hand i hand med hårdvaran.

Sen cirkus 2010 har saker förändrats markant. Motsvarande tre år gammal prestanda kan i dagsläget köpas nytt för i värsta fall 30% lägre pris än vad man fick ge 2012. Man får känslan av att utvecklarna satsat mer på bärbara lösningar, watt per prestanda, samt extra funktioner till stationära än rå beräkningskraft. Undantaget är väl SSD som blev standard för några år sedan, vilken var en revolution. En annan betraktelse är väl att GPU:erna har utvecklats mer (i förhållande till spel och vardagssysslor) än motsvarande CPU:er - samtidigt återanvänder Nvida och AMD äldre arkitekturer på löpande band vilket gör att budget och mellansegmentet rör sig framåt förhållandevis sakta. Behovet av lagring tycks inte heller öka nämnvärt för genomsnittsanvändaren då programmen ökar i storlek ganska sakta, samtidigt som molnlagring blir populärare i takt med att internetuppkopplingarna blir snabbare.

För den som inte behöver ytterligare funktioner eller mindre datorer och har billig el uppstår frågan om det inte numera är vettigt att köpa många komponenter i andra hand. Det finns dock några frågetecken. Den första frågan är den faktiskt livslängden på komponenterna tillsammans med eventuell andrahandsgaranti. Ett negativt exempel är AMD:s grafikkort mellan 2012-2014 som i vissa fall gick på max dygnet runt för att skapa cryptovaluta. Hur länge kan man förvänta sig att ett sådan kort ska fungera felfritt? Ett annat exempel på frågetecken är SSD diskar som tydligen har ett visst antal skrivningar innan de lägger av. Man har också hört att gamla PSU:er kan få problem med kondensatorerna.

Vilka komponenter kan ni tänka er att köpa begagnade och finns det några man ska undvika? (Då syftar jag på de sju nödvändiga delarna i en stationär dator.)

Vilka tillverkare/köpställen ger andrahandsgaranti på dessa komponenter?

Hur mycket billigare för samma modell/prestanda skulle det behöva vara för att ni tycker det motiverat att köpa begagnat, med tanke på riskerna?

Permalänk
Medlem

Kan absolut handla delar i andra hand till rätt pris, inte bara ekonomiskt utan gör också miljön en tjänst, psu och hdd är två delar jag skulle dra mig lite extra för att köpa begagnat, så till "extra" rätt pris för dessa.

Håller inte med om att GPU inte rör sig framåt, AMD har återanvänt arkitektur, troligtvis för att de har brottats finansiellt (men deras hårdvara är ju även trotsallt konkurrenskraftig vad gäller prestanda), och på processorsidan har det stått still hos de vilket indirekt kanske påverkar att Intel inte heller har så stora krav på prestandaförbättringar, men nvidia kommer ju med nya arkitekturer kontinuerligt.

Vad gäller garanti vid andrahandsköp så känner jag generellt sett att den är förbrukad vid köp, och skulle annat gälla till min fördel är det bara en bonus. Gör en hastig undersökning av en säljares historik för att se att det inte finns några varningsflagg, är varan defekt eller sedan går sönder är det som det är. Tror vissa tillverkare har överförbar garanti, EVGA tror jag har nämnts, men osäker på detta då jag så sällan nyttjar det (även på nyköp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Håller inte med om att GPU inte rör sig framåt, AMD har återanvänt arkitektur, troligtvis för att de har brottats finansiellt (men deras hårdvara är ju även trotsallt konkurrenskraftig vad gäller prestanda), och på processorsidan har det stått still hos de vilket indirekt kanske påverkar att Intel inte heller har så stora krav på prestandaförbättringar, men nvidia kommer ju med nya arkitekturer kontinuerligt.

Du har en poäng där. Men om man utgår från t ex Toms Hardware så ser man många "gamla" kort vilka presterar i paritet med nya. Och då har jag egentligen bara satt mig in i de fem översta prestandaklasserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Du har en poäng där. Men om man utgår från t ex Toms Hardware så ser man många "gamla" kort vilka presterar i paritet med nya. Och då har jag egentligen bara satt mig in i de fem översta prestandaklasserna.

På AMD sidan är det ju rebrands som du säger. I vissa andra fall är det dubbelmackor som av förklarliga skäl kan konkurrera, och i vissa håller jag inte riktigt med. T ex 780ti skulle jag snarare stoppa in i samma kategori som 970, inte 980. 760 borde vara i samma som 670, ytterst tveksamt om 780 inte skulle gå ner ett steg.

Permalänk
Medlem

@kronwalled: Du har nog rätt. När man ser 4k på horisonten blir man dessutom mer hoppfull. Frågan är väl om man vågar köpa 280x till sin 1080p dator.